Miten hyvät ns.'miesten töiden' apuverkostot teillä on?
Kun tuli ero, niin monessa hommassa ärsyttää se kun joutuu pyytämään apua puolitutuilta ja/tai maksamaan avusta.
Osaan kyllä monia pikkuhommia tehdä itsekin, mutta raskaat hommat, sähkötyöt, työkalujen käyttöä vaativat, peräkärryn lainaamiset jne. pitää usein ostaa jostain.
Ei ole isää tai veljiä =(
Kommentit (91)
Aika jännä, että vuonna 2023, kun naiset on voimaantuneita, "miesten töistä" yhä puhutaan.
Meneekö tämä meemin mukaisesti, että naiset on voimaantuneita kunnes joutuu vastuuseen. No en tietty puhu kaikista naisista, mutta nämä äänekkäämmät saattaa olla just tollaisia.
Tätä työkaverikin ihmetteli, kun vaihtoi miehen lennossa kädettömään mieheen. Ihmetteli miksei exä tule tekemään hänelle hommia kuten ennenkin. Miksi pitäisi muka maksaa tälle keittiöremontista :D Kyvykäs mies on kultaakin kalliimpi, kannattaa pitää kiinni.
Mulla ei ole koskaan ollut edes ajokorttia, joten peräkärryn lainaaminen ei riittäisi vaan pitäisi saada lainattua lisäksi auto, ajokortti ja mielellään ajotaitokin. Olen siis jo nuoresta lähtien tottunut kotiinkuljetuksiin. En ole koskaan pyytänyt ketään tuttua kuskaamaan mulle jääkaappia, pesukonetta tms kotiin vaan ostanut aina kotiinkuljetuksella ja samalla vanhan rakkineen poisviennin. Lisäksi esim tiskikoneeseen, hellaan ja pesukoneeseen vielä ammattilaisen tekemä asennus samalla kertaa. Just hommasin uudet kodinkoneet ja lisäksi olohuoneeseen uudet huonekalut ja toimitus kotiinkuljetuksella. Itse sain kasattua huonekalut ja laitettua jääkaapin ja pakastimen paikoilleen. Tiskikoneen asensi asentaja.
Noin muuten, kun asuu taloyhtiössä, aika vähän näissä on asukkaalle sellaista isompaa hommaa, mikä pitäisi tehdä itse. Heinäkuussa sattui vesivahinko ja piti koko alakerta eli keittiö ja olohuone tyhjentää kaikista tavaroista. Viikossa. Silloin mulla oli apuna oma poikani, ystäväni poika, ystäväni tytär ja hänen avomiehensä. Myös ystäväni veli kävi heittämässä autollaan satsin tavaraa lähellä olevalle sorttiasemalle. Tietenkin maksoin heille avustaan. Isommille jutuille eli huonekaluille, jotka eivät mahtuneet henkilöautoon, tilasin Easynoudolta kuljetuksen. Hakivat sisältä, kantoivat pakettiautoonsa ja veivät pois. Siskoni poika kävi laittamassa mulle muutaman reiän keittiön seinään. Mun akkuporakoneeni ei siihen hommaan riittänyt vaan tarvittiin järeämpi vekotin. Siskonpojalla meni hommaan 5 minuuttia ja annoin viinipullon palkaksi. Mä olen aika usein hoitanut aikoinaan hänen koiraansa ja sittemmin lapsiaan, joten siinä mielessä ei ollut tarvetta maksaa rahalla.
Mulla ei ole koskaan ollut tuttavapiirissä sähköasentajaa eikä lvi-asentajaa ja sähkötöitähän ei nykyisin edes saa tehdä muut kuin siihen koulutettu ihminen. Eikä esimerkiksi tiskikonettakaan saa asentaa kuka tahansa, koska silloin kotivakuutus ei korvaa, jos jokin vahinko sattuu. Pyykinpesukoneen saa asentaa itsekin, jos se sijaitsee huoneessa, missä on lattiakaivo ja vesieristeet. Mielestäni se muutama kymppi on kuitenkin sen verran pieni raha siitä, että joku ammattilainen laittaa pesukoneenkin paikoilleen.
Tiskikoneen saa asentaa kuka tahansa, kun sen tekee oikein.
Mie voisin autella ja samalla kuunnella sydänsurut ja myöskin ilot.
Pirkanmaan alueella...
Aloitus on vuosien takaa. Toivottavasti aloittaja on huomannut, ettei hommia tehdä kikkelillä ja että ammattilaisten apua ja kärryjä ynnä muita saa rahalla.
Minun äitini oli yksinhuoltaja, eikä saanut tai pyytänyt kenenkään apua. Vaikka myöhemmin otti miehen, niin ei se insinöörimies mitään työkaluhommia tehnyt. Myös oma isäni arvosti sitä että asioista otetaan selvää. Minulla on siis ollut malli, että itse pitää pärjätä. Minä toki kyselen neuvoa osaavammilta tai luen aiheesta, jotta esim. autokorjaamolla minua ei huijattaisi. Aina kun joku osa menee vaihtoon, olen oppinut lisää auton toiminnasta, vaikken itse teekään juuri muuta kuin renkaat vaihdan. Vanhan auton omistamisen iloja.
Tsemppiä kaikille sukupuolille, niistä asioista löytyy ohjeita mitä voi itse tehdä, ja toiset asiat pitää jättää ammattilaisille. On yksinkertaisempaa maksaa ammmattilaiselle työstä kuin sumplia palvelusten vaihtokauppaa. Minäkään en osaa tehdä mitään vastapalveluksia, joten en edes kehtaisi pyytää ketään ilmaiseksi töihin.
Ei ole miespuolisia kavereita. Ex-mies ja siskon ex-mies auttavat tarpeen tullen. Ja siskot. Isääni en viitsi hirveästi vaivata, kun hänellä alkaa olemaan jo ikää.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, että vuonna 2023, kun naiset on voimaantuneita, "miesten töistä" yhä puhutaan.
Meneekö tämä meemin mukaisesti, että naiset on voimaantuneita kunnes joutuu vastuuseen. No en tietty puhu kaikista naisista, mutta nämä äänekkäämmät saattaa olla just tollaisia.
En ole ikinä oikeassa elämässä kuullut kenenkään puhuvan mistään voimaantumisesta. Ja vaikka puhuisivat, se tuskin liittyisi peräkärryihin.
Vierailija kirjoitti:
Iskä. Kusessa olen suoraan sanottuna sitten kun häntä ei enää ole. En kertakaikkiaan tiedä mistä saan sitten apua... Pelottavaa. N30
Ei ole opettanut sinua itse tekemään? Karhunpalvelus.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on vuosien takaa. Toivottavasti aloittaja on huomannut, ettei hommia tehdä kikkelillä ja että ammattilaisten apua ja kärryjä ynnä muita saa rahalla.
Minun äitini oli yksinhuoltaja, eikä saanut tai pyytänyt kenenkään apua. Vaikka myöhemmin otti miehen, niin ei se insinöörimies mitään työkaluhommia tehnyt. Myös oma isäni arvosti sitä että asioista otetaan selvää. Minulla on siis ollut malli, että itse pitää pärjätä. Minä toki kyselen neuvoa osaavammilta tai luen aiheesta, jotta esim. autokorjaamolla minua ei huijattaisi. Aina kun joku osa menee vaihtoon, olen oppinut lisää auton toiminnasta, vaikken itse teekään juuri muuta kuin renkaat vaihdan. Vanhan auton omistamisen iloja.
Tsemppiä kaikille sukupuolille, niistä asioista löytyy ohjeita mitä voi itse tehdä, ja toiset asiat pitää jättää ammattilaisille. On yksinkertaisempaa maksaa ammmattilaiselle työstä kuin sumplia palvelusten vaihtokauppaa. Minäkään
Juuri näin. En osaisi tehdä korvaukseksi mitään.
En nyt kyllä ihan hoksaa, että miksi ap tekee asioista niin vaikeita? Jos ei osaa, a) opettele b) pyydä apua kavereilta c) teetä työ ammattilaisella.
Peräkärryn vuokraa muuten esim. Motonetistä 10 €/vrk. Olen aina kauhulla kuunnellut, kun peräkärryjen omistajat valittavat sitä, että tutut lainaa kärryä aina ja se palautetaan siivottomassa kunnossa, laitoja on väännelty, valot sekä heijastimet on rikki. Mitään ei korvata.