Jos sukupuolia on enemmän kuin kaksi, mitä ne muut ovat?
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sukupuoleton. Koska sukupuoli tai sukupuoli-identiteetti ei ole vapaaehtoista, tämä käsitteellistetään usein niin että sukupuolettomuus on mun sukupuoleni.
Pään sisällä jokainen voi toki kuvitella mitä vain henkisestä olemuksestaan, mutta silti olet syntynyt varmasti joko pippeli tai pimppi jalkojesi välissä, joten et biologisesti voi olla sukupuoleton.
Totuus on tarua ihmeellisempää. Kaikki eivät ole tunnistettavissa jommaksi kummaksi. Eri asia on nämä jotka vain tuntevat olevansa jotain muuta kuin mitä värkit ja tissit näyttää.
Keitä ovat nämä mainitsemasi nämät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joillakin vaan menee tunteisiin jos joku sanoo olevansa siltä väliltä. hirvee kinaaminen numeroista ja sukupuolten määrästä. anna vaan ihmisten olla. kyllä sunkin pitäisi voida sopeutua uuteen informaatioon, ei tartte jankata miehestä ja naisesta.
Hieman hankala sopeutua uuteen informaatioonkun sitä ei anneta. Mitä ovat ne muut sukupuolet?
"Siltä väliltä" tarkoittaa että sukupuolia on kaksi. Jos niitä on kolme tai enemmän, ei voi olla "siltä väliltä"
miksi sillä on väliä? en ymmärrä. ei sinun tarvitse tapailla muunsukupuolista jos et halua. ei ole minulta mitään pois, jos joku tuntee olevansa jotain muuta kuin mies tai nainen. joten vänkkääminen jonkun toisen sukupuolielimistä on outoa.
toisten lisääntymiskykyyn tai haluun puuttuminen on myös outoa. mitä väliä. ne miehet ja naiset jotka kokee oman biologisen kehonsa omakseen tehköön mitä haluavat sillä, ja ne jotka eivät, voivat myös tehdä mitä haluavat kehollaan. se, mitä joku joustamaton ajattelee lisääntymisestä ei ole mitään käytännön väliä.
Jos on "jotain siltä väliltä", on sukupuoleton. Se ei ole sukupuoli.
Kyse on määrittelystä, siitä on turha loukkaantua.
Pitää voida määritellä tarkasti, mikä sukupuoli on, jos haluaa sitä sanaa käyttää. Sille on biomoginen pohja, joka liittyy kuhunkin eläinlajiin (jollainen ihminenkin on).
Vierailija kirjoitti:
Totuus on tarua ihmeellisempää. Kaikki eivät ole tunnistettavissa jommaksi kummaksi. Eri asia on nämä jotka vain tuntevat olevansa jotain muuta kuin mitä värkit ja tissit näyttää.
No kun siltä minusta sinusta tuntuu ei ole hitusvinkulan verran väliä. Jos tunnet olevasi hevonen, paloauto tai kuunsäde, sinut luokitellaan ihan hyvästä syystä mielisairaaksi. Ihan sama juttu sukupuolen kanssa. Jos aikuinen on kyvytön ja haluton näkemään todellisuuden, eli biologisen sukupuolensa, siinä kohtaa tarvitaan psykiatria, ei lakimuutosta.
Olen itsekin suunnitellut ryhtymistä transfinansiaaliseksi. Olen persaukinen duunari, mutta tunnen itseni miljönääriksi. Se olisi sitten yhteiskunnan ja kaikkien muiden tehtävä ylläpitää tätä tunnetta. Missä mun miljoonat viipyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sukupuoleton. Koska sukupuoli tai sukupuoli-identiteetti ei ole vapaaehtoista, tämä käsitteellistetään usein niin että sukupuolettomuus on mun sukupuoleni.
Pään sisällä jokainen voi toki kuvitella mitä vain henkisestä olemuksestaan, mutta silti olet syntynyt varmasti joko pippeli tai pimppi jalkojesi välissä, joten et biologisesti voi olla sukupuoleton.
Nämä joiden sukupuolesta ei ole epäselvyyttä kenelläkään muulla paitsi heillä itsellään.
Vierailija kirjoitti:
joillakin vaan menee tunteisiin jos joku sanoo olevansa siltä väliltä. hirvee kinaaminen numeroista ja sukupuolten määrästä. anna vaan ihmisten olla. kyllä sunkin pitäisi voida sopeutua uuteen informaatioon, ei tartte jankata miehestä ja naisesta.
Se vaan on hihhuleille ylitsepääsemättömän vaikeaa, he kun ovat tottuneet siihen, että kaikki määrätään ylhäältäpäin ja omilla aivoilla ajattelu on ankarasti kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman hankala sopeutua uuteen informaatioonkun sitä ei anneta. Mitä ovat ne muut sukupuolet?
"Siltä väliltä" tarkoittaa että sukupuolia on kaksi. Jos niitä on kolme tai enemmän, ei voi olla "siltä väliltä"
Aika vapaasti sitä tietoa tästä asiasta on saatavilla ihan googlaamalla ja lukemalla. Sitä mitenkään pimitetä.
Mutta sillä lailla että sukupuolet voitaisiin esimerkiksi listata tai luokitella "tietoa" asiasta ei ole olemassakaan eikä voikaan olla. Käsitteistö ja ymmärrys elää ja kehittyy ja vaatii varmasti vähintään yhden sukupolven, että se alkaa vakiintua. Se mitä tiedetään varmasti on, että binääri on liian rajoittunut ja sitova malli ja siksi tämä on yleensä myös se, mitä asiasta sanotaan.
Moni jonka identiteetti ei ole mies tai nainen kokee olevansa spektrillä, jossa mies ja nainen ovat poolit. On siis ainakin tämä kaksipoolinen spektri, mutta siinä voi sijoittua äärettömän moneen kohtaan. Sanotaanko siis, että vain poolit ovat sukupuolia, vai onko jokainen kohta spektrillä yhtä validi identifioitumisen kohde? "Vain kaksi sukupuolta" ei jätä riittävästi tilaa niille, jotka eivät koe spektrin kumpaakaan poolia omakseen.
Se, että tällainen spektri on ei myöskään loogisesti sulje pois sitä, että sen ulkopuolella voi olla muutakin. Myös sukupuoli-identiteetin täysi puuttuminen on yksi mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne muut ovat? Mielisairaan ihmisen mielikuvituksen tuotetta.
Trans on verrattavissa anoreksiaan sillä erotuksella että anorektikoiden luuloja ei vahvisteta.
Ei todellakaan ole verrattavissa. Tyhmyytesi taas on erittäin verrannollinen mielisairauteen. Hullu vahvistaa omia hulluja luulojaan. Voiko hullumpaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Mihin kategoriaan menee hermanfrodiitti, jolla on molemmat elimet?
Eipä sellaista taida edes olla.
Voitaisiin sopia että ollaan kaikki vain hattivatteja ja se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen lisääntymisjärjestelmä on kaksijakoinen. Näin ollen sukupuolia on vain kaksi. Toki ihminen voi kokea tai väittää olevansa mitä tahansa, mutta tämä ei muuta ihmisen sukupuolijärjestelmän kaksijakoisuutta.
Jopa useimmat intersukupuolisiksi määritellyt ovat lähemmin tarkasteltuna selvästi joko miehiksi tai naisiksi luettavissa. Intersukupuolisuuden alle määritellyt tilat ovat kehityshäiriöitä, anomalioita, eivätkä mikään todiste "kolmannesta sukupuolesta" tai "sukupuolen jatkumosta".
Jos ymmärrät, että ihminen voi kokea tai väittää olevansa mitä tahansa, niin miksi väittelet asiaa vastaan? Nähtävästi et kuitenkaan hyväksy sitä että ihminen saa kokea olevansa mitä tahansa. Tässäkin ketjussa monet ovat sitä mieltä että "asia on vain näin" vaikka se ei heidän elämäänsä hetkauta millään tavalla. Vaikka sukupuolia olisikin vain kaksi, se ei poista ihmisiä, jotka tuntevat toisin. Vaikka kymmenen ihmistä putkeen voi sanoa muunsukupuoliseksi itsensä tuntevalle, että sukupuolia on vain kaksi, ja se ei muuttaisi mitään hänen kokemuksestaan. Joten asiasta jankuttaminen on aika typerää turhan takia, jos ei elämääsi vaikuta mitenkään. Voi kauhea jos joku tuntee olevansa muunsukupuolinen vaikka sukupuolia on vain kaksi, on se kamalaa.
No ei ole kun miehiä ja naisia. Miehet ei keskenään pysty lisääntymään eikä naisetkaan vaikka olisvat kuin feministejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne muut ovat? Mielisairaan ihmisen mielikuvituksen tuotetta.
Trans on verrattavissa anoreksiaan sillä erotuksella että anorektikoiden luuloja ei vahvisteta.
Ei todellakaan ole verrattavissa. Tyhmyytesi taas on erittäin verrannollinen mielisairauteen. Hullu vahvistaa omia hulluja luulojaan. Voiko hullumpaa olla.
Voidaan olla eri mieltä ilmankin että tarvitsee mennä henkilökohtaisuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin kategoriaan menee hermanfrodiitti, jolla on molemmat elimet?
No ei ainakaan mikään kolmas sukupuoli. Kyseessä on henkilö, jolla on todennäköisesti kromosomitason poikkeama, jolloin hänelle on kehittynyt molemmat sukuelimet. Tällöin hän on sekä mies että nainen samanaikaisesti.
En minä ole niin väittänytkään, mutta ihan validi kysymys silti. Näitä kysymyksiä pitää lähestyä ennakkoluulottomasti ja ilman keinotekoisia raja-aitoja. Missä määrin asiat ovat sosiaalisia konstruktioita, orgaanisesti muodostuvia arkkityyppisiä ilmiöitä tai sitten evoluution muokkaamia geneettisesti määräytyviä. En usko, että kukaan osaa kunnolla tai kattavasti edes vastata näihin kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä joiden sukupuolesta ei ole epäselvyyttä kenelläkään muulla paitsi heillä itsellään.
En tiedä edelleenkään keistä puhut. Sinun pitää puhua suoremmin. Nyt kiertelet ja kaartelet. Puhutko muusuista vai transsukupuolisista, intersukupuolisista vai keistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun siltä minusta sinusta tuntuu ei ole hitusvinkulan verran väliä. Jos tunnet olevasi hevonen, paloauto tai kuunsäde, sinut luokitellaan ihan hyvästä syystä mielisairaaksi. Ihan sama juttu sukupuolen kanssa. Jos aikuinen on kyvytön ja haluton näkemään todellisuuden, eli biologisen sukupuolensa, siinä kohtaa tarvitaan psykiatria, ei lakimuutosta.
Olen itsekin suunnitellut ryhtymistä transfinansiaaliseksi. Olen persaukinen duunari, mutta tunnen itseni miljönääriksi. Se olisi sitten yhteiskunnan ja kaikkien muiden tehtävä ylläpitää tätä tunnetta. Missä mun miljoonat viipyy?
aina vedetään jotkut ihan ufot esimerkit kehiin kun näistä puhutaan. halutaan tahallaan ymmärtää väärin puhumalla jostain paloautoksi ryhtymisestä. se saa vain sinut kuulostamaan tyhmältä kun et osaa tehdä osuvampia vertauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen lisääntymisjärjestelmä on kaksijakoinen. Näin ollen sukupuolia on vain kaksi. Toki ihminen voi kokea tai väittää olevansa mitä tahansa, mutta tämä ei muuta ihmisen sukupuolijärjestelmän kaksijakoisuutta.
Jopa useimmat intersukupuolisiksi määritellyt ovat lähemmin tarkasteltuna selvästi joko miehiksi tai naisiksi luettavissa. Intersukupuolisuuden alle määritellyt tilat ovat kehityshäiriöitä, anomalioita, eivätkä mikään todiste "kolmannesta sukupuolesta" tai "sukupuolen jatkumosta".
Jos ymmärrät, että ihminen voi kokea tai väittää olevansa mitä tahansa, niin miksi väittelet asiaa vastaan? Nähtävästi et kuitenkaan hyväksy sitä että ihminen saa kokea olevansa mitä tahansa. Tässäkin ketjussa monet ovat sitä mieltä että "asia on vain näin" vaikka se ei heidän elämäänsä hetkauta millään tavalla. Vaikka sukupuolia olisikin vain kaksi, se ei poista ihmisiä, jotka tuntevat toisin. Vaikka kymmenen ihmistä putkeen voi sanoa muunsukupuoliseksi itsensä tuntevalle, että sukupuolia on vain kaksi, ja se ei muuttaisi mitään hänen kokemuksestaan. Joten asiasta jankuttaminen on aika typerää turhan takia, jos ei elämääsi vaikuta mitenkään. Voi kauhea jos joku tuntee olevansa muunsukupuolinen vaikka sukupuolia on vain kaksi, on se kamalaa.
Väittelen asiaa vastaan, koska olen sitä mieltä, että "muunsukupuolisuus" on lähinnä muotioikku.
Kaipa sekin on mahdollista ettei tunne olevansa kotonaan kummassakaan sukupuoliroolissa. Keho silti todennäköisesti edustaa jompaa kumpaa ja suurin osa ihmisistä haluaa mennä sen mukaan etteivät esim miehet kävisi suihkussa naisten pukuhuoneessa, johtuen juurikin olemassaolevista sukupuolirooleista.
Itseäni on mietityttänyt ihmiset, jotka kokevat olevansa binaarisen sukupuolijärjestelmän ulkopuolella. Olen tätä miettinyt siksi, että koko meidän kehomme, hormonitoimintamme ja tätä kautta mielemme on kytkeytynyt aika monimutkaisella, mutta ehdottoman pakottavalla tavalla binaariseen järjestelmään, jonka kautta ihmislaji on vuosituhansien ajan uusintanut olemassaoloaan.
Jotkut kuulemma mielestään ailahtelevat koko ajan miehen ja naisen välillä, mikä ehkä jotenkuten vielä mahtuu tähän kieltämättä hivenen köyhään mielikuvitukseeni, mutta jotkut kykenevät asettumaan sekä feminiinisyyden että maskuliinisuuden tuolle puolen niin täysin, että eivät ole mitään sukupuolta. Mitäköhän se mahtaa tuntua? Olisikohan täällä sukupuolettomia ihmisiä, jotka osaisivat vastata kysymykseen?