Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistun kerrostalossa asumisessa äänten vuoksi

Vierailija
17.10.2019 |

Olenko jotenkin kummajainen jos en jaksa kuunnella ulko-oven ääniä, putkien paukkumista, parvekkeiden ovien availua, naapurien keskusteluääniä (en saa selvää mutta kuulen puheen) ym. elämisen ääniä?

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa uusissa elementtitaloissa kyllä äänet kuluu hyvin.

Niin tekee, 2012 rakennetussa talossa naapuripariskunnan tappelut kuului seinän läpi niin hyvin ettei tarvinnut enää Salkkareita katsoa.

Vierailija
82/90 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se, joka kehui tuolla aiemmin niitä kustomoituja korvatulppia ja asuu sen megalorottelijan alla.

Kustomoidutkaan tulpat ei suinkaan blokkaa ihan kaikkia ääniä, herään kyllä niidenkin kanssa esim. herätyskelloon, huomaan puhelinsoiton jos on äänet päällä jne. (ja ovessa pidän aina turvaketjua, joten turvallinen olo nukkua). Mutta sen lorinan ja vessanvetokohinan ne tulpat blokkaa ihanasti, ja osittain myös seurustelukumppanini satunnaisen kuorsauksen. Arkisin kun olen yksin kotona, niin tulpat on korvissa aina. Ei ole aiheuttanut ainakaan toistaiseksi mitään ongelmia, päinvastoin.

Puoli vuotta yritin sinnitellä ilman tulppia, mutta en vain tottunut ääneen niin, ettei se olisi herättänyt öisin tai häirinnyt muuten. Joku tasainen tai muuten neutraali ääni voisi ehkä olla helpompi. Tässä tapauksessa lorottelija on herttainen vanha pappa, joka ei taatusti tee sitä tahallaan. Siitä huolimatta omaan korvaani kusen lorina kuulostaa vastenmieliseltä silloin kun se kuuluu kovaa ja yrität samalla esim. syödä, nukkua, keskittyä töihin / opiskeluun, tai nauttia pienestä ihanasta hemmotteluhetkestä saunassa tai herkästä hetkestä miehen kanssa. Jos se ei ole ongelma jollekulle muulle, niin olen vilpittömästi iloinen puolestanne!

Itse olen iloinen siitä, että kyse tosiaan on vain lorottelusta, ja että asiaan on olemassa ratkaisu. Joku piriporukka tms. olisi todellakin vielä moninverroin pahempi. Meidän taloyhtiössä onneksi tuntuu asuvan mukavia ihmisiä, ainoa ongelma on se viemäriputkien äänieristys. Vessassa saa ja pitää käydä silloin kun on tarve kellonajasta riippumatta.

Kusemisen ääni on kyllä inhottava, mutta itseä häiritsee puolet enemmän kova töminä. Erityisesti jos sitä joutuu kuunnella päivittäin. Se kuuluu musiikin kuuntelun läpi (kuulokkeet korvissa) eikä oikein mikään peitä sitä.. bassomainen tumiseva ääni. Ja kun se tulee aina yllättäen, aina sitä stressaa että koska se taas alkaa. "Jaa nyt se käveli keittiöön, kohta tömistää takaisin" jne. :( Siihen olen herännyt jopa kesken unien, enkä joskus saanut unta sen takia. Aivan pepusta. Kunpa ihmiset kävelisi hiljempaa tai laittaisi mattoja lattialle :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Misofonia. Misofoonikon on vaikea asua kerrostalossa, sietää toisten ihmisten ääniä esim. syödessä tai jopa hengitystapa voi ajaa hulluksi. Muutkin äänet vaivaavat mutta eivät kaikki äänet.

Vierailija
84/90 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalosta saa sentään häiriköt hittoon, mutta yritäpä samaa ok-alueella. Kaljottelevaa ja stereoita ulkona huudattavaa Keijoa ja Kaisaa joudut sietämään öin, päivin. Niiden paljunläiskettä ja savua kesäöinä, kirkumista ja perheriitoja, nurmikonleikkuuta randomina maanantaiaamuna kolmelta. Kakaroita, jotka räjäyttää postilaatikot ja polttaa roskakatoksesi.

Vierailija
85/90 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on auttanut ikä, korvatulpat ja kuulokkeet sekä muiden stressitekijöiden (miesvauvan 😂) karsiminen.

Tässäkin äänet kuuluu, mutta paljon auttaa kun vähän tutustuu naapureihin (hyvän päivän tasolla) ja huomaa, ettei ne tahallaan ja ilkeyttään ääntä pidä.

Ja jotka pitää, saa yhtiökokouksen enemmistöpäätöksellä pihalle. Taloyhtiö ottaa kämpän hallintaan kolmeksi vuodeksi. Moneen mekastajaan ja mekastajan vuokraisäntään se tepsii.

Vierailija
86/90 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Misofonia. Misofoonikon on vaikea asua kerrostalossa, sietää toisten ihmisten ääniä esim. syödessä tai jopa hengitystapa voi ajaa hulluksi. Muutkin äänet vaivaavat mutta eivät kaikki äänet.

Ajaa hulluksi XDDDDD OPETELKAA SUOMEA ja tajutkaa, että joka ikistä englanninkielistä juttua ei voi kääntää sanasta sanaan suomeksi 😑

Vierailija
87/90 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän oikein hyvin tuon että naapurien lorotukset ja varsinkin kanta-askeleet saa raivon partaalle. Hyvä idea laittaa heti tulpat korviin kun tulee kotiin, ei tarvitse kuunnella jytinää. Nyt se joka aikoo sanoa että että muuta metsään pitäköön mölyt majassaan. Kaikilla ei todellakaan ole mahdollista muuttaa metsään vaikka sen niin mielelläni tekisin. Tsemppiä kaikille meille jotka joutuvat asumaan mölyapinoiden ympäröimänä!!!

Vierailija
88/90 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Kerrostalon ulkopuoleltakin kuuluu kokonainen äänimaailma ja tiemelu. Ellei onnistu sulkemaan sitä tai ole parempi sijainti. Lisäksi teillä on huollot ja rempat joskus.

Vierailija
89/90 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tuhonnut terveyteni. Olen herkkäuninen ja kärsin myös unettomuudesta. Yöllä saattaa olla muutama tunti hiljaista. Nukahtamiseen menee kuitenkin pari tuntia sen jälkeen, kun naapuri lopettaa tömistelyn ja kälätyksen. Pari tuntia ehkä saa nukuttua, kunnes alkaa ovien paiskominen ja mopon huudatus parkkipaikalla ym. Päivälläkään ei voi nukkua. Aina joku poraa, juoksee tai huoltomies ajelee pihalla jollain koneella.

Sairaana, köyhänä ja autottomana vaatii isoja ponnisteluja muuttaa täältä jonnekin korpeen.

Vastamelukuulokkeilla saat nukuttua.

Olen eri, mutta en tajua miten kukaan pystyy käyttämään vastamelukuulokkeita. Kokeilin, ja ne sattuvat korviin. Takuuvarma keino pilata kuulonsa! Varmaan mennyt jo pilalle, jos niitä pystyy käyttämään.

Jotain on pahasti pielessä, jos vastamelukuulokkeita suositellaan ratkaisuksi yhtään mihinkään.

Vierailija
90/90 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuuntelen käytävästä iloisia ja kovia ääniä, niin avaan aina oven ja sanon, että jouuuu miten menee, oisko kellää 20€?