Triplan uudet pikamuotiketjut Reserved, Mojito, Sinsay
Luin etukäteen pari artikkelia näistä ja kuulostaa hurjalta parin viikon välein vaihtuvat mallistot sekä superhalpa hintataso.
Te jotka kävitte Triplassa näissä liikkeissä, miltä siellä vaikutti? Entä vaatteiden laatu, materiaalit, leikkaukset jne.? Onko käymisen arvoista ja löytääkö sieltä jotain muutakin kuin heikkolaatuista muovikuituvaatetta? Käsitin että liikkeitä on 5 ja ne on kaikki saman puolalaisen konsernin. Onko eri brändien välillä merkittäviä eroja?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Reserved ja Mohito tuttuja kauppoja mm. Puolassa käynyt. En tiedä minkä kokoiset myymälät Suomessa on, mutta yleensä nuo (varsinkin Reserved) on tosi iso kauppa.
Noista löytyy paljon ERITASOISIA vaatteita, mm. Mohitosta olen ostanut neuleita jotka ovat kokonaan/puoliksi olleet villaa (myös akryylivaatteita on, varmaan suurin osa, kannattaa katsoa pesulapusta materiaali) ja ne ovat kestäneet hyvin, olen myös pessyt (villaohjelmalla) pesuneessa useampaan kertaan, ja edelleen hyviä.
Minusta noiden molempien laatu on parempi mitä H&M:llä tm. KESKIMÄÄRIN on.
Pidän myös siitä, että noiden mallistoissa on naisellisia/klassisia perusvaatteita (paitapuseoita, villakangastakkeja ym.) edullisesti esim. töihin. Ja Mohitosta olen rohmunnut myös ihania ohuita lämpimiä VILLAsormikkaita, noita vastaavia jos Suomesta ostaa, hinta on tuplasti kalliimpi.
Ketju jota itse vielä kaipaan Suomeen on (saksalainen?) Orsay.
Orsay löytyy Isosta Omenasta.
En ole Triplan liikkeissä käynyt mutta ulkomailla olen näissä liikkeissä pyörähtänyt ja aivan järjettömän huonolaatuisia rytkyjä myyvät. Kukaan itseään arvostava yli 18 vuotias ei niitä suostu päälleen laittamaan mutta taitavat olla suunnattujakin teineille joilla ei ole paljoa rahaa ja joille näiden vaatteiden paras juttu on halpa hinta eikä niinkään laatu. Ja mauttomiahan nuo ovat aikuisten päällä. Ei siellä mallistoissa ole mitään mitä kehtaisi töihin pistää päälle.
Mä ostin 4 vuotta sitten kirpparilta neuleen muutamalla eurolla, on ollut lempivaatteeni ja sen huomaa, kyynärpäistä hitunut puhki, ne saa vielä korjattua mutta kainaloita ei. On nyppyyntynyt ja mennyt rumaksi mutta kotikäytössä on, on taskut ja paksu mistä tykkään. On mitä lie tekokuitua.
Ihmettelen ihmisiä joilla neuleet kestää 20 vuotta, ei mulla kestä, ne menee muutamassa vuodessa puhki. Kesällä heitin useamman t-paidan pois, pidetty pari vuotta tiuhaan ja nyt hituivat puhki. Rintsikoista hajoaa kaarituet 3-5 vuodessa, alushousuista menee kuminauhat tai hituvat puhki samassa ajassa.
En tiedä onko muilla näin vai onko mulla jotenkin erityisen vähän vaatteita, omasta mielestä ei ole.
Vaatteet on kulutustavaraa. Ne ei ole ikuisia, vaikka olisi kuinka laadukkaita. On minullakin ollut takkeja ja nahkalaukkuja yms jotka kestivät melkein 10v mutta kyllä ne menee käytössä nuhjuisiksi vaikka kuinka huoltaisi ja suojaisi.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs kun tää kohderyhmä kärsii vissiin ilmastoahdistuksesta? Jää vissiin ilmastoahdistukset kakkoseksi kun pääsee shoppailemaan halpoja tekokuiturättejä?
Niin tai - villi ajatus - voisiko olla, että ne ihmiset, jotka kärsivät ilmastoahdistuksesta, eivät ole niitä, jotka siellä shoppailevat?
Kertoo paljon että siellä triplassa nää liikkeet teki jo myyntiennätyksensä. Huoh.
* Palaa restauroimaan 15v. Vanhoja Leviksiään*
Mulla on tapana kävellä haaroista puhki kaikki housut. En viitsi käyttää paljoa rahaa koska olen kävellyt myös levikset puhki. Kun olin köyhä opiskelija paikkasin ne housut toisella farkkukankaalla haaroista ja sehän sit kouluss huomattiin ja sain kyselyitä halveksivan sävyyn:”Ootko sä ite korjannut noi?” Jep ei ollu varaa uusiin. Nykyää en uskalla edes kalliita ostaa ku ne on vaan 2-3kk käytössä.
Tai no siirryin hameisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin 4 vuotta sitten kirpparilta neuleen muutamalla eurolla, on ollut lempivaatteeni ja sen huomaa, kyynärpäistä hitunut puhki, ne saa vielä korjattua mutta kainaloita ei. On nyppyyntynyt ja mennyt rumaksi mutta kotikäytössä on, on taskut ja paksu mistä tykkään. On mitä lie tekokuitua.
Ihmettelen ihmisiä joilla neuleet kestää 20 vuotta, ei mulla kestä, ne menee muutamassa vuodessa puhki. Kesällä heitin useamman t-paidan pois, pidetty pari vuotta tiuhaan ja nyt hituivat puhki. Rintsikoista hajoaa kaarituet 3-5 vuodessa, alushousuista menee kuminauhat tai hituvat puhki samassa ajassa.
En tiedä onko muilla näin vai onko mulla jotenkin erityisen vähän vaatteita, omasta mielestä ei ole.
Siis onko rintaliivien ja alushousujen tarkoitus kestää vuosikausia? Esimerkiksi rintojen koko ja rintaliivien joustava materiaali muuttuvat kyllä vuosien aikana.
Ymmärrän, että niistäkin toki tulee turhaa vaatejätettä mutta kenties niidenkin materiaalia voitaisiin edes osittain kierrättää uusien vastaavien tekemiseen.
Ap tässä vielä. Lähden tänään kirjamessuille ja aion sen yhteydessä tutkia nämä uudet kaupat. Tsekkaan materiaalit, valmistusmaat, laadun, hinnan ja visuaalisen ulkoasun.
Se että myymälässä valikoima kiertää tiheään ei ole minusta paha juttu, mutta mikäli ideana on että vaatteet kestävät lyhyen aikaa käytössä niin on paha juttu.
Vierailija kirjoitti:
Reserved ja Mohito tuttuja kauppoja mm. Puolassa käynyt. En tiedä minkä kokoiset myymälät Suomessa on, mutta yleensä nuo (varsinkin Reserved) on tosi iso kauppa.
Noista löytyy paljon ERITASOISIA vaatteita, mm. Mohitosta olen ostanut neuleita jotka ovat kokonaan/puoliksi olleet villaa (myös akryylivaatteita on, varmaan suurin osa, kannattaa katsoa pesulapusta materiaali) ja ne ovat kestäneet hyvin, olen myös pessyt (villaohjelmalla) pesuneessa useampaan kertaan, ja edelleen hyviä.
Minusta noiden molempien laatu on parempi mitä H&M:llä tm. KESKIMÄÄRIN on.
Pidän myös siitä, että noiden mallistoissa on naisellisia/klassisia perusvaatteita (paitapuseoita, villakangastakkeja ym.) edullisesti esim. töihin. Ja Mohitosta olen rohmunnut myös ihania ohuita lämpimiä VILLAsormikkaita, noita vastaavia jos Suomesta ostaa, hinta on tuplasti kalliimpi.
Ketju jota itse vielä kaipaan Suomeen on (saksalainen?) Orsay.
Orsay on ollut Suomessa jo monta vuotta. Ainakin Helsingin Forumista löytyy.
Kävin noissakin myymälöissä Triplaan tutustumisreissulla. Odotin että Reservedissä voisi olla jotain tällaiselle just nelikymppiselle tavalliselle naiselle, mutta en löytänyt mitään kiinnostavaa. Laadultaan se vaikutti kuitenkin asteen paremmalta kuin mainitut Mohito ja Sinjay, joista varsinkin jälkimmäinen oli täynnä oikeasti huonolaatuista tavaraa, vaatteet näyttivät juuri niin halvoilta kuin olivatkin. En usko että aikuinen ihminen löytää noista kauheasti ostamisen arvoisia vaatekappaleita. (Ja mä en edes ole mikään kovin nirso, vaan Hennesin laadukkaampi tuotanto kelpaa itselleni oikein hyvin.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi! Ihanko oikeasti aikuiset naiset kyselee täällä halpakauppojen laatutasosta? Kuinka kehtaatte ostaa saastuttavia ryysyjä jotka on tehty euron tuntipalkalla?
No kerropa mistä ne vaatteet on nykypäivänä mahdollista ostaa 100% laatu ja eettisyys takuulla.
Olen ollut monessa vaatekaupassa töissä ja kiertänyt Aasian tehtaiden "toreja" paikanpäällä. Siellä saa kalliidenkin merkkien tehdasjämiä 50cent-2e. Olen itse ollut naputtelemassa katteita exeleihin. Ne teidän kalliit mukaeettiset vaatteet tulee joissain tapauksissa samoista tehtaista! Siellä Aasiassa ne suomalaiset balmuirit ja marimekotkin valmistuu.
Word 😁
Puolassa asuessa tuli kierreltyä varsinkin Reservedissä monesti. Tosin monen vaatteen kohdalla ala-arvoinen materiaali ja huono leikkaus esti ostopäätöksen, mutta pari kertaa sieltä on löytynyt lempparivaatteita (puuvillainen kirjailtu t-paita ja yhdet farkut). Mutta siihen nähden että kuinka monesti liikkeeseen astuin niin tosi harvoin tuli mitään ostettua. Se kiva Reservedissä on, että monet heidän vaatteistaan ovat Puolassa tehtyjä. Mojitossa olen kulkenut kassan kautta ehkä yhden kerran, pari tyyliltään miellyttävää perusvaatetta löytyi. Yleensä Mojiton kamppeet ovat periaatteessa ihan kivannäköisiä, mutta kuitenkin heppoisen/halvan oloisia, mitä toki ovatkin. Sinsaylle en ole antanut aikaani kun on selvästi teineille. Mutta ainakin joskus niillä oli ihanat kissapussit. :D Toki nykyään muovipusseja ei enää noin vain jaella, mikä on vain positiivista.
Näiden ketjujen sijasta toivoisin Suomeen ranskalaista Camaïeuta, joka on hintatasoltaan Lindexiä. Pari huippulöytöä olen tehnyt kyseisestä liikkeestä, esimerkiksi tosi kauniin kauluspaidan, joka on ehdottomasti yksi lempivaatteitani ja varmasti myös eniten kehuja kerännyt. N. 30 euron hinta viskoosipuserosta kirpaisi, mutta näin jälkikäteen ajateltuna oli suorastaan edullinen, kun huomioi vaatteen huolellisen viimeistelyn ja sen, että paita on kestänyt ahkerassa käytössä ensiluokkaisessa kunnossa jo muutaman vuoden.
Mä ostan vaatteeni Tokmannista, -sielläkin myydään halpaa roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Kävimme tänään Sinsayssa, mutta siellä oli niin järkyttävä koimyrkyn tai vastaavien kemikaalien haju, että tuli kiire pois. Emme edes ole mitenkään yliherkkiä, mutta lapsella tuli pää kipeäksi ja itselläkin alkoi kurkkua pistelemään. Miten työntekijät kestää? 😮 Jos hyvät ihmiset jotain sieltä ostatte, niin peskää ainakin tosi hyvin...
Mutta kyllä muutenkin hirvitti kuin vain hajun puolesta: röykkiöittäin vaatteita, epämääräisiä kasoja, joita kukaan ei tule ostamaan loppuun, vaan todennäköisesti kaatopaikka on seuraava osoite. Ihan kauheaa! ☹️
Ei niitä voi pestä ennen käyttöä. Pikamuodin oleellisin juttu on se että vaatteet on halpahintasia, heikosti kasaan neulottuja laaduttomista kankaista tehtyjä rättejä, jotka on ihan jo tekovaiheessa suunniteltu kestämään vain pari kolme käyttökertaa. Pesu kuluttaa laadukastakin vaatetta, saatika pikamuotirättiä jossa on on säästetty kaikessa, jopa riittävän tiuhoissa neulanpistoissa saumoissa... löyhästi kasaan ommeltu että kestää sen pari käyttökertaa ja sitten se on roskiskamaa.
Ihan menestyvä idea sinänsä bisnesmielessä, kuluttajan on pakko ostaa juuri sen parin viikon välein uusia vaatteita kun edelliset on jo rikki tai muodottomiksi väljähtäneitä. Helppo myydä halvalla kun säästetään kaikessa materiaaliseta ja saumojen pistoista alkaen ja laitetaan kuluttaja ostokierteeseen.
Eli ei, ei niitä ole järkevää pestä ennen käyttöä koska ovat sitten vieläkin nopeammin pilalla.
Ostan housut aina Reservedistä. Hyvin on kestäneet ja pysyy kuosissa. Turhaa mollaamista täällä.
Kukaan tässä ketjussa ei osta tietenkään vaatteita esim. Prismasta, josta kuitenkin SUURIN osa suomalaisista ostaa vaatteensa? Elätte ihmeellisessä viherpunakuplassa, joka isolle osalle meistä suomalaisista ei ole totta. Ei meillä ole varaa ostaa kalliita, eettisesti tuotettuja hipsteribrändejä jokaisen koululaisen arkikäyttöön. Vaatteita ja kenkiä (!) kierrätetään, ostetaan kirppareilta ja Facesta, mutta ei ole aikaa, mahdollisuutta eikä varaa tutkia joka vaatteen hiilijalanjälkeä. Ja kyllä: tarvitaan autokin ihan jokapäiväiseen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaapa nyt sitten kehiin vaatemerkkejä, joiden valmistuksessa toteutuvat seuraavat 3 asiaa:
1. Eettisyys ja ympäristö. Tähän kohtaan sisältyvät sekä työntekijöiden asiallinen palkkaus, kohtelu sekä työturvallisuus ja ympäristön suojelu mm. käsittelemällä kemikaalisaasteet asianmukaisesti.2. Vaatteiden suunnittelu ja ulkoasu. Kauniit, nuorekkaat leikkaukset ja laadukkaat materiaalit, jotka kestävät käytössä. Hyvät värit, ajankohtainen suunnittelu ja muotoilu.
3. Kohtuullinen hinta. Sellainen hinta, että keskituloisella ja sitä vähemmän tienaavalla on varaa tehdä tarvittavat hankinnat sekä itselleen että lapsilleen/lapselleen.
Ei firmojen sanahelinää eikä "suunniteltu Suomessa" mutta valmistettu hikipajoissa.
Lisäksi, että kestää vielä muodin muutokset ja mammat pitää niitä vielä 15 vuoden päästä.
Ostin 80-luvulla ihanan ja laadukkaan talvitakin. Eipä tullut mieleenkään pitää sitä enää 10 vuoden päästä, kun se huusi jo ulospäin, että 80-luvun muotia olkatoppauksineen.
Eli kyllä nää laadusta höpisevät, jotka pitää 20 vuotta samaa neuletta ja 15 vuotta samaa takkia ja 16 vuotta samoja farkkuja, kätkevät oikeasti nämä aikakautensa vaatteet pikkuhiljaa kirppiselle tai rengas päälaella lahjoittavat niitä asunnottomien yönä köyhille ja odottavat vielä kiitosta päälle
Minä kävin läpi talvitakkini ja kas kummaa kun löysin 1990-luvun lopussa ostamani takin, jossa on tämän talven muotielementtejä. Kankaassa on peräti 65% villaa ja loput sitä vahvistavaa polyamidia. Takki on pesulan jäljiltä vieläkin kuin uusi. Aion laittaa sen päälle kun sää tästä viilenee.
Itse olen todennut, että kalliin merkkivaatteen ostaminen on suurempi riski kuin halpatuotteen. Kummankin kestävyys on niin ja näin, kalliimmassa se vaan tuntuu pahemmalta. Taas halpamerkin pitkä kestävyys on positiivinen yllätys. Ja itse käytän myös tuota laskentakaavaa kuinka paljon yksi käyttökerta maksaa.