Hotellin keittiöpäällikkö järkyttyi nuorten ruokahävikistä: ”Ei riitä, että käy pari kertaa ilmastolakossa – mutta heittää näin paljon ruokaa roskiin”
Hotellin keittiöpäällikkö järkyttyi nuorten ruokahävikistä: ”Ei riitä, että käy pari kertaa ilmastolakossa – mutta heittää näin paljon ruokaa roskiin”
Katsokaa noita kuvia. Kuka tekee näin? Eikö mikään lamppu syty joko lapsella tai hänen vanhemmallaan?
(vaikea uskoa mihinkään ahdistukseen tai mihinkään hyviin tapoihin enää lasten ja nuorten kohdalla)
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/hotellin-keittiopaallikko-jarkytty…
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella ei varmaan tule käytyä usein hotellin aamiasbuffetissa, joten silloin kun pääsee käymään tulee sitten otettua vähän liikaa. Uskon tämän olevan hyvin yleistä, vaikka normaalisti tulisi syötyä lautanen tyhjäksi. Kuintenkin jutun kuvien perusteella hävikki oli kyllä todella järkyttävää! Lautasten annokset näyttivät koskemattomilta. Joku puoliksi syöty leipä tai muut pienet rippeet olisi vielä ymmärrettävää, vaikka olisikin tottunut syömään kaikki mitä ottaa. Mutta aivan järkyttävää, miten paljon koskemattoman näköistä ruokaa menee hävikkiin!
Buffetissa voi helposti tulla "koko rahan edestä" -asenne. Otetaan paljon, koska sen saa samalla rahalla kuin jos ottaisi vähän. Ja jos on syömään mennessään tosi nälkäinen, arvioi jaksamisensa väärin.
Yksi syy siihen miksen enää ikinä mene junttikavereiden kanssa buffaan: heti kauhea kasa pekonia ja nakkeja lautaselle öhöhöhöhö koko rahan edestä, puolessa tunnissa ahdetaan mikä mahtuu, jätetään puolet lautaselle ja sitten pitäisi tehdä jo lähtöä. Ei puhettakaan siitä että rauhassa parin tunnin ajan maistelisi kaikkea ja söisi pitkän kaavan mukaan, jolloin tosiaan saisi koko rahan edestä. Mutta ehei, junteilla on juntit tavat.
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvä luoja. Nuorista kiitettävä osa, mutta kuitenkin vähemmistö on osallistunut lakkoihin. Miksi nämä olisivat samoja nuoria.
Ja tuo on vanhempien syytä. Me olemme pienestä pitäen opettaneet lapsille, että buffeteissa otetaan vain se mikä aiotaan syödä.
Koululaiset menivät kaikki mielenosoitukseen ainakin Helsingissä...koulussa ei opeteta kierrätyksestä mitään.
Pentujen ruokahävikki on järkyttävää ja palautuspullotkin heitetän roskiin mutta silti osallistutaan näihin huuhaa mielenosoituksiin!
Vierailija kirjoitti:
Tein opiskeluaikoina ravintola-alan hommia paljon, yli kymmenen vuoden ajan. Nähty on sekä karmeimmat lähiöräkälät että VIP-klubitkin. Muuten kaikki ihan jees, työ on työtä, mutta ainoat työehdotukset, joista aloin systemaattisesti kieltäytymään, oli just noi aamiaisbuffat hotelleissa. Se ruokahävikki on ihan todella järkyttävää. Perus nelihenkisen perheen pöydästä sai korjata pois lautastolkulla ruokaa suoraan roskiin. Ja nyt puhutaan ihan kiloista, ei grammoista. Monesti lautaset olivat täysin kukkuroillaan, ehkä pari haarukallista napattu. Usein myös täysin koskemattomia. Kokitkin tuumasivat, että jaahas, brekuvuoro, eli kokataan roskiin.
Mulla ei vaan kestänyt hermot olla osallisena heittämään noin valtavia määriä ruokaa pois. Mikä ihme ajaa ihmisen ahnehtimaan kerralla aivan sairaita määriä ruokaa, joita ei edes sumopainija saisi alas, saati sitten kuusivuotias lapsi? Koska se kuuluu hintaan? Ikinä en enää moista työvuoroa ottaisi vastaan, loppuu viimeisetkin uskonkipinät ihmiskuntaan. Vakiokeskusteluina asiakkailla oli aina jotakin kategoriasta, "No, Jani-Petteri! Haluatko maistaa mustaamakkaraa?" "Ööö... en, kiitos." "No nyt kun täällä ollaan, niin kyllä maistat! Ja maistetaan kunnolla!" Ja lautasella oli sitten noin Mervi Tapolan elopainon verran sitä mustaa käyrää, josta (yllätys!), käytännössä kaikki jäi lautaselle ja siitä sinne roskiin. Jos joku tällaista ruokailua harrastava voisi avata mulle ajatusmaailmaansa, haluan ihan vilpittömästi kuulla järkeilyn tämän toiminnan takana, pliis!
Mä olin opisleluaikana hotellin buffassa apurina. Se oli kamalaa. Mätin graavilohta roskiin joka aamu. Vieläkin tekee pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvä luoja. Nuorista kiitettävä osa, mutta kuitenkin vähemmistö on osallistunut lakkoihin. Miksi nämä olisivat samoja nuoria.
Ja tuo on vanhempien syytä. Me olemme pienestä pitäen opettaneet lapsille, että buffeteissa otetaan vain se mikä aiotaan syödä.
Koululaiset menivät kaikki mielenosoitukseen ainakin Helsingissä...koulussa ei opeteta kierrätyksestä mitään.
Pentujen ruokahävikki on järkyttävää ja palautuspullotkin heitetän roskiin mutta silti osallistutaan näihin huuhaa mielenosoituksiin!
Kotona se kierrätys opetetaankin. Mulla ainakin alle kouluikäiset lapset tietävät, mikä menee mihinkin. Ei ne tiedä muusta.
Ei se koulun tehtävä ole ole kierrätystä opettaa.
Joskus kun olen ollut hotelli aamiaisella yksin syömässä ja olen käynyt hakemassa lisää juotavaa, niin lautanen on hävinnyt keskeneräisineen ruokineen sillä välin. Onko tähän olemassa joku etiketti, millä voi ilmoittaa, että ruokailu on vielä kesken? Usein ei ole tarjoitinta aamiaisilla ja kun menee kahvikuppi+vesilasi+lautanen yhdistelmällä, ei kaikkea saa aina mukaan. Onkohan tällainen "hävikki" yleistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella ei varmaan tule käytyä usein hotellin aamiasbuffetissa, joten silloin kun pääsee käymään tulee sitten otettua vähän liikaa. Uskon tämän olevan hyvin yleistä, vaikka normaalisti tulisi syötyä lautanen tyhjäksi. Kuintenkin jutun kuvien perusteella hävikki oli kyllä todella järkyttävää! Lautasten annokset näyttivät koskemattomilta. Joku puoliksi syöty leipä tai muut pienet rippeet olisi vielä ymmärrettävää, vaikka olisikin tottunut syömään kaikki mitä ottaa. Mutta aivan järkyttävää, miten paljon koskemattoman näköistä ruokaa menee hävikkiin!
Buffetissa voi helposti tulla "koko rahan edestä" -asenne. Otetaan paljon, koska sen saa samalla rahalla kuin jos ottaisi vähän. Ja jos on syömään mennessään tosi nälkäinen, arvioi jaksamisensa väärin.
Joo, ja kun mennään myös nälkäisenä ja ideana on, että syö nyt kunnolla, että voi jättää lounaa väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokahävikkiin liittyen
"Isoissa perheissä syntyy eniten hävikkiä, mutta kun lukuja lasketaan henkeä kohden, tilastoa johtavat yksin asuvat naiset."
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/01/14/kotitalouksien-havikkiruoasta-…
Pitäisikö näiden ilmastoahdistuneiden naisten kiinnittää huomiota ruokahävikkiinsä?
Tämä pitää varmasti paikkansa. Kun lapset muuttivat omilleen, mä tein pitkän aikaa liian paljon ruokaa. Ja ostin liian paljon raaka-aineita kaupasta. Jotenkin perheellisenä oli tottunut ostamaan isompia, kilohinnaltaan edullisempia pakkauksia, mutta lopulta tajusi, että kalleinta ruokaa on roskiin heitetty ruoka. Sinkkuna tulee käytyä useamman kerran viikossa ravintolassa syömässä, joten ei ole mitään järkeä ostaa enää useamman päivän ruokia kerralla. Haen kaupasta vain sen, mitä todellakin aion syödä, en hamstraa kotiin yhtään ylimääräistä. Nykyinen ruokahävikkini on erittäin pieni, mutta kesti aikansa opetella siihen.
Minulla kesti myös kauan opetella se, että laitan leivän pakkaseen jotta ne ei homehdu pöydälle, enkä osta jääkaappia täyteen kaikkea mistä ehkä voisi tehdä jotain, vain huomatakseni pari viikkoa myöhemmin että kasvikset ovat nahistuneet ja mätänee. Syön paljon yksinkertaisemmin käyttäen vain tiettyjä raaka-aineita ja jääkaappini näyttää tyhjältä, mutta sain ruokahävikin lopulta loppumaan lähes kokonaan. Vieläkin voi jostain ruukkusalaatista jäädä jämät.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kun olen ollut hotelli aamiaisella yksin syömässä ja olen käynyt hakemassa lisää juotavaa, niin lautanen on hävinnyt keskeneräisineen ruokineen sillä välin. Onko tähän olemassa joku etiketti, millä voi ilmoittaa, että ruokailu on vielä kesken? Usein ei ole tarjoitinta aamiaisilla ja kun menee kahvikuppi+vesilasi+lautanen yhdistelmällä, ei kaikkea saa aina mukaan. Onkohan tällainen "hävikki" yleistä?
On
Kyseessä voi olla vähävaraisille perheille järjestetty loma. Yltäkylläisyyden edessä voi helposti sokaistua ja harkintakyky pettää.
Vierailija kirjoitti:
Ota uusi lautanen aterimineen ja jatka syömistä. Tai ota villatakki seur.kerran mukaan tuolinselälle merkiksi,että olet vielä paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota uusi lautanen aterimineen ja jatka syömistä. Tai ota villatakki seur.kerran mukaan tuolinselälle merkiksi,että olet vielä paikalla.
Mä ymmärsin edellisestä, että hänellä on vielä ruokaa lautasella, mutta hakiessaan juotavaa tarjoilija käy viemässä lautasen ja siinä olevat ruuat pois. Uusi lautanen aterimineen tarkoittaa, että pitää hakea uudestaan ruokaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja kun mennään myös nälkäisenä ja ideana on, että syö nyt kunnolla, että voi jättää lounaa väliin.
Eikö silti voi ottaa sen verran kerrallaan, että saa ko satsin syötyä?
Vierailija kirjoitti:
Tässä taannoin jopa presidenttikin otti kantaa ruokahävikkiin ja muistaakseni käsiteltiin tavallisten kansalaisten ruokahävikkiä. Hyvä siihenkin on puuttua, mutta kyllä nähdäkseni suurin ongelma on juuri ravintoloiden, suurkeittiöiden ja kauppojen ruokahävikki. Se on järkyttävä se määrä, mitä edellämainituissa instasseissa menee roskiin. Aina ei vika ole asiakkaissa, jotka heittävät ruokaa roskiin, vaan väärin mitoitetussa ruokatarjonnassa. Aina ei kysyntä ja menekki kohtaa. Nykytilannetta en tiedä, mutta ainakin aikoinaan oli sääntö esim. kunnallisissa ruokapalveluissa (mm. kouluissa) että ruokaa ei saa tarjota kenellekään, ei edes työntekijöille, vaan se pitää mennä roskiin. Siinä sitten työntekijä katsoo nälkäisenä kun 50 pikkupullaa kaadetaan roskiin. Tämä on tositarina. Itse en niin hirveästi syyllisyyttä kanna siitä desistä riisiä, mikä sattuu jäämään silloin tällöin yli.
Tuo mitä puhuit kunnallisista ruokapalveluista, pätee kyllä edelleen. Olen suuren kaupungin tk-sairaalassa töissä, ja joka päivä menee aivan käsittämättömät määrät potilasruokaa roskiin. Ja siis ihan sitä ruokaa, joka on tarjoiluastioissa eikä siis potilaiden lautasilta, vaikka toki niiltäkin menee. Itku meinaa tulla, kun näkee broilerinfileet ja hillomunkit mätettävän bioon. Ylemmältä taholta uhkaillaan potkuilla, jos kukaan uskaltaa tätä roskiin menevää ruokaa syödä. Jotkut on saaneet kirjalliset varoitukset ainakin. Joskus tekisi mieli kokeilla, kehtaavatko oikeasti antaa potkuja, kun huutava työntekijäpula on jo muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärsin edellisestä, että hänellä on vielä ruokaa lautasella, mutta hakiessaan juotavaa tarjoilija käy viemässä lautasen ja siinä olevat ruuat pois. Uusi lautanen aterimineen tarkoittaa, että pitää hakea uudestaan ruokaakin.
Niin juuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aterimien asennolla näytetään tarjoilijalle onko ruokailu
kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aterimien asennolla näytetään tarjoilijalle onko ruokailu
kesken.
Tiedän nyt jatkossa, että aterimien laittaminen ristiin lautasen päälle tarkoittaa keskeneräistä. Tiedossa on ollut, että kello viidellä ilmaistaan valmista ja kuvittelin kaiken muun tarkoittavan ei valmista. Riippuen lautasella olevasta ruuasta, voi olla kyllä ikävä sotkea sillä aterimien varsia, jotta voi ilmaista tauosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokahävikkiin liittyen
"Isoissa perheissä syntyy eniten hävikkiä, mutta kun lukuja lasketaan henkeä kohden, tilastoa johtavat yksin asuvat naiset."
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/01/14/kotitalouksien-havikkiruoasta-…
Pitäisikö näiden ilmastoahdistuneiden naisten kiinnittää huomiota ruokahävikkiinsä?
Pitäisi, mutta se on vain valitettavasti pahuksen vaikeaa välillä, kun nykyään kaupoista ei tahdo saada kuin superhyperjumboperhepakkauksai. Oikeasti turhauttaa joutua ostamaan jättipaketteja kaikkea ja sitten miettimään, mitä saa pakastettua ja säilöttyä milläkin tavalla, kun valitettavasti suuri osa tuotteista on sellaisia, että et niitä mitenkään ehdi käyttöajan puitteissa syödä. Pienempiä pakkauksia kauppoihin erilaisten supersäästösäkkien sijasta. Pieniä voi aina ostaa enemmän, mutta isompaa et voi siellä kaupassa paloitella ostaaksesi vain tarvitsemasi määrän. Ja kaikkea kun ei vieläkään saa lähikaupasta irtomyyntinä.
T: ilmastotietoinen yksin asuva nainen, joka sentään yrittää jotain, toisin kuin nämä itsekeskeiset ilmastonmuutoksen kieltäjät, joille se oma napa on ainoa tärkeä
Mitä nämä superhyperperhepakkaukset on, joita ei voi pakastaa ja menee siksi hukkaan. Mulla ei nyt tule yhtään mieleen? Mitä jättipaketteja?
En ole edellinen kirjoittaja, mutta esimerkiksi monissa pienemmissä kaupoissa perunat on pakattu 2 kg pussiin, porkkanat 1 kg pussiin, omenat 1 kg pussiin jne. Kun tarvitset kaksi perunaa, yhden porkkanan ja yhden omenan, niin kakkia ei välttämättä ole irtomyynnissä. Mun lähikaupassa (pieni K-Market) on kyllä aina omenoita irtomyynnissä, mutta ei perunoita ja porkkanoita. Uudet perunat kesän alussa on irtomyynnissä, mutta talvella kaikki perunat ovat 2 kg pusseissa. Aika usein ei ole tomaattejakaan irtomyynnissä vaan 6-8 kpl rasiassa. Kuitenkin tarvitsen vain yhden tomaatin.
Eikö sen ruokalistan voi suunnitella sen mukaan mitä kaapista löytyy. Niin meilläkin, ettei mene hukkaan. Hetken aikaa syö perunaruokia vähän enemmän, varsinkin kun ne perunat kestää aika kauan kuten porkkanakin. Kuka menee kauppaan ostamaan yhden porkkanan!
Haetko kaupasta aina yhden aterian ainekset? Meillä syötiin satokaudella kolmatta viikkoa kesäkurpitsaa eri muodoissa, ettei mene huonoksi (oma kasvimaa).
Ja tuo ettei saa tomaattia kuin pakkauksessa on kyllä jo vitsi. Kannattaa mainita asiasta kauppiaalle niin saattaa tulla hyvin helposti muutos asiaan. Aika harvassa on kaupat, joissa ei ole irtomyyntiä, niitä saa jo oikein etsiä. Ja tomaattia voi syödä vaikka välipalaksi ihan sellaisenaan, ettei mene kahdeksan paperista 7 hukkaan.
Tekosyitä.Haen. Laitan ruokaa kotona ehkä pari kertaa viikossa. Voi mennä useita päiviä peräkkäin, että syön kodin ulkopuolella. En myöskään ole kotona syömässä välipaloja. Paitsi nyt lomaviikolla. Juon aamulla kotona kahvin, sitten töihin, töissä lounas ja päivällinen joko jossain kahvilassa/ravintolassa tai sitten kotona... useimmiten muualla kuin kotona, koska tässä iässä on helpointa tavata ystäviä arkisin heti töiden jälkeen ja usein käydään jossain syömässä.
Minä olen ratkaissut tämän ongelman tekemällä enemmän ruokaa kerralla ja pakastamalla sen annosrasioissa. Ei jää hävikkiä kun käyttää pakastinta ja pitää lähinnä voileipätarpeet jääkaapissa.
Turha jeesustella. Tämä on vain yksi tuhansista ilmastoa kuormittavista asioista, joita ihmiset harrastavat tajuamattaan. Jokainen tännekin kirjoittava tekee aivan yhtä paljon ilmastoa kuormittavia asioita.
Tein opiskeluaikoina ravintola-alan hommia paljon, yli kymmenen vuoden ajan. Nähty on sekä karmeimmat lähiöräkälät että VIP-klubitkin. Muuten kaikki ihan jees, työ on työtä, mutta ainoat työehdotukset, joista aloin systemaattisesti kieltäytymään, oli just noi aamiaisbuffat hotelleissa. Se ruokahävikki on ihan todella järkyttävää. Perus nelihenkisen perheen pöydästä sai korjata pois lautastolkulla ruokaa suoraan roskiin. Ja nyt puhutaan ihan kiloista, ei grammoista. Monesti lautaset olivat täysin kukkuroillaan, ehkä pari haarukallista napattu. Usein myös täysin koskemattomia. Kokitkin tuumasivat, että jaahas, brekuvuoro, eli kokataan roskiin.
Mulla ei vaan kestänyt hermot olla osallisena heittämään noin valtavia määriä ruokaa pois. Mikä ihme ajaa ihmisen ahnehtimaan kerralla aivan sairaita määriä ruokaa, joita ei edes sumopainija saisi alas, saati sitten kuusivuotias lapsi? Koska se kuuluu hintaan? Ikinä en enää moista työvuoroa ottaisi vastaan, loppuu viimeisetkin uskonkipinät ihmiskuntaan. Vakiokeskusteluina asiakkailla oli aina jotakin kategoriasta, "No, Jani-Petteri! Haluatko maistaa mustaamakkaraa?" "Ööö... en, kiitos." "No nyt kun täällä ollaan, niin kyllä maistat! Ja maistetaan kunnolla!" Ja lautasella oli sitten noin Mervi Tapolan elopainon verran sitä mustaa käyrää, josta (yllätys!), käytännössä kaikki jäi lautaselle ja siitä sinne roskiin. Jos joku tällaista ruokailua harrastava voisi avata mulle ajatusmaailmaansa, haluan ihan vilpittömästi kuulla järkeilyn tämän toiminnan takana, pliis!