Tutkimustietoa: Moni nainen hoitaa yöllä lapsiaan, kun mies nukkuu!
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Jos mies on XX-kromosomeilla varustettu eli naisoletettu niin myös hän voi imettää lasta öisin. Tällaisten miesten määrä on jatkuvassa kasvussa. Myös muunsukupuolisilla on mahdollisuus imettää mikäli he ovat naisoletettuja.
Ei niitä lapsia läheskään aina imetetä. Ei minlla ainakaan (eikä siskollanikaan) maitoa tullut juuri nimeksikään. Pulloon piti turvautua, joten mieskin olisi vauvan ruokkimisesta selvinnyt, mutta ei kummankaan mies kertaakaan sitä tehnyt. Sisaren mies jopa herättä väsyneen sisareni syöttämään huutavaa vauvaa, kun sisko ei itse väsymykseltään herännyt. Ei miehelle tullut mieleenkään nousta itse ruokkimaan vauva.
Itse yritin öisin imettääkin, että olisi ollut helpompaa, kun ei tarvitse pullojen kanssa meuskata ja maitoa lämmitellä, mutta maitoa tuli vähän ja lapsi jatkuvasti rinnalla. Joskus olin niin väsynyt, etten olisi jaksanut laittaa lasta takaisin omaan sänkyynsä(imetin makuulla vieressä) niin mies töni minua, että nouse nostamaan lapsi sänkyynsä. Itse ei kertaakaan vaivautunut.
KYllä naiset varmaan ainakin ennen hoisi lapset lähes yksin yöt ja päivät. Ei ne miehet niiden hoitoon puttuneet, ja se oli vieläpä ihan normaalia.
En kyllä kenellekään soisi sitä kohtaloa, ettei puoliso hoida lasta ja varsinkaan öisin. Siinä alkaa ihminen palaa äkkiä loppuun, kun valvoo kuukaudesta toiseen ja koskaan ei saa nukkua.
Vauvan/lapsen hoitaminen on yksin raskasta ja vaikka rinnalla olisi puoliso, mutta jos tämä ei tee osuuttaan, käy se yksin huolehtivalle tosi raskaaksi.
Kummankin kuuluu huolehtia yhdessä hommatusta lapsesta, ei siihen ole kahta sanaa.
Ja vaikka se toinen käy töissä ja tarvitsee unta, niin kyllä se lasta hoitavakin tarvitsee unta yhtä lailla. Ei sekään nukkumatta voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Eipä haittaa että herään vauvan kanssa yöllä. Eipä tässä ole muutakaan tekemistä. Hyvä että mies saa työnsä tehtyä. Kyllä minulle velaton okt kelpaa ja lähdemme ulkomaille kiertelemään useammaksi kuukaudeksi miehen rahoilla kunhan vauva hieman kasvaa.
Lapsia ei kannata tehdä jos työnjako perheessä on jonkun mielestä epäselvä. Nämä asiat tulisi keskustella halki ennen kun lisääntyy.
Ja kannattaa siellä kotona olla ja miehen elätettävänä, kunnes lapsi täyttää 18v eikä lähteä sotkemaan työmarkkinoita, jos työteho on alentunut lasten yövalvomisista ja teetättää muilla työkavereilla omia työtehtäviä. Usein kun nämä yövalvomiset hoitanut nainen on etunenässä vaatimassa palkallisia vapaita. Jos mikä, se on kuormasta syömistä ja varastamista työnantajalta, kun työteho on nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heräilin huonounisen taaperon kanssa öisin kaksi vuotta kunnes lapsen toisen vuoden äitienpäivänä pyysin mieheltäni että hän ensimmäistä kertaa heräisi lapsen kanssa sunnuntaiaamuna niin että saisin nukkua pitkään ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen. Mies lupasi ja tuli äitienpäivän lauantai-ilta, valvoin yli puolen yön ja mies oli edelleen hereillä. Nukkumaan mennessäni yhdeltä sanoin että eikö sunkin jo kannattaisi mennä kun lapsi herää seitsemältä. Mies jäi valvomaan. Seitsemältä lapsi heräsi ja yritin herättää miestä. Ei liikahdustakaan, kylkeä käänsi eikä ottanut kuuleviin korviinsakaan. Tässä vaiheessa vitutti jo niin että tiesin etten enää saa unta uudestaan joten nousin. Kymmeneltä mies kömpi makkarista, kävi lykkäämässä kouraan paketoimattoman lahjan ilman korttia ja meni takaisin nukkumaan. Jos tämä näytös olisi esitetty mulle silloin kun ruvettiin miettimään raskautta olisin ottanut eron.
Kannattaa erota, tai vakavan parisuhdekeskustelun paikka. Miehesi ei kunnioita sinua tai toiveitasi mitenkään.
-No kukas se sitten joutuu heräämään aamuisin jos erotaan? Paketoimattomasta lahjasta ilman korttia valittaminen on lapsellisuuden huippu. Oletan että tämä on aikuisten foorumi.
Joka toinen viikko saa makeasti nukkua 😁
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni nainen edes antaa miehen hoitaa lapsia, ehkä kyse on myös naisten itsekkäästä halusta pitää ohjat käsissään tuolla elämänalueella...
Jos mies päästetään kasvattamaan lasta niin lapsesta ei välttämättä tule feministiä. Pahimmassa tapauksessa lapsesta voi tulla jopa setämiespersu.
Meillä lapset hyviä nukkujia jolleivat ole kipeänä joten ei käy raskaaksi silloin tällöin nukkua vähän huonommin öitä 😊
Meillä on kolme lasta ja tottakai se olen ollut minä, joka nousee yöllä lapsen hoitoon. Miehellä on vastuullinen työ ja jos sinne menee väsyneenä, niin siitä voi tulla todella rumaa jälkeä. Minä taas Olin kahdeksan vuotta kotona lasten kanssa ja pystyimme tarvittaessa ottamaan päivän todella rennosti.
Tottakai mies auttoi yölläkin, jos oli sellainen tilanne. Esimerkiksi kerran meillä oli kaksi pientä lasta ja minä vatsataudissa samaan aikaan, joten mies vaihtoi lakanoita ja rauhoitteli lapsia, kun minä yrjösin pää pöntössä.
Kun lähdin töihin nuorimman ollessa kolme vuotias, niin se oli mies, joka jäi lasten kanssa kotiin, kun joku lapsista sairastui. Silon hän myös hoiti yöt sen enempiä kyselemättä ja antoi minun nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies on XX-kromosomeilla varustettu eli naisoletettu niin myös hän voi imettää lasta öisin. Tällaisten miesten määrä on jatkuvassa kasvussa. Myös muunsukupuolisilla on mahdollisuus imettää mikäli he ovat naisoletettuja.
Ei niitä lapsia läheskään aina imetetä. Ei minlla ainakaan (eikä siskollanikaan) maitoa tullut juuri nimeksikään. Pulloon piti turvautua, joten mieskin olisi vauvan ruokkimisesta selvinnyt, mutta ei kummankaan mies kertaakaan sitä tehnyt. Sisaren mies jopa herättä väsyneen sisareni syöttämään huutavaa vauvaa, kun sisko ei itse väsymykseltään herännyt. Ei miehelle tullut mieleenkään nousta itse ruokkimaan vauva.
Itse yritin öisin imettääkin, että olisi ollut helpompaa, kun ei tarvitse pullojen kanssa meuskata ja maitoa lämmitellä, mutta maitoa tuli vähän ja lapsi jatkuvasti rinnalla. Joskus olin niin väsynyt, etten olisi jaksanut laittaa lasta takaisin omaan sänkyynsä(imetin makuulla vieressä) niin mies töni minua, että nouse nostamaan lapsi sänkyynsä. Itse ei kertaakaan vaivautunut.
KYllä naiset varmaan ainakin ennen hoisi lapset lähes yksin yöt ja päivät. Ei ne miehet niiden hoitoon puttuneet, ja se oli vieläpä ihan normaalia.
En kyllä kenellekään soisi sitä kohtaloa, ettei puoliso hoida lasta ja varsinkaan öisin. Siinä alkaa ihminen palaa äkkiä loppuun, kun valvoo kuukaudesta toiseen ja koskaan ei saa nukkua.
Vauvan/lapsen hoitaminen on yksin raskasta ja vaikka rinnalla olisi puoliso, mutta jos tämä ei tee osuuttaan, käy se yksin huolehtivalle tosi raskaaksi.
Kummankin kuuluu huolehtia yhdessä hommatusta lapsesta, ei siihen ole kahta sanaa.
Ja vaikka se toinen käy töissä ja tarvitsee unta, niin kyllä se lasta hoitavakin tarvitsee unta yhtä lailla. Ei sekään nukkumatta voi hyvin.
"
KYllä naiset varmaan ainakin ennen hoisi lapset lähes yksin yöt ja päivät. Ei ne miehet niiden hoitoon puttuneet, ja se oli vieläpä ihan normaalia. "
Ei todella. Malli on tullut vasta 2000-luvulla ja äidit ovat sen itse mahdollistaneet ja annettu malli pitkien perhevapaiden aikana. Ja se näkyy myös naisten työllisyydessä ja palkassa.
Ainakaan näin ei ollut itselleni ja omassa tuttava-ja ystäväpiirissä 80-90-luvulla, vaan lapsi oli yhteinen projekti ja molemmat ottivat lapsen hoitovastuun.
Ja tämä näkyy myös työelämässä, eipä siellä juuri nykyään ole pienten lasten äitejä esimies ja johtotehtävissä tai luottamustehtävissä, toisin kuin ennen. Kaikki ovat lapsettomia naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni nainen edes antaa miehen hoitaa lapsia, ehkä kyse on myös naisten itsekkäästä halusta pitää ohjat käsissään tuolla elämänalueella...
Jos mies päästetään kasvattamaan lasta niin lapsesta ei välttämättä tule feministiä. Pahimmassa tapauksessa lapsesta voi tulla jopa setämiespersu.
Ehkä miehen kasvatus ehkäisisi lasta tulemaan seksuaalisesti vähemmistöön kuuluvaksi, jospa lesbous ja homous johtuu heikosta isämallista nuorella iällä*kaivaa nenää**
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heräilin huonounisen taaperon kanssa öisin kaksi vuotta kunnes lapsen toisen vuoden äitienpäivänä pyysin mieheltäni että hän ensimmäistä kertaa heräisi lapsen kanssa sunnuntaiaamuna niin että saisin nukkua pitkään ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen. Mies lupasi ja tuli äitienpäivän lauantai-ilta, valvoin yli puolen yön ja mies oli edelleen hereillä. Nukkumaan mennessäni yhdeltä sanoin että eikö sunkin jo kannattaisi mennä kun lapsi herää seitsemältä. Mies jäi valvomaan. Seitsemältä lapsi heräsi ja yritin herättää miestä. Ei liikahdustakaan, kylkeä käänsi eikä ottanut kuuleviin korviinsakaan. Tässä vaiheessa vitutti jo niin että tiesin etten enää saa unta uudestaan joten nousin. Kymmeneltä mies kömpi makkarista, kävi lykkäämässä kouraan paketoimattoman lahjan ilman korttia ja meni takaisin nukkumaan. Jos tämä näytös olisi esitetty mulle silloin kun ruvettiin miettimään raskautta olisin ottanut eron.
Kannattaa erota, tai vakavan parisuhdekeskustelun paikka. Miehesi ei kunnioita sinua tai toiveitasi mitenkään.
-No kukas se sitten joutuu heräämään aamuisin jos erotaan? Paketoimattomasta lahjasta ilman korttia valittaminen on lapsellisuuden huippu. Oletan että tämä on aikuisten foorumi.
Ei yh:n elämä ole ollenkaan niin raskasta kuin vapaamatkustajan kanssa. Jatkuvat pettymykset jäävät pois.
Tämä on kyllä ihan totta. Kun tietää, että kaikki pitää tehdä itse niin sen tekee nopeasti ja helposti. Ja yksi palveltava ja huomioitava vähemmän.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa jo tämä soopan puhuminen. Jokaiselle naiselle on helponpi, jos puoli hoitaa vauvaa. Hun heräät 4-5 x yössä ruokkimaan, etkä osaa nukkua päivällä, olet aika pian siinä kunnossa, että mielihyvin annan miehen lasta hoitaa, että saat itse levätä edes joskus.
Vika on vain siinä, että miehillä ei kai mielenkiinto riitä vauvasta hoitamiseen ja siihen opettelemiseen. Miehelle on helpompi, että toinen hoitaa, mies voi sitten leperrellä vauvalle, kun se on ruokittu ja kuivitettu.
Lapsen hoitaminen on niin raskasta ja 24/7, että jokainen siihen väsyy. Kyllä siinä on hyvä, jos on toinenkin valvoja ja käsipari mukana.
Turha länkyttää, ettei naiset anna miehen hoitaa. Miehet ottakaan vastuu vauvan hoidosta, älkääkä naisia syytelkö, ettei ne anna hoitaa. Tuskin te lupaa muutenkaan joka tekemiseenne vaimolta kysytte, niin tuon vauvan hoidonkin voitte vaan omia itsellenne sen kummemmin kyselemättä.
On se kumma, ettei ennen lapsen tekoa tutustuta tarpeeksi toiseen kunnilla ja keskustella niinkin tärkeästä asiasta kuin lastenhoidosta. En ihmettele erojen suurta määrää, kun lähdetään soitellen sotaa eikä kummallakaan ole hajua, miten perustanlaatuisesti vauva muuttaa kummankin päivärytmiä ja elämää!
Opiskelin hoitovapaalla ja hoidin lapsen nukutukset ja yöheräilyt (oli allerginen, joten heräili). Opiskeluaikani oli pääasiassa lapsen nukkuessa. Onneksi lapsi oli myös aamu-uninen, joten saattoi nukkua klo 9 asti.
Näin jälkikäteen ajateltuna on tuntunut kohtuuttomalta, että mies vinkui siitä, että heräsin lapsen kanssa niin myöhään. Olisin varmaan jo haudassa, jos lapsi ei olisi aamulla nukkunut myöhään. Pääsin itse unille puolenyön jälkeen opiskeltuani ja heräilin lapsen kanssa yöllä - sairas yhdistelmä. Olisi ollut kohtuullista, jos mies olisi omien töidensä jälkeen vienyt lapsen vaikka ulos ja antanut minulle opiskelurauhan. Enää en suostuisi tuollaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Niiden miesten pitää käydä varmaan käydä töissä, että perhe saa pätäkkää.
Myös äidit käy töissä. Lapset eivät mystisesti lopettaa yöllä itkemistä siinä kohtaa kun äiti menee töihin äitiyslomalle man jälkeen. Mies ei kertakaikkiaan herää lasten ääniin yöllä.
Miehet ovat itsekkäitä sikoja. Älkää lisääntykö.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, ettei ennen lapsen tekoa tutustuta tarpeeksi toiseen kunnilla ja keskustella niinkin tärkeästä asiasta kuin lastenhoidosta. En ihmettele erojen suurta määrää, kun lähdetään soitellen sotaa eikä kummallakaan ole hajua, miten perustanlaatuisesti vauva muuttaa kummankin päivärytmiä ja elämää!
Kerroppas miten voi edeltäkäsin tietää ettei mies herää yöllä hoitamaan lasta vaikka etukäteen lupaa ja vannoo. Kertakaikkiaan ei herää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yh:n elämä ole ollenkaan niin raskasta kuin vapaamatkustajan kanssa. Jatkuvat pettymykset jäävät pois.
Tämä on kyllä ihan totta. Kun tietää, että kaikki pitää tehdä itse niin sen tekee nopeasti ja helposti. Ja yksi palveltava ja huomioitava vähemmän.
Eri
Pahin tilanne on, että on puoliso, joka ei tee omaa osuttaan. Siinä se henkinen potutus on niin suurta, että se pilaa kaiken.
Kekinkertainen tilanne on se, että hoidat lapsen yksin, ja ei potuta, kun ei ole sitä ylimääräista miesvauvaa riesana.
Mutta paras tilanne on se, että on puoliso, joka ottaa yhtälailla vastuuta yhteisestä lapsesta. Silloin on elämä mallillaan.
Tässä taas hyvä tutkimus ja viesti poliittisille päättäjille, kuinka nykyinen pitkät perhevapaat (jota äidit käyttävät) tuhoaa naisen jo hyvän alkaneen työuran, kun nykyään lastenhoito, ei pelkästään yövalvomiset, vaan ympärivuorokautinen lastenhoitovastuu jää äidin harteille. Ja perhevapaiden aikana omaksuttu perhemalli jatkuu, vaikka nainen siirtyy työelåmään. Ja mies jää mallissa sivuun, ilman pienintäkään vastuuta.
Nykyinen perhemalli on palannut aikaan 50-luvun, jolloin äidit oli kotona, käytössä lapsipiiat ja kotiapulaiset.
Olen syntynyt 60-luvulla ja äiti töissä ja oli itsestään selvää, kuinka isäni oli mukana lastenhoidossa ja valvoi yövalvomisia.
Sama toistui, kun omat lapset oli pieniä 80-90-luvulla ja perhevapaat jaettiin jo silloin puoliksi ja sain jatkaa työuraani siitä, mihin se oli jäänyt ennen lapsen syntymää.
Vierailija kirjoitti:
Miehet ovat itsekkäitä sikoja. Älkää lisääntykö.
Hedelmöityshoidot on keksitty. Eli yksi feministisiin arvoihin sitoutunut laatikkopää voi antaa sperman lukemattomien lesboparien lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Sanopa muuta. Mekin miehen kanssa seurusteltiin/asuttiin yhdessä 14v ennen esikoisen syntymää. Mies ei voinut kertaakaan tunnustaa, ettei aio herätä yöllä vauvaa hoitamaan, eikä oikein muutenkaan.
koko vauvan hoito jäi minn vastuulle, vaikka mies olis se, joka sitä vauvaa vuosikaudet ruinasi. kun oli niin lapsirakas.
Minua pelotti raskaus ja synnytys , enkä niin innostunut asiasta ollut. Harmitti kyllä sitten, kun siihen suostuin ja mies ei tehnytkään osuuttaa. Lapsi toki on ihana ja parasta maailmassa.