Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistun kerrostalossa asumisessa äänten vuoksi

Vierailija
17.10.2019 |

Olenko jotenkin kummajainen jos en jaksa kuunnella ulko-oven ääniä, putkien paukkumista, parvekkeiden ovien availua, naapurien keskusteluääniä (en saa selvää mutta kuulen puheen) ym. elämisen ääniä?

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin omakotitalosta rivitaloon. Ihana rauha, naapurissa kaksi lasta, ihanan rauhallista.

Tuli tyhjillään olevaan huoneistoon seinänaapuriksi nuori nainen. Kirveellä päähän -meininki vain yhdestä lipaston vedosta lattialla keskellä yötä, kello 1.03. NIRRRIIIIKRIIIIIIK.

Hyvän tähden sä voit vetää sitä whateveriä yöllä, mutta laita ne huopapalat jalasten alle. Sen jälkeen se on huihhhsiuh.

Ei peruselämänöitä ole tarkoitettu korvatulpilla umpioitavaksi (jossain hotellissa satunnaisesti toki). Korvia on 'tuuletettava' se ei ole terveellistä että aina silikonit on korvakäytävillä.

Entäs kun poliisi käskyttää yöllä kello 2.06 että kaikki ulos, kaikki heti ulos - sä vain ummm ummm ummm 😴.

Vierailija
62/90 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut muuttaa Kajaaniin siellä ei kuulu kuin vähämielisten peräkammarin poikien ulvonta talvisin pakkasyössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata muuttaa niihin kaikkein halvimpiin asuntoihin. Ne on syystäkin halpoja.

Äitini osti omistusasunnon uudesta kerrostalosta. Seinänaapuri kaatuilee kännissä rapussa ja huudattaa telkkaria.

Vierailija
64/90 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kun tuntuu olevan kerrostaloasumisen ekspertit paikalla, kysyisin saako kerrostalossa käydä öisin vessassa? Siis saako se lorottaja myös vetää vessan, vai pitääkö odottaa aamuun asti ennen kuin vessan voi vetää? Kun jotenkin tuntuisi, että vessan vetäminen pitää kuitenkin isomman äänen kuin kuin pelkkä lorotus.

Ei vessan vetämisestä tule kovaa ääntä. Kova ääni tulee siitä, kun lorotetaan seisaaltaan paineella keskelle vessanpöntön vettä. Istuen pissatessa lorina on paljon vaimeampi ja tuskin häiritsee naapureita.

Vierailija
65/90 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi minun ulkomaalaissyntyinen kaverini joskus totesi, että Suomessa saattaa olla vähän ahdistunut ilmapiiri siksi, että täällä on paljon ihmisiä, jotka aidosti ahdistuvat jos huomaavat jonkun vaikka pissineen rappukäytävään. Totesi tämän ihan pokalla ja ilman mitään sarkasmia. Ja näinhän se on, että kun oikein pienistä asioista saa itsensä suggeroitua stressitilaan, elämä alkaa tuntua tosi vaikealta, vaikka tosiasiassa 'ongelma' on yläkerran miehen pissalorotus tai vastaava.

Kyllä se minusta on ihan oikea ongelma, jos joku öisinkin lorottaa kahden tunnin välein niin kovaa, että kuulostaa kuin ihan korvanjuuressa kusisi, kuten joku tuolla kertoi. Jos joka yö joutuu heräämään samaan ääneen parin tunnin välein, niin vähemmästäkin menee stressitilaan.

Kyllä varmasti tuollainen säännöllinen lorottelu häiritsee ja se on ymmärrettävää, mutta muistathan senkin, että kukaan tuskin tahallaan sitä harrastaa ja usein taustalla on esim jokin sairaus jolloin tuo lorotteleva ihminen kärsii itsekin siitä, että pissalle täytyy herätä useita kertoja yössä.

Vierailija
66/90 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin omakotitalosta rivitaloon. Ihana rauha, naapurissa kaksi lasta, ihanan rauhallista.

Tuli tyhjillään olevaan huoneistoon seinänaapuriksi nuori nainen. Kirveellä päähän -meininki vain yhdestä lipaston vedosta lattialla keskellä yötä, kello 1.03. NIRRRIIIIKRIIIIIIK.

Hyvän tähden sä voit vetää sitä whateveriä yöllä, mutta laita ne huopapalat jalasten alle. Sen jälkeen se on huihhhsiuh.

Ei peruselämänöitä ole tarkoitettu korvatulpilla umpioitavaksi (jossain hotellissa satunnaisesti toki). Korvia on 'tuuletettava' se ei ole terveellistä että aina silikonit on korvakäytävillä.

Entäs kun poliisi käskyttää yöllä kello 2.06 että kaikki ulos, kaikki heti ulos - sä vain ummm ummm ummm 😴.

Ja entä jos asuntoon murtaudutaan, eikä korvatulppien kanssa siihen herää? Tämä minua jotenkin ahdistaa suuresti, etten kuule niitäkään ääniä sitten mitä pitäisi kuulla ja asunnossani voisi hiippailla kuka vaan.

Vierailija
67/90 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa uusissa elementtitaloissa kyllä äänet kuluu hyvin.

Vierailija
68/90 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei häiritse naapureiden äänet. Olen ikäni asunut kerrostalossa. On jopa lohdullista kuulla elämän ääniä ympärillään. Mutta mua häiritsee se, että täällä ei ole ikinä täysin hiljaista missään, ei yöllä, eikä päivällä. Lähellä on tehdas, josta kuuluu aina jotain kohinaa ja puhinaa, isolla tiellä on aina liikennettä, junat kulkevat. Joskus kaipaan täydellistä hiljaisuutta. Saisipa välillä olla viikon jossain korvessa.

Vierailija
69/90 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja entä jos asuntoon murtaudutaan, eikä korvatulppien kanssa siihen herää? Tämä minua jotenkin ahdistaa suuresti, etten kuule niitäkään ääniä sitten mitä pitäisi kuulla ja asunnossani voisi hiippailla kuka vaan.

Hui! Älä pelottele...

Vierailija
70/90 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi minun ulkomaalaissyntyinen kaverini joskus totesi, että Suomessa saattaa olla vähän ahdistunut ilmapiiri siksi, että täällä on paljon ihmisiä, jotka aidosti ahdistuvat jos huomaavat jonkun vaikka pissineen rappukäytävään. Totesi tämän ihan pokalla ja ilman mitään sarkasmia. Ja näinhän se on, että kun oikein pienistä asioista saa itsensä suggeroitua stressitilaan, elämä alkaa tuntua tosi vaikealta, vaikka tosiasiassa 'ongelma' on yläkerran miehen pissalorotus tai vastaava.

Kyllä se minusta on ihan oikea ongelma, jos joku öisinkin lorottaa kahden tunnin välein niin kovaa, että kuulostaa kuin ihan korvanjuuressa kusisi, kuten joku tuolla kertoi. Jos joka yö joutuu heräämään samaan ääneen parin tunnin välein, niin vähemmästäkin menee stressitilaan.

Kyllä varmasti tuollainen säännöllinen lorottelu häiritsee ja se on ymmärrettävää, mutta muistathan senkin, että kukaan tuskin tahallaan sitä harrastaa ja usein taustalla on esim jokin sairaus jolloin tuo lorotteleva ihminen kärsii itsekin siitä, että pissalle täytyy herätä useita kertoja yössä.

Mutta eihän suurin ongelma ole se, että naapuri käy vessassa usein, vaan se että se täytyy tehdä mahdollisimman kovalla metelillä. Minulla oli yhdessä huonosti äänieristetyssä talossa kolme eri naapuria samassa asunnossa sinä aikana kun siinä asuin, ja kaikkien vessakäynnit kyllä kuuluivat minun asuntooni, mutta vain yhden heistä häiritsevästi. Ja se lorina olikin sitten jo jotain ihan järkyttävää.

Vierailija
71/90 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän suurin ongelma ole se, että naapuri käy vessassa usein, vaan se että se täytyy tehdä mahdollisimman kovalla metelillä. Minulla oli yhdessä huonosti äänieristetyssä talossa kolme eri naapuria samassa asunnossa sinä aikana kun siinä asuin, ja kaikkien vessakäynnit kyllä kuuluivat minun asuntooni, mutta vain yhden heistä häiritsevästi. Ja se lorina olikin sitten jo jotain ihan järkyttävää.

Ex-yläkerran naapurini oli ikävä kyllä pirin viihdekäyttäjä ja sehän lisää virtsaneritystä. Tyyppi saattoi valvoa parikin vuorokautta putkeen ja kävi vähän väliä wc:ssä, ilmeisesti hänellä oli hevosen rakko kun järjettömän kovaääninen lorotus vain jatkui ja jatkui ja jatkui... Muutenkin jaksoi mekkaloida ja kekkuloida yöt läpeensä, olin äärimmäisen helpottunut kun jamppa lopulta joutui vaihtamaan maisemaa.

Vierailija
72/90 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt täytyy sanoa, että aika moni tottuu nukkumaan esim. lasten huudon, kellontikityksen, erilaisten sähkölaitteiden äänten ja ovien kolahtelujen läpi. Tiedän sellaisenkin tyypin, joka nukkuu televisio auki. Varmasti lorotus alkuun ärsyttää, mutta kyllä siihen parissa viikossa varmasti tottuu niin paljon, ettei enää sen takia heräile.

Minä asuin kuusi vuotta käsittämättömän megalorottajan alapuolella enkä tottunut. Hankin aina vain tehokkaampia korvatulppia, mutta en onnistunut tuona aikana löytämään sellaisia, jotka korvissa en heräisi kusemiseen. Lopulta muutin pois. Jotkut varmasti tottuvatkin vaikka mihin meluun, mutta monille käy päinvastoin: mitä useammin jokin ääni säikäyttää yhtäkkiä hereille, sitä herkemmäksi sille tulee. Kyllä minäkin sitä paitsi pystyn TV auki tai musiikki päällä nukkumaan, kun sitä ääntä tulee koko ajan, mutta jos muuten on hiljaista ja sitten yhtäkkiä esim. juuri parin tunnin välein tulee jokin kova ääni, niin aika vaikea sellaiseen on tottua.

Kuulostaa hirveältä. Suomalaisen asumisen salatut piinat: parveketupakoitsija ja megalorottaja, usein vieläpä sama mies. Jonka vaimo on kerrostalokyylä ja öisin asunnossaan kävelijä.

Megalorottajaa ja tupakoitsijaa perseemmästä on bilettäjä, luukuttaja, kolistelija ja örveltäjä. Hauskoja eivät ole myöskään päälle hyökkäävät eläimet, väkivaltaiset linnakundit ja ryöstelevät narkomaanit.

Vierailija
73/90 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kerrostaloja suunnitella tai rakenneta, jotta ihmisillä olisi niissä mukava asua ja rauhallista elää vaan ihan muista syistä(raha).

Vierailija
74/90 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se, joka kehui tuolla aiemmin niitä kustomoituja korvatulppia ja asuu sen megalorottelijan alla.

Kustomoidutkaan tulpat ei suinkaan blokkaa ihan kaikkia ääniä, herään kyllä niidenkin kanssa esim. herätyskelloon, huomaan puhelinsoiton jos on äänet päällä jne. (ja ovessa pidän aina turvaketjua, joten turvallinen olo nukkua). Mutta sen lorinan ja vessanvetokohinan ne tulpat blokkaa ihanasti, ja osittain myös seurustelukumppanini satunnaisen kuorsauksen. Arkisin kun olen yksin kotona, niin tulpat on korvissa aina. Ei ole aiheuttanut ainakaan toistaiseksi mitään ongelmia, päinvastoin.

Puoli vuotta yritin sinnitellä ilman tulppia, mutta en vain tottunut ääneen niin, ettei se olisi herättänyt öisin tai häirinnyt muuten. Joku tasainen tai muuten neutraali ääni voisi ehkä olla helpompi. Tässä tapauksessa lorottelija on herttainen vanha pappa, joka ei taatusti tee sitä tahallaan. Siitä huolimatta omaan korvaani kusen lorina kuulostaa vastenmieliseltä silloin kun se kuuluu kovaa ja yrität samalla esim. syödä, nukkua, keskittyä töihin / opiskeluun, tai nauttia pienestä ihanasta hemmotteluhetkestä saunassa tai herkästä hetkestä miehen kanssa. Jos se ei ole ongelma jollekulle muulle, niin olen vilpittömästi iloinen puolestanne!

Itse olen iloinen siitä, että kyse tosiaan on vain lorottelusta, ja että asiaan on olemassa ratkaisu. Joku piriporukka tms. olisi todellakin vielä moninverroin pahempi. Meidän taloyhtiössä onneksi tuntuu asuvan mukavia ihmisiä, ainoa ongelma on se viemäriputkien äänieristys. Vessassa saa ja pitää käydä silloin kun on tarve kellonajasta riippumatta.

Vierailija
75/90 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tömistelyihin ja sellaisiin ei auta vaikka liimaisi korvat umpeen, koska se matala ääni etenee vähän eri tavalla kuin korkeammat.

Vierailija
76/90 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua haittaa ääritapausten lisäksi kaikesta häiriintyjät, kaikkea kritisoivat jne.

Ei saisi puhua puhelimessa, keskenään, kulkea ihan ihmisiksi ovista paiskomatta mitään, ei käyttää hissiä. Minäkin suljen ovet AVAINTA käyttäen. Eli melkoisen hiljaa. Kukaan ei saisi joskus harvoin, siis oikeasti käydä. Meillä ei juoda eikä biletetä, eikä mitään sen tyylistä seuraelämää. Mutta kai nyt tarpeen mukaan jonkun on saatava käydä tai itse poistua ja palata.

Vessanveto häiritsee, veden päästö, tiskaus, imurointi päiväsaikaan. Mikro. Vedenkeitin. Sänkyni. No, lahjoittakaa parempi. Minulla ei ole edes patjaa, ei ole ihme, jouset menneet. Ei vain ole rahaa. Senkus tiputatte postiluukusta setelejä. Lappu kiinni,mihin tarkoitettu.

Vierailija
77/90 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä missä asutte, mutta olen asunut 27 vuotta kerrostalossa Helsingissä . Hiljaisuus alkaa klo 23. Ei yhtään häiriötä. Musiikkia ei soiteta iltaisin. En ollenkaan ymmärrä miksi järjestyssääntöjä ei noudateta. Nehän ovat samat kaikissa kerrostaloissa.

Vierailija
78/90 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikissa taloissa kuulu äänet noin paljon läpi. Omassa talossani naapurista ei juuri kuulu mitään. Välillä lasten ääniä ja jotain poraamista, mutta en huomaa näitä ääniä edes viikottain. Vaihda taloa.

Vierailija
79/90 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on tullut kerran yksi valitus. Heittelimme kuulemma koiran luuta sunnuntaina ja siitä naapuri häiriintyi. Mielenkiintoista on, ettei meillä ole koiraa.

Vierailija
80/90 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä missä asutte, mutta olen asunut 27 vuotta kerrostalossa Helsingissä . Hiljaisuus alkaa klo 23. Ei yhtään häiriötä. Musiikkia ei soiteta iltaisin. En ollenkaan ymmärrä miksi järjestyssääntöjä ei noudateta. Nehän ovat samat kaikissa kerrostaloissa.

On taloja joissa ei kuulu pienimmätkin kolahdukset, töminät ja radiosoitot. Ja sitten on niitä taloja joissa kuuluu liiankin kanssa. 

Ja eikö sinua häiritse se että joku esim. luukuttaa keskellä päivää musiikkia siihen malliin, että koko asuntosi humisee?