Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävelen joka päivä töissä 10-12 km, paino tipu yhtään, miksi??

Vierailija
18.10.2019 |

Johtuuko se iästäni, olen 55v? En varmasti syö liikaa, syön ihsn kotiruokaa enkä mitään pikaruokaa tai limppreita ollenkaan. Alkoa en ole edes maistanut sitten kesäloman.
Oikeesti minulla on hiki, ja siis kiire ja liikun kovaa. Miksi ei paino tipu yhtään.??
Olen 168cm ja 82kg että olisi ihan varaa pudottaa.

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mäki kävelen ton verran ja nyt liikun vähäsen, 2 h viikossa siis vaan erikseen tanssii ja body combattii, joskus liikuin painavana monia kertoja viikossa kuormittavampiaki jumppia, nyt huomannu et paino ehk vähän laskenu. mut minkäs teet, ku geenit on mitä on. :D ei kaikilta putoa paino helposti vaan se vaatii oikeesti työtä.

Turha geenejä on syyttää, jos syö väärin

-ööh..?? 1 x raejuusto ja hedelmäpiltti, normaali kokoinen lounas salaatilla (esim 2 perunaa, 2 dl kanakastiketta, 1,5 dl salaattia), kotiruoka / salaatti (3 dl muusia, 4 lihapullaa TAI salaatti jossa 1,5 dl lihaa, 10 pähkinää ja 0,3 dl juustoa + salaatti), iltapalaksi 1 banaani ja raejuusto.

Kerroppa, että mikä tossa on väärin?? Ja mikä tossa viittaa selvästi ylipainosen ihmisen ruokavalioon?

Mun mielestä ei mikään, ja siltikin oon 20 kiloo ylipainonen ja kävelen keskimäärin 13 000 askelta päivässä, työ on melko liikkuvaista ja liikun hikijumppaa 2 h viikossa (tosin en hikoile siinä toisessa, eli toisen hikijumppa on mulle vaan liikuntaa ilman hikoilua)

Vierailija
42/86 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt liikaa. Mittaa/punnitse määrät ja laske kalorit. Kotiruoallakin voi lihoa ja pysyä ylipainoisena. Ja mistä tuo 10 - 12 km tulee? Jostain laskurista tai askelmittarista? Ne eivät ole täysin luotettavia, joten tulos voi heittää paljonkin totuudesta.

Mulla on puhelin taskussa ja joka pöivä tosiaan ollaan näissä lukemissa.

Syön yhden juustonäkkärin, kaurapuuron ja keitetyn kananmunan aamiaiseksi. Lounas salaatti, peruna ja joku liha (yleensä), illallinen klo 17 , iltapala juustonäkkäri ja teetä, ennen nukkumaanmenoa vielä jtn hedelmiä esim viinirypäleitä tai omena, pari voikeipäkeksiä. Ei näistä voi tulla liikaa kaloreita, nää on ihan kotiruokaa ja vihanneksia on aina puolet lautasella.

Ei tämä kerro vielä mitään. Mitä siinä juustonäkkärissä on? Paljonko rasvaa, montako siivua juustoa? Paljonko puuroa? Entä laitatko puuroon maitoa, rasvaa, hilloa, sokeria? Kuinka paljon? Mitä salaatissa on (onko esim. juustoa, pähkinöitä tai jotain muuta kaloripitoista)? Paljonko viinirypäleitä? 10 kpl vai koko rasia? "Pari" voileipäkeksiä? Eli 2 vai 20? Ja mitä keksejä? Ja onko niiden päällä jotain? Entä juotavat? Juotko kahvia? Mehua? Maitoa?

Ei sinun tarvitse noita tänne kirjoittaa, vaan tarkoitus oli saada sinut havahtumaan. Opettele laskemaan ne kalorit ja katso, paljonko TODELLISUUDESSA syöt. Eikä kännykän askelmittariin tosiaan voi luottaa sokeasti. Se voi heittää joka päivä saman verran.

Kaloriteoriaankaan ei kannata luottaa sokeasti. Sisältö ratkaisee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt liikaa. Ei mahda mitään.

Kotiruuan syöminen ei tarkoita, että saat automaattisesti sopivan määrän energiaa.

Ja suomalainen kotiruoka on yleensä enimmäkseen hiilihydraatteja, niin eihän se ihme ole että paino ei putoa, vaan nousee helposti.

Jos kotiruoka armaisella 80-luvulla koostui pääosin perunasta ja jauhelihakastikkeesta, mikä on nyt toisin paitsi ikä ja aineenvaihdunta?

Vierailija
44/86 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähihoitajana kävelen jokaisena työpäivänä n.10km. Työpäivän jälkeen syön kaikkea, mitä jääkaapista löytyy ja paljon, koska työpäivänä ei ehdi pitämään yhtään taukoa. Eväät homehtuvat työpaikan jääkaapissa, kun ei koskaan ehdi niitä syömään. Aina on jotain tekemistä, jos yrittää pitää ruokataukoa. Jos ei muuta, niin omaiset kolkuttavat ovea ja ihmettelevät, miksi hoitajat istuvat taukotilassa tekemättä mitään.

Vierailija
45/86 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt liikaa. Mittaa/punnitse määrät ja laske kalorit. Kotiruoallakin voi lihoa ja pysyä ylipainoisena. Ja mistä tuo 10 - 12 km tulee? Jostain laskurista tai askelmittarista? Ne eivät ole täysin luotettavia, joten tulos voi heittää paljonkin totuudesta.

Syön yhden juustonäkkärin, kaurapuuron ja keitetyn kananmunan aamiaiseksi. Lounas salaatti, peruna ja joku liha (yleensä), illallinen klo 17 , iltapala juustonäkkäri ja teetä, ennen nukkumaanmenoa vielä jtn hedelmiä esim viinirypäleitä tai omena, pari voikeipäkeksiä. Ei näistä voi tulla liikaa kaloreita, nää on ihan kotiruokaa ja vihanneksia on aina puolet lautasella.

Ei tämä kerro vielä mitään. Mitä siinä juustonäkkärissä on? Paljonko rasvaa, montako siivua juustoa? Paljonko puuroa? Entä laitatko puuroon maitoa, rasvaa, hilloa, sokeria? Kuinka paljon? Mitä salaatissa on (onko esim. juustoa, pähkinöitä tai jotain muuta kaloripitoista)? Paljonko viinirypäleitä? 10 kpl vai koko rasia? "Pari" voileipäkeksiä? Eli 2 vai 20? Ja mitä keksejä? Ja onko niiden päällä jotain? Entä juotavat? Juotko kahvia? Mehua? Maitoa?

Ei sinun tarvitse noita tänne kirjoittaa, vaan tarkoitus oli saada sinut havahtumaan. Opettele laskemaan ne kalorit ja katso, paljonko TODELLISUUDESSA syöt. Eikä kännykän askelmittariin tosiaan voi luottaa sokeasti. Se voi heittää joka päivä saman verran.

Tiedän kyllä ja suosin itse vhh:ta, mutta luuletko, että ap olisi otollinen ehdokas noudattamaan sellaista, kun perustiedot tuntuvat olevan aika hukassa muutenkin ja denialismi on vahvana päällä? Taviksille kaloreiden laskeminen voi toimia parhaiten, koska erikoisemmat ruokavaliot menevät liian hankalaksi toteuttaa ja tulee jotain ylilyöntejä.

Vierailija
46/86 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt liikaa, enemmän kuin kulutat.

Liikkumalla laihdutukseen kaksi tuntia kävelyä on yhtä tyhjän kanssa, 8-10 tuntia alkaisi olla jo jotain. Olin itse kerran viikon talvivaelluksella telttamajoituksessa, kylmyys ja vajaa kymmenen tuntia suht raskaan ahkion vetämistä päivässä sai aikaan sen että laihduin pari kolme kiloa, vatsalihakset näkyivät kun pääsin reissun jälkeen suihkuun. Painoin tuolloin jotain vähän vajaat 70kg, olin melko laiha siis.

Vierailija
47/86 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä valitettavasti syöt liikaa. :/

Kokeilepa jättää aamiaiselta se juustonäkkäri pois, syöt vain sen puuron (n. 40g puurohiutaleita) ja kananmunan.

Lounas kuulostaa hyvältä, ota enimmäkseen salaattia ja sitä lihaa, perunaa/pastaa/riisiä vain sellainen kouran pohjalle sopiva määrä (alle desi).

Illallisesta et kerro mitään, senkin olisi hyvä olla salaattipainotteinen, hiilaria vähän enemmän koska se tukee hyvää unta, mutta rasvaa pitää olla iltaa kohti sitäkin vähemmän sitten. Iltapalaa nyt ei välttämättä tarvitse ollenkaan, mutta jos on pakko, ota vaikka se omena ja vaikka jugurttia kaveriksi (maustamatonta). Jätä ne näkkärit ja voileipäkeksit illalla syömättä.

Suosittelen muutenkin että punnitset kaiken ja lasket kalorit, voi olla että sulla on vääristynyt käsitys sopivasta annoskoosta ja siitä, paljonko todellisuudessa syöt. Itsellekin oli shokki ruveta oikeasti punnitsemaan kaikki ja laskemaan kalorit, olin arvioinut kaiken tosi reilusti alakanttiin! Nyt enää pari kiloa tavoitepainoon matkaa, eli tämä keino TOIMII.

Jos haluaa laihtua, niin silloin ei syödä valtavia määriä hiilihydraatteja kuten yleensä Suomessa kehotetaan syömään ja sitten ihmetellään kun ei laihdu. Aamulla voisi syödä todella reilun palan (ainakin 100 grammaa) juustoa ja kananmunia, ehkä sen näkkileivän RUNSAALLA oikealla voilla. Minä syön paljon rasvaa, ainakin puolet energiastani tulee yleensä rasvasta ja olen aina pysynyt hoikkana.

Vierailija
48/86 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no mäki kävelen ton verran ja nyt liikun vähäsen, 2 h viikossa siis vaan erikseen tanssii ja body combattii, joskus liikuin painavana monia kertoja viikossa kuormittavampiaki jumppia, nyt huomannu et paino ehk vähän laskenu. mut minkäs teet, ku geenit on mitä on. :D ei kaikilta putoa paino helposti vaan se vaatii oikeesti työtä.

Turha geenejä on syyttää, jos syö väärin

-ööh..?? 1 x raejuusto ja hedelmäpiltti, normaali kokoinen lounas salaatilla (esim 2 perunaa, 2 dl kanakastiketta, 1,5 dl salaattia), kotiruoka / salaatti (3 dl muusia, 4 lihapullaa TAI salaatti jossa 1,5 dl lihaa, 10 pähkinää ja 0,3 dl juustoa + salaatti), iltapalaksi 1 banaani ja raejuusto.

Kerroppa, että mikä tossa on väärin?? Ja mikä tossa viittaa selvästi ylipainosen ihmisen ruokavalioon?

Mun mielestä ei mikään, ja siltikin oon 20 kiloo ylipainonen ja kävelen keskimäärin 13 000 askelta päivässä, työ on melko liikkuvaista ja liikun hikijumppaa 2 h viikossa (tosin en hikoile siinä toisessa, eli toisen hikijumppa on mulle vaan liikuntaa ilman hikoilua)

Ok, sun mielestä ei vikaa, mutta paino ei pysy aisoissa. Mietipä kaks kertaa ihan ajatuksella. Älä ensimmäiseksi niitä geenejä syytä.  Ja muista, että liikunnalla ei painoa hallita. Voit liikkua vaikka päivät päästään, mutta kun syöt sopimatonta ruokaa, et laihdu.  Eikä naistenlehtien syömisohjeet niitä parhaita suinkaan ole.

Vierailija
49/86 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilepa jättää aamiaiselta se juustonäkkäri pois, syöt vain sen puuron (n. 40g puurohiutaleita) ja kananmunan.

Lounas kuulostaa hyvältä, ota enimmäkseen salaattia ja sitä lihaa, perunaa/pastaa/riisiä vain sellainen kouran pohjalle sopiva määrä (alle desi).

Illallisesta et kerro mitään, senkin olisi hyvä olla salaattipainotteinen, hiilaria vähän enemmän koska se tukee hyvää unta, mutta rasvaa pitää olla iltaa kohti sitäkin vähemmän sitten. Iltapalaa nyt ei välttämättä tarvitse ollenkaan, mutta jos on pakko, ota vaikka se omena ja vaikka jugurttia kaveriksi (maustamatonta). Jätä ne näkkärit ja voileipäkeksit illalla syömättä.

Suosittelen muutenkin että punnitset kaiken ja lasket kalorit, voi olla että sulla on vääristynyt käsitys sopivasta annoskoosta ja siitä, paljonko todellisuudessa syöt. Itsellekin oli shokki ruveta oikeasti punnitsemaan kaikki ja laskemaan kalorit, olin arvioinut kaiken tosi reilusti alakanttiin! Nyt enää pari kiloa tavoitepainoon matkaa, eli tämä keino TOIMII.

Jos haluaa laihtua, niin silloin ei syödä valtavia määriä hiilihydraatteja kuten yleensä Suomessa kehotetaan syömään ja sitten ihmetellään kun ei laihdu. Aamulla voisi syödä todella reilun palan (ainakin 100 grammaa) juustoa ja kananmunia, ehkä sen näkkileivän RUNSAALLA oikealla voilla. Minä syön paljon rasvaa, ainakin puolet energiastani tulee yleensä rasvasta ja olen aina pysynyt hoikkana.

Suositteleeko samaa sepelvaltimotautia sairastaville tai sydän- ja verisuonitauteja kantaville?

Vierailija
50/86 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedätkö kebabbia?

Vierailija
51/86 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kyllä ja suosin itse vhh:ta, mutta luuletko, että ap olisi otollinen ehdokas noudattamaan sellaista, kun perustiedot tuntuvat olevan aika hukassa muutenkin ja denialismi on vahvana päällä? Taviksille kaloreiden laskeminen voi toimia parhaiten, koska erikoisemmat ruokavaliot menevät liian hankalaksi toteuttaa ja tulee jotain ylilyöntejä.

Eihän se tunnu onnistuvan sillä kaloreiden laskemisella.  Tavis olen minäkin, silti en laske kaloreita.

Vierailija
52/86 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä! Ikä 48, kiloja liikaa 20kg, kaikki veriarvot ok, liikun töissä n 19 000 askelta, kaksi kertaa viikossa vesijumppa. Tänään syönyt puuron (veteen), 6 kpp kahvia kauramaidolla, yksi ruispala jonka välissä tomaattia, munaa, paprikaa. Kaksi kpp mehukeittoa ja rasvaton rahka. Työpäivä 10 tuntia ja nyt niin poikki ettei huvita syödä.

En ole laihtunut tällä menolla kiloakaan kahteen vuoteen. En polta enkä alkoile.

Vierailija
53/86 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiruuan syöminen ei tarkoita, että saat automaattisesti sopivan määrän energiaa.

Ja suomalainen kotiruoka on yleensä enimmäkseen hiilihydraatteja, niin eihän se ihme ole että paino ei putoa, vaan nousee helposti.

Jos kotiruoka armaisella 80-luvulla koostui pääosin perunasta ja jauhelihakastikkeesta, mikä on nyt toisin paitsi ikä ja aineenvaihdunta?

No ne määrät ja ruumiillisen tekemisen määrä. Nykyään ihmiset syövät aivan järkyttävän isoja kasoja ruokaa kerralla ja eivät jaksa liikkua juuri minkään vertaa, niin eihän se mikään ihme ole että suurin osa kansasta on ylipainoisia.

Vierailija
54/86 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä! Ikä 48, kiloja liikaa 20kg, kaikki veriarvot ok, liikun töissä n 19 000 askelta, kaksi kertaa viikossa vesijumppa. Tänään syönyt puuron (veteen), 6 kpp kahvia kauramaidolla, yksi ruispala jonka välissä tomaattia, munaa, paprikaa. Kaksi kpp mehukeittoa ja rasvaton rahka. Työpäivä 10 tuntia ja nyt niin poikki ettei huvita syödä.

En ole laihtunut tällä menolla kiloakaan kahteen vuoteen. En polta enkä alkoile.

Ei mikään ihmekään noilla ruuilla.

Vierailija
55/86 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne määrät ja ruumiillisen tekemisen määrä. Nykyään ihmiset syövät aivan järkyttävän isoja kasoja ruokaa kerralla ja eivät jaksa liikkua juuri minkään vertaa, niin eihän se mikään ihme ole että suurin osa kansasta on ylipainoisia.

Vääränlainen ruoka aiheuttaa liikasyömistä.

Vierailija
56/86 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geeneillä, iällä, hormoneilla, aineenvaihdunnalla ja suolistobakteereilla on valtavasti vaikutusta siihen kuinka helposti ihminen lihoo/laihtuu. On turha syyllistää automaattisesti ap:ta, kun syy voi olla myös elimillinen. Me ei sitä tiedetä.

Vierailija
57/86 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö, höpö! Kyllä 10 km:n kävely kuluttaa 82 kg painavalla henkilöllä vähintään 600 kcal, vaikka kävelisi kuinka hitaasti. Pääosa kulutuksesta tulee kuitenkin siitä, että siirtää 82 kg:n massan paikasta toiseen.

Kerropa lisää niistä fysiikan laeista.

Ihan pelkästä Newtonin mekaniikasta et nimittäin tuohon voi päätyä. Pelkkä massan siirtyminen tasaisella nopeudella paikasta toiseen ei nimittäin kuluta energiaa ollenkaan, niin uskomattomalta kuin tämä kuulostaakin.

Se kun ihminen kävelee paikasta toiseen, on tietenkin vähän monimutkaisempi tapahtuma, siinä on mukana paljon erilaisia toistensa kanssa vuorovaikutuksessa olevia kappaleita. Esittäisitkö, miten tästä pääset laskelmaasi, että kymmenen kilsan kävely noin paljon kuluttaisi?

Järjellä ajatellen luulisi kuluttavan. Jos neliraajahalvaantunut kuluttaa 1400 kaloria makuullaan vuorokaudessa, kyllä saman painoinen kuluttaa enemmän kävellessään 10 kg. Tai sitten en vain ymmärrä jotain. Toisaalta en ole lääkäri tai diplompi-insinööri.

Pointti oli siinä, että henkilö, jolle vastasin tuon mitä kommentoit, vetosi fysiikan lakeihin, ja sanoi olevansa fyysikko.

No, minä en ole fyysikko, ainoastaan sivuaineena fysiikkaa opiskellut. Ja tiedän sen perusteella, että fysiikan lakien soveltaminen mihin tahansa käytännön tilanteeseen on aika kinkkistä. Ne lait itsessään vaikuttavat usein täysin järjenvastaisilta. Eihän (tarinan mukaan) Galileitakaan uskottu, kun hän väitti, että painavat ja kevyet esineet putoavat ihan yhtä nopeasti. Ja kyllä se nyt vain mekaniikan peruslakien (eli Newtonin lakien) mukaan on niin, että kappale jatkaa liiketilaansa maailman tappiin, jollei siihen vaikuta jokin voima. Eli tästä sovelluksena 82 kg:n siirtäminen paikasta toiseen vaatii energiaa tasan ja vain sen verran, mitä vaatii ko. massan saattaminen liikkeeseen, vaikkapa hyvinkin hitaaseen liikkeeseen vain. Teoriassa ei ole rajaa sille, kuinka pieni energiamäärä riittää (no joo, jos mennään kvanttifysiikkaan asti ja ajatellaan että energia on kvantittunutta niin sitten on, mutta hyvin pieni määrä kumminkin).

Siksi pyysin tätä "fyysikkoa" kertomaan fysiikan lakeihin perustuvista laskelmista enemmän.

Itse en muuten usko, että neliraajahalvaantuneella kuluu noin paljon. Riippuu sen halvaantuneen koosta sekä siitä, minkä lämpöisessä tilassa hän oleskelee. Suuri osa energiasta nimittäin kuluu kehon lämmön ylläpitoon. Joku pienikokoinen eläkeläismummo voi kuluttaa tuon verran, vaikka liikkuu ihan normaalisti.

Vierailija
58/86 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö, höpö! Kyllä 10 km:n kävely kuluttaa 82 kg painavalla henkilöllä vähintään 600 kcal, vaikka kävelisi kuinka hitaasti. Pääosa kulutuksesta tulee kuitenkin siitä, että siirtää 82 kg:n massan paikasta toiseen.

Kerropa lisää niistä fysiikan laeista.

Ihan pelkästä Newtonin mekaniikasta et nimittäin tuohon voi päätyä. Pelkkä massan siirtyminen tasaisella nopeudella paikasta toiseen ei nimittäin kuluta energiaa ollenkaan, niin uskomattomalta kuin tämä kuulostaakin.

Se kun ihminen kävelee paikasta toiseen, on tietenkin vähän monimutkaisempi tapahtuma, siinä on mukana paljon erilaisia toistensa kanssa vuorovaikutuksessa olevia kappaleita. Esittäisitkö, miten tästä pääset laskelmaasi, että kymmenen kilsan kävely noin paljon kuluttaisi?

Olet oikeassa siinä, että suoraan Newtonin mekaniikan kaavoilla mainitsemaani energiankulutusta ei pysty laskemaan. Mutta niistäkin näkee, että ratkaisevaa on nimenomaan siirretty massa (kävelijän massa eli kansanomaisesti sanottuna paino) ja kuljettu matka, ei kävelynopeus. Nämä ihan kaavoista F = ma ja W = Fs. F on tarvittava voima, W työ (kulutettu energia) ja s kuljettu matka. Mutta äkkiseltään oudolta tuntuu tuossa termi a eli kiihtyvyys. Jos kävelee tasaisella vauhdilla niin kiihtyvyyshän on 0?

Jatkuu

Vierailija
59/86 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositteleeko samaa sepelvaltimotautia sairastaville tai sydän- ja verisuonitauteja kantaville?

Mitäs nämä sairaudet tuohon liittyy?  Ei yhtään mitenkään.

Vierailija
60/86 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geeneillä, iällä, hormoneilla, aineenvaihdunnalla ja suolistobakteereilla on valtavasti vaikutusta siihen kuinka helposti ihminen lihoo/laihtuu. On turha syyllistää automaattisesti ap:ta, kun syy voi olla myös elimillinen. Me ei sitä tiedetä.

Ei tässä ole syyllistetty ap:tä. On koetettu vastata hänen kysymykseensä.

Eli, ns. kotiruoka ei automaattisesti ole mitenkään kevyttä, ja sekä kaloreiden että liikunnan määrä on helppo arvioida väärin.