Köyhyys on sitä, kun lapselle ihmetellään koulussa, ettei hän ole koskaan käynyt uimahallissa.
Mitä köyhyys sulle on?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/10/17/koyhyys-on-sita-etta-parsit-al…
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun uimahalli ällöttää ihmisiä, jotka ovat viimeksi käyneet uimahallissa vuosikymmeniä sitten. Miten lapsenne ikinä oppii kunnolla uimaan? Suomessa luonnonvedet ovat lapsille mukavan lämpöisiä hyvin lyhyen ajan vuodessa.
Nyt on ollut monta lämmintä kesää. Uimaan päässyt toukokuusta syyskuulle.
Itse pääsin ekaa kertaa uimahalliin 12-vuotiaana. Vietin hiihtoloman serkun luona Kontulassa.😂
Lapsesi ui toukokuussa 15-asteisessa vedessä ja oppii siinä uimaan? Kaikkina kesinä ei ole välttämättä yhtään helleviikkoa, jolloin vedet lämpenisi kunnolla. Ja suurin osa vuodesta ei järvissä ole lämmintä vettä.
Minä opin.
Omat lapseni oppivat uimaan etelän matkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 18-vuotiaiden lasten tulot otetaan huomioon hänen perusosaansa ja muita perusmenoja vastaavilta osin vain silloin, kuin ne ovat vähäistä suurempia ja säännöllisiä. Esimerkiksi alle 3 kuukautta kestävän kesätyön ansiot eivät vaikuta perustoimeentulotukeen.
Lähde KelaNuori voi siis mennä kesätöihin.
Käytännössä ei mene noin. Oli Kelan sivuilla mitä tahansa.
Asiantuntijan lausunto? Mielestäsi Kela kusettaa sivuillaan ihmisiä? Että laittakaa lapsi töihin, me sitten viedään osa vaikka väitetään ettei viedä.
Olisiko osa ongelmaa se, että kivenkovaa vaan väitetään vastaan ja ajatellaan että Kela on hanurista?
Olisiko ongelma se, että käytäntö on paljon monimutkaisempi kuin Kelan sivuilta luettu teoria.
Näinpä. Isäni laittoi tililleni 50 euroa syntymäpäivälahjaksi ja viitteeksi hyvää syntymäpäivää, silti leikattiin toimeentulotuesta vaikka 50 euroa kertaluontoisesti pitäisi pykälien mukaan jättää huomiotta. Köyhä ei saa herkutella edes syntymäpäivänään... Toivottavasti ei joudu kelan ja sossujen nöyryytettäväksi enää ikinä. Melkein joka kuukausi tuet laskettu pieleen vaikka kissan kokoisilla kirjaimilla kirjoittanut hakemukseen että tuo ja tuo työkeikka palkkoineen kertaluontoinen, mutta kun ei ne siellä luukulla tiedä mitä epäsäännölliset tulot ja pätkätyöt tarkoittavat vaan olettavat että kun yhdessä kuussa kerran tienasit 120 euroa niin sen saman summan tulet tienaamaan joka päivä koko loppuelämäsi ajan. Ei auttanut mitkään selvennökset, palkkakuitit jne, väkisin koko ajan ymmärrettiin väärin ja sitten niitä oikaisuja ja oikaisujen oikaisuja. Pitäisi tämäkin paskabyrokratia purkaa ja en ihmettele yhtään miksi monet sitten mielummin vaan makaavat tuilla kuin tekevät satunnaisia työkeikkoja kun siitä menee tuet sekaisin vähintään kolmeksi kuukaudeksi kun teet yhden työvuoron kerran jossain.
Facebookissa on ryhmä Halvat huvit Helsingissä jossa kerrotaan ilmaista tekemistä.
Lapsen kun laittaa painotettuun opetukseen, kaupunki maksaa bussiliputkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun uimahalli ällöttää ihmisiä, jotka ovat viimeksi käyneet uimahallissa vuosikymmeniä sitten. Miten lapsenne ikinä oppii kunnolla uimaan? Suomessa luonnonvedet ovat lapsille mukavan lämpöisiä hyvin lyhyen ajan vuodessa.
Itse pääsin ekaa kertaa uimahalliin 12-vuotiaana. Vietin hiihtoloman serkun luona Kontulassa.😂
Lapsesi ui toukokuussa 15-asteisessa vedessä ja oppii siinä uimaan? Kaikkina kesinä ei ole välttämättä yhtään helleviikkoa, jolloin vedet lämpenisi kunnolla. Ja suurin osa vuodesta ei järvissä ole lämmintä vettä.
Minä opin.
Etelän matkoillako ei uida altaassa? Pelkästään luonnonvesissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on liian suuri ja passivoiva sosiaaliturva. Se käy ilmi lainauksesta "Köyhyys on sitä, kun nuori ei voi mennä kesätöihin, koska hänen palkkansa lasketaan perheen tuloksi." Onko meillä oikeasti porukkaa, jonka ajatusmaailmassa on parempi nuoren jäädä sohvalle nenää kaivamaan sosiaaliturvan varaan kuin hankkia työkokemusta ja elää (edes osittain) omilla palkkatuloilla?
Se nuori joutuu silloin elättämään palkallaan muun perheen. Eli ei oikeasti kannata mennä töihin jos ei ole toivoa siitä että perheen talous kohenee kunnolla lähikuukausina. Perheessä saattaa olla joku muukin lapsi tai esimerkiksi sairas vanhempi joka ei saakaan enää maksusitoumusta lääkkeisiinsä kun nuori tienaa "liikaa".
Onhan se vähän tylsää että teini ei saisi kaikkia rahoja omaan taskuunsa, mutta oppisi kyllä tervettä työn tekemisen kulttuuria siinä a) käymällä töissä b) osallistumalla perheen kuluihin. Ja jos vaihtoehtoina on kotona makaaminen ja se ettei ikinä pääse oikein mihinkään töihin kun ei ole kokemusta ja se, että menee kesätöihin vaikka joutuukin osan rahoistaan jakamaan perheensä kanssa, mutta se poikii lisää töitä ja enemmän mahdollisuuksia, niin onpa kauheaa jos joutuu valitsemaan tuon jälkimmäisen...
Kyllä ennen jokainen osallistui perheen leivän pöytään saamiseksi. Miksi se olisi niin kammottava kauhistus tänä päivänä? Eihän siinä kuitenkaan ole siitä kyse, että teini revitään pois koulunpenkiltä perhettään täyspäiväisesti elättämään, vaan jostain kesätyöstä tms. milloin teini ei muutenkaan olisi koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä opin.
Etelän matkoillako ei uida altaassa? Pelkästään luonnonvesissä?
Mitä ihmettä sinä horiset????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkien tarvitse olla mitään kilpauimareita tai jaksaa kilometritolkulla. Eipä sitä itsekään tullut lapsena käytyä uimahallissa montaa kertaa vuodessa ja aikuisenakin oli monta vuotta taukoa uimisessa, hyvin tuolla on taas kesäisin pinnalla pysynyt, ei ongelmia uimisen tai kellumisen suhteen.
Meidän paikkakunnalla ei edes ole uimahallia. Esikoinen kävi 11 vuotiaana talvella kerran viikossa bussikyydillä uimahallissa, menivät keskenään kaveriporukalla. Nuoremmat eivät kaipaa uimahalliin. Käyvät ehkä kerran tai kaksi vuodessa jos joku vie, minä en ui uimahallissa.Kaikkien olisi hyvä olla uimataitoisia. Tuhansien järvien maassa uimataito on kansalaistaito. Uimataidoksi ei lasketa 10 metrin räpiköintiä.
En puhunutkaan mistään 10 metrin räpiköinnistä. Siihen uimamatkaan vaikuttaa erittäin oleellisesti myös fyysinen kunto. Ne lihavat lapset eivät pitkälle ui vaikka lutraisivat joka päivä uimahallissa.
Toisekseen, järvethän jo haukuttiin uimakelvottomiksi likimain niin mitä sillä uimataidolla edes tekee. Pakkoko sinne uimahalliin tai järveen on mennä hukkumaan. ;)200 metrin uimataito ei vaadi hoikkuutta tai hyvää kuntoa.
Ei varmaan ja kilometritolkulla uimisen ja 10 metrin räpiköinnin väliin mahtuu aika monen mittaista matkaa, vaikkapa tuo 200 metriä eikä siihen kyetäkseen tarvitse käydä säännöllisesti uimahallissa lillumassa.
Vierailija kirjoitti:
Kävin kouluaikana ainoastaan koulun kanssa uimassa. Ei kasarilla tätä köyhyytenä pidetty. Miten siitä nyt on tullut köyhyys, kun ilmaiseksi pääsee joka tapauksessa?
On se köyhyyttä jos ei ole varaa parin euron uimahllilippuun. Olen 79-syntynyt ja sanon sinulle suoraan että kasarilla olisi naurettu jos ei olisi ollut rahaa edes parinmarkan uimahallissa käyntiin. Me kävimme kavereiden kanssa uimahallissa ala-aste ikäisinä kerran viikossa. Kyllä lapsuuteen kuuluu että voi tehdä jotain kavereiden kanssa. Ja joku uimahallissa käynti on nyt vielä ihan vaatimattomimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Köyhyys on sitä, kun nuori ei voi mennä kesätöihin, koska hänen palkkansa lasketaan perheen tuloksi."
Nyt alkaa oikeasti mennä tämä köyhyydellä mässäily ja osattomuus-onanointi yli äyräiden! Nuori ei mene opettelemaan työntekoa, jottei perheen tuet katkea!? Mitense köyhyyden kierre oli tarkoitus katkaista?
No niinpä.
Ja sinne uimahalliin kyllä muuten pääsee kerran viikossa jo eskarissa kun suoritetaan uimakoulu.
En lukenut aloituslinkkiä, mutta yrittäkää nyt hyvät ihmiset tajuta että eri paikkakunnilla on eri käytännöt. Esim. Kuopiossa joissain kouluissa uimaan mennään vasta 2. luokan keväällä ekaa kertaa, kunnallisissa päiväkodeissa ei lainkaan. Yhden aikuisen ja kahden 5 vuotta täyttäneen lapsen uimahallikäynti maksaa 13,70 euroa (naapurikunnan puolella halvimmillaan 25e). Ei sekään minusta paljon ole, mutta eri tilanne kuitenkin kuin tässä ketjussa mainostetut ilmaiset tai parin euron käynnit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 18-vuotiaiden lasten tulot otetaan huomioon hänen perusosaansa ja muita perusmenoja vastaavilta osin vain silloin, kuin ne ovat vähäistä suurempia ja säännöllisiä. Esimerkiksi alle 3 kuukautta kestävän kesätyön ansiot eivät vaikuta perustoimeentulotukeen.
Lähde KelaNuori voi siis mennä kesätöihin.
Käytännössä ei mene noin. Oli Kelan sivuilla mitä tahansa.
Asiantuntijan lausunto? Mielestäsi Kela kusettaa sivuillaan ihmisiä? Että laittakaa lapsi töihin, me sitten viedään osa vaikka väitetään ettei viedä.
Olisiko osa ongelmaa se, että kivenkovaa vaan väitetään vastaan ja ajatellaan että Kela on hanurista?
Olisiko ongelma se, että käytäntö on paljon monimutkaisempi kuin Kelan sivuilta luettu teoria.
Näinpä. Isäni laittoi tililleni 50 euroa syntymäpäivälahjaksi ja viitteeksi hyvää syntymäpäivää, silti leikattiin toimeentulotuesta vaikka 50 euroa kertaluontoisesti pitäisi pykälien mukaan jättää huomiotta. Köyhä ei saa herkutella edes syntymäpäivänään... Toivottavasti ei joudu kelan ja sossujen nöyryytettäväksi enää ikinä. Melkein joka kuukausi tuet laskettu pieleen vaikka kissan kokoisilla kirjaimilla kirjoittanut hakemukseen että tuo ja tuo työkeikka palkkoineen kertaluontoinen, mutta kun ei ne siellä luukulla tiedä mitä epäsäännölliset tulot ja pätkätyöt tarkoittavat vaan olettavat että kun yhdessä kuussa kerran tienasit 120 euroa niin sen saman summan tulet tienaamaan joka päivä koko loppuelämäsi ajan. Ei auttanut mitkään selvennökset, palkkakuitit jne, väkisin koko ajan ymmärrettiin väärin ja sitten niitä oikaisuja ja oikaisujen oikaisuja. Pitäisi tämäkin paskabyrokratia purkaa ja en ihmettele yhtään miksi monet sitten mielummin vaan makaavat tuilla kuin tekevät satunnaisia työkeikkoja kun siitä menee tuet sekaisin vähintään kolmeksi kuukaudeksi kun teet yhden työvuoron kerran jossain.
Tilanne kuulostaa ikävältä. Ansiotulot ovat onneksi vuoden alusta lukien näkyneet tulorekisterissä, mikä toivottavasti nopeuttaa palkkatietojen saamista liitteeksi hakemusten käsittelyyn. Jos ansiotulot vaihtelevat kuukausittain, huomioidaan ne toimeentulotuessa edellisessä kuukaudessa maksetun mukaisina.
Vaikka pätkätyön kannattavuudesta voi olla montaa mieltä, toimeentulotuen ansiotulovähennyksen vuoksi palkasta jätetään huomioimatta tuloksi 150€/palkansaaja/kk. Näin ollen pelkkä 120€ palkka ei pitäisi vaikuttaa tukeen ollenkaan, jos muita tienestejä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkien tarvitse olla mitään kilpauimareita tai jaksaa kilometritolkulla. Eipä sitä itsekään tullut lapsena käytyä uimahallissa montaa kertaa vuodessa ja aikuisenakin oli monta vuotta taukoa uimisessa, hyvin tuolla on taas kesäisin pinnalla pysynyt, ei ongelmia uimisen tai kellumisen suhteen.
Meidän paikkakunnalla ei edes ole uimahallia. Esikoinen kävi 11 vuotiaana talvella kerran viikossa bussikyydillä uimahallissa, menivät keskenään kaveriporukalla. Nuoremmat eivät kaipaa uimahalliin. Käyvät ehkä kerran tai kaksi vuodessa jos joku vie, minä en ui uimahallissa.Kaikkien olisi hyvä olla uimataitoisia. Tuhansien järvien maassa uimataito on kansalaistaito. Uimataidoksi ei lasketa 10 metrin räpiköintiä.
En puhunutkaan mistään 10 metrin räpiköinnistä. Siihen uimamatkaan vaikuttaa erittäin oleellisesti myös fyysinen kunto. Ne lihavat lapset eivät pitkälle ui vaikka lutraisivat joka päivä uimahallissa.
Toisekseen, järvethän jo haukuttiin uimakelvottomiksi likimain niin mitä sillä uimataidolla edes tekee. Pakkoko sinne uimahalliin tai järveen on mennä hukkumaan. ;)200 metrin uimataito ei vaadi hoikkuutta tai hyvää kuntoa.
Ei varmaan ja kilometritolkulla uimisen ja 10 metrin räpiköinnin väliin mahtuu aika monen mittaista matkaa, vaikkapa tuo 200 metriä eikä siihen kyetäkseen tarvitse käydä säännöllisesti uimahallissa lillumassa.
Uimataidon raja on 200 metriä. Sitä on tosiaan vaikeaa saavuttaa kesäisin uimarannalla käymällä tai etelän matkoilla altaassa oleilemalla. Joista jälkimmäinen on kyllä uimahallia kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että lapsi ei ole päässyt Suomessa kertaakaan uimahalliin alle kouluikäisenä ei ole köyhyyttä vaan vanhemman totaalista elämänhallinnan puutetta. Mikään muu ei tuota selitä, ei mikään. Suomi, jossa lapsi voi ilmaiseksi mennä uimahalliin. Suomi, jossa esikouluissakin käydään uimahallissa. Suomi, jossa jopa joissain kunnossa lapsi pääsee ilmaiseen vesileikkikouluun yhdessä vanhemman kanssa.
Surullistahan sekin on lapsen näkökulmasta, että vanhempi ei näe hänen eteen vaivaa.
Juuri tuossa Oulun liikuntapaikkahinnastoa luin, ja siellä oli kyllä erikseen lastenlipun hinta ilman ikärajaa. Maksaa 3,20 / alle 16v lapsi (aikuiselta vastaava kertamaksu on 5,50)
Mun vanhemmilla oli moni asia hukassa, etupäässä se että olivat yrittäjiä, kurjanpito retuperällä ja loppuikä tulee heillä menemään ulosotossa. Kertaakaan ei käyty uimahallissa, ei mulla ollut uimapukuakaan. En oppinut uimaan. Toi uimahalli ei ollut ainoa tai edes pahin, en mä vanhempien kanssa juuri muuallakaan käynyt. Käytiin ulkomailla ennen 90-luvun lamaa, muuten perheenä ei juuri tehty. Lintsille, korkeasaareen tms en olisi ikinä päässyt ilman mummoa. Samoin hankki mulle lukiokirjat ja maksoi valmennuskurssit yliopistoon. Meillä ei myöskään tehty ruokaa kuin korkeintaan kerran viikossa, muut kävi syömässä ala-asteella koulun jälkeen, mä en. Sain kyllä joskus vähän rahaa ostaa joku munkki kaupasta. Vanhempien koko energia meni rahavaikeuksista huolehtimiseen. Edelleen elämä aivan sekaisin. Mä olen tosi herkästi stressaantuva ja alistuva. Pystyn vähän teeskennellä itsevarmempaa että voin tehdä työtäni. Jatkuva köyhyys kuitenkin muovasi mua ihmisena. Lukiossa jossain uskontotunnilla puhuttiin moraalista. Lukio oli ns hyvämaineinen ja suurin osa ns hyvistä perheistä. Mä totesin jos joltain mummolta putoaa 50mk niin se on onnen potku ja ansaitsen sen ja tulee tarpeeseen. Muistan miten hiljaista oli ja opettaja häkeltynyt että etkö antaisi takaisin. Ei tämä lapsuus lähde minusta.
Vierailija kirjoitti:
Jos saa toimeentulotukea niin yleensä maksetaan perusosa, sen lisäksi esimerkiksi lääkäri- ja lääkekulut, sähkölasku, osa kotivakuutuksesta, vesimaksu. Jos yhtäkkiä nuori tienaa 400 euroa, saattaa olla että samassa kuussa on kaikki pakolliset laskut mutta niihin ei enää saakaan tukea. Vaan tuo 400 pitää käyttää esim isän syöpälääkkeisiin vaikka nuori olisi halunnut ostaa sillä lukioon kirjoja tai itselleen uuden repun tai polkupyörän.
Syöpälääkkeet ovat 100% korvattavia eli niistä ei kukaan maksa täällä senttiäkään. Pahoittelen jos isäsi on sinua tällaisilla puheilla huijannut. Ylipäätään mistään tarpeellisista lääkkeistä kukaan ei Suomessa maksa yli 572 euroa per vuosi ja sossun asiakkaalle sossu maksaa nuokin (minkä vuoksi sossun asiakkaat yleensä kinuavat lääkäreiltä kaikenmaailman monivitamiinit ja kosteusvoiteet ja laastaripakkaukset myös reseptille), joten lääkekulujen vetäminen köyhyyskeskusteluun ei ole muuta kuin alkeellinen ja alhainen huijaus.
Vierailija kirjoitti:
Minulle köyhyys oli sitä etten voinut esimerkiksi teininä lähteä ystävien kanssa elokuviin ja piti sitten keksiä huonoa oloa ja päänsärkyä tekosyyksi kun ei kehdannut ystäville suoraan sanoa.
Täsmälleen sama kokemus... Minulle tuli aina jotain menoa tai vaikkapa flunssa, kun muut halusivat tehdä jotain mikä maksaa.
Minulle köyhyys on sitä ettei ole omia lapsia.
Pk-seudulla opeopiskelijan kokemuksia tukiviidakossa rämpimisestä... Koska opiskelen toista tutkintoani, en saa opintotukea enkä opintolainaa. Yli kolmekymppisenä en myöskään saa opiskelija-alennusta kertamatkoista. Jos menen sijaistamaan johonkin espooseen pariksi tunniksi, niin siitä jokusen kympin palkasta menee melkein kaikki pelkästään matkakuluihin. Ja toimeentulotuesta leikataan sitten joka penni. Eli ei kannata tehdä töitä, ellei ihan oikeasti saa jossain kuussa yli sen toimeentulotuen rajan jolloin niitä silpputöitä kannattaakin yrittää hankkia mahdollisimman paljon. Koska opinnoissani on läsnäolopakko luonnollisesti opintoni viivästyvät jokaisesta sijaistuksesta. Tässä on tiukennettu kovasti viimevuosina, joskus ennen muinoin opintojen ja työelämän yhdistäminen oli kuulemma huomattavasti löysempää. Mutta jostain sitä rahaakin on aina välillä saatava...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisekseen, järvethän jo haukuttiin uimakelvottomiksi likimain niin mitä sillä uimataidolla edes tekee. Pakkoko sinne uimahalliin tai järveen on mennä hukkumaan. ;)
Offtopic mutta itse olen sekä lihavana lapsena että aikuisena uinut monta kymmentä kertaa sen altaan mitan päästä päähän ilman taukoja. Uskoisin että lihavan lapsen on jopa helpompi uida kilometritolkulla kuin esim. juosta sama matka.
Vierailija kirjoitti:
Sama minulle ja haukuttiin vieläpä mahoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama minulle ja haukuttiin vieläpä mahoksi.
Sisareni haukkui mahoksi ja sen jälkeen en ole hänen kanssa ollut missään tekemisissä.
200 metrin uimataito ei vaadi hoikkuutta tai hyvää kuntoa.