Äkkiä! Antakaa joku tekosyy, miksen pääse työpaikan hyvinvointipäivään keskelle korpea majoittumaan yhteismökkiin!
Työnantaja sai loistoidean: tehdään yksi työpäivä sisään, jotta saadaan pidempi joululoma. Tehdään työpäivä jossain korvessa, samalla muka yhteishenki paranee ja tulee lisää työhyvinvointia.
En missään nimessä halua lähteä, tulen mieluummin vaikka silloin joululomalla töihin! Miettikää nyt: yhteen mökkiin 20 henkeä, viiteen makuuhuoneeseen ängettynä. En ole enää teini, enkä todellakaan halua nukkua jossain yhteismajoituksessa työkavereiden kanssa. En ole vapaa-ajalla työkavereiden kanssa koskaan, enkä halua tätä aloittaakaan.
Työnantajalla on toki määräysvalta "pakottaa" töihin, muttei lauantaina. Tämä oli kuitenkin monen mielestä niin mahtava idea, että se toteutetaan. Ja samalla saadaan se yksi vapaapäivä lisää jouluun.
Antakaa nyt äkkiä joku vedenpitävä syy, etten voi lähteä! Kuulostaa loppuiän traumoilta tuollainen mökkeily :(
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sanonut ihan suoraan, että en osallistu työajan ulkopuolisiin aktiviteetteihin, koska ei huvita ja koska olen epäsosiaalinen ihminen joka vietän mieluummin vapaa-aikani yksin kotona. Olen sen verran kovan asiantuntijan maineessa ja teen sen verran hyvää laskutusta työnantajalleni, että eivät ne minua pienen änkyröinnin takia poiskaan laita.
No enpä ole kuullut että kukaan olisi koskaan potkuja saanut jos ei vapaa-ajallaan halua osallistua johonkin yön yli kestävään mökkikokousteluun vaikka ei olisikaan mikään "kova asiantuntija". Ei yksinkertaisesti ole pakko, vaikka olisit ihan normi-Lissu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tällaisia ihmisiä.
Tosin olen palvelualalla, olen itse seurallinen ihminen ja palvelualalla ihmiset ovat yleensä orientoituneet niin, että yrittävät tulla toimeen toistensa kanssa ja tuollainen virkistäytymispäivä sujuisi siis ihan hyvin esimerkiksi meidänkin porukalla. En osaa kuvitella, millaista olisi, jos virkistyspäivä olisi sellaisten kanssa, joista osa epäsosiaalisia tai että minkäänlaista yhteishenkeä ei olisi.
No sepä se. En ole seurallinen ihminen, tykkään olla omissa oloissani ja SEN PITÄISI OLLA OK! Ihmiset ovat erilaisia. Pinnallinen jutustelu ja työn teko sujuu erinomaisesti työpäivän aikana, mutta joku monen tunnin hengailu illalla on silkkaa piinaa.
Olisihan se kiva olla mökillä perheen kesken tai ystävien kesken. Silloin voi sitä omaa aikaa ottaakin, jos ei jaksa olla seurallinen. Tuosta mökistä ei vaan lähdetä yhtään mihinkään, vaan pitää istua nököttää siellä keskellä metsää.
ap
Tuskin te millään helikopterilla sinne olette menossa. Pois pääsee samalla tavalla kuin sinnekin.
Jos sinne mennään kimppakyydillä/tilausbussilla niin mites sitte. Olipa välkky vastaus!
Vierailija kirjoitti:
0/5
Höpsistä, minusta oli oikein raikas ja kiva! Annan 4/5
Joskus ajattelen että tulis sota ja kurmoottais vähän näitä mihinkään kykenemättömiä "vammaisia".
Nämä työnantajan järjestämät yöreissut ovat aina yhtä hankalia perheellisille.
Vaikka perheeseen kuuluu kaksi vanhempaa, voi toinen olla vuorotyössä, mikä hankaloittaa huomattavasti lastenhoidon järjestämistä toisen vanhemman tyhy-reissun takia. Virkistyspäivä saattaa aiheuttaa suurta stressiä ja hankaluuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Höpsistä, minusta oli oikein raikas ja kiva! Annan 4/5
Todenmukainen. 5/5
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla oli vuosittain viikonloppuna järjestettävät kuntoilupäivät (oikeasti otettiin kuntopiirissä tulokset ylös ja katsottiin vuoden päästä miten oli tulos parantunut) ja nippanappa hautajaiset kelpasi syyksi että sai jäädä pois. :D
Mites jonkun lähiomaisen syntymäpäivät tai muut juhlat?
Ai kamala :O !
Kunnolla glaubersuolaa naamariin ja sitten vetäset mökin lattialle vietävänmoiset kaariykät. Saanet olla omissa oloissasi ainakin siellä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sanonut ihan suoraan, että en osallistu työajan ulkopuolisiin aktiviteetteihin, koska ei huvita ja koska olen epäsosiaalinen ihminen joka vietän mieluummin vapaa-aikani yksin kotona. Olen sen verran kovan asiantuntijan maineessa ja teen sen verran hyvää laskutusta työnantajalleni, että eivät ne minua pienen änkyröinnin takia poiskaan laita.
No enpä ole kuullut että kukaan olisi koskaan potkuja saanut jos ei vapaa-ajallaan halua osallistua johonkin yön yli kestävään mökkikokousteluun vaikka ei olisikaan mikään "kova asiantuntija". Ei yksinkertaisesti ole pakko, vaikka olisit ihan normi-Lissu.
Joo ei tuona takia suoraan voi pois ketään laittaa, ei ole todellakaan laillinen irtisanomisperuste. Mutta jossain firmoissa voi kyllä olla niin, että jos YT-neuvotteluihin joudutaan, siellä sitten muistetaan tällainenkin: "niin kun se Minna ei ole oikein tiimipelaaja, ei käy pikkujouluissakaan eikä mökkiviikonlopussakaan ollut" ja se voi valitettavasti edesauttaa jäähyväisjalkineen osumista itseen. YT-tilanteessa kun ei ihmeitä perusteita sille tarvita, kuka valitaan poistettavaksi.
Nuo on kyllä rasittavia. Lisäksi vaikeaa jos pitää olla yön yli ja pitää hommata lapsille hoitaja.
Ootko ap hakenut apua ongelmaasi? Ymmärrän, että tuollainen tilanne saattaa ahdistaa, mutta se ei ole silti ihan normaalia. Pystyväthän kaikki työkaverisikin menemään sinne.
Mutta jos et vain kertakaikkiaan pysty lähtemään mukaan, niin sulla on kaksi vaihtoehtoa: Puhu esimiehellesi ja kerro ongelmastasi tai sitten keksit vatsataudin tms. saikuttamissyyn lähtöpäiväksi.
Mene omalla autolla ja aja yöksi kotiin. Monikaan ei voi jättää lemmikkejä tai lapsia yksin yöksi, jos kumppani on vaikka matkoilla tai ei ole kumppania.
Menet sinne ja vedät niin paljon viinaa ettei ahdista enää.
Hyvällä tsägällä sua ei pyydetä mukaan seuraavalla kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Siis on yön yli reissu? 24h on jo 3 työpäivää.
Niinhän sitä luulisi. Mutta kun ei ole. Ei muillakaan työmatkoilla.
Ohis
Hanki lääkärintodistus tuosta unettomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ootko ap hakenut apua ongelmaasi? Ymmärrän, että tuollainen tilanne saattaa ahdistaa, mutta se ei ole silti ihan normaalia. Pystyväthän kaikki työkaverisikin menemään sinne.
Mutta jos et vain kertakaikkiaan pysty lähtemään mukaan, niin sulla on kaksi vaihtoehtoa: Puhu esimiehellesi ja kerro ongelmastasi tai sitten keksit vatsataudin tms. saikuttamissyyn lähtöpäiväksi.
Ap:n reaktio ei ole välttämättä yleinen, mutta se ei tarkoita sitä että siihen tarvitsisi "hakea apua". Työyhteisössä tällaiset kaikkia velvoittavat tapahtumat pitäisi järjestää niin, että mikään demokratia ei kävele yksilöiden yli. Vaikka valtaosa nauttisi tällaisesta happeningistä, niin siihen ei voi velvoittaa niitä muutamaa, joille tapahtuma on painajainen. Mitä työnantaja hyötyy siitä että työntekijä jännittää asiaa kuukauden etukäteen?
Olen ollut kerran tilanteessa, jossa oli käytännössä pakko majoittua työkavereiden kanssa yhteismajoituksessa. Nukuin todella levottomasti, huonekaveri tosin nukkui vielä huonommin. Sanoin tapahtuman jälkeen pomolle, että seuraavalla kerralla kieltäydyn kunniasta ellei oman huoneen mahdollisuutta ole. Koen reviirin loukkauksena että ei ole raskaan työyhteisöpäivän jälkeen omaa tilaa edes yöllä.
Mä en missään nimessä saisi nukuttua tuollaisissa olosuhteissa... Mulla on ADHD ja siihen liittyvä krooninen uniongelmat, herään vieraassa paikassa pienempiinkin rasahduksiin ja pahimmillaan en saa nukuttua minuuttiakaan. Ihan hirveää jos joutuu nukkumaan monen ihmisen kanssa samassa huoneessa, ihan varmasti joku niistä kuorsaa tai piereskelee unissaan jne. Lapsena en saanut nukuttua yökoulussa kun jouduin samaan luokkaan useamman unissapuhujan kanssa. Kumma ettei edes aikuisena saisi päättää missä nukkuu ja kenen kanssa.
Minulla on tuollainen yhteisöllisyys ihanaa-mökille ja otetaan perseet-tuttava. Sattuu olemaan samassa työ-työpaikkakoulutusryhmässä. Nolottaa jo hänen puolestaan, kun hän koko ajan kohkaa, että joko me otetaan mökki viikonlopuksi ja lähdetaan tutustumaan toisiin ja vetämään kunnon perseet. Ketään muuta ei tätä kuningasidea kiinnosta, mutta hänestä ne työporukan mökkiviikonloput on niin ihania.
Mitä ihmeen ihanaa on viettää viikonloppu puolioutojen työkavereiden kanssa samassa mökissä ja ryypätä. Joillekkin se tuntuu olevan elämän kohokohta.
Ap.n tapauksessa sairastuisin juuri tuolle viikonlopulle.
Minä olen käyttänyt alkoholia pakollisista seurustelutilaisuuksista selviytymiseen. Vi...ttaahan se melkein aina lähteä jonkun asiakasporukan tai työkaveriporukan kanssa, mutta muutaman kaljan kun ottaa niin kyllä se sitten jo menee. Ottaa vähän usemman niin tulee se unikin sitten ajoissa.
T R Ö L L I