Ystävät eivät tule juhliin
Järjestän harvoin juhlia, mutta pitkästä aikaa päätin järjestää juhlat. Kutsuin ystävät puolisoineen ja myös perheen lapset, mikäli heitä on. Laitoin kutsut ystäville hyvissä ajoin, jolloin vastaukset olivat luokkaa "katsellaan", "en osaa vielä sanoa noin pitkälle kalenteristani" jne. Kun kysyin uudemman kerran saapumisesta pari viikkoa ennen juhlia, kaikki ystäväni ilmoittivat, etteivät pääse. "Olen jo sopinut muuta sille päivälle", "tässä kuussa on mennyt jo kauheasti rahaa" jne. Mieheni kaverit ovat tulossa, mutta yksikään omista ystävistäni/ystäväpariskunnista ei pääse paikalle. Tuntuu todella pahalta, sillä odotin yhteistä iltaa ystävien kanssa, kahvittelua, seurapelejä jne. Onko kenellekään muulle käynyt näin? Tunnen itseni niin yksinäiseksi, kun omat ystävätkään eivät tule juhliin. :(
Ap
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole uskaltanut järjestää juhlia sen jälkeen kun järjestin 12-vuotisjuhlat, koko perheen voimin järkättiin tarjottavat ja pelit jne. ja sinne ei tullut kukaan. Olen nyt 32.
Sama täällä. Vietän synttärit aina itse. Olen muuttanut 15 kertaa ja ikinä en ole pitänyt tupareita, koska tiedän ettei sinne tule kukaan. Jouluna olen sentään lapsuuden perheen kanssa.
Viimeksi minut on kutsuttu jonnekin illanviettoon 6 vuotta sitten, kun ystäväni täytti 30v. ja hänelle oli järjestetty isot pippalot. Ihmisiä tuli ympäri Suomea juhlimaan häntä. Koko illaksi oli suunniteltua ohjelmaa ja jatkot.
Kun minä täytin 30v. sain valmiiseen kakkupohjaan tehdyn kakun kermavaahdolla ja katsottiin leffa kahden kaverin kanssa.
Kun täytän pian 40v. aion juhlia yksin lähtemällä matkalle. Luulen, että jos menisin naimisiin, saisin omalta osaltani haalittua häihini EHKÄ 10 ihmistä, sillä olettamuksella, että ulkomaalaiset ystäväni pääsisivät hääpäivänä Suomeen.
Näin keski-ikäisenä tämä yksinäisyys korostuu, kun kaikilla muilla on puolisot, perheet ja joillakin vielä sairaat vanhemmat hoidettavana. Aina löytyy jokin syy kieltäyty kutsusta. Ihan tavalliset kahvittelutkin aiheuttavat jopa kuukausien vatvomisen, että milloin ehtii alas. Eikä heillä tietysti ole moiseen tarvettakaan, kun on jo sitä sosiaalista kanssakäymistä puolison ja/tai omien lasten kautta.
N36
Hei ap! Olit kutsunut omia ystäviäsi (monikossa) puolisoineen ja lapsineen sekä miehesi ystäviä (jälleen monikossa) puolisoineen ja lapsineen. Mikä on sellainen syksyllä illalla pelattava seurapeli, johon tämä määrä ihmisiä voi osallistua? Vaikka tulisikin vain aikuisia? Lautapeleissä ja korttipeleissäkin paras koko on 4-6 ihmistä. Ulkopelejä on vaikka mitä, mutta syksyinen sää ja pimeä ilta ei nyt varmaan ole otollisin ajankohta? Peli-illat voivat olla ihan kivoja, mutta silloin kenenkään ei pidä joutua odottamaan sohvalla kahvia lipittäen, että edellinen peli on ohi ja pääsee itse pelaamaan.
Olisipa ihana, jos joku kutsuisi joskus iltaa viettämään tai kahville. Ei kukaan kutsu. Enkä kutsu minäkään. Kun ei ne tule tai sitten peruvat viimetipassa niin, että on jo ehtinyt valmistella. Tosi kiva. Itse sitten istuu piirakoiden kanssa yksi kotona ja miettii, että sillä kaverilla, jonka piti tulla, on samaan aikaan tosi kivaa jossakin muualla. Jee.
AP, järjestä juhlat, joissa kaikki saavat olla omia itsejään (=juoda vaikkapa muutakin kuin kahvia 2 h ajettuaan).
Älä oleta, että 2 h ajomatkan päästä ihmiset tulevat vain nähdäkseen kaiken sen hienouden, mitä sinulla mielestäsi on.
Älä ota nokkiisi tai ole marttyyri.
Muista tämä: kukaan ei, KUKAAN EI halua luoksesi pelaamaan lautapelejä ja juomaan kahvia ajettuaan 2 h kotoaan ja palatakseen kahvin ja lautapelijuhlan jälkeen 2 h kotiinsa.
Toivottavasti nyt ymmärsit, kun se on tuikituntemattomien toimesta sinulle kerrottu, että unohda lautapelit ja kahvi.
Mieletön määrä kommentteja, vaikka aloitus on tosi kummallinen, melkein vaikuttaa provolta.
Provolta siksi kun ap ei kerro: mitkä juhlat, miksi juhlitaan, lapset ja aikuiset sekaisin, iltajuhlat? mutta ei kerro tarjottavia...
Ei yösijaa vieraille, parin tunnin bussimatka... jne. jne.
Tosi sekava ja epäjohdonmukainen selostus, ei päätä ei häntää.
Aattelenkin, jotta lähes sata ihmistä lankesi taas, jälleen kerran, täysveriseen provoon.
Mutta mitäpä se haittaa, tuli hyviä mielipiteitä juhlista yleensä.
Provolta tuo on vaikuttanut koko ajan; kahvittelu illalla ja lautapelit sun muut, ja ne bussimatkat parituntia...
Vierailija kirjoitti:
Mieletön määrä kommentteja, vaikka aloitus on tosi kummallinen, melkein vaikuttaa provolta.
Provolta siksi kun ap ei kerro: mitkä juhlat, miksi juhlitaan, lapset ja aikuiset sekaisin, iltajuhlat? mutta ei kerro tarjottavia...
Ei yösijaa vieraille, parin tunnin bussimatka... jne. jne.Tosi sekava ja epäjohdonmukainen selostus, ei päätä ei häntää.
Aattelenkin, jotta lähes sata ihmistä lankesi taas, jälleen kerran, täysveriseen provoon.
Vastaillesani olen kyllä ajatellut samaa.
Mutta näin lauantain ratoksi, kun ei enää muutakaan ole, no, hitto, miksei?
AP:han voi olla jostain syystä itse epäjohdonmukainen, mistä kertovat mm. lautapeliharjoitukset useamman kuin kolmen perheen aikuisten kesken.
Kahvia suuremallekin joukolle voi kiehauttaa.
Ens kerralla parempi plexi.
Kun kutsut pariskunnat lapsineen, maristaan täällä että ihan tyhmät juhlat kun lapset on kutsuttu. Ei silloin huvita mennä. Jos kutsut pariskunnat ilman lapsia, niin silloinkin on ihan tyhmät juhlat, kun pitää hommata lastenvahti.
Jos järjestät ohjelmaa lautapelien muodossa, niin sehän on ihan tyhmää. Jos et järjestä mitään ohjelmaa, niin sekin on tyhmää. Kummassakaan tapauksessa ei viitsitä mennä juhliin.
Kun tarjoat alkoholia juhlissa, joissa on lapsia niin hyi hyi. Jos tarjoat kahvia, niin se on hohhoijaa.
Kyllä on vaikea ihmisiä miellyttää...
Vierailija kirjoitti:
Kun kutsut pariskunnat lapsineen, maristaan täällä että ihan tyhmät juhlat kun lapset on kutsuttu. Ei silloin huvita mennä. Jos kutsut pariskunnat ilman lapsia, niin silloinkin on ihan tyhmät juhlat, kun pitää hommata lastenvahti.
Jos järjestät ohjelmaa lautapelien muodossa, niin sehän on ihan tyhmää. Jos et järjestä mitään ohjelmaa, niin sekin on tyhmää. Kummassakaan tapauksessa ei viitsitä mennä juhliin.
Kun tarjoat alkoholia juhlissa, joissa on lapsia niin hyi hyi. Jos tarjoat kahvia, niin se on hohhoijaa.
Voivoi ja hyihyi.
Olen aina järjestänyt juhlia siten, että pennut pyörivät jaloissa, kun aikuiset juovat viiniä.
1970-luvulla moinen "kauheus" ei ollut mikään paha eikä ole mielestäni 70-luvun lapsena edelleenkään.
Ei silloin mitään lasuja tunnettu, onneksi.
Kaikilla, myös minulla, oli kivaa eikä kukaan kuollut.
--------------
Heitän ulos sellaisen, joka alkaa örmytä tai on liian humalassa.
Kaikki luokseni tulevat onneksi tietävät sen, että juoda saa, mutta örveltää ei.
Symbioosiparisuhteilijoiden kokoontumisajot?
Kyllä me suomalaiset ollaan ihan pohjattoman ankeaa kansaa. Piilotellaan omien seinien sisällä kun ne ”vaativat asiantuntijatehtävöt” ja viikottainen combatzumba vetää energiat niin nollille, että pitää saada latautua autotallissa kaljaa imevän miehen ja omissa huoneissaan puhelimia räplääminen lasten ”seurassa”. Kasvatetaan niistä älykänny kersoista vielä itseäänkin epäsosiaalisempia, ettei vaan vanhoilla päivillä jouduta kykkimään niiden tappavan tylsissä juhlissa.
Jos ei halua ei ole pakko, mutta joskus voisi miettiä, että kannattaisiko haluta.
Keskiluokkaisuutta pahimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me suomalaiset ollaan ihan pohjattoman ankeaa kansaa. Piilotellaan omien seinien sisällä kun ne ”vaativat asiantuntijatehtävöt” ja viikottainen combatzumba vetää energiat niin nollille, että pitää saada latautua autotallissa kaljaa imevän miehen ja omissa huoneissaan puhelimia räplääminen lasten ”seurassa”. Kasvatetaan niistä älykänny kersoista vielä itseäänkin epäsosiaalisempia, ettei vaan vanhoilla päivillä jouduta kykkimään niiden tappavan tylsissä juhlissa.
Jos ei halua ei ole pakko, mutta joskus voisi miettiä, että kannattaisiko haluta.
Mulla on hyvä tulevaisuus, koska olen opettanut lapseni cocktail-palojen kuin myös boolin tekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole uskaltanut järjestää juhlia sen jälkeen kun järjestin 12-vuotisjuhlat, koko perheen voimin järkättiin tarjottavat ja pelit jne. ja sinne ei tullut kukaan. Olen nyt 32.
Sama täällä. Vietän synttärit aina itse. Olen muuttanut 15 kertaa ja ikinä en ole pitänyt tupareita, koska tiedän ettei sinne tule kukaan. Jouluna olen sentään lapsuuden perheen kanssa.
Viimeksi minut on kutsuttu jonnekin illanviettoon 6 vuotta sitten, kun ystäväni täytti 30v. ja hänelle oli järjestetty isot pippalot. Ihmisiä tuli ympäri Suomea juhlimaan häntä. Koko illaksi oli suunniteltua ohjelmaa ja jatkot.
Kun minä täytin 30v. sain valmiiseen kakkupohjaan tehdyn kakun kermavaahdolla ja katsottiin leffa kahden kaverin kanssa.
Kun täytän pian 40v. aion juhlia yksin lähtemällä matkalle. Luulen, että jos menisin naimisiin, saisin omalta osaltani haalittua häihini EHKÄ 10 ihmistä, sillä olettamuksella, että ulkomaalaiset ystäväni pääsisivät hääpäivänä Suomeen.
Näin keski-ikäisenä tämä yksinäisyys korostuu, kun kaikilla muilla on puolisot, perheet ja joillakin vielä sairaat vanhemmat hoidettavana. Aina löytyy jokin syy kieltäyty kutsusta. Ihan tavalliset kahvittelutkin aiheuttavat jopa kuukausien vatvomisen, että milloin ehtii alas. Eikä heillä tietysti ole moiseen tarvettakaan, kun on jo sitä sosiaalista kanssakäymistä puolison ja/tai omien lasten kautta.
N36
Sairaat vanhemmat hoidettavana...Minulla oli, ei ole enää, kun kuolivat. Nyt olen todella yksin. Ei puolisoa (enää) eikä lapsia. Töissä tarjosin synttärikahvit kun viimeksi täytin tasavuosia. Siinä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyvä tulevaisuus, koska olen opettanut lapseni cocktail-palojen kuin myös boolin tekoon.
Voivat sitten oman perheen kesken nautiskella niitä kunnes huomaavat muualle opiskelemaan muutettuaan olevan pohjattoman yksinäisiä kun ”mutku mä en haluu” ihmisten seura ei pitemmän päälle ole kovinkaan haluttua. Mutta löytävät varmasti ajan myötä tinderinsä kaltaisensa jonka kanssa sitten viettää ”laatuaikaa”.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ehkä yritetty yhdistää liian montaa asiaa saman juhlan alle. Keskeisenä tekijänä on myös AP:n kavereiden pitkä matka.
Lapsiperheiden kokoontumiset toimivat varmaan paremmin 2-3 perheen voimin.
Suoraan sanottuna, kun puhutaan iltajuhlista tai illanistujaiaista, kyllä siihen yleensä kuuluu jonkinlainen ruoka ja mahdollisuus muuhunkin juomaan kuin kahviin. Itse olen osallistunut ihan selvin päinkin tällaisiin illanistujaisiin ja mieluummin osallistun tippaakaan alkoholia nauttineena sellaisiin, jossa muut voivat alkoholia nauttia ja on aikuisempi meno ja puheenaiheet kuin sellaisiin, joissa pelataan kahvittelun lomassa klo seitsemän lasten kanssa Afrikan tähteä (oletuksena, ettö kaveriporukassa ei ole känniörveltäjiä). En ainakaan ihmettele, mikseivät lapsettomat lähteneet matkaamaan kahden tunnin matkaa.
Kummassakin juhlassa pitäisi olla yöpaikka kahden tunnin takaa matkaaville.
Tämä mullekin tuli mieleen. Ap kertoi, ettei järjestä juhlia kovin usein. Nyt hän ajatteli "lätkäistä 10 kärpästä samalla iskulla". Homma ei useinkaan toimi, koska kutsutuille ei ole oikein selvää, miksi heidät on kutsuttu ja mitä heiltä juhlissa odotetaan. Jos kutsutun mielikuva tulevista juhlista on epämääräinen. juhlat eivä kiinnosta.
Voisikin siis olla parempi, jos järjestäisi useammin juhlia. Pienemmällä porukalla. Voisko 2 tunnin ajomatkan bussilla tulevan kutsuakin luokseen jo perjantaina, viettää kivan ja rauhallisen illan hänen/heidän kanssaan, lauantaina sitten vähän lisää porukkaa ja kaukaa tullut lähtisi sunnuntaina kotiin? Lokakiun lopussa taas voisi järjestää lapsiperheille Halloween-bileet. Alkaisivat kuuden aikaan ja päättyisivät viimeistään yhdeksältä riippuen siitä, minkä ikäisiä lapset ovat. Kesällä sunnuntaipäivänä grillibileet tai lauantai-iltana vain aikuisille. Peli-ilta kahdelle tai neljälle aikuiselle kutsutulle.
Kun kutsuu ystäviä, joilla on puoliso, kannattaa miettiä asiaa tämän puolison kannaltakin. Mitä juhlissa on hänelle. Joskushan voi nimittäin olla, että ystävä ehkä lähtisikin, mutta puoliso ei. Ja sen vuoksi ei tule kumpikaan. Voi kokeilla aluksi, että kutsuu yhden oman ystävänsä puolisoineen ja yhden puolisonsa ystävän puolisoineen. Ja miettiä asiaa etukäteen siten, että todennäköisesti ystäväni puoliso tulisi oikein hyvin toimeen puolisoni ystävän kanssa. Jos miehen kaveri Antti on tosi kiinnostunut autoista ja samoin oman ystävän puoliso Mikko, näillä miehillä todennäköisesti riittäisi juttua keskenään. Asiaa ei kuitenkaan pidä ajatella sukupuolirajoitteisesti, koska saattaahan Antin vaimo olla just se, joka on kiinnostunut autoista, eikä Antti. Eli kun kutsuu kaksi toisilleen tuntematonta pariskuntaa, on hyvä miettiä, mitä yhteistä näillä pariskunnilla voisi olla. Jos oikein mitään yhteistä ei ole, tilanne voi muuttua vaivaannuttavaksi. Puhutaan jotain ympäripyöreitä ja vilkuillaan kelloon, joko kehtaa lähteä kotiin. Kun on tutustuttanut kaksi pariskuntaa toisiinsa ja nämä viihtyneet hyvin toistensa kanssa, seuraavasta kerrasta tulee helpompaa. "Ai, sinne tulee Antti ja Annekin!!! Joo, tullaan, viimeksikin oli niin hervottoman hauska ilta". Jossain vaiheessa voi kutsua mukaan kolmannenkin pariskunnan, mutta jälleen miettien, onko heillä riittävästi mielenkiintoa muun porukan juttuihin vai ovatko he ihan eri planeetalta kuin muut. Hyvissä juhlissa juttu luistaa, nauru raikaa ja aika vierähtää nopeasti. Ja juhlien järjestäjä on vastuussa siitä, että näin käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voivoi ja hyihyi.
Olen aina järjestänyt juhlia siten, että pennut pyörivät jaloissa, kun aikuiset juovat viiniä.
1970-luvulla moinen "kauheus" ei ollut mikään paha eikä ole mielestäni 70-luvun lapsena edelleenkään.
--------------
Kaikki luokseni tulevat onneksi tietävät sen, että juoda saa, mutta örveltää ei.
Oikeasti, olet tyytyväinen ettei 70-luvulla tunnettu lastensuojeluilmoituksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voivat sitten oman perheen kesken nautiskella niitä kunnes huomaavat muualle opiskelemaan muutettuaan olevan pohjattoman yksinäisiä kun ”mutku mä en haluu” ihmisten seura ei pitemmän päälle ole kovinkaan haluttua. Mutta löytävät varmasti ajan myötä tinderinsä kaltaisensa jonka kanssa sitten viettää ”laatuaikaa”.
Emme tiedä, mitä tuleva tuo, mutta ainakin olen kouluttanut lapseni järjestämään oikeita juhlia.
Kahvia en opeta keittämään, koska en itse sitä juo.
Oppikoot muualla tai kysykööt apua.
Vierailija kirjoitti:
Ei yösijaa vieraille, parin tunnin bussimatka... jne. jne.Tosi sekava ja epäjohdonmukainen selostus, ei päätä ei häntää.
Iso osa vastauksista on vastaprovoja eli pidetään keskustelua yllä ja odotellaan, että ap sotkeutuu näppäryyteensä. Tosin kyllä noin avuttomia ihmisiä on oikeasti olemassa eli asutaan kolmiossa ja kutsutaan 30 henkeä illanviettoon, jossa tarjolla on uunissa paahdettuja nakkeja ja pastasalaattia, juomana mehukattia. Sitten itketään, kun opiskeluaikana tämä kyllä onnistui ja kaikilla oli kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voivoi ja hyihyi.
--------------
Oikeasti, olet tyytyväinen ettei 70-luvulla tunnettu lastensuojeluilmoituksia?
Kyllä.
Perusteluni on se, ettei jonninjoutavia = TURHIA, järjettömiä tehty eli aseena käytetty.
Syystä tehtyinä hyvä, mutta turhaan nykypäivätyyliin tehtailtuna ei hyvä.
Helppoa. Yksinkertainen panostus/ hyöty (mielihyvä, ilo, verkostoituminen jne) -suhde on jostain syystä juhlissasi kutsumillesi vieraille epämieluinen. Syytä siihen on tietysti vaikea sanoa. Itselläni ei ole ystäviä ja se johtuu siitä että olen syvästi tunnelukkoinen ihminen.