Jos sukupuolia on enemmän kuin kaksi, mitä ne muut ovat?
Kommentit (209)
kolmas sukupuoli
neljäs sukupuoli jne..
Sanopa se. Tosiaan tarkkaa määritelmää odotellessa.
Ja kun kyse on sukupuolesta, liittyy se tietenkin lisääntymiseen, joten minkä sukupuolen kanssa mikäkin sukupuoli voi lisääntyä? Siihen kysymykseen vastausta myös pyydämme.
Niin, suomenkieli lienee vielä sen verran köyhää, että näitä sanoja ei ole, toisin kuin esim. Aasiassa hijrat ja katoit.
Vierailija kirjoitti:
joillakin vaan menee tunteisiin jos joku sanoo olevansa siltä väliltä. hirvee kinaaminen numeroista ja sukupuolten määrästä. anna vaan ihmisten olla. kyllä sunkin pitäisi voida sopeutua uuteen informaatioon, ei tartte jankata miehestä ja naisesta.
Ihmisen lisääntymisjärjestelmä on kaksijakoinen. Näin ollen sukupuolia on vain kaksi. Toki ihminen voi kokea tai väittää olevansa mitä tahansa, mutta tämä ei muuta ihmisen sukupuolijärjestelmän kaksijakoisuutta.
Jopa useimmat intersukupuolisiksi määritellyt ovat lähemmin tarkasteltuna selvästi joko miehiksi tai naisiksi luettavissa. Intersukupuolisuuden alle määritellyt tilat ovat kehityshäiriöitä, anomalioita, eivätkä mikään todiste "kolmannesta sukupuolesta" tai "sukupuolen jatkumosta".
Vierailija kirjoitti:
joillakin vaan menee tunteisiin jos joku sanoo olevansa siltä väliltä. hirvee kinaaminen numeroista ja sukupuolten määrästä. anna vaan ihmisten olla. kyllä sunkin pitäisi voida sopeutua uuteen informaatioon, ei tartte jankata miehestä ja naisesta.
Onpa löysä vastaus. Kyllä sukupuoli pitää voida määritellä. Kyse ei ole tunteesta.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Hieman hankala sopeutua uuteen informaatioonkun sitä ei anneta. Mitä ovat ne muut sukupuolet?
"Siltä väliltä" tarkoittaa että sukupuolia on kaksi. Jos niitä on kolme tai enemmän, ei voi olla "siltä väliltä"
Kai se on sitten muunsukupuolinen, joka tarkoittaa jotain kahden perinteisen väliltä. Ainahan mutantteja on ollut, mutta sitä en ymmärrä miksi promillen ongelmista tehdään kaikkia polttavasti koskeva ongelma.
Biologisesti maailmassa ei ole muita sukupuolia kuin mies ja nainen. Esim. interseksuaaleillakin on piirteitä joko molemmista tai vain toisesta sukupuolesta, mutta puutteellisesti ilmentyneenä tai sukuelimet ovat muutoin epämuodostuneet. Ei ole olemassa erikseen täysin toista sukupuolta anatomisesti kuin mies ja nainen. Vai pystyykö joku kertomaan jonkun joka luonnostaan on täysin jotain, mitä mies tai nainen ei olisi lainkaan eli täydellisen eri sukupuoli? Minusta ns kolmas sukupuoli ei ole yhtä kuin osittain mies ja osittain nainen, kuten vaikka interseksuaalit ovat.
Mä olen sukupuoleton. Koska sukupuoli tai sukupuoli-identiteetti ei ole vapaaehtoista, tämä käsitteellistetään usein niin että sukupuolettomuus on mun sukupuoleni.
Mihin kategoriaan menee hermanfrodiitti, jolla on molemmat elimet?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sukupuoleton. Koska sukupuoli tai sukupuoli-identiteetti ei ole vapaaehtoista, tämä käsitteellistetään usein niin että sukupuolettomuus on mun sukupuoleni.
Onko sinulla molemmat elimet, ei kumpiakaan vai mistä on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Pään sisällä jokainen voi toki kuvitella mitä vain henkisestä olemuksestaan, mutta silti olet syntynyt varmasti joko pippeli tai pimppi jalkojesi välissä, joten et biologisesti voi olla sukupuoleton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pään sisällä jokainen voi toki kuvitella mitä vain henkisestä olemuksestaan, mutta silti olet syntynyt varmasti joko pippeli tai pimppi jalkojesi välissä, joten et biologisesti voi olla sukupuoleton.
Totuus on tarua ihmeellisempää. Kaikki eivät ole tunnistettavissa jommaksi kummaksi. Eri asia on nämä jotka vain tuntevat olevansa jotain muuta kuin mitä värkit ja tissit näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu. Minä koen usein olevani "vain minä", en siis mitenkään erityisesti koe itseäni naiseksi, vaikka nainen olenkin. Ehkä toisinaan koen itseni jotenkin sukupuolettomaksi. Tai pikemminkin on niin, etten mieti koko asiaa. Tästäkään huolimatta "sukupuolettomuus" ei ole minulle mikään identiteetti. En ole agender enkä sukupuoleton vaan nainen.
Veikkaan, että sukupuolettomiksi tai muusuiksi julistautuvat laittavat liian ison painoarvon tuntemuksille, joita jokainen kokee joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa löysä vastaus. Kyllä sukupuoli pitää voida määritellä. Kyse ei ole tunteesta.
T. Eri
Olipa tyhmentävä vastaus. Jos sinun pitää saada määritellä niin mistä muusta on kyse kuin tunteesta ja halusta. Ilman tunteita ei ole haluja.
Vierailija kirjoitti:
Mihin kategoriaan menee hermanfrodiitti, jolla on molemmat elimet?
No ei ainakaan mikään kolmas sukupuoli. Kyseessä on henkilö, jolla on todennäköisesti kromosomitason poikkeama, jolloin hänelle on kehittynyt molemmat sukuelimet. Tällöin hän on sekä mies että nainen samanaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne muut ovat? Mielisairaan ihmisen mielikuvituksen tuotetta.
Trans on verrattavissa anoreksiaan sillä erotuksella että anorektikoiden luuloja ei vahvisteta.
Vierailija kirjoitti:
Sanopa se. Tosiaan tarkkaa määritelmää odotellessa.
Ja kun kyse on sukupuolesta, liittyy se tietenkin lisääntymiseen, joten minkä sukupuolen kanssa mikäkin sukupuoli voi lisääntyä? Siihen kysymykseen vastausta myös pyydämme.
Nykyaikana lisääntyminen on sivuutettu muutenkin täysin. Tämä näkyi jo siinä kun avioliiton määritelmää alettin muuttamaan. Nykyään lisääntyminen on myös ympäristörikos josta varmaan kohta tällä menolla aletaan laittaa ihmisiä vankilaan.