Jouluapua avattu! Aiotko auttaa?
Minä en. Taas siellä toivotaan esim. 26-vuotiaille lapsosille lahjoja! Ja edelleen tehdään lisää muksuja, vaikka terveys pettänyt jo ajat sitten ja taloudellinen tilanne pysynyt huonona vuosikausia! Ihan ihmeellisiä selityksiä löytyy kyllä välillä noilta perheiden vanhemmilta, esim tämä: "Äiti ollut työttömänä kohta 2v. Paluu töihin ei ole vielä ajankohtaista, koska liika stressi ja huoli vienyt voimat hakea työtä."....
Kommentit (1206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päin se plasmapalloperhe on? Tai tietääkö joku suoraan numeron tuolta kartalta? Mä voin hommata plasmapallon, jos joku ei ole jo ehtinyt lupautua. Pääsevät palstalaisetkin plasmapalloahdistuksestaan.
Tuskin kenelläkään mitään plasmapalloahdistusta on, kunhan vaan välttävät ostamasta turhaa krääsää. Mikä on hyvin järkevää.
Eihän missään ole kukaan pakottanut ketään ostamaan plasmapalloa, jos ei halua ostaa plasmapalloa. Silti eniten tuntuu vetävän herneitä nenään ne, joilla ei ole aikomustakaan ostaa plasmapalloa. Miksi?
Koska tästä saa samaa tyydytystä kuin kiusaamisesta kouluaikoina.
En mä ainakaan saanut mitään tyydytystä siitä, että mua kiusattiin kouluissa 9+3 vuotta.
Monista kiusatuista tuleekin myöhemmin kiusaajia eli saat nyt tyydytystä siitä, että voit kiusata muita.
Ai saan vai? Mahtavaa etädiagnosointia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, mikä määrä parempien ihmisten jeesusteluita yhdestä, alimmillaan alle 10 euron plasmapallosta saadaan täällä aikaiseksi :D
Jos tuo roju on jopa noinkin halpa, niin miksi tuhansia euroja kuukausittain tukina saavat ”köyhät” eivät toteuta lastensa toiveita itse? Ei se ainakaan rahasta kiinni ole.
Voisitko esittää jotain faktoja tuolle tuhansille euroille? Siis muutakin kuin mutu?
Matematiikkaa. Jos eletään pelkillä tuilla... paljon lapsia, luultavasti iso asuintuki. Toimeentulotuki myös monilapsissa perheissä suuri. Yhteensä tuhansia euroja.
-eri
Matematiikka edellyttää numeroita ja laskelmia. En nähnyt vastauksessasi kumpiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa jonne osallistun on eläinten jouluapu. Ihmiset hankkineet ja jättäneet.
Veroja maksan jo riittävästi elättääkseni yhden jos toisen... en osallistunut enempää ihmisten elättämiseen.
Eläimet ei ymmärrä joulusta mitään vaan tarvitsevat saman avun joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pienituloisia ihmisiä ärsyttää. Sen jälkeen, kun olet maksanut itse asumisen ja päivähoitomaksut, jää käteen nippa nappa saman verran kuin tuilla elävillä. Etkä ole ”maannut” vapaalla, vaan painanut töitä. Toiset laiskottelevat yhteiskunnan piikkiin ja tehtailevat lapsia. Monen tonnin tukien jälkeen vielä muiden pitäisi ostaa jouluruoka ja lahjatkin. Ehkä vika ei sitten ole tuissa, vaan liian pienissä palkoissa. Ei haittaa, jos joku haluaa auttaa. Kerjääminen ärsyttää. Ja tietenkin on niitäkin, jotka ovat ilman omaa syytään joutuneet pulaan. Heitä nekin, joilla on itsellään vähän, yleensä haluavat auttaa.
Mä ymmärrän ihan hyvin, että pienituloista ärsyttää, jos joku saa yhteiskunnan tukina saman kuin toinen saa pienipalkkaista työtä tehdessään. Mutta Jouluavussahan ei ole kyse sitä vaan joululahjoista. Eikä tuo Jouluapu velvoita ketään yhtään mihinkään. Joka auttaa, tekee sen ihan omasta vapaasta tahdostaan. Sua ärsyttää "kerjääminen", mutta mitä olet itse saanut pyytämättä? Lastenhoitoapua, rahaa lainaksi, muuttopua, tuntuvan palkankorotuksen?
Vierailija kirjoitti:
Tarjosin eräälle perheelle apuani, mutta ilmeisesti avun perille toimittaminen tyssää nyt siihen, etteivät kerro minulle osoitetta...
Oikeasti. Sähköpostiin vastaamiseen menisi se yksi minuutti, mutta ei sitten.
Laita sähköpostia sinne ylläpitoon.
Aion auttaa vähövaraisia ja yksinäisiä vanhuksia yritykseni kautta tänäkin vuotena. Vanhukset ei kehtaa pyytää mitään, vaikka niillä on osalla kova tarve. En auta perheellisiä, ainoastaan yksinäisiä vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Aion auttaa vähövaraisia ja yksinäisiä vanhuksia yritykseni kautta tänäkin vuotena. Vanhukset ei kehtaa pyytää mitään, vaikka niillä on osalla kova tarve. En auta perheellisiä, ainoastaan yksinäisiä vanhuksia.
Ja edelleen, poistuuko vanhusten yksinäisyys lahjoilla? Vai millaista apua annatte näille vanhuksille?
Sen Plasmapallo/peliohjain-perheen nuoret käyvät lukiota. Kirjakaupan lahjakortti olisi varmaankin tarpeellisempi + Subin lahjakortit että saa käydä syömässä. Tai Prisman.
Mä haluaisin auttaa, mutta olen sen verran nyhverö, etten uskalla tollasen sivuston kautta ottaa yhteyttä tuntemattomiin. Olis helpompaa jos joku tuttu kertoisi jostain tuntemastaan perheestä joilla olisi tarvetta vaikka lasten vaatteille ja voisin antaa meille pieneksi jääneitä vaatteita, leluja tai jotain ihan uuttakin.
Meillä kävi muutaman kerran neuvolan perhetyöntekijä ja hän toi mukanaan lahjoitusvillasukkia, ruoka-apukaseja ja jotain leluja kun niitä oli saatu niin paljon eikä ollut ketään kelle niitä antaa, niin toi meille, että saivat pois nurkista pyörimästä. Ei olla köyhiä, eikä villasukattomia. Niihin keräyksiin en osallistu kun apu ei mene sitä tarvitseville. Olisi antanut useamman kassin sellaiseen perheeseen jossa on pulaa ruuasta ja villasukista.
Ja ohiksena vielä, niin ne villasukat mitä saatiin oli huonosti tehty. Hirveen paksusta langasta ja täynnä virheitä. En tiedä mitä niistä olisi ajatellut jos ei osaisi itse tehdä sukkaa, mutta nyt tuli mieleen, että olisi saanut kutoja hieman ajatella sitä sukan saajaa, eikä vaan tehdä niitä lahjoittamisen ilosta ja oman mielen piristämiseksi.
Kommentoija ei nyt ole ymmärtänyt.
Teksti tarkoitti: mikäli raha-asiani olisivat stabiililla tolalla = EIVÄT OLE!
Kuusta toiseen en yhtään tiedä saanko tuloja millä maksaa mitään, mille momentille milloinkakin päättäjistä kuulun, kenelle virastolle asiat kuuluu. Ja tämä on tasan se finanssipuolen asioista. Jätetään se Sote:n railakas sotku vielä ulos tästä. 🙄
Elokuussa yhdellä tolalla, syyskuussa toisella, lokakuussa ei millään ja marraskuusta ole mitään tietoa! Ei se ole stabiilia nähnytkään!
Minimitulot joka tapauksessa, on mistä on, mutta ongelmana se vaikka sen saamisen tulisi olla ilmiselvää esimerkiksi työkyvyttömälle, pitkäaikaisiksi muodostuvilla sairauslomilla olevalle pitkäaikais- ja perussairaalle, köyhälle, yksinäiselle jolla ei ole tukiverkostoa, se ei sitä ole. Koneiston käsitellessä sitä miltä momentilta kuuluisi maksaa, kaikki on sekaisin, eikä neuvota, eikä välttämättä saa mistään mitään.
Syyksi ettei saa hakea edes tt-tukea voidaan kertoa sen, ettei voida tietää, tuleeko saamaan jotain muuta ensisijaista, mikä haussa!
Että siinäpä sitä on teille sitä stabiiliteettia!
Ja minä olen aivan yksin. Ikävä kyllä ja onneksi, samalla kertaa!
Autan aina kun pystyn kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin köyhä, voisin olla tuollaisessa aivan hyvin ja juuri nyt etenkin. Järkytyin tajutessani.
En kuitenkaan alkaisi kerjätä tuollaiseen tarkoitukseen itselleni. Onhan se tietty lapsiperheissä eri.
Jos oletettaisiin raha-asioideni olevan stabiililla tolalla, ja nyt suurina ongelmina olevien yksittäisten asioiden hyvälle tolalle hoidettuina, ja miettisin mitä tahtoisin joululahjaksi, ja voisin sen myös saada, niin mitähän ihmettä se olisi ...
Rakkaani takaisin tai täältä pois myös itse
Terveyttä ja hyvää tuuria
Turvallisuutta ja rauhaa
Pienen hätävaran
Jotain jobia mitä voisin tehdä millä saisi elettyä kerjäämättä erikoisesti mistään tai keneltäkään apua arjessa ja kyvyn huolehtia itsestäni ja heistä
Ystäviä, läheisiä, verkostonEikös tuo kerro vain sen, että vaikka oletkin köyhä, et ole vielä siinä pisteessä että
tarvitsisit ulkopuolista apua järjestääksesi perheellesi joulun? Keräyksen pointti on varmaankin juuri se, että apua pyytävien talous ei ole stabiilissa tilassa, kuten sinulla on tai oletat kaikilla olevan. Äkilliset työpaikan menetykset ja sairastumiset tarkoittavat, että tulot eivät nimenomaan ole säännölliset ja voivat puuttua vaikka toisen vanhemman kohdalla kokonaan. Hyvä silloin on puhua ylevistä henkisistä arvoista, joita ei ensinnäkään voi kenellekään lahjoittaa (esim. ystäviä ja perhettä turvaverkottomille tai terveyttä ja turvallisuutta työkyvyttömille ja väkivaltaista vanhempaa paossa oleville perheelle), saati että ne korvaisivat fyysisiä tarpeita kuten ruokaa ja vaatetusta. Kerjääminen tai nätimmin sanottuna avun pyytäminen on varmasti monella ihan viimeisenä mielessä. Toivottavasti osaat olla onnellinen siitä, että et tiedä millaista on olla yhtä ahtaalla.
Se ketä ärsyttää voisi ärsyyntyä yhteiskunnan päättäville voimille, joiden toimista johtuu, ettei palkkatyöhön oteta sitä kaveriakin. Se työttömäksi jäänyt on uhri ja kanssakärsijä, ei syypää. Ei se hänen vikansa ole. Ei hän ole päättönyt siitä, mitkä määrät on pasditetty kortistoon. Se joka saa olla töissä, saa työterveyshuoltoa, verovähennyksiä, lainakelpoisuutta, luottokortteja, ansiosidonnaisen turvan, kunnon äitiys- ja sairauspäivärahan sekä ja eläketurvan. On todella eroa minimiturvaan nähden eikä edes ymmärretä arvostaa. SAK:t ei välitä pskaakaan niistä, jotka eivät maksa jäsenmaksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pienituloisia ihmisiä ärsyttää. Sen jälkeen, kun olet maksanut itse asumisen ja päivähoitomaksut, jää käteen nippa nappa saman verran kuin tuilla elävillä. Etkä ole ”maannut” vapaalla, vaan painanut töitä. Toiset laiskottelevat yhteiskunnan piikkiin ja tehtailevat lapsia. Monen tonnin tukien jälkeen vielä muiden pitäisi ostaa jouluruoka ja lahjatkin. Ehkä vika ei sitten ole tuissa, vaan liian pienissä palkoissa. Ei haittaa, jos joku haluaa auttaa. Kerjääminen ärsyttää. Ja tietenkin on niitäkin, jotka ovat ilman omaa syytään joutuneet pulaan. Heitä nekin, joilla on itsellään vähän, yleensä haluavat auttaa.
Mä ymmärrän ihan hyvin, että pienituloista ärsyttää, jos joku saa yhteiskunnan tukina saman kuin toinen saa pienipalkkaista työtä tehdessään. Mutta Jouluavussahan ei ole kyse sitä vaan joululahjoista. Eikä tuo Jouluapu velvoita ketään yhtään mihinkään. Joka auttaa, tekee sen ihan omasta vapaasta tahdostaan. Sua ärsyttää "kerjääminen", mutta mitä olet itse saanut pyytämättä? Lastenhoitoapua, rahaa lainaksi, muuttopua, tuntuvan palkankorotuksen?
Vierailija kirjoitti:
Syyksi ettei saa hakea edes tt-tukea voidaan kertoa sen, ettei voida tietää, tuleeko saamaan jotain muuta ensisijaista, mikä haussa!
Missä ja milloin näin on toimittu? Itse olen aina saanut toimeentulotukea tulevaa etuutta vastaan (tämä lukee päätöksessä) eli se on sitten peritty siitä tulevasta tuesta pois jos olen esim. työmarkkinatukea saanut myöhemmin. Ei tietenkään enempää kuin työmarkkinatuen verran, loput toimeentulotuesta on jäänyt käyttöön. Ensisijaiset tuet kun ei vuokralla asuvalla nouse toimeentulotuen alarajan yli eli ensisijaistakin saadessani haen vielä toimeentulotukea lisäksi.
Eri asia jo tuo on tapahtunut silloin kun toimeentulotuki oli kunnalla. Tuolloin päätökset oli mitä sattuu ja itsekkin olen jälkeenpäin huomannut että kunta kus*tti useampaan otteeseen ja tuki mihin olin oikeutettu jäi saamatta tai sain liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitäisi tietää todellinen eikä niiden oma versio tilanteestaan.
Terveystiedot, cv, koulutodistukset, lausunnot, tiliote nyt ainakin.
Minä voin suoraan kertoa että hain tuolta apua, mutta ilmeisesti en osa-aikatyötä tekevänä opintolainaa maksavana yksinhuoltajana mahtunut mukaan.
Olisin vaan toivonut edes yhtä lisäpakettia kahdelle lapselle. En ruokaa (en ole master chef, mutta tässä tilanteessa on pakko ollut opetella tekemään a:sta ö:hön itse halvalla). En toivo koristeita, ostin kirpparilta muutama vuosi takaperin ja näillä saa joulumielen! en itse tarvitse mitään. Saan kirppikseltä mitä itse tarvitsen, ja se ei ole paljon.
Olisin valmis lähettämään cv:t, tiliotteet, pienen palkkani tiedot, Kelan sovitellun päivärahan tiedot, vaikka Omakanta-tiedot (jossa ei ihmeitä näy) jotta kaksi lastani saisi yhdet pienet toiveensa lisää.
Ilmeisesti on ihmisiä joilla menee vielä huonommin, joten hyväksyn etten ole keräyksen kohteena itse.
Tarjosin yhdelle äidille kartalta lapsen pieneksi jääneitä käytettyjä vaatteita joita oli mainittu tarvittavan. Ottavat vastaan ilolla. Emme me kaikki köyhemmät ole sikiäjiä, ongelmaisia tai systeemin hyväksikäyttäjiä. Monelle kelpaa kierrätetty. Lisäksi koen empatiaa samaa kokevia kohtaan ja autan pienestäkin jos vain kelpaa.
Miksiköhän tonne tehdään niin tiukkaa karsintaa? Kun vilkasin, niin kartta on monin paikoin ihan tyhjä. En ilmeisesti osannut sivuja käyttää kun en löytänyt avunpyytäjiä listana ollenkaan. Listasta olisi helpompi etsiä avustettavia. Ehkä sellainen onkin, mutta en vaan löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän tonne tehdään niin tiukkaa karsintaa? Kun vilkasin, niin kartta on monin paikoin ihan tyhjä. En ilmeisesti osannut sivuja käyttää kun en löytänyt avunpyytäjiä listana ollenkaan. Listasta olisi helpompi etsiä avustettavia. Ehkä sellainen onkin, mutta en vaan löytänyt.
Jouluapua-keräyksen takana ei ole mikään yhteisö vaan yksityishenkilö. Perheellinen nainen, joka muistaakseni asuu Tanskassa. Joka syksy hän etsii vapaaehtoisia, jotka alkaisivat käsittelemään hakemuksia. Varmaan ymmärrät, että suurimmalla osalla ihmisistä on elämässään parempaakin tekemistä kuin käsitellä jotain hakemuksia :) Joten siellä on joka vuosi aika pieni porukka, jotka oman työnsä, perheensä ja muun elämänsä ohessa käsittellee hakemukset. Ilman mitään korvausta.
Hakemuksia tulee paljon ja tänä vuonna hakuaika alkoi 1.10. Tällä porukalla on aika kova homma saada hakemukset käsiteltyä ja tehtyä niistä tuonne sivustolle sopivat ilmoitukset, kun kartta avautuu. Muutama viikko aikaa ja hakemuksia on paljon. Jossain vaiheessa on pistettävä stoppi eli loppuja hakemuksia ei enää vastaanoteta. Aika loppuu kesken.
Okei, no tuo selittää sitten vähän asiaa jos työssäkäyvä köyhä ei pääse listoille.
Mitenhän pääsis tonne hakemusten käsittelijäksi? Mulla on töissä useinkin aikaa tehdä kaikkea joutavaa tunti tolkulla, niin miksei sitten tollastakin.
Laitoin tuonne hakemuksen ja se hyväksyttiin, mutta tekstiäni on muutettu! Joitakin yksityiskohtia on vaihdettu myös, miksi? Tosi kiva selitellä jos mahdollinen lahjoittaja sitten kysyy...
Suomalainen ei sitten osaa pyytää apuakaan oikein *facepalm*
Monen noista perheistä olisi pitänyt varmasti pyytää apua elämänhallintaan jo vuosia sitten, mutta parempi kai pyytää myöhemmin kuin ei ollenkaan apua edes jouluksi? Tuskin kukaan joululahjoja lapsilleen pyytävä ihminen hykertelee, että saa nyt oikein urakalla vedätettyä muita.
Koittakaa nyt ihmiset kokea vähän empatiaa. Jos ja kun pystytte valittamaan asiasta vauva.fillä, niin teillä todellakin menee paremmin kuin suurimmalla osalla muusta maailmasta. Se, että joku pyytää internetissä apua jouluunsa, ei todellakaan ole teiltä pois - kukaan kun ei pakota lahjoittamaan.
Tsemppiä vaan jokaiselle jouluapua pyytäneelle.
Ainoa jonne osallistun on eläinten jouluapu. Ihmiset hankkineet ja jättäneet.
Veroja maksan jo riittävästi elättääkseni yhden jos toisen... en osallistunut enempää ihmisten elättämiseen.