Triplan uudet pikamuotiketjut Reserved, Mojito, Sinsay
Luin etukäteen pari artikkelia näistä ja kuulostaa hurjalta parin viikon välein vaihtuvat mallistot sekä superhalpa hintataso.
Te jotka kävitte Triplassa näissä liikkeissä, miltä siellä vaikutti? Entä vaatteiden laatu, materiaalit, leikkaukset jne.? Onko käymisen arvoista ja löytääkö sieltä jotain muutakin kuin heikkolaatuista muovikuituvaatetta? Käsitin että liikkeitä on 5 ja ne on kaikki saman puolalaisen konsernin. Onko eri brändien välillä merkittäviä eroja?
Kommentit (146)
Ap tässä taas. Tuli käytyä Reserved, House, Cropp, Mohito ja Sinsay.
Ensimmäisenä tuli mieleen mm. Lontoon halpamuotikaupat.
Sinsay oli sotkuinen, vaatekasoja, voimakas kemikaalihaju ja oli näistä selkeästi halvin. Muutkin asiakkaat kommentoivat liikkeen sekaisuutta ja vaateläjiä. Vaatteita paljon myös lattialla.
Reserved muistutti omaan silmääni todella paljon Zaraa sekä miesten että naisten osastoiltaan ja hinnoittelultaan. Hämääviä "Designed in Poland" lappuja vaatteissa, valmistusmaan sai kaivaa erikseen selville.
Mohito muistutti paljon jotain muuta halpaketjua maailmalla- en vaan saa päähän mitä. Paljon keinokuituja, huonon tuntuisia kankaita ja esim yhdessä n.70€ takissa repsotti jo lankoja, eli huonosti viimeistelty. Ei silti mitenkään halpaa..
Cropp ja House selkeästi teinimuotia.
En nähnyt mitään mitä olisi ehdottomasti ollut pakko saada, tai mitään uutta ja vallankumouksellista.
Vierailija kirjoitti:
Reserved ja Mohito tuttuja kauppoja mm. Puolassa käynyt. En tiedä minkä kokoiset myymälät Suomessa on, mutta yleensä nuo (varsinkin Reserved) on tosi iso kauppa.
Noista löytyy paljon ERITASOISIA vaatteita, mm. Mohitosta olen ostanut neuleita jotka ovat kokonaan/puoliksi olleet villaa (myös akryylivaatteita on, varmaan suurin osa, kannattaa katsoa pesulapusta materiaali) ja ne ovat kestäneet hyvin, olen myös pessyt (villaohjelmalla) pesuneessa useampaan kertaan, ja edelleen hyviä.
Minusta noiden molempien laatu on parempi mitä H&M:llä tm. KESKIMÄÄRIN on.
Pidän myös siitä, että noiden mallistoissa on naisellisia/klassisia perusvaatteita (paitapuseoita, villakangastakkeja ym.) edullisesti esim. töihin. Ja Mohitosta olen rohmunnut myös ihania ohuita lämpimiä VILLAsormikkaita, noita vastaavia jos Suomesta ostaa, hinta on tuplasti kalliimpi.
Ketju jota itse vielä kaipaan Suomeen on (saksalainen?) Orsay.
Suomessa on useampikin orsayn liike.
Jännä yhtälö tämä, että pikamuotia kauhistellaan ja samanaikaisesti pikamuotikauppojen rekit myydään tyhjiksi ja pengotaan kaupat kaatopaikoiksi.
Ohis, onko Triplan liikkeissä käynyt joku joka tietää noiden kauppojen valikoimat Puolassa? Veikkaan että Triplassa on viety parhaat päältä, saattaa vähän vääristää sitä millainen laatu noissa myymälöissä on. Varsinkin Reservedistä saa myös kunnollisia vaatteita, toki tekokuituisia ym. on, mutta myös laadukkaampia.
Veikkaan että se edullinen mutta laadukkaampi menee heti, ja ne pahimmat rätit jäävät jäljelle, kun paljon väkeä käy, ei varmaan hyllyt täyty ihan samassa tahdissa.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, onko Triplan liikkeissä käynyt joku joka tietää noiden kauppojen valikoimat Puolassa? Veikkaan että Triplassa on viety parhaat päältä, saattaa vähän vääristää sitä millainen laatu noissa myymälöissä on. Varsinkin Reservedistä saa myös kunnollisia vaatteita, toki tekokuituisia ym. on, mutta myös laadukkaampia.
Veikkaan että se edullinen mutta laadukkaampi menee heti, ja ne pahimmat rätit jäävät jäljelle, kun paljon väkeä käy, ei varmaan hyllyt täyty ihan samassa tahdissa.
Kun itse kävin, en löytänyt yhtään mitään laadukkaampaa, mutta voi toki olla että ne oli myyty loppuun.
Itselläni ja lapsilla jonkun verran Reserved vaatteita, jotka olleet meidän perheen "luottovaatteita". Kestävät kulutusta ja helppo hoitoisia.
Itselläni 8 vuotta sitten Puolasta ostettuja vaatteita käytössä.
Lasten vaatteet siirtynyt tenavalta toiselle ja vielä myyty eteenpäin.
Mulla on myös hyvät kokemukset Reservedistä, Puolasta ja Virosta. Mutta Triplassa vaatteet oli yllättävän hintavia ja laatu huonompaa kuin pari vuotta sitten Puolasta ostamieni. Ketjulla suunnanmuutos?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan tässä ketjussa ei osta tietenkään vaatteita esim. Prismasta, josta kuitenkin SUURIN osa suomalaisista ostaa vaatteensa? Elätte ihmeellisessä viherpunakuplassa, joka isolle osalle meistä suomalaisista ei ole totta. Ei meillä ole varaa ostaa kalliita, eettisesti tuotettuja hipsteribrändejä jokaisen koululaisen arkikäyttöön. Vaatteita ja kenkiä (!) kierrätetään, ostetaan kirppareilta ja Facesta, mutta ei ole aikaa, mahdollisuutta eikä varaa tutkia joka vaatteen hiilijalanjälkeä. Ja kyllä: tarvitaan autokin ihan jokapäiväiseen käyttöön.
Vaikkei ostaisi kalliita hipsterimerkkejä, voi jättää ostamatta edes surkeimman laadun: tekokuitusekoitteet, jotka nyppyyntyvät heti ja vaatteet, jotka eivät edes vuotta pysy kasassa.
Ei mulla keskituloisena ole aikaa eikä rahaa juosta jatkuvasti ostamassa uutta vaatetta ennen aikojaan hajonneiden tilalle. Mieluummin siedettävää laatua, joka yleensä kestää edes sen verran, että lapsi ehtii kasvamaan siitä ulos. Mieluummin toki sellaista, joka kestäisi myös pienemmällä sisaruksella. Sen verran ehdin kyllä materiaaleja ja saumoja vilkaista, vähemmän se vie aikaa kuin uusien ostaminen.
Mikä tää Orsay on josta täällä myös puhuttu? Minkä tyylistä ja laatuista vaatetta ja millainen hintataso?
Vierailija kirjoitti:
Kävin katsomassa.
Reservedissa oli ihan kivoja vaatteita, aika lailla samaa tyyliä kuin Monkissa. Varsinkin takit miellytti. Mojito oli mun makuuni aika kamala, hyvin itäeurooppalaistyyppinen, kuin halpa-Zara. Sinjaysta ei mitään mielikuvaa.
Osa vaatteista oli suht ok laatuisen oloisia, osa kamalia rytkyjä.
Hintataso ei kyllä ollut mikään superhalpa kuten esim. New Yorker. Jopa H&M on halvempi (ja laadukkaampi).
Kyllä se Sinjay oli halpa mielestäni. Teit varmaan saman havaintovirheen mitä itsekin: Monissa vaatteissa se parhaiten eli suurimmalla fontilla näkyvä hinta ei ollutkaan Suomen, vaan Puolan hinta.
Se suomalainen eurohinta oli jossain siellä rivissä alempana.
Luulen että moni meni tähän halpaan eli luuli sitä puolalaista hintaa suomalaiseksi.
Itse ostin tyttärelleni t-paidan, pitkähihaisen paidan, pörröisen vihkon, meikkilaukun ja penaalin. Nämä kaikki yhteensä 16 euroa. Ei nyt mikään hirveän kallis mielestäni, kun eivät edes olleet alessa.
Kahden viikon välein vaihtuva mallisto ei itsessään ole minusta ongelma, jos tuotantomäärätkin korreloivat myyntiaikaa. Toinen juttu on, että kestävätkö vaatteet vain lyhyen aikaa kuluttajien käytössä tai mitä myymättä jääneille vaatteille tehdään.
Millainen ihminen käyttää tuollaisia roskavaatteita? Kirpputoreiltakin saa parempia.
Eivät kyllä minun mielestä poikenneet yhtään jo täällä olleista liikkeistä. Samanlaista vaatetta kuin muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tää Orsay on josta täällä myös puhuttu? Minkä tyylistä ja laatuista vaatetta ja millainen hintataso?
Löytyy esim. Forumista ja Iso omenasta. Suht halpa ja ihan kivannäköisiä vaatteita. Sellaisia ”tyttömäisiä”. Löytyy myös joitain toimistotyylisiä jakkuja jne.
Eiks Linda ja Alexa olleet juurikin Reserved-liikkeen avajaisissa? Ja niin kehuivat miten mahtava olla mukana Reservedin avajaisissa. Tykkään niin L kuin A mutta ekologisuudesta tytöt ei tiedä mitään..
Itse pidän kyl tuosta Simsaysta :) . Ostin sielt muutaman yöasun ja minulla on muitakin yöasuja kun nämä jotka sieltä ostin.. eli kun niitä ei käytä ihan koko aikaa ni kyllä ne kestävät vaik ovatki halpatuotantoa. En myöskää heitä vaatteita ehjinä roskikseen koska olen pienituloinen joka nyt vaa tykkää tuollaisesta Japanin tyylisestä söpöily tyylistä jota Sinsayn yövaate valikoima on. Siellä oli muutaki kivaa sisistusjuttua.
Osaatteko sanoa vastaako näiden koot esim. H&m vai ovatko vähän pienempiä oikeasti
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kuvittelevat yleensä, että luonnonkuituiset vaatteet ovat ympäristöystävällisiä. Näin on ainoastaan siinä mielessä, että luonnonkuidut maatuvat nopeammin. Puuvillan viljely aiheuttaa järkyttävää haittaa ympäristölle. Ympäristöystävällisin vaate, on sellainen, jota käytetään vuosikausia!
Kympillä ei taatusti saa kestäviä ja eettisesti tuotettuja farkkuja!
Olet osittain oikeassa. Kuitenkin puuvillaa menee eniten juuri noihin nopeasti vaihtuviin mallistoihin. Niissä käytetään lyhytkuituista puuvillan ja polyesterin sekoitusta, joka on halpaa, mutta hajoaa ja nyppyyntyy helposti. Lisäksi se imee itseensä hajuja, joten vaatetta on pestävä useammin siinä missä luonnonkuiduille riittää pelkkä tuuletus. Kun vielä laskee mukaan polyesterirättien valmistuksen, kuljetuksen ja asianmukaisen kierrätyksen (joka vielä toistaiseksi on täysin riittämätöntä tuotannon volyymiin nähden) hiilijalanjäljen niin uskallan väittää, että 100% puuvillasta valmistettu vaate on ekologisempi valinta pidemmän käyttöiän ja helpomman kierrätyksen vuoksi.
Ymmärrän hyvin jos suurperheessä on tärkeämpiäkin asioita kuin vaatteiden ekologisuuksien pähkäily. Joissain asioissa voi kuitenkin vähän yrittää. Olla esimerkiksi käyttämättä näitä ilmiselviä pikamuoti puljuja. Suhteellisuudentajua ja pikkuisen yritystä, eikä typerää mä en ainakaan ala mantraa.