Jouluapua avattu! Aiotko auttaa?
Minä en. Taas siellä toivotaan esim. 26-vuotiaille lapsosille lahjoja! Ja edelleen tehdään lisää muksuja, vaikka terveys pettänyt jo ajat sitten ja taloudellinen tilanne pysynyt huonona vuosikausia! Ihan ihmeellisiä selityksiä löytyy kyllä välillä noilta perheiden vanhemmilta, esim tämä: "Äiti ollut työttömänä kohta 2v. Paluu töihin ei ole vielä ajankohtaista, koska liika stressi ja huoli vienyt voimat hakea työtä."....
Kommentit (1206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En taida.
En voi ymmärtää miten aikuisella ihmisellä ei ole esim joulukoristeita ollenkaan, vaan nekin pitää kerjätä. Fidat etc myy niitä eurolla parilla.
Jouluruoka ei ole kalliimpaa kuin normiruoka.
Lahjat eri juttu.Ja kun niitä joulukoristeita ei ole edes lapsiperheissä, vaikka niitä väännetään vuodesta toiseen kerhoissa, päiväkodeissa ja kouluissa. Tähän "jouluruoka ei ole kalliimpaa kuin normiruoka" -kommenttiin tulee vastaukseksi, että köyhäkin haluaa viiniä, juustoja ja graavilohta. Lahjat taas... Lähtökohtaisesti vanhemmat ostavat lapsilleen mm. vaatteet, joita voi erittäin hyvin laittaa pakettiin, kun ne nyt joka tapauksessa hankitaan.
Arvatkaa kuinka monells opiskelijalla on varaa juustoihin, graaviloheen ja hyviin viineihin? Ihan piti pärjätä laatikoilla, rosollilla, edullisella glögillä ja pipareilla. Joulu on muutenkin ennen kaikkea lasten juhla, ja lapset (varsinkaan pienemmät) harvoin on näiden aikuisten herkkujen perään.
Auttaisin itse mieluiten myös sosiaalitukijärjestelmän ulkopuolella olevia, joilla oikeasti tiukinta. Pienituloiset, vaikka osa-aikatyötä tekevät, opiskelijat, omilleen nuorena muuttanut lukiolainen joka ei saa kotoa paljoa tukea.
Tuota. Kuntoutustuki on suomeksi työkyvyttömyyselle. Sille on äärettömän vaikea päästä, vaikka olisi millainen nivaska diagnooseja miten moneltä lääkäriltä; vakuutuslääkärit tietämässä paremmin.
Ja teistä työkyvyttömyyseläkkeelle päässeet/joutuneet ovat "vsin laisloja pummeja"?
Oikeasti?
Keitähän ne oikeasti sairaat sitten olisivat?
Vierailija kirjoitti:
En usko sellaiseen suomalaiseen köyhyyteen, josta ei yhteiskunnan avuin pääsisi pois. Tuet riittävät, jos niitä ei käytä päihteisiin tai muuhun tarpeettomaan. Päihdeongelmaan saa hoitoa yhteiskunnalta. Sairauksien hoitoonkin saa yhteiskunnalta tukea, lääkkeetkin korvataan Kelan erityiskorvattavuuden mukaan jopa 100 %. Olen itsekin pienituloinen, sairas ja työkyvytön, enkä ikinä hakisi mitään jouluapuja tai vastaavia. Vasta olin eräässä projektissa, joka oli suunnattu syrjäytyneille. Sielläkin toiminnankoordinaattori totesi tuon, että tuet riittävät elämiseen, kun ne käyttää oikein.
Samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Tuota. Kuntoutustuki on suomeksi työkyvyttömyyselle. Sille on äärettömän vaikea päästä, vaikka olisi millainen nivaska diagnooseja miten moneltä lääkäriltä; vakuutuslääkärit tietämässä paremmin.
Ja teistä työkyvyttömyyseläkkeelle päässeet/joutuneet ovat "vsin laisloja pummeja"?
Oikeasti?
Keitähän ne oikeasti sairaat sitten olisivat?
Ja mistähän veetusta me 'terveet' voimme tietää että "kuntoutustuki" on jotain vierasta kieltä ja SUOMEKSI "työkyvyttömyyselle"(eläke?)
Kannattaisi kyllä sitten kertoa se työkyvyttömyyseläkkeellä olo meille maallikoille, koska kuntoututuki kyllä kuulostaa väliaikaiselta etuudelta jonka tuella ja oheistoimilla (=sillä kuntoutuksella) tullaan takaisin tystyökykyisiksi.
Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä (minimi) ihan pysyvästi ja päätin silti auttaa tänä vuonna. Löysin pienen perheen, jolle oli iskenyt liikaa itsestä riippumattomia vastoinkäymisiä ja minkä puolesta rahat nyt ymmärrettävästi tiukilla. Heitä halusin auttaa. Tämä on samalla joululahja itseltäni itselleni. Saan hyvän mielen. Mitään tavaraa en itse nyt tarvitse. En minäkään rahaa laittaisi heille, joilla on 6 lasta ja lisää tulossa vaikkei rahkeita huolehtia oikein ensimmäisestäkään. Mutta juuri tuollaista yllä mainittua väliaikaista kriisiä mielelläni tuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti?
Keitähän ne oikeasti sairaat sitten olisivat?Ja mistähän veetusta me 'terveet' voimme tietää että "kuntoutustuki" on jotain vierasta kieltä ja SUOMEKSI "työkyvyttömyyselle"(eläke?)
Kannattaisi kyllä sitten kertoa se työkyvyttömyyseläkkeellä olo meille maallikoille, koska kuntoututuki kyllä kuulostaa väliaikaiselta etuudelta jonka tuella ja oheistoimilla (=sillä kuntoutuksella) tullaan takaisin tystyökykyisiksi.
Kuntoutustuki on väliaikainen etuus eli määräaikainen työkyvyttömyyseläke. On siis tarkoitus, että kuntoutustuen jälkeen henkilö joko palaa takaisin työelämään, lähtee opiskelemaan tai pääsee pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle. Kuntoutustuelle joutuu, kun oikeus Kelan maksamaan sairaspäivärahaan päättyy.
- eri -
Kun sen nimi on oikeasti nykyään se mikä se on. Minulle on Kelasta ja vakuutusyhtiöstä sanottu ja selitetty, kuntoutustuki = se työkyvyttömyyseläke, jolle on haluttu hienomman kuuloinen nimike.
En tiedä miksi, mitä hienoa siinä on, enkä käsitä mitä epähienoa / vikaa työkyvttömytseläkkeessä tai työkyvyttömäksi määrittelyssä on. Ei minusta ole. Tämä on tätä nykyistä yhteiskuntaamme. Eivät pitkäaikaistyöttömät pitkäaikaissairaat työmarkkinatuen varassa "työttöminä" viodikaudet roikutetut kuule näistä päätä. Veikkaisin yliopistokoulutettujen kukkahattutätien typeräksi sössötykseksi.
En mahda kirjoitusvirheille mitään. Niitä tulee koko ajan kaikkeen kosketusnäytöllä. Muuta ei ole. Olen kirjoittanut joskus kympit ja ällät, ja osaan useampaa kieltä, mutta en näe enää hyvin, enkä näe virheitä kuin jälkikäteen. On niin terve ja teko- sekä luulosairas laiska paska vissiin ...
Mun yksi sukulainen on tällainen kerjääjä. On aloittanut opiskelemaan vaikka mitä, työpaikkojakin on ollut. Kaikki lopettaa, kun ”ei ole kivaa” = ei kestä minkäänlaista kritiikkiä. Eläimiä on paljon. Rahaa on aina hiustenpidennyksiin ja tatuointeihin ja uusiin meikkeihin. Ruokaan ei sitten olekaan. Saattaa ihan pokkana käydä tyhjentämässä äitinsä jääkaapin jne. Lainailee rahaa nyyhkystooreilla, eikä edes aio maksaa takaisin. Harmittaa niiden puolesta, jotka tuotakin erehtyvät auttamaan. Hyvin olisi rahaa ostaa joulukamat, kun lopettaisi tupakoinnin ja turhuuksiin tuhlaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En taida.
En voi ymmärtää miten aikuisella ihmisellä ei ole esim joulukoristeita ollenkaan, vaan nekin pitää kerjätä. Fidat etc myy niitä eurolla parilla.
Lahjat eri juttu.Ja kun niitä joulukoristeita ei ole edes lapsiperheissä, vaikka niitä väännetään vuodesta toiseen kerhoissa, päiväkodeissa ja kouluissa. Tähän "jouluruoka ei ole kalliimpaa kuin normiruoka" -kommenttiin tulee vastaukseksi, että köyhäkin haluaa viiniä, juustoja ja graavilohta. Lahjat taas... Lähtökohtaisesti vanhemmat ostavat lapsilleen mm. vaatteet, joita voi erittäin hyvin laittaa pakettiin, kun ne nyt joka tapauksessa hankitaan.
Arvatkaa kuinka monells opiskelijalla on varaa juustoihin, graaviloheen ja hyviin viineihin? Ihan piti pärjätä laatikoilla, rosollilla, edullisella glögillä ja pipareilla. Joulu on muutenkin ennen kaikkea lasten juhla, ja lapset (varsinkaan pienemmät) harvoin on näiden aikuisten herkkujen perään.
Ei kaikilla pienituloisilla työssäkäyvilläkään ole varaa todella hienoihin joulutarjoiluihin.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa jonne osallistun on eläinten jouluapu. Ihmiset hankkineet ja jättäneet.
Veroja maksan jo riittävästi elättääkseni yhden jos toisen... en osallistunut enempää ihmisten elättämiseen.
Joo olen myös ajatellut että hommaisin jouluksi mm. kissanhiekkaa löytöeläintalolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En taida.
Ei kaikilla pienituloisilla työssäkäyvilläkään ole varaa todella hienoihin joulutarjoiluihin.
Kannattaa kuitenkin muistaa, miten suuri vaikutus medialla on ihmisten käsitykseen siitä, millaista jouluna pitäisi olla. Vähävaraiset näkevät aivan samat Prisman, Citymarketin ja Lidlin mainokset kuin me muutkin. Kun vuodesta toiseen näissä mainoksissa on muutakin kuin perinteiset ja edulliset sapuskat, ihmiset alkavat uskoa, että nekin kuuluvat nykyisin joulupöytään. Ja kun sen lisäksi vielä näkee sosiaalisessa mediassa kavereidensa tai muiden tuttujensa päivityksiä heidän omista jouluistaan, käsitys vain vahvistuu. Aletaan pitää omaa joulua köyhänä jouluna, vaikka jokainen saakin vatsansa täyteen. Tietenkin jokaisen pitää järjestää joulupöytänsä omien varojensa mukaan, mutta mä ainakin ymmärrän vähävaraisia, joille "kunnollinen joulu" tarkoittaa asioita, joihin heillä ei ole varaa. Musta tuntuu, että oman elämän vertailu muiden elämään alkoi, kun tavalliset ihmiset alkoivat pitää blogeja. Päästiin kurkistamaan muiden elämään, mikä aiemmin oli mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Anonyymi auttaminen on ainoaa oikeaa auttamista. Ei ole mitään pyrkyriyrittäjiä, jotka auttavat vain silloin, kun oma nimi tulee isolla esiin paikallislehdessä tai netissä. Muutoin istutaan lihapatojen ääressä isoilla riistäjäperseillä mässyn ääressä.
Hmm, en ajattele asiaa ollenkaan noin. Omalla nimellään lahjoittavat kannustavat kulttuuria, jossa muiden auttaminen on ihailtava asia, ja näin tuovat huomiota asialle ja kannustavat muitakin auttamaan.
Yleisesti ottaen voisin auttaa mutta kävinpä huvikseen katsomassa erästä perhettä tässä alueella... Yksi lapsi 12v, vanhemmat perus työttömiä ym. Valitusta ja toivotaan lahjojen (myös vanhemmille???) ja ruuan lisäksi joulupukin vierailua? Tuon ikäinen, melkein teini? Ymmärtäisin jollekin alle 10v mutta siitä yli on jo aika ihme toive.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin kattomassa yli 10 perheen ilmoitukset. Ei siellä mitään ökylahjoja pyydetty. Ihan tavallisia...joillakin harvoilla oli jotain vähän kalliimpaa spesifiä toivetta..tyyliin talvitakki/talvikengät tai omg nukke. Mutta suurimmalla osalla ihan tavallisia vaatimattomia toiveita.
Joo, mun mielestä toiveet oli sinänsä oikein kohtuullisia. Ainut mikä mietitytti oli käyttövaatteiden pyytäminen lahjaksi lapsille ja aikuisille, ja muutama kalliimpi toive oli myös. Voisin itse ehkä auttaa esimerkiksi yliopistossa opiskelevaa yksinhuoltajaa, opiskelijoilla tulot on oikeasti pienet. Sen sijaan vaikka monilapsinen perhe jossa vanhemmat työttömiä jo useita vuosia,uupuneita ja masentuneita, perheessä ties mitä erityislapsia, monta lemmikkiä, velkoja ja surkea rahatilanne...ja silti uusi vauva taas tulossa...oikeasti tuollainen perhe tarvitsee opastusta elämänhallintaan enemmän kuin jouluapua.
Olet täysin oikeassa.
Mutta miksi ihmettelet sitä että toivotaan "käyttövaatetta" lapsille?
Käyttövaatetta ne meidänkin lapset joululahjoiksi saa (siis joku kiva Lego-paita tmv) Aika harvassa taitaa olla ne perheet joissa vanhemmat itse ostavat lahjat ja ne lahjat on vain jotain extrakivaa?
Ja kun täällä dissataan sekä 'turhuudet' että 'käyttövaatteet' niin mitä enää jäljelle toivottavaksi jää? (Me ostimme siis sekä vaatetta että LPS-leluja jollekin lapselle - toivottavasti hänelle tulee kiva joulu ja ehkä ne kovat käyttövaatteet lapselle tuovat myös niille vanhemmille paremman joulun ?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitäisi tietää todellinen eikä niiden oma versio tilanteestaan.
Terveystiedot, cv, koulutodistukset, lausunnot, tiliote nyt ainakin.
Minä voin suoraan kertoa että hain tuolta apua, mutta ilmeisesti en osa-aikatyötä tekevänä opintolainaa maksavana yksinhuoltajana mahtunut mukaan.
Olisin vaan toivonut edes yhtä lisäpakettia kahdelle lapselle. En ruokaa (en ole master chef, mutta tässä tilanteessa on pakko ollut opetella tekemään a:sta ö:hön itse halvalla). En toivo koristeita, ostin kirpparilta muutama vuosi takaperin ja näillä saa joulumielen! en itse tarvitse mitään. Saan kirppikseltä mitä itse tarvitsen, ja se ei ole paljon.
Olisin valmis lähettämään cv:t, tiliotteet, pienen palkkani tiedot, Kelan sovitellun päivärahan tiedot, vaikka Omakanta-tiedot (jossa ei ihmeitä näy) jotta kaksi lastani saisi yhdet pienet toiveensa lisää.
Ilmeisesti on ihmisiä joilla menee vielä huonommin, joten hyväksyn etten ole keräyksen kohteena itse.
Tarjosin yhdelle äidille kartalta lapsen pieneksi jääneitä käytettyjä vaatteita joita oli mainittu tarvittavan. Ottavat vastaan ilolla. Emme me kaikki köyhemmät ole sikiäjiä, ongelmaisia tai systeemin hyväksikäyttäjiä. Monelle kelpaa kierrätetty. Lisäksi koen empatiaa samaa kokevia kohtaan ja autan pienestäkin jos vain kelpaa.
Tätä 'köyhä antaa vähästään, paha ei paljostakaan"-juttua mä en vaan ymmärrä.
Siis tätä että nostetaan itsensä jotenkin moraalisesti ylemmäksi kun köyhänä ollaan empaattisia ja osoitetaan sitä lahjoittelemalla tavaraa muille. Ja sitten nyyhkitään erilaisissa avustusryhmissä (tai av-palstalla) että voi kun ei mun pienet lapset saa kun pari kuppasta lahjaa kun ei mulla oo varaa mihinkään. Mutta hei, olenhan mä hyvä ihminen kun lahjoitan omastani muille!
Miksi ihmeessä muiden pitäisi tarjota se joulu näiden "hyvien ihmisten" lapsille vaan siksi että nämä "hyvät ihmiset" lahjoittelevat rahanarvoiset tavaransa ilmaiseksi pois?
Tokihan tässä on aina selityksenä että niin mutta kun ei niistä (lahjoitetuista) tavaroista olisi saanut kun jotain hiluja, hirvee vaiva, ei meillä oo täällä kirppareita missä myydä, niin mutta kun kiva ilahduttaa muita joilla menee vielä huonommin... Se on vaan jännä että kun sitten oman paikkakunnan näitä roskalava- ja kirppisryhmiä seuraa niin siellä samat ihmiset jotka on aina ekoina ilmoituksissa joissa joku lahjoittaa lapsiperheille vain tarpeeseen, niin kertomassa nyyhkytarinoita kuinka on tiukkaa kun ollaan yh/työttömiä/pienituloisia/whatever ja niiiiin nyt tarvitaan tuota apua. Niin nämä samat köyhät avuntarvitsijat sitten kuitenkin jakaa ilmaiseksi huonekaluista ja vaatteista lähtien saatesanoilla jotain; hutiostos itselle, maksoin ite 30e, ei käykään sisustukseen/ei sovi päälle/ei käy koiran turkin väriin, nopeimmalle hakijalle!
Ja sitten ollaan niin polleena että voi kun taas olin hyvä ihminen kun lahjotin eteenpäin. Todellisuudessa et vaan viitsinyt nähdä myymisen vaivaa kun ilmaiseksi antaminen on helpompaa...
Totta kai sitä voi jakaa tavaransa ja rahansa pois ihan miten haluaa ja sitten hakea jostain jouluavusta lapsilleen lahjat ja jouluruuat mutta ei se todellakaan tee tällaisesta ihmisestä parempaa kuin siitä, joka vuoden kerää lasten pieneksi jääneitä vaatteita ja tavaroita ja vie ne kirpparille myyntiin pikkurahalla ja niistä kertyneistä rahoista sitten kustantaa lapsilleen ne joululahjat ja jouluruuat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En taida.
Kannattaa kuitenkin muistaa, miten suuri vaikutus medialla on ihmisten käsitykseen siitä, millaista jouluna pitäisi olla. Vähävaraiset näkevät aivan samat Prisman, Citymarketin ja Lidlin mainokset kuin me muutkin. Kun vuodesta toiseen näissä mainoksissa on muutakin kuin perinteiset ja edulliset sapuskat, ihmiset alkavat uskoa, että nekin kuuluvat nykyisin joulupöytään. Ja kun sen lisäksi vielä näkee sosiaalisessa mediassa kavereidensa tai muiden tuttujensa päivityksiä heidän omista jouluistaan, käsitys vain vahvistuu. Aletaan pitää omaa joulua köyhänä jouluna, vaikka jokainen saakin vatsansa täyteen. Tietenkin jokaisen pitää järjestää joulupöytänsä omien varojensa mukaan, mutta mä ainakin ymmärrän vähävaraisia, joille "kunnollinen joulu" tarkoittaa asioita, joihin heillä ei ole varaa. Musta tuntuu, että oman elämän vertailu muiden elämään alkoi, kun tavalliset ihmiset alkoivat pitää blogeja. Päästiin kurkistamaan muiden elämään, mikä aiemmin oli mahdotonta.
Mulla on varmaan sitten kummallinen tuttavapiiri ja suku, kun kaikkien mielestä jouluun kuuluvat ja joulun tekevät juuri ne perinteiset ja edulliset jouluruuat. Itsekin ollaan pienituloisia, mutta aina on hyvä joulu ollut. Kyllä monet asiat on ihmisestä itsestään kiinni (poislukien yhtäkkiä sairastuminen yms.).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En taida.
Mulla on varmaan sitten kummallinen tuttavapiiri ja suku, kun kaikkien mielestä jouluun kuuluvat ja joulun tekevät juuri ne perinteiset ja edulliset jouluruuat. Itsekin ollaan pienituloisia, mutta aina on hyvä joulu ollut. Kyllä monet asiat on ihmisestä itsestään kiinni (poislukien yhtäkkiä sairastuminen yms.).
Ja VAIN ne? Mitään muuta joulupöydässä ei saa olla tai muuten menee koko joulufiilis pilalle? Jos joku erehtyy tuomaan joulupöytään niiden lisäksi graavilohta ja juustoja, joulusi on pilalla?
Mä olen viettänyt lapsuuteni 1960-luvulla ja silloin joulupöydässä tosiaan oli vain nuo perinteiset ja edulliset. Joskus 1970-luvulla taisi tulla joulupöytään niiden lisäksi graavilogi, sillit yms. Vuosikymmenten varrella on tullut uusia asioita, joita laitetaan joulupöytään. Silti edelleen joulupöydässä on myös ne 1960-luvun jutut. Tai no ei enää lipeäkalaa, kun kukaan ei siitä enää tykkää. Mun pointtini edellisessä oli, että vaikka 1960-luvun joulukin oli ihan kiva joulu, ymmärrän, että tänä päivänä on ihmisiä, jotka kaipaavat jouluihinsa muutakin.
En usko sellaiseen suomalaiseen köyhyyteen, josta ei yhteiskunnan avuin pääsisi pois. Tuet riittävät, jos niitä ei käytä päihteisiin tai muuhun tarpeettomaan. Päihdeongelmaan saa hoitoa yhteiskunnalta. Sairauksien hoitoonkin saa yhteiskunnalta tukea, lääkkeetkin korvataan Kelan erityiskorvattavuuden mukaan jopa 100 %. Olen itsekin pienituloinen, sairas ja työkyvytön, enkä ikinä hakisi mitään jouluapuja tai vastaavia. Vasta olin eräässä projektissa, joka oli suunnattu syrjäytyneille. Sielläkin toiminnankoordinaattori totesi tuon, että tuet riittävät elämiseen, kun ne käyttää oikein.