Jouluapua avattu! Aiotko auttaa?
Minä en. Taas siellä toivotaan esim. 26-vuotiaille lapsosille lahjoja! Ja edelleen tehdään lisää muksuja, vaikka terveys pettänyt jo ajat sitten ja taloudellinen tilanne pysynyt huonona vuosikausia! Ihan ihmeellisiä selityksiä löytyy kyllä välillä noilta perheiden vanhemmilta, esim tämä: "Äiti ollut työttömänä kohta 2v. Paluu töihin ei ole vielä ajankohtaista, koska liika stressi ja huoli vienyt voimat hakea työtä."....
Kommentit (1206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä mä just luin
Jos on varaa tupakkaan ja viinaan..niin semmoisten lapset ei ansaitse mitää lahjoja.
Viekööt tyhjät pullot kauppaan ja ostakoot niillä rahoilla lapsilleen joulun
Alkoholistien lapsille ei saa antaa mitään.
TRahat menee kurkusta alas.
Mulle tuli kyllä alkoholistiäidin tyttärenä tästä jotenkin paha mieli. Meillä joulut oli kaiken muun lisäksi pelkkää paskaa. Ne oli todella pitkiä päiviä, joiden toivoi vaan äkkiä olevan ohi. "Parhaimmat" joulut oli niitä, kun äiti ei ollut kotona öykkäröimässä humalassa. Jos joku olisi tullut ja pyytänyt vaikka joululounaalle...Tai jos joku olisi tuonut vaikka villasukat, suklaata, ihan miten vaan muistanut. Sitä vasten tuntuu kyllä pahalta lukea, että joku on sitä mieltä ettei alkoholistien lapset edes ansaitse mitään. Tällaiset lapset osaa jo muutenkin syyllistää itse itseään ihan helvetisti.
Mihin h*lvettiin ne tukirahat oikein menee, jos ei ole varaa mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muka pitäisi auttaa sellaisia, joilla on jatkuvasti elämänhallinta hukassa?!
Joidenkin kohdalla on joka vuosi sama rutina, en vaan voi ymmärtää...
Esim. joululahjoihin voi säästää rahaa joka kuukausi jonkun tietyn summan.
Se joulu vaan tuntuu tulevan joillekin aina yllätyksenä! 🙄😯Tää sama vanha kulunu neuvo:
Säästä jouluun joka kuukausi 10€
Säästä kesälomareissuun joka kuukausi 10€
Säästä lapsen synttäreihin joka kuukausi 10€
Säästä leirikouluun joka kuukausi 10€
Säästä lapsen rippijuhliin joka kuukausi 10€
Säästä talvivaatteisiin joka kuukausi 10€
Säästä yllättäviin menoihin joka kuukausi 10€
Säästä tuleviin kesäjuhliin joka kuukausi 10€
On se jännä juttu kun tulee yllätyksiä eiks vaan, varsinkin kun näin hyviä vinkkejä saa jatkuvasti lukea täältä..
Nää vinkit on toimeentulotuen saajalle aivan samanlaisia kun iltalehden vinkit teille keskituloisille ”jätä illallinen syömättä viiden tähden ravintolassa”Jos nostaa toimeentulotukea, niin silloin ei edes mietitä mitään kesälomareissuja. Niille rahoille on kyllä järkevämpää käyttöä.
Talvivaatteisiin ja synttäreihin ei kuluteta molempiin 120 euroa. Kirpputorilta saa takin parilla kympillä jos se nyt on ihan pakko saada. Itselläni on vuonna 2003 ostettu talvitakki. Ei ole tarvetta ostaa uutta joka vuosi.
Itse tein elämäni ensimmäisen kesälomamatkan 29-vuotiaana, sitä ennen ei ollut varaa. Olisi ollut, jos olisin ottanut pikavippejä.
Sulla on siis 16 vuotta vanha talvitakki joka on ostettu kirpparilta kahdella kympillä ja käytät vain tätä takkia joka talvi??
Wau! Saisko kuvaa takista? Jotenkin nyt tuntuu pikkasen provon maku suussa
En nyt ihan tarkkaan muista miten vanha mun parkatakki on mutta reippaasti yli 10v. Talvi ei nyt ole niin pitkä aika, että siinä takki ehtisi kovin paljon kulua. Laitan talvitakin päälle joulukuussa ja maaliskuussa jo vaihdan kevättakin, joka on samalla syystakki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä mä just luin
Jos on varaa tupakkaan ja viinaan..niin semmoisten lapset ei ansaitse mitää lahjoja.
TRahat menee kurkusta alas.Mulle tuli kyllä alkoholistiäidin tyttärenä tästä jotenkin paha mieli. Meillä joulut oli kaiken muun lisäksi pelkkää paskaa. Ne oli todella pitkiä päiviä, joiden toivoi vaan äkkiä olevan ohi. "Parhaimmat" joulut oli niitä, kun äiti ei ollut kotona öykkäröimässä humalassa. Jos joku olisi tullut ja pyytänyt vaikka joululounaalle...Tai jos joku olisi tuonut vaikka villasukat, suklaata, ihan miten vaan muistanut. Sitä vasten tuntuu kyllä pahalta lukea, että joku on sitä mieltä ettei alkoholistien lapset edes ansaitse mitään. Tällaiset lapset osaa jo muutenkin syyllistää itse itseään ihan helvetisti.
Niin samaa mieltä! Koko lapsuus oli yhtä H*lvettiä, kaikki juhlapyhät pahimpia, lähdin kotoa kun pikkuveljeni täytti 16 ja tätä ennen oli auttanut häntä hakemaan kouluun ja saamaan asunnon opiskelupaikkakunnalta. Itse olin 19.v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä mä just luin
TRahat menee kurkusta alas.Mulle tuli kyllä alkoholistiäidin tyttärenä tästä jotenkin paha mieli. Meillä joulut oli kaiken muun lisäksi pelkkää paskaa. Ne oli todella pitkiä päiviä, joiden toivoi vaan äkkiä olevan ohi. "Parhaimmat" joulut oli niitä, kun äiti ei ollut kotona öykkäröimässä humalassa. Jos joku olisi tullut ja pyytänyt vaikka joululounaalle...Tai jos joku olisi tuonut vaikka villasukat, suklaata, ihan miten vaan muistanut. Sitä vasten tuntuu kyllä pahalta lukea, että joku on sitä mieltä ettei alkoholistien lapset edes ansaitse mitään. Tällaiset lapset osaa jo muutenkin syyllistää itse itseään ihan helvetisti.
En ole alkoholistiperheestä, mutta suvussani ja lähipiirissäni on paljon alkoholismia ja aika karuja tarinoita olen kuullut ja nähnyt. Ja miten se vaikuttaa lasten mielenterveyteen ja jaksamiseen. Lapset ovat syyttömiä tilanteeseensa ja osin heidän takia tämmöistä järjestetään. Lisäksi tuolla oli musta paljon kohtuullisia ja vaatimattomia pyyntöjä, mutta ketjussa on nostettu esiin lähinnä ne muutamat XXXL-tapaukset. No, ehkä joku kokee nyt olevansa vähän parempi ihminen ja saavansa hyvän joulumielen huutamalla, kuinka kaikilta pitäisi viedä tuet ja haukkumalla kaikkia huonommista lähtökohdista tulevia luusereiksi, koska muutama kehtaa pyytää pleikkaohjainta tuolla. Luonnollisesti jätetään mainitsematta ne, joissa on 1-2 lasta ja toiveet on luokkaa villasukat ja hammasharja.
Sehän tässä mättääkin, kun varmaan monet haluaisivat ihan oikeasti auttaa niitä, jotka ovat oikeasti tarpeessa. Mutta kun noita elämäntaparuinaajia riittää joka junaan. Erittäin turhauttavaa!
Jos oikeasti osaisin ilahduttaa vaikka sitä pientä tyttöä, kenen äiti sammuu joka päivä lattialle, haluaisin tuota pientä auttaa kaikin voimin. Mutta mistä sen sitten tiedät, päätyykö apusi oikealle taholle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä mä just luin
Mä olen myös alkoholistin lapsi. Enemmän on kuitenkin kirjoitettu siitä (kuin ettei ansaitse), että toivotut jutut eivät välttämättä päädy lapsille. Vanhemmat myyvät, kun suuta napsaa. Oma isäni jopa varasti minulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muka pitäisi auttaa sellaisia, joilla on jatkuvasti elämänhallinta hukassa?!
Joidenkin kohdalla on joka vuosi sama rutina, en vaan voi ymmärtää...
Esim. joululahjoihin voi säästää rahaa joka kuukausi jonkun tietyn summan.
Se joulu vaan tuntuu tulevan joillekin aina yllätyksenä! 🙄😯Tää sama vanha kulunu neuvo:
Säästä jouluun joka kuukausi 10€
Säästä kesälomareissuun joka kuukausi 10€
Säästä lapsen synttäreihin joka kuukausi 10€
Säästä leirikouluun joka kuukausi 10€
Säästä lapsen rippijuhliin joka kuukausi 10€
Säästä talvivaatteisiin joka kuukausi 10€
Säästä yllättäviin menoihin joka kuukausi 10€
Säästä tuleviin kesäjuhliin joka kuukausi 10€
On se jännä juttu kun tulee yllätyksiä eiks vaan, varsinkin kun näin hyviä vinkkejä saa jatkuvasti lukea täältä..
Nää vinkit on toimeentulotuen saajalle aivan samanlaisia kun iltalehden vinkit teille keskituloisille ”jätä illallinen syömättä viiden tähden ravintolassa”Jos nostaa toimeentulotukea, niin silloin ei edes mietitä mitään kesälomareissuja. Niille rahoille on kyllä järkevämpää käyttöä.
Talvivaatteisiin ja synttäreihin ei kuluteta molempiin 120 euroa. Kirpputorilta saa takin parilla kympillä jos se nyt on ihan pakko saada. Itselläni on vuonna 2003 ostettu talvitakki. Ei ole tarvetta ostaa uutta joka vuosi.
Itse tein elämäni ensimmäisen kesälomamatkan 29-vuotiaana, sitä ennen ei ollut varaa. Olisi ollut, jos olisin ottanut pikavippejä.
Sulla on siis 16 vuotta vanha talvitakki joka on ostettu kirpparilta kahdella kympillä ja käytät vain tätä takkia joka talvi??
Wau! Saisko kuvaa takista? Jotenkin nyt tuntuu pikkasen provon maku suussaEn nyt ihan tarkkaan muista miten vanha mun parkatakki on mutta reippaasti yli 10v. Talvi ei nyt ole niin pitkä aika, että siinä takki ehtisi kovin paljon kulua. Laitan talvitakin päälle joulukuussa ja maaliskuussa jo vaihdan kevättakin, joka on samalla syystakki.
Jep, varmaan joku monen sadan euron takki meneekin monta vuotta jossain Helsingissä kun liikkuu bussilla toimistoon töihin ja takaisin.
Mutta mites täällä pohjosessa kun se talvitakki otetaan käyttöön nyt ja luovutaan huhtikuussa. Matkat kaupungille ja takaisin mennään kävellen. Tätä ei joku muutaman kympin henkkamaukka takki kirpparilta kyllä kestä montaa vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en edelleenkään ymmärrä, miten siihen jouluruokaan ei ole varaa. Vaikka ymmärrän kyllä, että sitä toivotaan, kun se on niin helppo vaan ruksata tuolla.
Syödä täytyy kuitenkin joka päivä, ja jouluruokahan on todella edullista. Sitä lohtakin on nyt koko ajan tarjouksessa alle 6 euroa/kilo. Jos nyt ostaa tarjouslohen, siitä voisi ensin syödä sunnuntaipäivällisellä lohifileet, sitten tehdä vaikka lohipastan ja laittaa loput pakkaseen graavaantumaan. Ja ruodoista ja päästä saa vielä keitettyä kalaliemen, josta saa sopan.
Se joulun graavilohi kannattaa siis tehdä nyt, ei ostaa valmista joulun alla.
Meidän lähikauppa myi viime viikollakin kokonaista kirjolohta 4,99/kg, fileointi vielä kaupan päälle. Jauhelihakin on kalliimpaa.
Jauheliha on on kaikki syötävää.. kalan pää ja perkuu jäteet eivät, tai ei ainakaan nälkä lähde. Laskitko paljonko syötävälle osalle tuli painoa?
Perkuujätteistä voi keittää kalaliemen.
Aika kallista kalalientä
Siinähän se tuli taas havainnollistettua, ettei mikään kelpaa. Samaan aikaan kirjolohen kanssa oli muuten tarjouksessa myös irtokarkit 4,99/kg. Olen aika varma, että ne eivät olleet köyhien mielestä kalliita.
Löysin kartalta useammankin perheen, jolle voisin hankkia jouluruuat. En kuitenkaan ryhdy ruokaostoksille vielä lokakuussa. Joitakin vuosia sitten olin luvannut muutamalle vähävaraiselle perheelle joululahjat, hankkinut ja paketoinut ne, mutta sainkin vakavan sairaskohtauksen ennenkuin ehdin viemään paketit postiin. Makasin kolme viikkoa sairaalassa, joulun ja uudenvuodenkin yli. Harmitti tosi paljon, että olin mennyt lupaamaan enkä sitten voinutkaan pitää lupaustani. Kaikki kuitenkin ymmärsivät, kun sairaalasta päästyäni kerroin asiasta ja postitin paketit silloin, mutta olihan se varmasti vähän pettymys, kun luvattuja lahjoja ei kuulunutkaan. Lasten ja nuorten maailmasta en tässä iässä tiedä enää yhtään mitään, joten en osaa ostaa toivottuja leluja tai vaatteita. Sen vuoksi jouluruuat on ok, mutta vasta joulunalusviikolla enkä lupaa mitään ennenkuin olen lähdössä ostamaan niitä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä etelässä on yksi nainen, joka kerjää joka ryhmässä. Pari vuotta sitten yli yh, meni naimisiin ja ilmeisesi jo uusia lapsia. Koko ajan rohmuaa tavaraa paikallisista annetaan-ryhmistä.
Pari viikkoa sitten tyhjensi komeroitaan varmaan uusia kerjuita varten: oli kuvannut kaameita lelukasoja "annetaan sekalaisia leluja"... Tämmösille sit ihmiset lahjoittaa kamaa..
Esiintyykö omalla nimellään vai mistä tiedät, että on yksi ja sama ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Löysin kartalta useammankin perheen, jolle voisin hankkia jouluruuat. En kuitenkaan ryhdy ruokaostoksille vielä lokakuussa. Joitakin vuosia sitten olin luvannut muutamalle vähävaraiselle perheelle joululahjat, hankkinut ja paketoinut ne, mutta sainkin vakavan sairaskohtauksen ennenkuin ehdin viemään paketit postiin. Makasin kolme viikkoa sairaalassa, joulun ja uudenvuodenkin yli. Harmitti tosi paljon, että olin mennyt lupaamaan enkä sitten voinutkaan pitää lupaustani. Kaikki kuitenkin ymmärsivät, kun sairaalasta päästyäni kerroin asiasta ja postitin paketit silloin, mutta olihan se varmasti vähän pettymys, kun luvattuja lahjoja ei kuulunutkaan. Lasten ja nuorten maailmasta en tässä iässä tiedä enää yhtään mitään, joten en osaa ostaa toivottuja leluja tai vaatteita. Sen vuoksi jouluruuat on ok, mutta vasta joulunalusviikolla enkä lupaa mitään ennenkuin olen lähdössä ostamaan niitä.
Mäkin löysin tuolta perheitä, joita voisin mielelläni auttaa. Oon ite kans käynyt melkosen pohjalla, joten empatiaa löytyy monia apua tarvitsevia kohtaan. Lahjoittaisin kans mielelläni yksinäisille tai/ja lapsettomille ihmisille. Mullakaan ei kauheesti rahaa oo, mutta saan hyvän mielen, kun autan vielä tukalamassa tilanteessa olevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en edelleenkään ymmärrä, miten siihen jouluruokaan ei ole varaa. Vaikka ymmärrän kyllä, että sitä toivotaan, kun se on niin helppo vaan ruksata tuolla.
Syödä täytyy kuitenkin joka päivä, ja jouluruokahan on todella edullista. Sitä lohtakin on nyt koko ajan tarjouksessa alle 6 euroa/kilo. Jos nyt ostaa tarjouslohen, siitä voisi ensin syödä sunnuntaipäivällisellä lohifileet, sitten tehdä vaikka lohipastan ja laittaa loput pakkaseen graavaantumaan. Ja ruodoista ja päästä saa vielä keitettyä kalaliemen, josta saa sopan.
Meidän lähikauppa myi viime viikollakin kokonaista kirjolohta 4,99/kg, fileointi vielä kaupan päälle. Jauhelihakin on kalliimpaa.
Jauheliha on on kaikki syötävää.. kalan pää ja perkuu jäteet eivät, tai ei ainakaan nälkä lähde. Laskitko paljonko syötävälle osalle tuli painoa?
Aika kallista kalalientä
Siinähän se tuli taas havainnollistettua, ettei mikään kelpaa. Samaan aikaan kirjolohen kanssa oli muuten tarjouksessa myös irtokarkit 4,99/kg. Olen aika varma, että ne eivät olleet köyhien mielestä kalliita.
Miten niin ei mikään kelpaa? Mun ostamista fileistä oli kaikki syötävää, ei tarvinnut ostaa perkuujätettä 6€ kilohintaan että saa kalalientä.
Noista talvitakeista sen verran, että omani on ollut käytössä nyt 12 vuotta. Ja se on H&M:stä ostettu, alle satasen perustoppatakki. Miksi se ei kestäisi käytössä hyvänä tätä aikaa, noin oletusluontoisesti? Vaatteet kestivät ennen vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kallista kalalientä
Miten niin ei mikään kelpaa? Mun ostamista fileistä oli kaikki syötävää, ei tarvinnut ostaa perkuujätettä 6€ kilohintaan että saa kalalientä.
a) fileesi olivat paljon kalliimpia
b) joulupöytään haluttiin lohta
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainan lyhentämiseen, ei hyväksyttävä meno toimeentulotuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä etelässä on yksi nainen, joka kerjää joka ryhmässä. Pari vuotta sitten yli yh, meni naimisiin ja ilmeisesi jo uusia lapsia. Koko ajan rohmuaa tavaraa paikallisista annetaan-ryhmistä.
Pari viikkoa sitten tyhjensi komeroitaan varmaan uusia kerjuita varten: oli kuvannut kaameita lelukasoja "annetaan sekalaisia leluja"... Tämmösille sit ihmiset lahjoittaa kamaa..Esiintyykö omalla nimellään vai mistä tiedät, että on yksi ja sama ihminen?
Onko tää se, jonka mies oli osallisena siinä teinitytön tilaamassa äitinsä murhasta, mikä jäi yrittykseksi kun ei osattu käyttää metsästysjousta?
Voiko siellä auttaa niin että oma yrittäjyys tulee esiin, sekä yrityksen nimi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainan lyhentämiseen, ei hyväksyttävä meno toimeentulotuessa.
No niinpä tietysti, nämä kaikki vuosia työkyvyttöminä olleet tietenkin lyhentävät asuntolainaa.
Muita selityksiä?
Juu sieltä haetaan nää kaikkein kalliimmat pyynnöt ja sitten annetaan kuva että kaikki toivoo tällaista.. vain sit varten että saadaan kiilottaa sitä omaa sädekehää haukkumalla muista.