Seiska: Teemu Selänne avautuu perherooleista: Kyllä mies on kodin pää ja niin sen pitääkin olla.
Yhteshaastattelu, Sirpa nyökytteli vieressä. Huhhuh.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt kuitenkin ovat olleet yhdessä kohta 30 vuotta ja neljä lasta löytyy, niin ilmeisesti he ovat itse varsin tyytyväisiä tähän ratkaisuun. Av:lla liitot kestävät hädin tuskin kolmea vuotta ja lapsia on vähän sinne ja tänne tehty.
Ei pitkä avioliiitto tarkota että se on onnistunut. Ihan sama mulle millanen Teemun ja Sirpan suhde on, mutta useat ihmiset on ikuisesti naimisissa ja tappelevat vaan ja vihaavat toisiaan.
Lyhyt liitto jossa yhdessä sovinnolla todetaan että ei tämä nyt toimikaan, on mielestäni onnistunut liitto. Kesti niin kauan kuin kesti, mutta oli hyvä lähes niin kauan kuin kesti.
Tästä tulee nyt mieleen sellainen liitto, jossa päätetään ensimmäisen ongelman ilmaantuessa, että tämä ei nyt toiminutkaan, ja se siitä. Ja lapsi on kyllä saatu alulle tietenkin. Siitä sitten toiseen toimimattomaan liittoon, missä jompikumpi onkin vielä kiinni exässään, ja haikailee eiliseen. Ja lapsia tietenkin pitää alkaa heti värkkäämään. Nooh, eipä toimi tämäkään, kun on minun lapset ja sinun lapset ja yhteiset ja entisiä puolisoita siellä ja täällä. On lähivanhempaa ja etävanhempaa, ja jotkut hylkäävät omansa kokonaan jne.
Aika raskasta on elämä näin. Terveisin tällaisen moniliittoisen äidin tytär. Useat isäpuolet jättivät jälkensä masennuksena yms. Yksikin oli väkivaltainen, vainosi suorastaan ja kutsui minua, 4-vuotiasta, prinsessaksi, vaikka olin todella kiltti lapsi, ja äitini kohteli miehen kolmea lasta täysin samalla tavalla kuin minua.
Toinen ei puhunut sanaakaan kuin vain omalle pojalleen, minua hyljeksittiin koko suvun voimin.
Äitiini pistin välit täysin poikki aikuiseksi tultuani. Mutta hän suosikin omaa rakasta poikaansa, minä en ollut mitään. Tutustukaa toisissanne siihen pimeäänkin puoleen ennen yhteenmenoa, voi pelastaa monelta murheelta.
No eihän noi liitot nyt missään kohtaa olleet hetkeäkään onnistuneet!
Mutta arvasin että tulee taas tällainen "käsitän väkisin väärin"-kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt kuitenkin ovat olleet yhdessä kohta 30 vuotta ja neljä lasta löytyy, niin ilmeisesti he ovat itse varsin tyytyväisiä tähän ratkaisuun. Av:lla liitot kestävät hädin tuskin kolmea vuotta ja lapsia on vähän sinne ja tänne tehty.
Ei pitkä avioliiitto tarkota että se on onnistunut. Ihan sama mulle millanen Teemun ja Sirpan suhde on, mutta useat ihmiset on ikuisesti naimisissa ja tappelevat vaan ja vihaavat toisiaan.
Lyhyt liitto jossa yhdessä sovinnolla todetaan että ei tämä nyt toimikaan, on mielestäni onnistunut liitto. Kesti niin kauan kuin kesti, mutta oli hyvä lähes niin kauan kuin kesti.
Kaikissa liitoissa on onnistuneita ja vähemmän onnistuneita aikoja. Ihan jokaisessa. Ulkoapäin ei voi sanoa, että "useat ihmiset ovat ikuisesti naimisissa ja tappelevat". Ja vaikka tappelisivat, niin mitä se meille kuuluu. Todennäköistä on, että he ovat molemmat tyytyväisiä tilanteeseen.
Kyllä useat avioparit roikkuvat toisissaan koko ajan tapellen! Ja sitten juhlitaan sitä "80-v ollaan oltu naimisissa!, olipa onnistunutta!
No ihan samalla tavalla ovat useat onnellisissa ja "koko elämän kestävissä liitoissaan". Olen kodinhoitajana tämän satoihin kertoihin todistanut kotikäynneilläni. Suukot, halaukset ja kädestä pitämiset ovat ihan tavallista arkea joillain 100-vuotiailla sodat ja kurjuuden kokeneilla senioreilla. Voi sitä hellyyttä ja hyvänä pitoa. Olen aina kysellytkin pitkän onnen salaisuutta, ja aina se on kunnioittaminen, pitkä pinna ja "yhteiseen hiileen puhaltaminen". Ei ihan pienistä suututa. Ollaan "me".
Onko mahdotonta, että Selänteet voisivat kokea tämän?
Teemu syö lihaakin, grillaa pihvejä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulee nyt mieleen sellainen liitto, jossa päätetään ensimmäisen ongelman ilmaantuessa, että tämä ei nyt toiminutkaan, ja se siitä. Ja lapsi on kyllä saatu alulle tietenkin. Siitä sitten toiseen toimimattomaan liittoon, missä jompikumpi onkin vielä kiinni exässään, ja haikailee eiliseen. Ja lapsia tietenkin pitää alkaa heti värkkäämään. Nooh, eipä toimi tämäkään, kun on minun lapset ja sinun lapset ja yhteiset ja entisiä puolisoita siellä ja täällä. On lähivanhempaa ja etävanhempaa, ja jotkut hylkäävät omansa kokonaan jne.
Aika raskasta on elämä näin. Terveisin tällaisen moniliittoisen äidin tytär. Useat isäpuolet jättivät jälkensä masennuksena yms. Yksikin oli väkivaltainen, vainosi suorastaan ja kutsui minua, 4-vuotiasta, prinsessaksi, vaikka olin todella kiltti lapsi, ja äitini kohteli miehen kolmea lasta täysin samalla tavalla kuin minua.
Toinen ei puhunut sanaakaan kuin vain omalle pojalleen, minua hyljeksittiin koko suvun voimin.
Äitiini pistin välit täysin poikki aikuiseksi tultuani. Mutta hän suosikin omaa rakasta poikaansa, minä en ollut mitään. Tutustukaa toisissanne siihen pimeäänkin puoleen ennen yhteenmenoa, voi pelastaa monelta murheelta.
No eihän noi liitot nyt missään kohtaa olleet hetkeäkään onnistuneet!
Mutta arvasin että tulee taas tällainen "käsitän väkisin väärin"-kommentti.
Olen avarakatseinen, jokainen saa tehdä elämällään mitä haluaa. Mutta tuosta sai vaan sellaisen kuvan, että turhan helposti lähdetään lätkimään.
Ja aika hepposia syitä eroihin olen lähipiiristänikin kuullut. Ja ne ovat vain tekosyitä, kun heti on ollut nurkan takana uusi kumppani odottamassa. Ja eihän se uusikaan kauaa kainalossa pysy. Eli punkasta punkkaan. Yhdellä naisella saattaa olla lapsia neljällekin eri miehelle. Ja taatusti on vaikka mitä ongelmaa tällaisissa perheissä. Tähän ei minunkaan avarakatseisuuteni enää riitä. Nykyään kun vain haetaan sitä nautintoa ja ensihuuman loputtua aletaan jakaa omaisuutta. Minun lapset, sinun lapset, kenen toi on, yhteiset ja entäs nuo...
Mies perheenpäänä tulee esille monissa asioissa. Esim. perhekuvissa mies on siellä kaikkien takana pitäen käsiään puolisonsa ja lastensa olilla. Mies on myös muita pidempi ja voimakkampi. Mies on se, joka ajaa autoa perhematkoilla ja uhrautuu muiden puolesta hätätilanteessa. Miehellä on perheessä suurin palkka jne. Jos näitä asioita ei huomaa, niin aikamoisessa kuplassa pitää elää.
Vierailija kirjoitti:
Näin se on ihan yleisesti esimerkiksi Venäjällä ja ja muissa perinteistä kulttuuria arvostavissa maissa ihan nykyäänkin. Mies tuo rahat talouteen ja nainen huolehtii kodista. On onnellisia parisuhteet ja seksikin toimii, kun mies ei ole se "voi ei mulla pikkurilliin vähän sattuu jään varmaan saikulle viittitsä keittää mulle luomu-vihreää teetä kulti ja tuoda viltin" -tyyppi.
Mä olen puoleksi venäläinen. Perinteisen mallin mukaan se on noin, mutta unohdit kertoa, että naisen rahat tulevat naiselle ja miehen rahat tulevat naiselle kodin hoitamiseen. Ei nainen ole tyhmä ja tee ilmaiseksi. Jos mies ei tee, mies maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa liitoissa on onnistuneita ja vähemmän onnistuneita aikoja. Ihan jokaisessa. Ulkoapäin ei voi sanoa, että "useat ihmiset ovat ikuisesti naimisissa ja tappelevat". Ja vaikka tappelisivat, niin mitä se meille kuuluu. Todennäköistä on, että he ovat molemmat tyytyväisiä tilanteeseen.
Kyllä useat avioparit roikkuvat toisissaan koko ajan tapellen! Ja sitten juhlitaan sitä "80-v ollaan oltu naimisissa!, olipa onnistunutta!
No ihan samalla tavalla ovat useat onnellisissa ja "koko elämän kestävissä liitoissaan". Olen kodinhoitajana tämän satoihin kertoihin todistanut kotikäynneilläni. Suukot, halaukset ja kädestä pitämiset ovat ihan tavallista arkea joillain 100-vuotiailla sodat ja kurjuuden kokeneilla senioreilla. Voi sitä hellyyttä ja hyvänä pitoa. Olen aina kysellytkin pitkän onnen salaisuutta, ja aina se on kunnioittaminen, pitkä pinna ja "yhteiseen hiileen puhaltaminen". Ei ihan pienistä suututa. Ollaan "me".
Onko mahdotonta, että Selänteet voisivat kokea tämän?
Ei ole mahdotonta. Silti, miksi avioliiton pituus on aina joku mittari? Eivät kaikki parit ole näitä herttaisia sodankäyneitä senioreja.
Suvaitsemattomuus on tätä päivää.
Kääntäkää nyt kaikki Teemua jumaloivat tämä sillai että Sirpa on tennismiljardööri ja esittelee Teemun sellasena luotettavana vähän avuttomana perässähiihtäjänä ja "siinä sen paikka kuuluukin olla".
Ihan hirvee esimerkki joillekin lätkäfani-pikkulapsillekin nämä Teemun kiviaikaiset aivopierut.
Vierailija kirjoitti:
Mies perheenpäänä tulee esille monissa asioissa. Esim. perhekuvissa mies on siellä kaikkien takana pitäen käsiään puolisonsa ja lastensa olilla. Mies on myös muita pidempi ja voimakkampi. Mies on se, joka ajaa autoa perhematkoilla ja uhrautuu muiden puolesta hätätilanteessa. Miehellä on perheessä suurin palkka jne. Jos näitä asioita ei huomaa, niin aikamoisessa kuplassa pitää elää.
Miehellä ei välttämättä ole suurin palkka.
Pidemmillä automatkoilla on järkevämpää jakaa ajovuorot.
Perhekuvissakin on jo variaatiota, on aika vanhanaikainen asetelma tuo. Valokuvien tarkoitus ei muutenkaan ole osoittaa mitään valta-asetelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Suvaitsemattomuus on tätä päivää.
Niin, Teemu ei suvaitse nykyaikaa, surullista.
Vierailija kirjoitti:
Kääntäkää nyt kaikki Teemua jumaloivat tämä sillai että Sirpa on tennismiljardööri ja esittelee Teemun sellasena luotettavana vähän avuttomana perässähiihtäjänä ja "siinä sen paikka kuuluukin olla".
Ihan hirvee esimerkki joillekin lätkäfani-pikkulapsillekin nämä Teemun kiviaikaiset aivopierut.
Teemu hirvee esimerkki😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi perheellä pitää olla "pää"? Eikö voi ohjata perhettä yhdessä eteenpäin?
Joinain kausina minä olen perheemme etukeula. Joinain kausina mieheni on. Meillä on molemmilla vahvuutemme ja heikkoutemme - ja laiskuutemme myös.
No ei tuo "pää" tarkoita sitä, että vaimo on pelkästään hiljaa, ja mies käskyttää. Rahan takia heillä mahtava mahdollisuus elää noin. Sirpa on sanavalmis ja topakka nainen, ja hänellä on aivan varmasti sanansa sanottavana yhteisiin päätöksiin. Kunhan Teemu retostelee, kun annetaan. Sirpa on viisas ja antaa Teemun luulla, että on joku kingi. Onnelliselta ainakin Sirpa näyttää. Ja onhan sillä fyssarin koulutus. Ei ole suoraan jonkun "alfan alle juossut elätiksi", kuten täällä näytetään olevan mieltä.
Jos se "pää" ei kerran tarkoita mitään, mihin sellaista tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Teemu on setämies.
Joo! Salaa takkahuoneessa joskus tanssahtelee Nirvanan tahtiin, soittaa lätkämailalla kitaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopisi, että mies olisi perheen pää. Elättäisi, kantaisi vastuun, saisi vaikka vähän komennellakin. Mutta eipä tuollaisia miehiä. Suomessa ole.
Hullu. Muuta Saudeihin. Ne antaa sulle mekonkin.
Höps, kyllä minä haluan yhteiskunnassa tasavertaiset oikeudet miesten kanssa. Mutta ei minua haittaisi yhtään elää rakastamani kumppanin kanssa niin, että hän päättäisi meidän asioista täysin, kunhan sitten myös hoitaa leivän pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi perheellä pitää olla "pää"? Eikö voi ohjata perhettä yhdessä eteenpäin?
Joinain kausina minä olen perheemme etukeula. Joinain kausina mieheni on. Meillä on molemmilla vahvuutemme ja heikkoutemme - ja laiskuutemme myös.
No ei tuo "pää" tarkoita sitä, että vaimo on pelkästään hiljaa, ja mies käskyttää. Rahan takia heillä mahtava mahdollisuus elää noin. Sirpa on sanavalmis ja topakka nainen, ja hänellä on aivan varmasti sanansa sanottavana yhteisiin päätöksiin. Kunhan Teemu retostelee, kun annetaan. Sirpa on viisas ja antaa Teemun luulla, että on joku kingi. Onnelliselta ainakin Sirpa näyttää. Ja onhan sillä fyssarin koulutus. Ei ole suoraan jonkun "alfan alle juossut elätiksi", kuten täällä näytetään olevan mieltä.
Jos se "pää" ei kerran tarkoita mitään, mihin sellaista tarvitaan?
Aivan, en tajua tätä mutta kauheesti yrittävät täällä selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkin nyökyttelisit ja uikuttaisit hiljaa jos Teemun alle pääsisit. Alfat tekee mitä haluaa.
Uuh niin kyllä tekisin. Ihanaa!!!
Ja sitten kävisin laittamassa strap-onilla naapurin Sami Petteriä ja päästelemässä henkisiä paineita.
Tervetuloa naapuriin!
T. Anna Irmeli
😀
Mistä sinä tiedät kuinka onnellisia ovat?
Useimmat miehet jotka tunnen toivoisivat että vaimo löytää duunipaikan. Mutta hei, ovatkin skandinaaveja ja moderneja ja sivistyneitä.