Palstapsykologit apua! Tunteiden käsittely vs tukahduttaminen
Minulla on ongelmia tunteiden säätelyn kanssa. Inhoan itseäni ja tunnen vihaa muita ihmisiä kohtaan. Jään usein jumiin negatiivisiin ajatuksiin ja minulla on vaikeuksia päästää niistä irti. Kun olen jumissa ajatuksissani, kokeilen eri metodeja päästä irti niistä. Jos joku ihminen esimerkiksi ärsyttää minua, yritän kiinnittää huomioni johonkin mukavampaan. Jos vihaan itseäni ja vanhoja päätöksiäni, yritän antaa itselleni anteeksi.
Olen kuullut, että tunteiden tukahduttaminen on vaarallista, mutta en oikein tiedä mitä tunteiden käsittely tarkoittaa. Onko huomion kiinnittäminen toiseen asiaan tukahduttamista vai käsittelyä? Sanon silloin itselleni, että minulla on oikeus ajatella/tuntea noin, mutta oman mielenterveyteni takia yritän nyt ajatella jotain muuta. Kuvittelen, että tunteiden käsittely on jotain taideterapiaa tai vastaavaa, jossa niille tunteille tai niiden avulla tehdään jotain.
Voitteko suositella jotain kirjallisuutta tms tai jakaa hyviä neuvojanne?
Kommentit (45)
En tiedä onko tunteiden tukahduttaminen suorastaan vaarallista, mutta monessa tapauksessa ne tukahdutetut tunteet nousevat tietoisuuteen joskus myöhemmin, ehkä vasta kymmenien vuosien päästä. Näin siis silloin, kun kyse on jostain isommasta. Toisaalta me kaikki tukahdutamme joitakin tunteita ja se on ihan normaalia ja asiaankuuluvaakin.
Joutavaa paskaa sanon minä.
Sinccis
Kun tarpeeksi pyörii paskassaan, niin sitähän lopulta alkaa haisemaan paskalle.
Kyllä mistä tahansa asiasta saa ongelman, kun tarpeeksi kauan sen ympärillä pyörii päivittelemässä.
Sinccis
Ei mitään mitä muistaisin tai huomioisin. Vanhempani ovat kouluttamattomia duunareita ja he olisivat olleet ihan tyytyväisiä, vaikka minäkään en olisi hankkinut mitään koulutusta. He kuitenkin kannustivat minua opiskelemaan.
Toisaalta en tiedä onko tuollaisen tunnelukon löytämisestä mitään iloa. Olen ennenkin löytänyt itseni joistakin tuollaisista, mutta ei siitä koskaan mitään apua ole ollut. Olen jopa joskus lainannut ja lueskellut tuota kirjaa ja luulisi, että olen lukenut tuonkin kohdan joskus aiemmin.
ap