MTV: 490 000 suomalaista käyttää masennuslääkkeitä
Kommentit (120)
Itse aloitan joka päivä aamuni mielialalääkekombolla jossanukana nootropiini ja stimulantti. Kaikki hankittu netistä pimeesti, jotta tilastoissani ei näy merkintää mt-ongelmista. Nootropiinia ei edes saa suomesta. Kokeilin kesällä olla mökillä 3 pvää puolikkailla annoksilla ja kolmantena pvänä teki mieli hukuttautua uima-altaaseen. Joten loppuikä (tai kunnes tulli saa vihiä) mennään näillä. Terv. Treenattu, ilonen ja sosiaalinen pukumies, josta kukaan tuskin arvaisi mitä tunteita joudun pitämään salassa.
Minä aloin puhua seinälle. Pystyin jättämään lääkkeet ja olen elänyt ihan tyytyväisenä elämääni. Seinä on ihan yhtä tehokas terapeutti kuin mikä tahansa suomessa saatava terapiapalvelu jossa puhut tuolissa istuvalle tuppisuulle joka piirtää lehtiöön eikä sillä ole mitään sanottavaa mihinkään eikä ehdota mitään, eikä tee mitään paitsi laskuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä aloin puhua seinälle. Pystyin jättämään lääkkeet ja olen elänyt ihan tyytyväisenä elämääni. Seinä on ihan yhtä tehokas terapeutti kuin mikä tahansa suomessa saatava terapiapalvelu jossa puhut tuolissa istuvalle tuppisuulle joka piirtää lehtiöön eikä sillä ole mitään sanottavaa mihinkään eikä ehdota mitään, eikä tee mitään paitsi laskuttaa.
Chatbotti on myös hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Puhutko siis ihan ääneen seinälle? Siitä voisikin olla jotain apua että kuulee omat ongelmansa ääneen sanottuna. Kiitos vinkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri pyysi ihan perus relaksantteja selkäkipuun, jotta voisi tehdä toimistotöitä ja istua, kun oli venäyttänyt selkänsä. Hänelle määrättiin MASENNUSLÄÄKKEET! Henkilöllä ei ole koskaan edes ollut masentunutta olotilaa, ei vaan halunnut sairaslomaa ja makoilla kotona ja siksi olisi halunnut relaksantit tilapäiseen käyttöön kunnes pystyisi jälleen harrastamaan liikuntaa.
Saako suomalaiset lääkärit oikeasti jotain provisiota masennuslääkkeiden määräämisestä, vaivaan kuin vaivaan???
Jouduin kerran käymään eri lääkärillä, kun minua vuosikausia hoitanut oli sairaslomalla. Mua ihmetytti suuresti, kun hän määräsi mulle Cipralexin lisäksi jotain Orionin sydänlääkettä! (ei siis bentsoja) Kysyin että minkä takia koska mun sydämestä on otettu filmejä ja niissä ei ollut mitään, niin hän sanoi että "tuo on cipralexin kans hyvä yhdistelmä, olet paljon rauhallisempi" En ikinä hakenut noita lääkkeitä mitä hän tuputti, ne oli tarkoitettu sydämen rytmihäiriöiden hoitoon.
Kyllä pisti mietityttämään että oliko hän Orionin bonareilla. En enää onneksi käytä Cipralexiakaan, käytin sitä siis pahaan paniikkihäiriöön.
Valelääkäri ilmeisesti. Eihän sydänlääkkeet paniikkiin auta. Jos tuntuu että auttaa, ei ole oikeaa paniikkia.
Mitä pahaa niissä mielialalääkkeissä on? Olisiko parempi, että ihmiset tappaisivat itsensä kuten vanhaan hyvään aikaan, kun ainoa lääke oli viina?
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa niissä mielialalääkkeissä on? Olisiko parempi, että ihmiset tappaisivat itsensä kuten vanhaan hyvään aikaan, kun ainoa lääke oli viina?
Siis ongelmahan on se, että näitä määrätään myös muihin vaivoihin kuin masennukseen ja mielialahäiriöihin. Äitini sai SSRI-reseptin käsikipuihin ja mummoni 50 mg ketipinoria unilääkkeeksi. Toinen ongelma on se, että lääkärit käskevät lopettamaan SSRI-lääkityksen liian nopeasti.
Kuulun ihan suosiolla tuohon ilopillereitä napsivien 10 prosenttiin. Takana vakava masennus, syömishäiriöitä, sosiaalisten tilanteiden pelkoa, ahdistusta, itsemurhasuunnitelmia... kaikista olen päässyt eroon alettuani käyttämään pillereitä. Oireet alkavat kyllä palaamaan, mikäli alan vähentämään annostusta, joten siinä mielessä oon noista riippuvainen. Mutta ei se mua haittaa, kun kerran auttaa niin näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri pyysi ihan perus relaksantteja selkäkipuun, jotta voisi tehdä toimistotöitä ja istua, kun oli venäyttänyt selkänsä. Hänelle määrättiin MASENNUSLÄÄKKEET! Henkilöllä ei ole koskaan edes ollut masentunutta olotilaa, ei vaan halunnut sairaslomaa ja makoilla kotona ja siksi olisi halunnut relaksantit tilapäiseen käyttöön kunnes pystyisi jälleen harrastamaan liikuntaa.
Saako suomalaiset lääkärit oikeasti jotain provisiota masennuslääkkeiden määräämisestä, vaivaan kuin vaivaan???
Kyllä se siltä on jo pitkään vaikuttanut. Jonkun pitäisi tutkia tämä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet aiheuttavat myös itsemurhia. Siksi niistä varoitetaan. Viina voi hyvinkin olla terveellisempi vaihtoehto.
lääkkeillä ihmisestä tehdään "zombie"
Nuo 490000 on vain masennuslääkkeet, lisäksi on mm unilääkkeet, ahdistus, skitso, bipo, ym lääkkeet
Tuosta määrästä kun katsoisi kaikkien d-vitamiini ja ferritiinilukemat, saisi varmasti kaksi kolmasosaa siirtyä käyttämään deetä tai rautaa masennuslääkkeen sijaan, joissain tapauksissa molempia.
Jos tuntee itsensä masentuneeksi ja dee ja ferritiini on yli sata, niin sitten kannattaa harkita masennuslääkkeitä jos ei mitään muutkaan fyysistä syytä löydy. Ja pitää ottaa huomioon että myös alkoholi aiheuttaa masennusta. Ja jos ihmisen elämäntilanne on masentava, on ihan terveellistä tuntea masennusta, outoahan se olisi jos ei tuntisi masentavassa tilanteessa masennusta, ihan sama kuin onnellisessa elämäntilanteessa ei tuntisi onnea. Masennushan on yleensä sellainen että mikään ei tunnu miltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduin kerran käymään eri lääkärillä, kun minua vuosikausia hoitanut oli sairaslomalla. Mua ihmetytti suuresti, kun hän määräsi mulle Cipralexin lisäksi jotain Orionin sydänlääkettä! (ei siis bentsoja) Kysyin että minkä takia koska mun sydämestä on otettu filmejä ja niissä ei ollut mitään, niin hän sanoi että "tuo on cipralexin kans hyvä yhdistelmä, olet paljon rauhallisempi" En ikinä hakenut noita lääkkeitä mitä hän tuputti, ne oli tarkoitettu sydämen rytmihäiriöiden hoitoon.
Kyllä pisti mietityttämään että oliko hän Orionin bonareilla. En enää onneksi käytä Cipralexiakaan, käytin sitä siis pahaan paniikkihäiriöön.
Valelääkäri ilmeisesti. Eihän sydänlääkkeet paniikkiin auta. Jos tuntuu että auttaa, ei ole oikeaa paniikkia.
Kyseessä on betasalpaajat ja niitä kyllä usein annetaan paniikin ja jännityksen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitan joka päivä aamuni mielialalääkekombolla jossanukana nootropiini ja stimulantti. Kaikki hankittu netistä pimeesti, jotta tilastoissani ei näy merkintää mt-ongelmista. Nootropiinia ei edes saa suomesta. Kokeilin kesällä olla mökillä 3 pvää puolikkailla annoksilla ja kolmantena pvänä teki mieli hukuttautua uima-altaaseen. Joten loppuikä (tai kunnes tulli saa vihiä) mennään näillä. Terv. Treenattu, ilonen ja sosiaalinen pukumies, josta kukaan tuskin arvaisi mitä tunteita joudun pitämään salassa.
Miksi piilotat tunteesi itseltäsi?
Jaa että miksi ennemmin syödään nappeja kuin hakeudutaan terapiaan. No ehkäpä siksi, että ainakaan itsellä ei julkisen puolen terapioinneista jäänyt kuin erittäin huonot kokemukset. Sitten patistellaan, että itse pitäisi näiltä pohjilta hakea joku maksullinen terapeutti jostain. Että voisi mahdollisesti maksaa itsensä kipeäksi samasta touhusta? Juuei.
Vierailija kirjoitti:
Onko oikein?
Jos pahan olon syynä on jokin ongelma, ja mielialalääkkeet on määrätty sen sijaan, että potilasta tuettaisiin ratkomaan ongelmaa, niin minusta se ei silloin ole oikein. Kysymys "onko oikein?" pitäisi siis esittää tapauskohtaisesti.
Itse uskon, että pahan olon (masennus, ahdistus) alkuperäisenä syynä on ehkä jopa useimmiten jokin ongelma olosuhdetekijöissä (ihmissuhdeongelma tai ihmissuhteiden puuttuminen, ruumiilliset terveysongelmat, suuret menetykset ja pettymykset, elämän tarkoituksettomuuden kokemus, taloudelliset ongelmat, päihteiden liikakäyttö jne.) eikä jokin mystinen häiriö aivokemioissa, mikrobin aihuttama tulehdus aivoissa tms.
Kysymys "onko oikein?" on ihan aiheellinen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Oon 17v tyttö ja syön 20mg seronilia ja 200mg ketipinoria iltaisin. V*tuttaa eniten seksuaalisten halujen katoaminen näin nuorena. Käyn toki terapiassa, mutta en ole siitä mitään iloa saanut.
Vierailija kirjoitti:
Oon 17v tyttö ja syön 20mg seronilia ja 200mg ketipinoria iltaisin. V*tuttaa eniten seksuaalisten halujen katoaminen näin nuorena. Käyn toki terapiassa, mutta en ole siitä mitään iloa saanut.
Kysyppä lääkäriltäsi miksi alaikäiselle syötetään ketipinoria, vaikka se on nimenomaisesti kielletty. Lukee siinä pakkausselosteessakin https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?sl=12418
Lapset ja nuoret
Ketipinoria ei saa käyttää lapsille ja alle 18-vuotiaille nuorille.