"Vanhemmalla" iällä yliopistoon?
Haluaisin kuulla kokemuksia ns. kypsemmällä iällä (30+) yliopiston hakeneista (ja päässeistä). Minkä ikäinen olit? Millaisia opintoja oli taustalla? Oliko kokonaan uusi ala? Miten meni, valmistuitko ja työskenteletkö alalla nyt?
Olen itse 31v ja haaveilen yliopistosta. Kouluista jo vuosikausia, nyt ajattelin mennä aikuislukioon kertaamaan ja täydentämään tutkintoa ja yrittää yliopistoon muutaman vuoden sisään. Onko mitään järkeä?
Kommentit (24)
Olen 46 ja valmistun nyt talvella uudelle alalle. Olen ollut jo kaksi vuotta tällä alalla töissä.
Rahallisesti ei mitään järkeä jos olet töissä. Yleissivistävänä kouluna on ihan jees.
Itse menin lääkkikseen 40-vuotiaana, hyvin meni, kun ei muut riennot enää kiinnostaneet. Nyt töitä jo takana viisi vuotta
Vierailija kirjoitti:
Itse menin lääkkikseen 40-vuotiaana, hyvin meni, kun ei muut riennot enää kiinnostaneet. Nyt töitä jo takana viisi vuotta
Lääkikseen, ei lääkkikseen.
Miksi haaveilet? Oppiminen? Opiskelijaelämä? Raha? Status?
Ystäväni juuri yliopiston, 32-vuotiaana. On työskennellyt tähän asti kahvilassa ja lastenhoitajana eli ei aikaisempaa akateemista taustaa. Mutta hyvin vaikuttaa sujuneen ja on ollut tyytyväinen päätökseen!
Vierailija kirjoitti:
Miksi haaveilet? Oppiminen? Opiskelijaelämä? Raha? Status?
Ala. Olen haaveillut kyseisestä alasta tai johonkin siihen liittyvästä teini-ikäisestä asti, mutta jotenkin nuorena vaan en saanut itseäni eteenpäin.
Opiskelijabileet eivät kiinnosta yhtään, olen pienen tytön yh, mieluummin olen hänen kanssaan. Haluan näyttää tyttärelleni, että unelmista kannattaa pitää kiinni, mutta niiden eteen pitää tehdä töitä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Haluan näyttää tyttärelleni, että unelmista kannattaa pitää kiinni, mutta niiden eteen pitää tehdä töitä. Ap
No mitä vielä arkailet? Sinne vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan näyttää tyttärelleni, että unelmista kannattaa pitää kiinni, mutta niiden eteen pitää tehdä töitä. Ap
No mitä vielä arkailet? Sinne vaan!
Kiitos!!
https://www.aviisi.fi/2018/04/eivat-tarvitse-tutkintoa-paastakseen-ylio…
voithan kokeilla näinkin,ilman lukiota
Aloitin syksyllä, täytin juuri ennen 30 vuotta. Hakemaan vain ap! Sulla on kiva tilanne, kun on lapsikin jo. Itselläni ei oo ja harmittelen, että saanko lapsia, kun lähdin näin hankalassa iässä opiskelemaan ja lapset vielä tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkikseen, ei lääkkikseen.
Vedä käteen
Et ole vielä vanha. Sitten kun ikää on lähempänä 40, niin alat erottua joukosta tietyillä aloilla.
menin 30 vuotiaana ja valmistuin 36 v. Joukkoon vaan!
Vierailija kirjoitti:
Et ole vielä vanha. Sitten kun ikää on lähempänä 40, niin alat erottua joukosta tietyillä aloilla.
Millä aloilla?
t. Utelias
Avoimessa opiskelin ensin perusopinnot ja pääsin opiskelijaksi 40-vuotiaana. Valmistuin 4 vuodessa ja olisin valmistunut nopeamminkin, kun otin vähän lisäopintoja.
Urassa ei ole ollut juuri hurraamista, mutta olen kuitenkin työllistynyt pätkittäin paremmin kuin ilman sitä tutkintoa. Enkä todellakaan ollut vanhin siinä opiskelijajoukossa!
Mä valmistuin kauppakorkeasta 48-vuotiaana. Enkö edes ollu tkurssini vanhin.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa, mitä nämä tietyt alat mielestäsi ovat.
t. 41-vuotias arkkitehtiopintoja suunnitteleva
Minä olin tulossa vastaamaan, että kyllä siellä yo:ssa on muitakin viisikymppisiä. Sinä et todellakaan ole vanha 3-kymppisenä yliopistoonkaan.