Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistun kerrostalossa asumisessa äänten vuoksi

Vierailija
17.10.2019 |

Olenko jotenkin kummajainen jos en jaksa kuunnella ulko-oven ääniä, putkien paukkumista, parvekkeiden ovien availua, naapurien keskusteluääniä (en saa selvää mutta kuulen puheen) ym. elämisen ääniä?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ahdisti minua ja miestänikin.

Nyt on asuttu 10kk maalla oma-kotitalossa ja täällä on uskomattoman ihanaa asua.Sisälle ei koskaan kuulu mistään mitään.

Olimme molemmat täysin loppu asumaan kerrostalossa...ja taajamassa yleensäkin.

Vierailija
22/90 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän talossa kuuluu ääniä ylhäältä ja alhaalta, mutta ei onneksi seinänaapureilta. Ylivoimaisesti pahin ääni täällä on se kun yläkerran mies käy pissalla ja vetää vessan. Käy tarpeillaan n. klo 21-07 välillä kahden tunnin välein. Lorotus kuuluu, niin kuin kusisi ämpäriin metrin päässä. Yläkerran viemäriputket vielä menee juuri makkarin kulmassa. Ääni kuuluu koko huoneistossa.

Viikonloput olen yleensä miesystävän luona jossa ei ole vastaavaa ongelmaa. Pari vuotta sitten ostin oman korvani mukaan muotoillut korvatulpat, joita käytän nykyään aina ollessani yksin kotona. Tulpat menee korviin heti kun tulen kotiin ja olen saanut kengät pois jalasta, ja vastaavasti lähtee korvista vasta sitten kun olen jo pukemassa lähteäkseni. Tulpat on olleet ihan ylivoimainen pelastus, ilman niitä en usko että asuisin täällä enää.

Yritin alkuun käyttää tavallisia apteekkitulppia, mutta ne ärsytti korvakäytäviä niin että pahimmillaan ne olivat ruvella ja vuosivat verta. Kustomoidut tulpat maksoi n. 120e, mutta on olleet ehdottomasti hintansa väärti. Eivät ärsytä korvaa millään tavalla.

Itse olen kanssa melko herkkä äänille (mässytys, juurikin se kusen lorina jne). Tällaista voi ehkä olla sellaisen ihmisen ymmärtää, joka ei itse häiriinny äänistä samalla tavalla. Suosittelen vilpittömästi noita kustomoituja tulppia, jos muutto muualle ei ole vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän talossa kuuluu ääniä ylhäältä ja alhaalta, mutta ei onneksi seinänaapureilta. Ylivoimaisesti pahin ääni täällä on se kun yläkerran mies käy pissalla ja vetää vessan. Käy tarpeillaan n. klo 21-07 välillä kahden tunnin välein. Lorotus kuuluu, niin kuin kusisi ämpäriin metrin päässä. Yläkerran viemäriputket vielä menee juuri makkarin kulmassa. Ääni kuuluu koko huoneistossa.

Viikonloput olen yleensä miesystävän luona jossa ei ole vastaavaa ongelmaa. Pari vuotta sitten ostin oman korvani mukaan muotoillut korvatulpat, joita käytän nykyään aina ollessani yksin kotona. Tulpat menee korviin heti kun tulen kotiin ja olen saanut kengät pois jalasta, ja vastaavasti lähtee korvista vasta sitten kun olen jo pukemassa lähteäkseni. Tulpat on olleet ihan ylivoimainen pelastus, ilman niitä en usko että asuisin täällä enää.

Yritin alkuun käyttää tavallisia apteekkitulppia, mutta ne ärsytti korvakäytäviä niin että pahimmillaan ne olivat ruvella ja vuosivat verta. Kustomoidut tulpat maksoi n. 120e, mutta on olleet ehdottomasti hintansa väärti. Eivät ärsytä korvaa millään tavalla.

Itse olen kanssa melko herkkä äänille (mässytys, juurikin se kusen lorina jne). Tällaista voi ehkä olla sellaisen ihmisen ymmärtää, joka ei itse häiriinny äänistä samalla tavalla. Suosittelen vilpittömästi noita kustomoituja tulppia, jos muutto muualle ei ole vaihtoehto.

Kiitos tästä viestistä. Olenkin jo harkinnut noita omasta korvasta valettuja tulppia. Lähes kaikkia muita korvatulppia ja -suojia olenkin jo käyttänyt, mutta tosiaan korvat on alkaneet niihin oireilla. Silti stressitasoa/ahdistusta helpottaa ja ilman en enää pysty enkä edes halua olla. Nyt täytyy vaan panostaa laatuun ja varmasti ovat hintansa arvoiset, jos kerran auttavat. Kiitos vielä kerran :)

Vierailija
24/90 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu! Ja kun usein naapurit ovat sellaisia, etteivät kunnioita toisia mm. noudattamalla hiljaisuusaikaa. Mua ahdistaa toisten äänet ihan hirveästi. Tulee olo, että yksityisyyttäni ja rauhaani rikotaan ja toinen tulee iholle. Olen sinkku ja asun Helsingissä, vuokrat on todella kalliita ja omakotitaloon mulla ei ole varaa.

Unelmoin omasta mökistä metsän laidalla. Luonnon äänet rauhoittavat.

N26

Vierailija
25/90 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä noita kustomoituja tulppia saa? Mulla oikeasti pimenee kohta päässä kun vtuttaa naapurien mölyt.

Vierailija
26/90 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, kestin normaalia kerrostaloa hyvin, mutta nyt oon solukämpässä Lontoossa ja täällä on hirveetä, mitään äänieristystä ei ole + ulkona on koko ajan dokaavia opiskelijoita. Mun ratkaisu mielenrauhan säilyttämiseen on vastameluihin investointi, mulla oli aiemmin Bosen QC 25:t ja nyt ne Sonyn uusimmat, näissä on kyllä merkittävästi tehokkaampi vastameluominaisuus. Täällä kuuluu jopa puhe täysin läpi, herätyskello, kävely, ihan kaikki, mut kuulokkeilla on ihana hiljaisuus ja näissä on tosi hyvä äänenlaatu kanssa, en sais ilman mitään aikaiseksi.

Vierailija
27/90 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aattelin itse kanssa hankkia noi kustomoidut tulpat, hyvä tietää, että ihmisillä on hyviä kokemuksia niistä! Olen nukkunut hyvin pehmeillä ja mukavilla vaahtomuovitulpilla (ei niillä karheilla), mut korvakäytävät on valmiiksi ärtyneet atopian takia. Niihinhän saa valita siis äänieristystason itse, kantsii googletella, mikä on lähin paikka, joka tekee, et niiden tarttee toki ottaa muotit tms korvakäytävistä. -26

Vierailija
28/90 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tuhonnut terveyteni. Olen herkkäuninen ja kärsin myös unettomuudesta. Yöllä saattaa olla muutama tunti hiljaista. Nukahtamiseen menee kuitenkin pari tuntia sen jälkeen, kun naapuri lopettaa tömistelyn ja kälätyksen. Pari tuntia ehkä saa nukuttua, kunnes alkaa ovien paiskominen ja mopon huudatus parkkipaikalla ym. Päivälläkään ei voi nukkua. Aina joku poraa, juoksee tai huoltomies ajelee pihalla jollain koneella.

Sairaana, köyhänä ja autottomana vaatii isoja ponnisteluja muuttaa täältä jonnekin korpeen.

Vastamelukuulokkeilla saat nukuttua.

Luurit päässä mitään nukuttua saa. Kerrostaloasuminen on täyttä sitä itseään.

Vierailija
29/90 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on kohtalontovereita!  Todellakin, jos vain varaa olisi pysyisin helvetin kaukana kerrostaloista ja jättäisin niissä asumisen ihanuuden cityvihreille ja päihteidenkäyttäjille.

Vierailija
30/90 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestänyt minäkään. Muutin uuteen paritaloon. Ei kuulu enää mitään. Sielu lepää.

Vierailija
31/90 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopisikohan ne kustomoidut tulpat minulle? Mulla on seborroinen ekseema korvakäytävissä ja ne tulehtuu helposti. Eli esim. normi tulppia mahdoton käyttää.

Vierailija
32/90 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että kaikilla ei ole mahdollisuutta muuttaa pois kerrostalosta äänien takia, mutta hankkikaa ihmeessä ne korvatulpat helpottaaksenne elämää. Ei ole mitään järkeä väkisin omaa mieltä rasittaa ja olla ns. hulluuden partaalla.

Kertasijoituksena toki tuollaiset muotoillut kalliit verrattuna halpaversioihin, mutta jos ratkaisu auttaa arkea ja saa elämänlaatua paremmaksi niin lienee kannattava sijoitus.

Vierailija
33/90 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu hienoa kuunnella yläkerran vosun koko yön kestävää kimeän kiihtynyttä nalkutusta ja täyttä huutoa/kirkumista ukolleen. Käyn kohta pistään sen itse hiljaiseksi.

Vierailija
34/90 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama. Haluaisin asua kyllä Helsingissä ja täällä alueella missä asun, mutta ärsyttää kun kesällä ei voi tuulettaa kun alakeran naapuri röökää 24/7 ja sen partsin ovi vinkuu kymmeniä kertoja päivässä niinkuin kissaa rääkättäis. Ei taida kauheasti poistua kotoaan kun kuulen sen oven vinkunan ihan joka päivä kun itse olen kotona.. Samoin naapurista kuuluu töminät, keittiönkaapin paukahdukset ja oven paiskomiset jne. Ja täällä asuu sisällä polttavia henkilöitä (kielletty sisällä) ja mitään sanktiota ei tule vaikka useampi valittaa. Että joo. Omakotitalo olisi niin ihana ja niin ettei naapureilla ole suoraa näköyhteyttä

Vierailija
35/90 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei häiritse oven paukkeet tai pissalorotukset, eihän se lorina kauan kestä. Mutta kuivauspuhaltimen huuto häiritsee. Meidän taloyhtiössä sitä huudatetaan öisinkin, ja mun sänky on sen helvetinkoneen   yläpuolella. Oon nyt niin piippuun ajettu tämän takia, että en jaksa enää käydä töissä, kun ei saa nukkua yöllä eikä päivällä. Ja on viety asiaa eteenpäin taloyhtiössä, mutta yökuivattajien oikeudet on tärkeämmät kuin minun yöunet.

Muutan muualle kun saan muualta asunnon, mutta ei se nykyistä työssäkäyntiä enää pelasta.

Koen samoin kuin aiempi kirjoittaja: tämä melu on vienyt terveyteni.

Vierailija
36/90 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ihan ymmärrä tota vastamelukuulokkeen periaatetta. Äänihän on ääniaaltoja, käytännössä ilmanpaineen vaihtelua. Kuulokkeet blokkaa sen pois korvista, mutta aistiihan kovan metelin silti kehollaan, esimerkiksi tärinän tai paukkeen.

Luulen että ite ainakin kokisin vielä hermostuttavampana kun en kuulisi ääntä mutta tuntisin sen muulla keholla.

Vierailija
37/90 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli metelistä (etenkin yläpuolelta kuuluvasta painavien tavaroiden jatkuvasta pudottelusta) ihan hirveä stressi. Ahdistuin ja muutuin säikyksi. Lopulta tuli jopa sydänoireita, vaikka olen aika nuori sellaiseen. Siinä oli jatkuva stressi- ja pelkotila päällä, kun sitä meteliä saattoi tulla milloin vain. Kovat pamaukset on pahimpia. Etenkin yöaikaan.

En enää koskaan aio asua kenenkään alapuolella. Itseäni hävettää jopa se, jos joskus vahingossa pudotan jotain pientä lattialle, koska en haluaisi häiritä muita. Mutta kaikki eivät tosiaankaan ajattele samoin.

Vierailija
38/90 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että kaikilla ei ole mahdollisuutta muuttaa pois kerrostalosta äänien takia, mutta hankkikaa ihmeessä ne korvatulpat helpottaaksenne elämää. Ei ole mitään järkeä väkisin omaa mieltä rasittaa ja olla ns. hulluuden partaalla.

Kertasijoituksena toki tuollaiset muotoillut kalliit verrattuna halpaversioihin, mutta jos ratkaisu auttaa arkea ja saa elämänlaatua paremmaksi niin lienee kannattava sijoitus.

Ilman tulppia kerrostaloeläminenhän olisikin täysin sietämätöntä, mutta eivät nekään aina ihmeitä tee.

Vierailija
39/90 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miten työssäkäyvät jaksavat ylipäänsä kerrostaloasumista.

Vierailija
40/90 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä joka taloyhtiössä on se yksi ongelmatapaus joka soittaa musiikkia lujalla, pitää bileitä, polttaa tupakkaa jne josta sitten muut asukkaat joutuvat kärsimään