Setlementtiasunnot kokemuksia?
Mietin pitäiskö hakea noilta kämppää. Onko kokemuksia? Minkä kuntoisia kämppiä, millaiset naapurit, jne.? Erityisesti Helsinki-kokemukset kiinnostaisi.
Kommentit (34)
No mammat, kai joku on näissä asunut?
Olen itse muuttamassa niitten taloille 1.3 P-Haagaan. Yhteisökoordinaattori vakuutti minulle että on rauhallinen talo ja eniten hakijoita juuri siihen taloon. En ainakaan huomannut mitään tosi epämääräistä kun kävin siellä allekirjoittamassa vuokrasopparin. Saunaosasto on todella siisti ja asunto mihin olen muuttamassa on juuri remontoitu.
En suosittele. Ystävä asuu siellä. Talot ovat törkeässä kunnossa ja suurin osa asunnoista remontoimatta rakentamisvuodesta asti. Esim. P-Haagassa on asunnoissa ja talossa hometta, jota kasvaa jopa muovimaton läpi. Useampi asukaskoordinaattori on todennut, että mitään ei tehdä, mutta kämpän saa remontoida omilla rahoillaan jos haluaa. Asunnoissa on lämpötila läpi vuoden liian korkea ja kesäisin 30-40 astetta. Asialle ei tehdä mitään, koska "laki kieltää tehostamasta ilmanvaihtoa", mutta asukas itse voi kuulemma teettää haluamaansa remonttia kuumuuden ehkäisyyn. Mitähän se olisi? Neuvoja ei anneta. Talon pihalla asuvat ja pesivät rotat. Vuokrat ovat normaalia tasoa. Asukaskoordinaattori lähti tuosta talosta keväällä valtavissa riidoissa. Nyt ei ole asukaskoordinaattoria ollut moneen kuukauteen. Vaikka Setlementtiliitto mainostaa juuri tätä palvelua erityisenä houkuttimena. Totuus taloista ja asunnoista - ehkä ei järjestökään - oikein kestä päivänvaloa...
Malmi sopii erityisen hyvin juopoille, pössyttelijöille ja bilehileille. Seuraaa saa jos ei omasta rapusta niin viereisistä Saton ja Hekan kämpistä. Kämppiin laitatettu laminaatat, joten takuulla kuulet, kuinka naapurisi koira korvaa ulkoilutuksen puutteen juoksemalla ja riehumalla asunnossa.
Kyllä setlementistä rakennetussa on parempi asua. Puutaloissa kun on niitä homeongelmia.
Lainaus : Totuus taloista ja asunnoista - ehkä ei järjestökään - oikein kestä päivänvaloa...
Hyvin välinpitämätöntä touhua, asukaskoordinaattoria ei kiinnosta mikään, raput ja pihat siivottomassa kunnossa, tiedottaminen olematonta. Koodari ei osaa, ei kiinnosta, eikä uskalla puuttua epäkohtiin. Tämä kolmella aluella Helsingissä, muista en tiedä.
Latokartanon setlementin yksiössä asuessani. Yläkerrassa asui peliriippuvainen joka huusi aamusta iltaan. Asiallinen puhe ei mennyt perille, vasta kun sanoin että täytyy pyytää käymään jätkät kylään niin lopetti, toisen seinän takana asu juoppo joka järjesti lähes joka yö illanistujaisia ja joivat viinaa ja polttivat pilveä.. pari kertaa kävin sanomassa ei mitään tehoa, no monesti tämän asukkaan vieraat pimputtelivat ovikelloa yöllä.. olisi varmaan pitänyt vetää turpaan, että olisivat lopettaneet.. toisen seinän takana asu nuori äijä joka aloitti teknon soittamisen aamu 6. Lisää voisin kertoa, mutta jaan myös Saunalahden setlementti asunnosta hieman.. talossa paiskotaan ulko-ovia(asunnoissa ei ole väli-ovia joten kaikki äänet raoista kantautuvat asuntoon.. kama liikkuu hyvin avoimesti ja viikonloppuisin ei tarvitse nukkua kun toiset hörhöt huutaa ulkona, yhdet yläkerrassa ja jos jostain syystä nämä asiat eivät toistu niin aamulla kuuluu tappelun ääniä.. en muuttaisi enään vaikka halpa vuokra. Onneksi päästiin muuttamaan pois.
Kierrä kaikki kaukaa missä mainitaan sanallakaan setlementti!
Oikein hyvä asua Haagan Setlementtiasunnossa. Asukkaista välitetään ja pidetään huolta. Pitkään asuneena huolettaa nykyisin kuitenkin koordinaattorin TODELLA vähäinen läsnäolo taloilla, vain muutama tunti/vko. Koordinattorin talolla olemisen maineella ei Setlementtiasunnot voi todellakaan enää "ratsastaa." Kaikesta huolimatta Setlementtiasunnoissa asuminen on turvallista ja saat olla mukana toiminnassa, jos itse haluat.
P.S. Haagan Setlementtiasunnoissa asunnot peruskorjataan sisään muuton yhteydessä. Ei luksusta, mutta "katto pään päällä." Eikö jo se ole luksusta, jos haluaa asua suht edullisesti. Ja ainahan voi muuttaa muualle, jos tulee tarvis ja alkaa "ahdistamaan", niin kuin yllättävän monia tänä päivänä. Oma asenteesi ratkaisee. Joo ja ainahan näitä "narisijoita" riittää...home kasvaa muovimaton läpi...JOS näin olisi...pois olisi jo muutettu! Ja ainahan tietysti jotain vois olla toisinkin.
Asuntoja ei ole äänieristetty ollenkaan, kaikki hajoaa käsiin, eikä Setlementti tee mitään. "Asumiskoordinaattorit" hymyilevät ja myötäilevät, mutta mitään eivät pysty tekemään. Taloissa ei ole isännöitsijöitä. Suurinosa asukkaista on joko alkoholisteja, narkkareita, työttömiä, vanhuksia tai opiskelijoita. Pyörävarastoon ei voi jättää mitään, autohallissa oleviin autoihin yritetään murtautua, yleiset tilat paskotaan/varastetaan kaikki mikä irti lähtee. Jos päätät muuttaa Setlementin asuntoon, suosittelisin hommaamaan hyvät korvatulpat ja päivien ajaksi tarpeeksi vahvat kaiuttimet, jotta musiikki/mölyäminen/koirien haukkuminen ei kuulu asuntoon. "Yhteisöllisyys", mitä Setlementti mainostaa, on vain sana. Näistä taloista et löydä mitään yhteisöä.
Millä perusteella olette saaneet tarjouksen?
Hakiko kukaan Sompasaaren asuntoihin?
Haettiin Sompasaareen, eipä ole tosin mitään kuulunut. Hakemuksia kuulemma tullut paljon mikä ei liene yllätys.
Minä hain sompasaarenasuntoihin puolison kanssa. Maanantaina tuli tarjous, kaksio 58neliöö. En ole varma otetaanko vastaan, sillä niin eeppistä kuin onkin en tykkää lattioiden väristä..
Tuomitkaa vain!
Nosteleeeen