Italiassa matkustaneet, myönnättekö et ruuat parhainta mitä ootte koskaan syöneet?
Mulla ainakin näin. Uskomattomia makuu elämyksiä.
Kommentit (80)
Noup.. jos ruuan oksentaminen Italiassa luetaan hyväksi elämykseksi niin sitten toki xD
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa niitä vehnäjauhopastoja ja pestona. Mössöruokaa.
Ainakin omat sukulaiset Italiasta ovat kertoneet, että pastaa syödään vain joitain kertoja viikossa. Eniten syövät erilaisia kasvisruokia ja kalaa.
Toki nämä alueelliset erot ovat Italiassakin todella suuria. Tämä sukulaisteni kokemus on läheltä Ranskan rajaa.
Olen syönyt ravintoloissa eri puolilla maailmaa, mutta parasta ruokaa teen minun makuun minä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänä kesänä ensimmäistä kertaa Italiassa ja ihan hyviä olivat useimmat ruuat, mutteivat kaikkein parasta, mitä olen koskaan syönyt. Yksi couscous-annos oli suorastaan pahaa, mutta nälissäni söin sen. Pari kertaa kävi niin, että ruokapaikat olivat kiinni silloin kun olisin halunnut syödä. Onneksi löytyi sentään jäätelökioskeja.
Joo, italialaiset ovat (ainakin osassa Italiaa) todella tarkkoja ruoka-ajoista. Ja niiden ulkopuolella saattaa olla vaikea saada ruokaa, varsinkin jos kyseessä on alue, missä ei ole valtavasti turisteja.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut ihmeellistä. Voi kyllä johtua siitä, ettei ollut varaa mennä niihin tasokkaimpiin paikkoihin.
Sardiniassa lounaaksi hummeripastaa. Maksoi 10e ja oli parasta ruokaa, mitä olen koskaan syönyt. Muutenkin italialainen ruoka on ihan tolkuttoman hyvää. Ei tarvi mennä kalliisiin paikkoihin, ei paikallisetkaan niissä käy.
Onhan se italialainen ruoka ihan ns. "perushyvää", en kuitenkaan sanoisi, että on parasta ruokaa ikinä. Toki parempaa, kun muka-italialaisruoka täällä.
Napolissa, eli pizzan kotikaupungissa, käyneenä voi sanoa, että se kaikkein autenttisin ja alkuperäisin pizza ei ole mikään maailmaa mullistava elämys. Pizzapohja, tomaattikastiketta, mozarrellaa ja vähän öljyä. Maistuu juuri siltä kun kuulostaakin, eli vähän tylsältä. Kyllä sitä nyt syö, mutta ei ole missään mun top 10:ssä. Tarjoillaan ravintolassa jossa on muoviset, valkoiset Etola-tyylin parveketuolit, muovinen pyötäliina, kertakäyttökupit ja todella nyrpeät kiiressä juoksevat tarjoilijat. Suomalaisilla on italialaisesta pizzasta joku kultturelli gourmet-mielikuva, vaikka oikeastihan siinä on kyse hyvin yksinkertaisesta, alunperin todella köyhän väestön ruuasta, ja se juuri on sitä autenttista "oikeaa" pizzaa.
Italialaiseen keittiöön on tullut tietty ärsyyntyminen myös siitä, kuinka italialaiset suhtautuvat siihen itse. Kannattaa oleskella vähän aikaa Italiassa tai muualla Etelä-Euroopassa ja huomaa, että siellä kaikkea muualta tuotua pidetään suurin piirtein myrkyllisenä. Jos tuot nyyttäriperiaattella toimiviin pippaloihin jotain ulkomaalaista, voit olla varma, että kukaan muu ei koskekaan siihen. Suomessa taas ollaan innoissaan maistamassa kaikenlaista. Eksoottisuus voi olla jopa valtti. Moni jo suomalaisille vuosikymmenien takaa tuttu asia, kuten vaikka avokado, on italialaisille, ihan nuorimpia lukuunottamatta täysin tuntematon hedelmä, huolimatta siitä, että sitä voi kasvattaa Italiassa. Suomessa oli guacamole, eli "avokadotahna" reseptejä naistenlehdissä jo 80-luvulla. Moni ulkomainen ruokalaji, kuten sushi, tortillat, falafel olivat italialaisen eksäni vanhemmille täysin tuntemattomia ja pelottavia. Ei siis, että niitä pitäisi itse syödä, mutta niin tuntemattomia, ettei osata edes selittää mitä ne ovat. Ei ne suomalaisten saunanjälkeiset Santa Maria-tortillat mitään kovin autenttista meksikolaista ruokaa ole, mutta pointtina siis se, että Suomessa harva vierastaa "ulkomaista" ruokaa, pelkän ulkomaisuuden takia. Täällä jopa pahimmille junteille maistuu pizza ja kebab.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon parhaat ruokani syönyt Tsekissä.
Tsekki yllätti minutkin. Rehtiä kotiruokaa kokin pienellä twistillä. Pari paikkaa oli sellasia, että olis tehny mieli mennä keittiöön ja tunkee pää sinne kattilaan ja syödä niin nopee ku voi ja lentää pihalle. Eikä ollu mitään michelin paikkoja vaan ihan tavallisia pikku paikkoja.
Gardalla sai useita kertoja palaneen pitsan, mutta etelä-Italiassa oli tarjolla laadukasta tuoretta ruokaa
Kyllä. Ruuan takia koska vaan sinne takaisin. Vaatii toki vähän vaivannäköä ja turistimestat kannattaa kiertää kaukaa, on huteja tullut itselläkin.
Joskus oltiin muuten Mallorcalla, ikinä en ole niin pahaa ruokaa syönyt. En toki väitä syöneeni aitoja espanjalaisia makuelämyksiä, kuten ei varmasti moni täällä negaa kommentoinut vastaavasti aitoa italialaistakaan..
Tiramisun takia minä siellä käyn! :)
Parasta olen saanut tähän mennessä Milanossa... kiinalais-italialaisessa sekaravintolassa! En olisi ikinä uskonut, mutta heidän tiramisunsa oli kyllä suussasulavaa.
En todellakaan. Parempaa italialaista saa monesta muusta maasta kuin Italiasta.
En sanois että parasta mitä koskaan syönyt mutta lihapullat ja perunamuusi oli ihan ok.
Italialainen ruoka on hyvää (esim melanzane alla parmigiana, vitello tonnato ja jänispata) mutta herkkuja löytyy muualtakin.
Ihan vastaavasti missään ei ole niin hyvää espanjalaista ruokaa kuin Espanjassa, kyproslaista Kyproksella, thaimaalaista Thaimaassa tai korealaista Koreassa. Mikään ruokakulttuuri ei ole täysin ylivertaista
Vierailija kirjoitti:
Milano, Firenze, Venetsia ja Rooma. Ihania paikkoja!
Rooman Hiltonissa söin lähes parasta ruokaa, mitä olen koskaan syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Tiramisun takia minä siellä käyn! :)
Parasta olen saanut tähän mennessä Milanossa... kiinalais-italialaisessa sekaravintolassa! En olisi ikinä uskonut, mutta heidän tiramisunsa oli kyllä suussasulavaa.
Vähän samanlainen kokemus, parhaan margaretapizzan söin Mobi laivalla matkalla Piombinosta Elballe. Joku mikrossa lämmitetty valmispizza😂 Ja kuitenkin ollut Italiassa ainakin 10x
Eiköhän Italiastakin löydy aikamoisia herkkupatoja, jos osaa etsiä oikeat paikat. Sitten löytyy perusmättöä, joka on turisteille suunnattu. Ei varmaan tarvii nälkään kuolla Italian lomamatkalla.
Elämäni huonoimman pizzan syönyt Firenzessä ja toiseksi huonoimman Hurghadassa….suomiruoka on hyvää ja terveellistä.
Kävin tänä kesänä ensimmäistä kertaa Italiassa ja ihan hyviä olivat useimmat ruuat, mutteivat kaikkein parasta, mitä olen koskaan syönyt. Yksi couscous-annos oli suorastaan pahaa, mutta nälissäni söin sen. Pari kertaa kävi niin, että ruokapaikat olivat kiinni silloin kun olisin halunnut syödä. Onneksi löytyi sentään jäätelökioskeja.