Jouluapua avattu! Aiotko auttaa?
Minä en. Taas siellä toivotaan esim. 26-vuotiaille lapsosille lahjoja! Ja edelleen tehdään lisää muksuja, vaikka terveys pettänyt jo ajat sitten ja taloudellinen tilanne pysynyt huonona vuosikausia! Ihan ihmeellisiä selityksiä löytyy kyllä välillä noilta perheiden vanhemmilta, esim tämä: "Äiti ollut työttömänä kohta 2v. Paluu töihin ei ole vielä ajankohtaista, koska liika stressi ja huoli vienyt voimat hakea työtä."....
Kommentit (1206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noiden ongelmat ratkea avulla, vielä vähemmän vastikkeettomalla. Aikuiset tuhlaa minkä summan vaan.
Ja aikoinaan tuollaisten vanhempien lapsena, olisin ollut tosi iloinen jos olisin saanut lahjaksi alusvaatteita ja hygieniatarvikkeita, kuten kivan tuoksuista shampoota. Kun kotoa niitä ei saanut. Nykyään tietysti pitää olla pleikka 5, sellaista "köyhyyttä ".
Eihän ne ongelmat tietenkään ratkea, riippuen toki mistä ovat saaneet alkunsa, mutta eiköhän tuossa ole pointtina antaa hyvä mieli ja hetkeksi vähän inhimillisyyttä elämään. Jotkut ovat oikeasti ns. syyllisiä tilanteeseensa, mutta eivät kaikki. Pitää vain valita tarkkaan ketä auttaa.
Hyvä mieli kenelle? Tasan sille auttajalle itselleen.
Aikuisena olen erityisesti inhonnut ihmisiä, jotka näkivät perheen tilanteen, mutta lasun sijaan mahdollistivat vaan tilanteen jatkumisen.
Jos ei ole ruokaa ja vaatteita lapsille, joku kalsaripaketti on mahdollistamista, ei muuta.
Tuostahan siinä on kyse, lahjoittaja haluaa ITSELLEEN hyvän mielen, ei auttaa niitä lapsia.
Meillä ne mahdollistajat oli aikanaan sukulaisia, jotka varmasti tunsivat olonsa hyväksi, kun pääsivät "auttamaan" ostamalla uudelleen ja uudelleen jotakin ruokakasseja.
Sen sijaan että oikeasti olisivat puhaltaneet sen pelin poikki, tehneet lastensuojeluilmoituksia kunnes joko perheessä olisi ryhdistäydytty, tai sitten lapset viety jonnekin jossa on ruokaa ja puhtaita vaatteita ilman näitä ruokakassin- ja kalsarinlahjoittajia.
Kun ne lapset ansaitsisivat asiallisen kasvuympäristön koko vuoden ajan, ei vaan jotakin paria pakettia jouluksi. Noissa perheissä ongelmat ovat ihan muuta kun sitä, että rahaa ei ole riittävästi.
Aika kova usko lastensuojeluun. Kaikki lapset vaan huosraan. Kyllä se siitä.
No kyllä, huostaan kaikki lapset joiden kodissa ei ole ruokaa, vaatteita ja hygieniatarvikkeita. Kun noissa kodeissa on pielessä ihan kaikki muukin, se rahattomuus on vaan pintaa.
Kumma, miten se joulu muka jotenkin muuttaa asian paremmaksi, että silloin onkin mukaok, että lapsilta puuttuu ruokaa ja perustarvikkeita. Jotta joku pääsee tuntemaan olonsa hyväksi, vaikka oikeasti vaan parin kympin lahjoituksellaan mahdollistaa sitä lapsen elämistä sellaisissa oloissa, jotka vahingoittavat lasta.
Pitäisi miettiä, miten noita lapsia autetaan 365, ei vaan jouluna.
Pesemättömistä ja alushousuttomista lapsista on melko varmasti tehty päiväkodissa tai koulussa lastensuojeluilmoitus. Ei noilla hygieniatarvikkeilla tarkoiteta mitään peruspesuaineita vaan joulun alla myynnissä olevia lahjapakkauksia, Bodysopin tuotteita yms. Siis tavisarkea vähän ylellisempää tuotetta. Alushousut, villasukat yms voi olla toiveena ihan siksi, että pakettien määrä olisi suurempi. Pienelle lapselle siis kivaa, kun saa avata monta pakettia. En ole koskaan ollut vähävarainen, mutta olen laittanut lapsilleni joululahjaksi ihan käyttötavaraakin. Sellaista, mikä pitää jokatapauksessa ostaa. Isommille lapsille ei enää pakettien lukumäärä ja niiden avaaminen ole kovin tärkeää vaan paketin sisältö.
Kommentoin nyt tuota hygieniatarvikepyyntöä, koska olen niitä muutamana jouluna ostellut. Kysyn aina tarkennusta, että mitä halutaan ja onko jotain erityistarpeita esim. allergiaa, aknea tms. Kukaan ei ole koskaan pyytänyt BodyShopin tai muita "merkki" tuotteita. Teineillä on usein joku tukkaongelma ja halutaan jotain silottavaa, kosteuttavaa, tuuheuttavaa jne shampoota ja hoitoainetta. Jos aikuiset pyytävät hygieniatarvikkeita, eikä allergioita ole, niin perusmarkettikama otetaan ihan tyytyväisenä vastaan ja setti on yleensä shampoo, hoitoaine, suihkugeeli ja antiperspirantti. Pikkulapselle on joskus pyydetty Muumi-hammastahnaa ja -harjaa. Siis ihan perussettiä.
Öhh...oikeastiko sä oletit, että he olisivat kehdanneet kertoa toivovansa jotain kaliita? Ja olettanut, että jos ostat kalliimman, olisivat jotenkin pettyneitä?
No, jos suoraan kysyn, että mitä merkkiä haluat, niin ei kannattaisi kainostella. Suoraan kysymykseen suora vastaus, kiitos. Teineille ostin kampaamomerkkejä, jotka itse hyviksi tiesin. Ja yksi äiti laittoi mulle joulun jälkeen tekstarin, että "ihanaa kun hiukset tuoksuu hyvälle". Hän oli puoli vuotta käyttänyt jotain tosi halpis kamaa (First Price?) ja oli tosi iloinen keskihintaisesta marketshampoosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lähiseudulla perhe, jolla ei ole rahaa edes ruokaan. Teinit toivovat PELIKUULOKKEET, PLEIKKAOHJAIMEN ja PLASMAPALLON.
Ei kai ne nuoret ja lapset eroa ikäkavereistaan köyhemmissäkään perheissä, samat toiveet paitsi haaveiksi taitaa yleensä jäädä. Ruokaako pitäisi toivoa.. Yritän auttaa jotakuta mutta kovin kalliisiin lahjoihin minulla ei ole varaa.
Meillä ei ole ollut mitään noista ja aivan tasapainoisia, fiksuja aikuisia heistä kasvoi. Yliopistossa opiskelevat nykyään ja aina on ruokaa kaapissa ja laskut maksettuna, vielä mukavasti rahaa säästössäkin.
Hieno juttu mutten ymmärrä miten tuo tähän liittyy. Miksei myös köyhän perheen nuori saisi toivoa ja haaveilla? Minusta tuntuisi kamalalle, jos nuori olisi jo niin toivonsa menettänyt, ettei uskaltaisi sanoa mitä oikeasti haluaisi. Vaikea uskoa että tämä kenenkään yliopisto-opintoja tai säästörahoja vaarantaa tulevaisuudessa.
Tuo plasmapallosta ym. kauhistelija jätti kertomatta, että yksi perheen lapsista toivoi pelkästään hygieniatuotteita ja lämpimät lapaset.
Huomasin nimittäin nuo samat toiveet, kun katselin oman paikkakuntani ilmoituksia. Tuntuu ikävältä, että joidenkin pitää kommentoida toiveita noin tarkoitushakuisesti.
Sellainen lapsi tai nuori, joka toivoo ainoana toiveenaan hygieniatuotteita ja lämpimiä lapasia, tietää, mitä on lika ja kylmyys.
Tekisipä mieli ihan sanoa muutamalle tänne kirjoittaneelle: Hävetkää.
Onko plasmapallo jollain lailla hyväksyttävämpi toive, kun sisarus haluaa hygieniatuotteita ja lapaset? Kyllä, köyhänkin perheen teini saa haaveilla vaikka plasmapallosta, mutta lahjaksi kannattaisi toivoa jotain järkevämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lähiseudulla perhe, jolla ei ole rahaa edes ruokaan. Teinit toivovat PELIKUULOKKEET, PLEIKKAOHJAIMEN ja PLASMAPALLON.
Ei kai ne nuoret ja lapset eroa ikäkavereistaan köyhemmissäkään perheissä, samat toiveet paitsi haaveiksi taitaa yleensä jäädä. Ruokaako pitäisi toivoa.. Yritän auttaa jotakuta mutta kovin kalliisiin lahjoihin minulla ei ole varaa.
Meillä ei ole ollut mitään noista ja aivan tasapainoisia, fiksuja aikuisia heistä kasvoi. Yliopistossa opiskelevat nykyään ja aina on ruokaa kaapissa ja laskut maksettuna, vielä mukavasti rahaa säästössäkin.
Hieno juttu mutten ymmärrä miten tuo tähän liittyy. Miksei myös köyhän perheen nuori saisi toivoa ja haaveilla? Minusta tuntuisi kamalalle, jos nuori olisi jo niin toivonsa menettänyt, ettei uskaltaisi sanoa mitä oikeasti haluaisi. Vaikea uskoa että tämä kenenkään yliopisto-opintoja tai säästörahoja vaarantaa tulevaisuudessa.
Tuo plasmapallosta ym. kauhistelija jätti kertomatta, että yksi perheen lapsista toivoi pelkästään hygieniatuotteita ja lämpimät lapaset.
Huomasin nimittäin nuo samat toiveet, kun katselin oman paikkakuntani ilmoituksia. Tuntuu ikävältä, että joidenkin pitää kommentoida toiveita noin tarkoitushakuisesti.
Sellainen lapsi tai nuori, joka toivoo ainoana toiveenaan hygieniatuotteita ja lämpimiä lapasia, tietää, mitä on lika ja kylmyys.
Tekisipä mieli ihan sanoa muutamalle tänne kirjoittaneelle: Hävetkää.
Eivät lapset noita toiveita kirjaa vaan vanhemmat. Huoltajahan voi sinne kirjoittaa mitä haluaa. Hän ei vaan halua hankkia lapselleen lapasia tai pestä vaatteita tai ostaa suihkugeeliä.
Mikään noista asioista (lapaset, pyykki, hygieniatuote) ei maksa juuri mitään ja jaettuna useammalle kuukaudelle ei senkään vertaa. Joten se on vaan vastuun sysäämistä yhteiskunnalle. Lapset kuluttavat yllättäen enemmän kuin tuovat tukina ja sitten ollaan helisemässä ja tehdään uusi lapsi tukien toivossa.
Tuolla oli aikaisemmin puhetta Joulupuu-keräyksestä. Varmasti hyvä asia, mutta lahjojen jakoperusteet ovat todella oudot. Perheemme on, ikävä kyllä, lastensuojelun asiakas, ja ilmeisesti siksi meillekin niitä paketteja oltiin antamassa. Eikä siis ollut mitään tarvetta enkä niitä huolinut, vaan käskin antaa jollekin enemmän tarvitsevalle.
Vierailija kirjoitti:
En auta tuota kautta siksi, että olen vähän katkera tuolle jouluavulle, kun en aikanaan itse kelvannut sinne.
Olin ollut lapsesta asti ihan normaali, kiva ja fiksu. Pääsin 19-vuotiaana yliopistoon ja aloin sen vastaisena kesänä seurustella. Sinä päivänä, kun piti lähteä muuttokuorman kanssa Helsinkiin, kerroin äidilleni uudesta tyttöystävästä. En odottanut, että hän kilahtaisi lesboudestani niin, koska hän ei ollut osoittanut koskaan olevansa vanhoillinen eikä ole uskovainen.
Joka tapauksessa sain nyrkistä naamaan ja muuttokuorma jäi sinne. Jouduin lähtemään soluasuntooni yksin junalla, mukanani tasan ne vaatteet, jotka päälläni sattuivat olemaan ja kännykkä taskussa. Tilillä oli 90e. Sen koomin en ole vanhempiani nähnyt ja muita sukulaisia ei veljeäni lukuunottamatta ole.
Oli aika tiukkaa aloittaa elämä täysin nollasta, vasta itsenäistyneenä. Ensimmäisenä joulunani koitin saada apua jouluavusta, että olisin saanut jonkinlaisen joulun itselleni aikaan. Tyttöystävän vanhemmille pääsin joulua viettämään, mutta itse en opintotuella saanut mitään kustannettua. Jouluavusta vastattiin käytännössä, ettei ketään kiinnosta auttaa lesboa opiskelijaraukkaa, jolla ei ole edes lapsia ja työkyky on periaatteessa normaali.
Nyt olen sen samaisen naisen kanssa naimisissaoleva yhden lapsen äiti, korkeakoulutettu ja ihan hyväpalkkaisessa ammatissa m. Muistelen tuota mennyttä aikaa kauhulla, mutta siitä päästiin eteenpäin. Olisinpa vaan aaanut sillon apua jostain. Olisin itkenyt varmaan viikon onnesta, kun olisin saanut jouluruokaa ja vaikka pikkuisen paketin hygieniatarvikkeita.
Jos tietäisin, mistä löydän tällaisessa tilanteessaolevia nuoria, auttaisin vaikka millä rahalla.
köyhiä lesboja???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noiden ongelmat ratkea avulla, vielä vähemmän vastikkeettomalla. Aikuiset tuhlaa minkä summan vaan.
Ja aikoinaan tuollaisten vanhempien lapsena, olisin ollut tosi iloinen jos olisin saanut lahjaksi alusvaatteita ja hygieniatarvikkeita, kuten kivan tuoksuista shampoota. Kun kotoa niitä ei saanut. Nykyään tietysti pitää olla pleikka 5, sellaista "köyhyyttä ".
Eihän ne ongelmat tietenkään ratkea, riippuen toki mistä ovat saaneet alkunsa, mutta eiköhän tuossa ole pointtina antaa hyvä mieli ja hetkeksi vähän inhimillisyyttä elämään. Jotkut ovat oikeasti ns. syyllisiä tilanteeseensa, mutta eivät kaikki. Pitää vain valita tarkkaan ketä auttaa.
Hyvä mieli kenelle? Tasan sille auttajalle itselleen.
Aikuisena olen erityisesti inhonnut ihmisiä, jotka näkivät perheen tilanteen, mutta lasun sijaan mahdollistivat vaan tilanteen jatkumisen.
Jos ei ole ruokaa ja vaatteita lapsille, joku kalsaripaketti on mahdollistamista, ei muuta.
Tuostahan siinä on kyse, lahjoittaja haluaa ITSELLEEN hyvän mielen, ei auttaa niitä lapsia.
Meillä ne mahdollistajat oli aikanaan sukulaisia, jotka varmasti tunsivat olonsa hyväksi, kun pääsivät "auttamaan" ostamalla uudelleen ja uudelleen jotakin ruokakasseja.
Sen sijaan että oikeasti olisivat puhaltaneet sen pelin poikki, tehneet lastensuojeluilmoituksia kunnes joko perheessä olisi ryhdistäydytty, tai sitten lapset viety jonnekin jossa on ruokaa ja puhtaita vaatteita ilman näitä ruokakassin- ja kalsarinlahjoittajia.
Kun ne lapset ansaitsisivat asiallisen kasvuympäristön koko vuoden ajan, ei vaan jotakin paria pakettia jouluksi. Noissa perheissä ongelmat ovat ihan muuta kun sitä, että rahaa ei ole riittävästi.
Aika kova usko lastensuojeluun. Kaikki lapset vaan huosraan. Kyllä se siitä.
No kyllä, huostaan kaikki lapset joiden kodissa ei ole ruokaa, vaatteita ja hygieniatarvikkeita. Kun noissa kodeissa on pielessä ihan kaikki muukin, se rahattomuus on vaan pintaa.
Kumma, miten se joulu muka jotenkin muuttaa asian paremmaksi, että silloin onkin mukaok, että lapsilta puuttuu ruokaa ja perustarvikkeita. Jotta joku pääsee tuntemaan olonsa hyväksi, vaikka oikeasti vaan parin kympin lahjoituksellaan mahdollistaa sitä lapsen elämistä sellaisissa oloissa, jotka vahingoittavat lasta.
Pitäisi miettiä, miten noita lapsia autetaan 365, ei vaan jouluna.
Pesemättömistä ja alushousuttomista lapsista on melko varmasti tehty päiväkodissa tai koulussa lastensuojeluilmoitus. Ei noilla hygieniatarvikkeilla tarkoiteta mitään peruspesuaineita vaan joulun alla myynnissä olevia lahjapakkauksia, Bodysopin tuotteita yms. Siis tavisarkea vähän ylellisempää tuotetta. Alushousut, villasukat yms voi olla toiveena ihan siksi, että pakettien määrä olisi suurempi. Pienelle lapselle siis kivaa, kun saa avata monta pakettia. En ole koskaan ollut vähävarainen, mutta olen laittanut lapsilleni joululahjaksi ihan käyttötavaraakin. Sellaista, mikä pitää jokatapauksessa ostaa. Isommille lapsille ei enää pakettien lukumäärä ja niiden avaaminen ole kovin tärkeää vaan paketin sisältö.
Kommentoin nyt tuota hygieniatarvikepyyntöä, koska olen niitä muutamana jouluna ostellut. Kysyn aina tarkennusta, että mitä halutaan ja onko jotain erityistarpeita esim. allergiaa, aknea tms. Kukaan ei ole koskaan pyytänyt BodyShopin tai muita "merkki" tuotteita. Teineillä on usein joku tukkaongelma ja halutaan jotain silottavaa, kosteuttavaa, tuuheuttavaa jne shampoota ja hoitoainetta. Jos aikuiset pyytävät hygieniatarvikkeita, eikä allergioita ole, niin perusmarkettikama otetaan ihan tyytyväisenä vastaan ja setti on yleensä shampoo, hoitoaine, suihkugeeli ja antiperspirantti. Pikkulapselle on joskus pyydetty Muumi-hammastahnaa ja -harjaa. Siis ihan perussettiä.
Öhh...oikeastiko sä oletit, että he olisivat kehdanneet kertoa toivovansa jotain kaliita? Ja olettanut, että jos ostat kalliimman, olisivat jotenkin pettyneitä?
No, jos suoraan kysyn, että mitä merkkiä haluat, niin ei kannattaisi kainostella. Suoraan kysymykseen suora vastaus, kiitos. Teineille ostin kampaamomerkkejä, jotka itse hyviksi tiesin. Ja yksi äiti laittoi mulle joulun jälkeen tekstarin, että "ihanaa kun hiukset tuoksuu hyvälle". Hän oli puoli vuotta käyttänyt jotain tosi halpis kamaa (First Price?) ja oli tosi iloinen keskihintaisesta marketshampoosta.
Ei ne ihan oikeasti kehtaa. Mitä olisit tuumannut, jos olisivat toivoneet jotain 130 € lahjapakkausta? Mä olen avustanut vähävaraisia jo toistakymmentä vuotta. Ihan joka kerta kaupassa valitsevat kaikista halvimpia tuotteita, vaikka kauppaan mennessä olen jo sanonut, että ruokaostosbudjetilla ei nyt ole ylärajaa vaan voivat valita IHAN mitä vaan. Itse mä joudun ehdottamaan kalliimpia tuotteita. Silti kysyvät, että ihan oikeastiko. Joillain silmät kostuvat, kun vastaan, että oikeasti.
Mitä helvetin virkaa on jollain plasmapallolla kenellekään?!?
Ihan totta tuo tarjonta lastensuojelun asiakkaille , minunkin hyvätuloinen ystäväperheeni "sai apua"; he kyllä ottivat sen nauraen vastaan " kun kerran tarjotaan".
Keskituloinen olen itse, ja kyllä, 200e menee lapsen lahjaan helposti. Joulu on minulle vuoden kohokohta, ja samoin joululahja tärkeimmälle ihmiselle on jotain suurta tarpeellista/luksusta tilanteesta riippuen. Tähän on aina vuosi aikaa varautua, ja aika usein lahja on ostettuna jo helmikuussa. Esim.jättilegopakkaus kun hän oli nuorempi. Ja yhtä suuri ilo oli näistä "vanhoistakin" malleista, joita saattoi saada vuoden alussa jopa -50%
Vierailija kirjoitti:
Perheille maksetaan terveydenhuolto, lasten koulutus, äitiyspakkaus, lapsilisä, yh-korotus, asumistuki, tt-tuki tai työttömyysturva, harkinnanvaraista tukea. Erityisperheet saavat tuettuja lomia.
Lääkkeistä maksetaan joko osa tai kokonaan.Ruokaa saa ilmaiseksi leipäjonoista, senkin toiminnan ylläpidon joku on maksanut.
Vaatteiden jakokin on jonkun maksama.Lukion käymiseen saa tukea.
Maksusitoumusta kauppaan.Mitä kaikkea muuta pitäisi perheille maksaa? Viihde? Kaukolomat? Auto? Omistusasunto? Lemmmikit?
Ainiin, lemmikkien ruokaakin jaetaan. Yritykset antavat ruuat ja heidän asiakkaat maksavat sitä myöten enemmän omien lemmikkien ruuista, kun lahjoitukset sisällytetään hintoihin.
Onko joku raja, mitä ei pitäisi perheille maksaa? Muuttuuko heidän elämänsä, jos annetaan omakotitalo Westendistä autoineen ja uima-altaineen ja tenniskenttineen?
Vai ollaanko kohta samassa jamassa kuin kaupungin vuokra-asunnossa? Joka itseasiassa on muiden maksama.Mihin raja vedetään?
Kelasta on haettavissa noin 200 erilaista tukea. Se on sinänsä ihan hyvä juttu mutta usein tuntuu, että tämä ns patjalle ruokkiminen on mennyt jo aivan överiksi. Liian moni on ulkoistanut vastuun elämästään pysyvästi yhteiskunnan, siis veronmaksajien harteille. Se taas ei ole hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä mitään virkaa olekaan. Se vaan on kiva. Mä pidän ihan normaalina, että osa joululahjoista on jotain hyödyllistä käyttötavaraa ja osa jotain ihan hömppää. Enkä ole koskaan ollut vähävarainen.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla oli aikaisemmin puhetta Joulupuu-keräyksestä. Varmasti hyvä asia, mutta lahjojen jakoperusteet ovat todella oudot. Perheemme on, ikävä kyllä, lastensuojelun asiakas, ja ilmeisesti siksi meillekin niitä paketteja oltiin antamassa. Eikä siis ollut mitään tarvetta enkä niitä huolinut, vaan käskin antaa jollekin enemmän tarvitsevalle.
Sen saa jokainen lastensuojelun alaisuudessa oleva varallisuuteen katsomatta.
Tavalliset sossuperheen lapset eivät saa. Eivätkä hyväjoulumieli lahjakorttia, tämä mainittakoon ihan sen takia, että ihmisillä tuntuu olevan kumma käsitys, että toimeentulotukea saavat perheet saisi sen automaattisesti.
Voi että.
Luin Jouluapua-sivustoa ja kaikki meidän lähiseudun avuntarvitsijat olivat ihan oikeasti apua vailla. Suurimmassa osassa näitä perheitä oli sairautta joka esti työssä käynnin. Yhtään röyhkeää pummitapausta en löytänyt.
Auttaisin mutta itselläni töissä yt:t alkamassa ja sairaita teinejä kalliine lääkkeineen ja lukiokirjoineen omassakin perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Plasmapallo voi olla jollekin lapselle ja teinille tosi tärkeä. Nehän on tosi kivan näköisiä pimeässä. Itse ainakin muistan lapsuudesta kaikki värit, joulukoristeet ym. todella vahvasti, kun taas nykyään ei mikään enää hetkauta tai tunnu miltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä mitään virkaa olekaan. Se vaan on kiva. Mä pidän ihan normaalina, että osa joululahjoista on jotain hyödyllistä käyttötavaraa ja osa jotain ihan hömppää. Enkä ole koskaan ollut vähävarainen.
Olen kyllä samaa mieltä, mutta jos perheellä ei ole rahaa ostaa niitä hömppälahjoja itse, niin ei niitä toivota muiltakaan. Hyödyllinen käyttötavara voi olla myös kiva, ei sen tarvitse olla deodoranttia tai kalsarit.
Noihin pleikkaohjaimiin haluaisin sen verran sanoa, että niitä voi tarvita vaikka sen vuoksi, että menee ohjaimen kanssa kaverille pelaamaan. Kaverilla on yksi tai kaksi ohjainta ja pelissä on neljä pelaajaa, niin jonkun pitää tuoda oma ohjain mukanaan. Meidän lapsi on lähtenyt useasti kaverille pleikkaohjaimen kanssa. Ja niitä ohjaimia voi kait yhdistää tietokoneeseenkin ja käyttää siinä pelaamiseen. Ei tarvi omaa pleikkaria vaikka toiveissa on ohjain. Jos ei ole varaa ohjaimeen, niin jää ulkopuolelle kaveriporukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä samaa mieltä, mutta jos perheellä ei ole rahaa ostaa niitä hömppälahjoja itse, niin ei niitä toivota muiltakaan. Hyödyllinen käyttötavara voi olla myös kiva, ei sen tarvitse olla deodoranttia tai kalsarit.
Jokainen saa toivoa mitä haluaa. Sen takia niitä kutsutaan toiveiksi. Jollekin se plasmapallo saattaa olla se henkireikä. Onneksi on sellaisiakin auttajia, jotka eivät tuomitse ja hankkivat plasmapallon.
Noin ja siis jos lapsi miettii ketä se kutsuu kylään pelaamaan jotain porukkapeliä pleikkaria, niin sen pitää miettiä kenellä kaikilla on ohjain, että kuka on järkevä kutsua. Harvempi perhe ostaa useampaa ohjainta jos lapsia on vaikka kaksi, niin ohjaimia on kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheille maksetaan terveydenhuolto, lasten koulutus, äitiyspakkaus, lapsilisä, yh-korotus, asumistuki, tt-tuki tai työttömyysturva, harkinnanvaraista tukea. Erityisperheet saavat tuettuja lomia.
Lääkkeistä maksetaan joko osa tai kokonaan.Ruokaa saa ilmaiseksi leipäjonoista, senkin toiminnan ylläpidon joku on maksanut.
Vaatteiden jakokin on jonkun maksama.Lukion käymiseen saa tukea.
Maksusitoumusta kauppaan.Mitä kaikkea muuta pitäisi perheille maksaa? Viihde? Kaukolomat? Auto? Omistusasunto? Lemmmikit?
Ainiin, lemmikkien ruokaakin jaetaan. Yritykset antavat ruuat ja heidän asiakkaat maksavat sitä myöten enemmän omien lemmikkien ruuista, kun lahjoitukset sisällytetään hintoihin.
Onko joku raja, mitä ei pitäisi perheille maksaa? Muuttuuko heidän elämänsä, jos annetaan omakotitalo Westendistä autoineen ja uima-altaineen ja tenniskenttineen?
Vai ollaanko kohta samassa jamassa kuin kaupungin vuokra-asunnossa? Joka itseasiassa on muiden maksama.Mihin raja vedetään?
Kelasta on haettavissa noin 200 erilaista tukea. Se on sinänsä ihan hyvä juttu mutta usein tuntuu, että tämä ns patjalle ruokkiminen on mennyt jo aivan överiksi. Liian moni on ulkoistanut vastuun elämästään pysyvästi yhteiskunnan, siis veronmaksajien harteille. Se taas ei ole hyvä juttu.
Entäs sitten, kun on töissä ja päälle tulee kaikki nuo "200 erilaista kelan tukea", mutta siltikään palkka ei riitä asumiseen ja elämiseen. Toimeentulotukeen on silloin pakko turvautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Perheeseen kuuluu yksinhuoltajaäiti ja kolme lasta. Yhteishuoltajuus löytyy, mutta isät eivät osallistu lasten rahallisiin menoihin paitsi ehkä lasten syntymäpäivinä. Äiti on ollut n 9 vuotta työttömänä sillä vuorotyöt eivät sovellu kun lapset ovat vielä niin pieniä. Äidin terveys on myös vaikuttanut työttömyyteen. Perheen tukiverkosto on olematon."
Lapsilla eri isät ja 9 vuoden aikana on kyllä aikaa tehdä lapsia, mutta ei opiskella ammattia, jossa ei ole vuorotyötä?
Mikä on ala tai ammatti jossa on vain vuorotyötä?
Esim. ravintola-ala. Joissakin paikoissa voi neuvotella vuoroista, mutta on paikkoja, joissa teet tasan ne vuorot jotka on listassa. Mä tein n. 5 vuotta töitä ravintolassa melkein pelkkää iltavuoroa. Viikossa 3-4 iltaa, 1-2 aamua. Lisäksi kaikki juhlapuhät ja viikonloput. Nykytilanteesta en tiedä, mutta tuolloin oli lakisääteisesti vain joka 7. viikonloppu vapaa.
Teollisuudessa, sairaaloissa, poliisissa on pelkkää vuorotyötä, lentokentällä tehdään pelkkää vuorotyötä, kaupoissa jne.
Kaikki luettelemasi alat ovat sellaisia missä voi saada myös päivätyötä, ihan on kiinni vain siitä viitsiikö hakea vai makaako mieluummin kotona yhteiskunnan elätettävänä.
Lapasia saa kirpputorilta halvalla, seurakunnan vaatekeräyksestä, Hope ry:ltä ja niitä voi vanhempi neuloa itse kun aikaa kerran on. Vastuu lapsista on ensisijaisesti heidän vanhemmillaan.
Olen itse lahjoittanut todella paljon lasteni vanhoja vaatteita ja tarvikkeita pinnasänkyä / muita huonekaluja ja urheiluvälineitä myöten ym. ja lahjoitan lapaset vaikka käsistäni vastaantulevalle palelevalle nuorelle mutta en näe ensiarvoisen tärkeänä lahjoittaa esim.plasmapalloa. Mieluummin maksan vaikka lukiokirjat.
Kukaan tässä maassa ei tiedä mitä on LIKA koska hanasta tulee juomakelpoista vettä vaikka 24/7 ja saippua / shampoo ei paljoa maksa.
Jos vanhemmilla ei ole siihen rahaa, johonkin muuhun se perustoimeentulotuki menee. Silloin tarvitaan jo ihan muuta apua kuin jouluapua.