Mitä mieltä Jumalalla oli luoda helvetin iankaikkinen kidutusrangaistus? Tämä vie kristinuskolta uskottavuuden.
Kristinuskossa tiettyjä opetuksia, kuten Jeesuksen vuorisaarnaa voi pitää fiksuna. Silti kristinuskossa on mukana suuria lapselisuuksia ja moraalisia ongelmia, kuten oppi ikuisesta kidutustuomiosta. Tuleeko mieleen muita kristinuskon opetuksia, jotka syövät kristinuskon uskottavuutta?
Kommentit (212)
Niin, tiedän että kristityt ajattelevat jumalan olevan rakastava ja hyvä vaikka samalla myöntävät kyseessä olevan ihan puhtaan sadistisen mulkun joka viskoo väkeä helvettiin ihan viskomisen ilosta. Vaan ei se siitä ajattelutavasta silti järkevää tai oikeaa tee.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tiedän että kristityt ajattelevat jumalan olevan rakastava ja hyvä vaikka samalla myöntävät kyseessä olevan ihan puhtaan sadistisen mulkun joka viskoo väkeä helvettiin ihan viskomisen ilosta. Vaan ei se siitä ajattelutavasta silti järkevää tai oikeaa tee.
Ei ihan väärin. Korvaisin ”sadistisen mulkun” kuitenkin ”Pyhällä ja Vanhurskaalla tuomarilla”. Mutta muuten pääasiasta samaa mieltä.
Kannattaa lukea Jonathan Edwardsin saarna ”Sinners in the hands of an Angry God” (löytyy Googlella helposti). Siitä pääsee hehtaarille mitä on odotettavissa jos ei Jeesuksen persoona kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan väärin. Korvaisin ”sadistisen mulkun” kuitenkin ”Pyhällä ja Vanhurskaalla tuomarilla”. Mutta muuten pääasiasta samaa mieltä.
Niinhän sinä varmaan korvaisit, mutta faktoja ei kysellä sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Jumala ilmoitti minulle juuri että koska kristityt ovat jälleen kerran saattaneet itsensä ja jumalansa täysin naurunalaisiksi totaalisella järjen ja logiikan puutteellaan, niin hän poistaa tämän ketjun kohtapuolin.
Mitä ihmettä?! Minulle se vähän aikaa sitten ilmoitti, että hyvää viihdettä tämä ketju ja täytyy katsoa, ettei varmasti poistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala ilmoitti minulle juuri että koska kristityt ovat jälleen kerran saattaneet itsensä ja jumalansa täysin naurunalaisiksi totaalisella järjen ja logiikan puutteellaan, niin hän poistaa tämän ketjun kohtapuolin.
Mitä ihmettä?! Minulle se vähän aikaa sitten ilmoitti, että hyvää viihdettä tämä ketju ja täytyy katsoa, ettei varmasti poistu.
Se on meidän Julle taas vanha tuttu skitsofreeninen itsensä, ei tiedä enää itsekään mitä tekisi.
Raamatun ilmoittama Jumala ei näytä ottavan ihmiskunnan pelastamista riittävän vakavasti, kun ihmeet ja tunnusteot jäivät Jeesuksen päiviin. Julistettu sana silloin vakuutti ihmiset tunnustekojen tähden.
Johanneksen evankeliumi:
6:2 Ja häntä seurasi paljon kansaa, koska he näkivät ne tunnusteot, joita hän teki sairaille
Apostolien teot:
8:6 Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä Filippus puhui, kun he kuulivat hänen sanansa ja näkivät ne tunnusteot, jotka hän teki.
Nyt kun kyse on ihmiskunnan kohdalla hyvin vakavasta asiasta eli iankaikkinen kidutustuomio, niin luulisi Jumalan pyrkivän vakuuttamaan ihmisiä kaikkialla maailmassa kaikkina aikoina. Tunnustekoja ei vain ole, mutta juttuja niitä kyllä riittää. Järjetöntä siis jättää pelkkä julistamisen kapula ihmisille, jotka riitelevät kirjoituksista ja perustavat saman kirjan nimissä lukuisia riitaisia kuppikuntia. Puhumattakaan muista kulttuureista. Ilman voimaa, ilman merkkejä, ilman tunnustekoja ihmiset eivät usko.
Joko aihe on puitu? Mikä on siis loppukaneetti keskustelun avaukselle?
Vierailija kirjoitti:
Jumala, ja näin ollen kristinusko on looginen mahdottomuus.
Vierailija kirjoitti:
”Maailmassa on riittävästi valoa että halukkaat voivat nähdä Jumalan ilmoituksen itsestään, ja riittävästi pimeää että Jumalan olemassaolo voidaan kieltää.” (Sori, en muista kuka noin kirjoitti, en minä)
Tämä on kristitylle väsyttävä aihe, koska joutuu selittämään kaiken ihan alusta lähtien, ja sittenkin törmää antiikkisiin vasta-argumentteihin:
-Jumala on epäreilu (niin on, on epäreilua pelastaa ylipäänsä ketään. Raamattu ei muuten missään väitä että Jumala olisi ”reilu”, vaan ”minä armahdan ketä armahdan ja paadutan kenet paadutan”).
-Syntiä ei ole olemassa (kyllä on, se on uskonnoissa käytettävä termi pahuudelle/ pahoille teoille -niitä taas maailmassa kyllä riittää)
-En ole tehnyt syntiä/ pahaa (Oscar parhaasta itsepetoksesta)
Ja niin edelleen.
Kaiken sekaannuksen pohjalta löytyy ihmisen harhainen kuvitelma omasta hyvyydestään. Suurin osa ihmisistä tuntuu kuvittelevan olevansa pohjimmiltaan hyviä ”joille sattuu pieniä virheitä”.
Raamattu on täysin selvä viestissään: ”Kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla”. Ja ” Kaikki ovat luopuneet ja käyneet kelvottomiksi. Ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei ainoatakaan.” (Room. 3:12)
Kun tämä ymmärrys puuttuu, tuntuu ikuinen kadotus ilman muuta kohtuuttomalta.
Ihminen tulee kristityksi vasta kun hän ymmärtää että juuri hän ITSE on paha ja turmeltunut ja kuulee evankeliumin Jeesuksen ilmaisesta armosta (joka ei ole mitään sääntöjen noudattamista).
Sen jälkeen alkavat palaset hiljalleen mennä paikalleen, mutta sitä ennen tämä h e l v e t t i - asiakin on suljettu salaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ikuisesti tarkoittaa jatkumoa vaikka aikaa ei enää laskettaisikaan. Jo ikuisuudessa on mahdollista tehdä asioita, kuten puhua tai kävellä, niin nämä johtavat ajan kulumiseen. Jos sitten joidenkin tila on ikuisesti muuttumaton kärsimuksen tila, niin miksi tällainen mahdollisuus on luotu? Eikö Jumalalla ole mitään keinoa kaikkivaltiaana poistaa ikuisen rangaistustuomion osallisuus kadotettujen sielujen kohdalla? Raamatun ilmoituksen perusteella vain harvat pelastuvat eli suurinosa ihmiskuntaa joutuu ikuiseen kärsimykseen ja Jumala ei voi sille mitään. Kyllä tässä on edelleen olemassa aloituksen ongelma. MIksi ikuinen kidutustuomio on luotu?
https://you tu.be/V5G0YnrPPzo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala ei määrää tulevaisuuttasi vaikka tietääkin miten sinä toimit Hän antaa vinkkejä oikaista kurssia ja viisas oppii niistä ja kääntyy Jumalan luokse.
Totta kai määrää, koska hän tiesi jo luodessaan minua mitä minä tulen tekemään ja miten minä tulen toimimaan, joten kaikkivaltiuus yksiselitteisesti kumoaa vapaan tahdon mahdollisuuden. Ne eivät yksinkertaisesti voi molemmat toteutua vaikka kuinka venkoilet.
Miten se, että Jumala näkee tulevaisuutesi, tarkoittaisi kaiken olevan ennalta määrättyä? Jumala vain näkee, mitä valitset vapaasta tahdostasi. Jos valitset toisin, nähtävissä on erilainen tulevaisuus.
Kyllä. Jos aiot jättää Jeesuksen tarjouksen pelastuksesta ilman omia tekoja huomiotta ja perustaa puolustuksesi Tuomiopäivänä omaan persoonaasi ja tehoihisi, niin täydellinen suoritus on ainoa mikä riittää.
Koko elämäsi kehdosta hautaan on pitänyt sujua ilman ensimmäistäkään rikettä. Ennakkovaatimuksena sellaiseen elämään on, että asetat Jumalan aina ja kaikessa ensimmäiselle sijalle, ja seuraavaksi muistat rakastaa lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.
Muista että myös pahat ajatukset ovat kadottavia syntejä. ”Joka katsoo naista himoiten on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssaan” (Jeesus, Vuorisaarna).
”Joka sanoo veljelleen: Sinä hullu - on ansainnut h e l v e t i n tulen” (Sama Jeesus, raamattu).
Tietysti tuo on mahdotonta, ja sen vuoksi raamattu antaa varmuuden vuoksi kattavan mainetodistuksen jokaisesta koskaan eläneestä ihmisestä: ” Ei ole ketään joka tekee hyvää, ei yhden yhtäkään. Kaikki ovat syntiä tehneet, kaikki tyynni pois poikenneet”.
Juuri tuon edellisen lauseen takia C.S:n vankilavertaus on äärimmäisen relevantti. Ihmiset vertaamatta itseään toisiinsa ja arvottamassa kelvollisuuttaan Jumalan edessä sitä kautta on täsmälleen sellaista toimintaa. Verrataan toisiin roistoihin kun pitäisi verrata lakikirjaan.
Mutta tehkää tällä tiedolla mitä haluatte. Olen selittänyt miten kristityt ajattelevat näistä, sikäli kun ovat raamattunsa oikeasti lukeneet.