Miten hyvät ns.'miesten töiden' apuverkostot teillä on?
Kun tuli ero, niin monessa hommassa ärsyttää se kun joutuu pyytämään apua puolitutuilta ja/tai maksamaan avusta.
Osaan kyllä monia pikkuhommia tehdä itsekin, mutta raskaat hommat, sähkötyöt, työkalujen käyttöä vaativat, peräkärryn lainaamiset jne. pitää usein ostaa jostain.
Ei ole isää tai veljiä =(
Kommentit (91)
Useimmat hommat saan tehtyä itse, mutta autossani ei ole vetokoukkua niin peräkärryhommat on haastavimpia. Onneksi monessa paikassa on kotiinkuljetus ja pakettiautoja saa vuokrattua. Kaikkia hommia en viitsi tehdä itse, vaikka osaisin, esim. renkaanvaihto. Viime aikoina haastavinta on ollut lumiesteiden asentaminen katolle, siinä se osuus kun ylös piti saada 5 metriä pitkiä kakkosnelosia. Sain nekin narulla vedettyä kuitenkin.
Asun kerrostalossa Helsingissä, vuokralla, en omista autoa.
Muuttohommat hoiti nykyiseen asuntoon muuttaessani muuttofirma.
Huoltofirma hoitaa pihat, lumityöt ja muut. Mitään korjauksia ei saa tehdä asuntoon vaan on pyydettävä taloyhtiön kautta korjaukset, putkihommat ja rempat sun muut. Aikoinaan kun muutin, käytiin talon puolesta myös poraamassa taulukoukut seinille.
Jos ostan uuden huonekalun, tilaan yleensä kuljetuksen ja vanhan huonekalun poiskuljetuksen samaan keikkaan.
Kaiken muun pystyn hoitamaan itse. Taloyhtiöllä on lisäksi joka rapussa hyvät kuljetusvaunut, joita voi käyttää apuna jos vaikka vie poisheitettävää kamaa roskalavalle tai joutuu kuskaamaan jotain muuta painavaa.
Niin no, aika hyvin pärjään itsekin. Ammattitaitoa vaativat työt (käytännössä sähkötyöt ja auton laajemmat huollot) teetän ammattilaisella. Raskaiden asioiden liikuttelua varten löytyy nokkakärryt tai tarvittaessa tilaan kotiinkuljetuksen avaimet käteen -periaatteella.
Hyvät työkalut löytyy omasta takaa ja osaan käyttää omiin tarpeisiin riittävän hyvin akkuporakonetta, jiirisahaa, rälläkkää, laattaleikkuria, puukkosahaa.. Maalla asuttu nuoruus ;) Renkaat vaihtuu ihan näppärästi ja peräkärryn/trailerin vuokraan tarpeen mukaan, vetokoukku autosta löytyy.
Sinällään en keksi mitään sellaista välttämättömyyttä, mitä en pystyisi sinkkuna hoitamaan. Toki jos esim. murran käteni tai jalkani, niin siinä kohtaa voisi olla yksinään hankala taaplata ihan arjestakin, mutta se olisi poikkeustilanne..
Ei ole mitään tukiverkostoa. Teen itse minkä osaan ja tarvittaessa opettelen. Ei ne miehetkään sen osaamisen ja tiedon kanssa synny, vaan ihan itse ovat taitonsa opettelemalla hankkineet. Jotain sähkö- ym. luvan- ja erityisosaamista vaativia töitä varten tilaan sen ammattilaisen sitten ihan palkalla tekemään.
Sinkkuna on oppinut tekemään itse aika paljon. Ihan kaikkia mahdollisia työkaluja ei tietenkään ole, mutta sellaiset millä pärjää normaaleissa kodin töissä. Netistä löytyy ohjeet lähes kaikkeen minkä voi tehdä itse. Ja kun ottaa sen asenteen, että oppii ja osaa, niin silloin oppii ja osaa. Ja jos ei osaa, voi teettää työt ammattilaisella.
Vierailija kirjoitti:
Miehenä minua kiinnostaisi kuulla muiden eronneiden miesten kokemuksia naisten töiden apuverkostoista.
Saatteko naapurustosta yms. ilmaista apua vaatteiden pesuun, ruoanlaittoon, parturi- ja hammaslääkäriaikojen varaamiseen?
Tulee kalliiksi maksaa näistä kaikista palveluista ammattilaiselle. :(
Ihan paras! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehenä minä ilomielin autan naisia ns "miesten töissä".
Asun rivitalossa ja naapurissani asuu yh-äiti, olen rakentanut hänen terassille aidan ja kurkannut joskus auton konepellin alle, rahaa en pyydä koska luonteeni nyt vain on sellainen että olen avulias.
Ja kyllähän siitä tulee miehinen olo kun saan auttaa naista ns "miesten töissä".
Luonteeni on tosiaan sellainen että olen avulias ja autan aina heikompia ihmisiä sukupuolesta riippumatta.
Saatan olla vanhanaikainen tässä asiassa mutta se ei minua haittaa.
M28Periaatetasolla OK, et vain ole käytännössä vielä tavannut/nähnyt vierestä ihmistä, joka teettää muilla vastikkeetta ihan niin paljon kuin heidät vain saadaan tekemään. "jeesaas vähän, että saadaan tää myyntikuntoon"
Itsekin tykkäsin auttaa ihmisiä ilman mitään korvausta, sukupuolesta riippumatta. Homma ei vain koskaan toiminut toisin päin. Nyt pysähdyn ennen auttamista aina ensin miettimään, että mitä minä tästä hyödyn? Jos vastaus on "en mitään", niin selvitköön yksin.
Tampereen alueellatalvirenkaiden vaihdot sinkkunaisille tai yh-äideille vaihtotalous-periaatteella. Kik ZepiParkkonen.
Mitäs jos kävisit välillä siivoamassa, kokkaamassa jne. noiden tuttava miesten luona, joilta apua pyydät.
Ai niin, nämähän ovat molempien töitä ja sinun ei tarvitse tehdä vastavuoroisesti mitään.
Mihinkäs se sun parisuhde kaatui??
No eikä ku mie oon mies joka apua tarjoaa. Voit sieki pyytää palvelusta KIK ZepiParkkonen
Ei ole naisten ja miesten töitä.
Teet vain itse kaiken. Jos et osaa, opettelet. Näin jokainen mieskin joutuu tekemään. Vai eikö nainen pysty tuohon?
Hei.
Nyt miehenä täytyy kyllä sanoa, että kommenttinne tuntuu perustuvan kovin pieneen otantaan. Harmi, että kohdallenne on sattunut peukkumiehet.
Minä ainakin laitan ruuat, pesen pyykit ja siivoan meillä. Mutta Wilma viesteihin en ole kovin aktiivisesti paneutunut.
Mut oma näkemykseni on, että sinkkuna pärjäisin jopa paremmin. Ainakin noiden töiden osalta. Mut kyllähän siinä sitten tulee muita haasteita tilalle.
JanSus
Vierailija wrote:
Miehenä minä ilomielin autan naisia ns "miesten töissä".
Asun rivitalossa ja naapurissani asuu yh-äiti, olen rakentanut hänen terassille aidan ja kurkannut joskus auton konepellin alle, rahaa en pyydä koska luonteeni nyt vain on sellainen että olen avulias.
Ja kyllähän siitä tulee miehinen olo kun saan auttaa naista ns "miesten töissä".
Luonteeni on tosiaan sellainen että olen avulias ja autan aina heikompia ihmisiä sukupuolesta riippumatta.
Saatan olla vanhanaikainen tässä asiassa mutta se ei minua haittaa.
M28
Oi muuta mun naapuriin! 😍 t. Leskiäiti
Minäkin olen kai vanhanaikainen kun olen sitä mieltä että on ihan ok etten naisena osaa kaikkia ns. miesten töitä. Monet hommat (ei kaikki) vaatii fyysistä voimaakin, jota mulla ei ole. Toki joudun nykyisessä elämäntilanteessani hoitamaan kaikenlaista, mutta aina ei vaan jaksaisi yrittää hallita kaikkea.
Noh, silloin kun olin naimisissa, meillä kyllä ostettiin ihan palveluna sähkärin työt ja peräkärrykin piti vuokrata. Työkaluja osaan käyttää itsekin. Auton renkaat vaihtoi silloin ja nyt rengasliike, sillä erotuksella, että nykyään säilytän renkaani siellä liikkeessä hotellissa (koska varastooni ei mahdu ja se on kylmä). Eli kamalasti mitään ei muuttunut eron jälkeen, paitsi että peräkärryn saan nykyään käyttöön halvemmalla, kun voin pyytää miesystävää avuksi kärryineen.
Ei kaikilla miehillä ole mitään älytöntö "miesten työ"-turvaverkkoa ja ei kaikki naiset ole peukalo keskellä kämmentä "miesten töiden" suhteen.
Kyllä minä sinällään ymmärrän ap:ta, jos on tilanne ollut tuollainen että monet hommat on hoitunut kaveriapuna tuosta vaan ja tietyt jutut on aina ollut miehen vastuulla, niin on siinä opettelua miten ne hoidetaan yksin. Mutta ei hätää, kyllä siihen oppii.
Itse olen kyllä sitä mieltä ja sillä tavoin myös kasvatettu, ettei millään kotitöillä ole sukupuolia ja ihan jokaisen pitäisi osata huolehtia kodistaan ja autostaan ihan itsekin, sukupuolesta riippumatta. Parisuhteessa voi toki hommia jakaa mielenkiinnonkohteiden mukaan, mutta ei niin että joku asia on 100% toisella ja on sit ihan pulassa jos toinen ei syystä tai toisesta sitä enää teekään.
Kaupungissa asuvalla on kyllä aika harvassa ne hommat, joihin tarvitsisi miestä. Sähkötöitä nyt ei saakaan tehdä kuin ammattilainen, kotiinkuljetuspalvelut ei yleensä paljon maksa ja peräkärryä nyt muutenkin omistaa harva. Koneista tarvitsee lähinnä akkuporakonetta ja sen käytön oppii kyllä kuka vaan.
Mulla on poika, tyttären avopuoliso ja veli jotka auttaa. Okei, isäni auttaa myös mutta hän on sen verran iäkäs jo että lähinnä pyydän autokuskiksi jos pitää isoja autoja ajella tai peräkärryä. Maksan bensarahoja tai pienen palkkion, laitan ruokaa talkooporukalle tai leivon näille auttajille jos tarvitsevat jotain juhlatarjoiluja.
Mitkä on miesten töitä? Pippelin heiluttelu. Teen itse kaikki työt - en tarvitse pipoelinheiluttelijaa.
Harva kantaa pesukonetta yhtään mihinkään :D nokkakärryillä homma sujuu melko kevyesti ja siihen ei mitään erityistä voimaa tarvita.