Ystävät eivät tule juhliin
Järjestän harvoin juhlia, mutta pitkästä aikaa päätin järjestää juhlat. Kutsuin ystävät puolisoineen ja myös perheen lapset, mikäli heitä on. Laitoin kutsut ystäville hyvissä ajoin, jolloin vastaukset olivat luokkaa "katsellaan", "en osaa vielä sanoa noin pitkälle kalenteristani" jne. Kun kysyin uudemman kerran saapumisesta pari viikkoa ennen juhlia, kaikki ystäväni ilmoittivat, etteivät pääse. "Olen jo sopinut muuta sille päivälle", "tässä kuussa on mennyt jo kauheasti rahaa" jne. Mieheni kaverit ovat tulossa, mutta yksikään omista ystävistäni/ystäväpariskunnista ei pääse paikalle. Tuntuu todella pahalta, sillä odotin yhteistä iltaa ystävien kanssa, kahvittelua, seurapelejä jne. Onko kenellekään muulle käynyt näin? Tunnen itseni niin yksinäiseksi, kun omat ystävätkään eivät tule juhliin. :(
Ap
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ystäviltä mennyt siis rahaa, jos olisivat tulleet? Miksi?
No miten olis bensoihin yms?
Kyllä on vaikeeta elämä monilla, tylyjä vastauksia aapeelle. Ilmeisesti ihmiset ei osaa enää seurustella keskenään ilman mitään temppuratoja ja ohjelmanumeroja, ei ihme että masennus ja yksinäisyys on ongelma tässä maassa.
Monia hyviä kommentteja jo tullutkin. Muutama lisää. Mitä isomman porukan kutsut, sitä helpompi yksittäisen kutsutun on jättäytyä pois. Kutsuttu ajattelee, että ei juuri hänen poissaolollaan ole mitään merkitystä. Ihmiset eivät sitoudu kovin hyvin, jos he ovat vain yksi pieni palanen koko juhlista. Jos taas kutsut vain yhden ystäväperheen, kutsuttu tietää, että koko homma peruuntuu, jos he eivät tule.
Jossain kommentissa kerrottiin juhlista, jotka alkoivat klo 14 ja tarkoitus nimenomaan syödä yhdessä. Klo 15:30 mennessä ei ollut edelleenkään ruokaa tarjolla. Nälkäisen vieraan ei pidä joutua odottamaan. Jos menet ravintolaan ja joudut odottamaan annostasi puolitoista tuntia, todennäköisesti olet äänestänyt jo jaloillasi ja lähtenyt pois. Ja jos oletkin äärettömän kärsivällinen ihminen ja jaksat odottaa, et kuitenkaan tule samaan ravintolaan enää toista kertaa. Joten..mattimyöhäisiä ei odotella. Mattimyöhäiset syövät mitä muilta on jäänyt ja mahdollisesti saavat syödäkseen jäähtynyttä ruokaa. Jos mattimyöhänen on juhlien kannalta merkittävä henkilö (esimerkiksi päivänsankari, jonka vuoksi juhlat on ylipäätään järjestetty), juhlien järjestäjä huolehtii, että vierailla on odotellessa edes jotain syötävää. Juhlien järjestäjän kannattaa varata sellaisia raaka-aineita, joista varsin nopeasti saa laitettua tarjolle pientä purtavaa. Esimerkiksi tapakset saa tarjolle isommallekin porukalle kymmenessä minuutissa. Avaa vain pakkaukset ja purkit, asettelee tarjoiluvadeille muutaman salaatinlehden sekä juustot, parmankinkut ja salamit, nippu viinirypäleitä, kulhoihin oliiveja ja aurinkokuivattuja tomaatteja ja leikkaa patongin viipaleiksi. Mikäli ketään ei tarvitsekaan odottaa vaan kaikki tulevat ajoissa, tapakset säilyvät avaamattomina pitkään ja ne voi käyttää myöhemmin vain omalle perheelle.
Jos juhlien tarkoituksena on tehdä jotain yhdessä (kuten ap:n tapauksessa seurapelit) , kannattaa kutsuvieraslistaa kirjoittaessaan miettiä, ovatko kaikki kutsutut kiinnostuneita seurapeleistä. Ovatko he kertoneet olevansa tai oletko joskus aiemmin pelannut heidän kanssaan seurapelejä ja huomannut, että heistä se on kivaa. Ei riitä, että omasta mielestäsi seurapelit ovat kivoja, koska et järjestä juhlia itsellesi vaan vieraillesi. Vieraiden täytyy viihtyä, ei niinkään sinun itsesi. Jokainen voi mielessään miettiä, miten kiinnostavaa olisi osallistua juhliin, joiden tarkoituksena olisi käyttää pari kolme tuntia vanhojen datsuneiden moottoreiden rassaamiseen autotallissa. Varmasti on niitä, jotka olisivat innoissaan tulossa. Mutta myös niitä, joita ei kiinnostaisi pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on vaikeeta elämä monilla, tylyjä vastauksia aapeelle. Ilmeisesti ihmiset ei osaa enää seurustella keskenään ilman mitään temppuratoja ja ohjelmanumeroja, ei ihme että masennus ja yksinäisyys on ongelma tässä maassa.
Ihmiset osaavat seurustella keskenään ilman temppuratoja ja ohjelmanumeroitakin, mutta silloin ei kutsuta isoa määrää toisilleen tutemattomia ihmisiä koolle. Muutenhan voisimme seurustella ihmisten kanssa joka arkiaamu ruuhkabussissa. Senkus aletaan vaain juttelemaan toisillemme, eikö?
Mulla on erittäin sosiaalinen työ. En jaksa yhtään ylimääräistä ihmistä enää vapaa-ajalla. Muutama hyvä läheinen ystävä ja oma perhe riittäävät. Monien ongelma ei todellakaan ole yksinäisyys, vaan oman rauhallisen ajan puute liian sosiaalisen työelämän vastapainona.
Myös lapset ovat kovilla isoissa päiväkotiryhmissä ja levottomissa luokissa. Aivan järjetöntä raahata lapsia vielä viikonloppunakin jonnekin ihmisjoukkoihin. Kaverit ja oma perhe ovat tarpeeksi useimmille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on erittäin sosiaalinen työ. En jaksa yhtään ylimääräistä ihmistä enää vapaa-ajalla. Muutama hyvä läheinen ystävä ja oma perhe riittäävät. Monien ongelma ei todellakaan ole yksinäisyys, vaan oman rauhallisen ajan puute liian sosiaalisen työelämän vastapainona.
Meinasin juuri kirjoittaa samaa. Ihmiset eivät kaipaa juhlia, joissa voisivat puhua tuntemattomien kanssa smalltalkia, koska saavat tehdä sitä ihan riittävästi töissäkin. Ystävien kanssa taas halutaan jutella rauhassa ja syvällisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole uskaltanut järjestää juhlia sen jälkeen kun järjestin 12-vuotisjuhlat, koko perheen voimin järkättiin tarjottavat ja pelit jne. ja sinne ei tullut kukaan. Olen nyt 32.
Rupesin vollottamaan kun luin tämän, miten kurja tilanne :( Olen tosi pahoillani, että sinulle kävi näin, ihmiset osaavat olla tosi kamalia
Olipa juhlien syy tai sisältö mikä tahansa, niin tosi kurjaa, etteivät ystäväsi tule paikalle. Tsemppiä Ap, ei ole sinun syysi, etteivät ystäväsi arvosta juhliasi.
Kahvittelua ja seurapelejä? WHAAAAT????
Viini ja hyvä ruoka kiinnostaa, muttei mikään kahvi tai seurapeli.
Ap, sori vaan, mutta...
Vierailija kirjoitti:
Olipa juhlien syy tai sisältö mikä tahansa, niin tosi kurjaa, etteivät ystäväsi tule paikalle. Tsemppiä Ap, ei ole sinun syysi, etteivät ystäväsi arvosta juhliasi.
Kuka haluaa pilata lauantainsa pelaamalla seurapeliä kahvia juoden???
Ikinä en moisiin kuiviin osallistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Nuo juhlat kuulostavat, anteeksi vaan, tolkuttoman tylsiltä. Pidä mielummin vaikka rapujuhlat, sovi aikataulu yhdessä esim. Neljän muun pariskunnan kanssa, niin saatte taatusti juhlat kasaan. Itse en ymmärrä ihmisiä, jotka kököttävät kaksin kotona viikonloppuisin (jos ei ole pieniä lapsia.). Me ainakin halutaan nähdä kavereita ja melkein joka viikonloppu jollain porukalla vietetään iltaa. Tosin ei näitä juhliksi kukaan kutsu.
Minusta taas oli tosi mukavaa viettää viikonloput miehen kanssa kaksin. Viikolla kummallakin oli kiireistä ja miehen työpäivät venyi pitkälle iltaan. Ei siinä viikonlopuksi mitään ylimääräistä aktiviteettia kaivannut.
Kukaan ei halua tulla juhliin, jossa ei tarjota alkoholia tai jos sitä ei itse saa tuoda mukanaan.
Häät ovat kamalat, jos se booli tuodaan tarjolle vasta klo 22.
Kaikki ovat jo kuolemantylsistyneitä, kotiin lähdössä.
Ei se kellokymmenenbooli ketään piristä, kun pöytäliinankulmatkin on jo ruttuun puristettu, tylsistytty ja aikatauluja aikaistettu.
Ei änkyräkännissä pidä olla, mutta mitä ihmeen juhlimista se on, jos ei ainakin skumppaa tarjota???
Tajutkaa nyt, ap ja muut, ettei joku lautapelikahvi ja pari kakkua ole mikään juhla.
Vierailija kirjoitti:
Näitä kommentteja lukiessa ei voi kuin ihmetellä, kuinka vaativia ja itsekkäitä ihmiset on. Ei riitä, että kutsutaan kylään ja tarjotaan syötävää, vaan pitäisi olla yösija, itselle tutut vieraat, itselle mieluista tekemistä jne. Ei ihme, ettei monella huvita juhlien järjestäminen kotonaan nykyään.
Juuri näin. Paitsi että katson asiaa vieraiden näkökulmasta. Ihmiset ovat itsekkäitä järjestäessään ilman erityistä syytä (kuten häät, syntymäpäivät, yo-juhlat tms) ITSELLEEN juhlia, suunnittelevat koko juhlan vieraita myöten ITSELLEEN mieluisiksi eivätkä tippaakaan ajattele, että vieraidenkin kai olisi tarkoitus viihtyä. Tai itse asiassa ei taida olla tarkoituskaan, pääasia on, että juhlien järjestäjä ITSE viihtyy. MINÄ haluan 20 ihmistä viihdyttämään MINUA, vaikka MINULLA ei tule olemaan juhlissani kuin max 5 minuuttia jokaista vierastani kohti. Muun ajan vieraani saavat odottaa, kunnes MINÄ ehdin juttelemaan juuri heidän kanssaan.
Nykypäivänä ihmiset jonottavat mieluummin ilmaisia ämpäreitä kuin ilmaista ruokaa. Paitsi ne, joilla on ruuasta pulaa. Mutta hekin saavat jostain leipäjonoista ruokansa. Jos ihmisiä halutaan houkutella tarjottavilla, tarjottavien on oltava jotain sellaista, mitä kotona ei yleensä saa. Joko siksi, ettei ole varaa, ei osaa tai ei viitsi laittaa eikä kaupastakaan saa sellaista valmiina. On hyvä muistaa, että ihmisten elintaso on noussut eikä "kinkkupiirakka" tai "mustikkapiirakka" ole enää asia, jonka vuoksi kannattaisi käyttää vapaapäivästään 6 tuntia (4 matkoihin ja 2 piirakan syömiseen).
Ihmiset edelleenkin tapaavat mielellään ystäviään, mutta ystäviä tavatakseen ei tarvita juhlia. Ei varsinkaan sellaisia juhlia, joista ei tunne muita kuin juuri tämän yhden ystävänsä. On aika puuduttavaa istua toimettomana odottamassa, milloin ystävällä mahdollisesti olisi 5 minuuttia aikaa jutella kanssani. Jos ei ole mitään mielenkiintoista ohjelmaa odotteluajaksi, on ihan normaalia tylsistyä. Palstalta olen oppinut termin "pönötysjuhlat" ja termi on mielestäni aivan loistava.
Asia, joka ketjussa on tullutkin jo esille, on tämä kummallinen vastavuoroisuuden ehdottomuus. Jos menet toisin juhliin, sinulle lankeaa automaattisesti juhlienjärjestämisvelvollisuus. On paljon helpompaa jättää menemättä.
Järjestän joka vuosi useita juhlia. Osa ihan "juhlajuhlia" ja osa "muuten vain" juhlia. Juhlissani kuitenkin vieraat ja heidän viihtyvyytensä on ykkössijalla enkä minä. Kumma juttu, mutta juhliini yleensä myös osallistutaan. Joistain juhlistani (kuten rapujuhlat elokuussa) on tullut jokavuotisia perinteitä, kaverit kyselevät jo kesäkuussa, milloin olen ajatellut järjestää rapujuhlat, ja merkitsevät päivän kalenteriinsa eivätkä ota sille päivälle mitään muuta ohjelmaa.
En koskaan laitaisi vieraitani pelaamaan lautapeliä, jos emme siihen porukalla innostu.
Järjestän juhlia n. kolmesti vuodessa.
Aina on booli, alkuruoka, pääruoka, jälkiruoka.
Viiniä, kuohuviiniä, haluaville konjakkia KAHVIN kanssa.
Ihme kitinää, ettei kukaan tule.
Uskovaiset tulevat seuroihin olemaan hurskaita kahvittelijoita.
Tässä on ehkä yritetty yhdistää liian montaa asiaa saman juhlan alle. Keskeisenä tekijänä on myös AP:n kavereiden pitkä matka.
Lapsiperheiden kokoontumiset toimivat varmaan paremmin 2-3 perheen voimin.
Suoraan sanottuna, kun puhutaan iltajuhlista tai illanistujaiaista, kyllä siihen yleensä kuuluu jonkinlainen ruoka ja mahdollisuus muuhunkin juomaan kuin kahviin. Itse olen osallistunut ihan selvin päinkin tällaisiin illanistujaisiin ja mieluummin osallistun tippaakaan alkoholia nauttineena sellaisiin, jossa muut voivat alkoholia nauttia ja on aikuisempi meno ja puheenaiheet kuin sellaisiin, joissa pelataan kahvittelun lomassa klo seitsemän lasten kanssa Afrikan tähteä (oletuksena, ettö kaveriporukassa ei ole känniörveltäjiä). En ainakaan ihmettele, mikseivät lapsettomat lähteneet matkaamaan kahden tunnin matkaa.
Kummassakin juhlassa pitäisi olla yöpaikka kahden tunnin takaa matkaaville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on käynyt noin. Järjestin tuparit, kaikki kieltäytyivät. Vähän masentavaa mutta tiedän etten ole useimmille se paras enkä toiseksi paras kaveri.
Olenkin aika introvertti ja viihdyn paremmin yksikseni kuin muiden seurassa.Mulle tuli 2 kaveria. No ei se mitään, vedettiin kauheet vintturat, ihan hauskaa oli.
Yleensä parhaimmat illanvietot ovat olleet niitä, joissa olemme olleet pienellä porukalla. 2-4 henkeä ja se on riittänyt vallan hyvin mukavaan tunnelmaan, kun ei ole liikaa hälinää.
Hei, kuka jaksaa pelata lasten kanssa, jos on juhliin kutsuttu?
Lapsen hoitakoot itse itsensä kimppakivat, aikuiset samaten.
Vierailija kirjoitti:
Näitä kommentteja lukiessa ei voi kuin ihmetellä, kuinka vaativia ja itsekkäitä ihmiset on. Ei riitä, että kutsutaan kylään ja tarjotaan syötävää, vaan pitäisi olla yösija, itselle tutut vieraat, itselle mieluista tekemistä jne. Ei ihme, ettei monella huvita juhlien järjestäminen kotonaan nykyään.
No jos kutsutaan iltajuhliin kahden tunnin ajomatkan päästä, ehdottomasti pitäisi olla yösija. Etenkin lapsiperheille. Jos lapset ovat pieniä, he voivat mennä nukkumaan jo 7-9 välillä ja jos eivät pääse nukkumaan, ovat hemmetin rasittavia ja pilaavat tunnelman muilta.
Joku antoi tuolla edellä hyvän ohjeen, että lasten juhlat järjestetään päiväsaikaan ja aikuisten illasta. Nyt konsepti on sekava ja kaukaa tuleville lapsiperheille myös vaikea, kun sitä yöpaikkaa ei ole.
Minusta vieraiden ei tarvitse olla ennestään tuttuja, mutta ei varmaan kannata ihmetellä, jos kutsut vieraan tekemään jotain vihaamaansa asiaa juhliisi ja hän ei ilmaannu paikalle. Että siinä mielessä tekemisen tulisi olla mukavaa. Lautapelit aikuisten kesken ovat useille ihan mukavaa tekemistä.
Olen samaa mieltä että tämä pimeä vuoden aika ei houkuttele lähtemään mihinkään .Kevät ja kesä yleensä parasta aikaa järjestää juhlia.