Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhyys on sitä, kun lapselle ihmetellään koulussa, ettei hän ole koskaan käynyt uimahallissa.

Kommentit (292)

Vierailija
241/292 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako sellainen ala-asteikäinen mennä uimaan yksin, ilman aikuista? Jos ei, niin pitäähän sen aikuisenkin maksaa lippu. Ja molemmille bussiliput mennen tullen. Siitä 2.3 eurosta tuleekin äkkiä 25 euroa. Montaa väitettä en suomalaisesta köyhyydestä niele, mutta kyllä 25e on monelle pienituloiselle jo liian iso raha.

Mitkä bussiliput?

Ja eskarissa käydään muuten kerran viikossa uimassa. Eskari on ilmainen.

Aika harva kai asuu kävely- tai edes pyörämatkan päässä uimahallista?

Ja käsitin että tässä puhutaan perheen kanssa tehdyistä uimahallireissuista. Sitäpaitsi, tuskin todellakaan kaikissa eskareissa käydään KERRAN VIIKOSSA uimassa 🤣. Isossa osassa kuntia ei ole uimahallia, lähin saattaa olla 50-100km päässä.

Asun vantaalla ja mul on kilometri martinlaakson ja kilometri myyrmäen uimahalliin. Enimmäkseen silti käyn tikkurilassa. Kyllä pks näitä näyttäis olevan kuin parturikampaamoita ja pitserioita.

Niin ja kun sairastin nuorempana astmaa, kunta tarjoaa edelleen ilmaisen uimisen ja sen yhteydessä olevan kuntosalin

Vierailija
242/292 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän lapsen tulisi voida kesätöihin mennä, eikä olettaa että lapsi sitten elättäisi perheen. Jotenkin ahkeruudesta rankaiseminen on erittäin väärin. Sehän pitäisi olla vain hyvä, jos vielä alaikäinen lapsi on saanut itselleen työpaikan ja saa ehkä säästöön jotain, jotta voi elellä kouluvuoden aikana kuin muutkin nuoret.

Mutta muuten kyllä en koe, että kampaamossa käyminen olisi joku ehdoton pakko. Ei monikaan, ihan siis hyvätuloinen ihminen siellä koko ajan ramppaa. Lähinnä heillä on se yksi malli vuosikausia, eivätkä usein edes hiuksiaan värjää ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/292 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on mulle sitä, että joinain päivinä en syö mitään.

Vierailija
244/292 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kenelläkään jää kiinni köyhyydestä tuo, kun alle kouluikäinen pääsee ilmaiseksi. Vanhemmat eivät vain viitsi. Ja aivan varmasti löytyisi kummi tai joku vapaaehtoinen lasta viemään, kun itse luonnollisesti on monisairas ja lähimpään uimahalliin on 50 km ylämäkeen molemmat suunnat ilman autotietä.

Ketä nämä vapaaehtoiset ovat? Suuri myytti, että lapsiperheillä on jotain vapaaehtoisia reservissä viemässä heidän lapsiaan jonnekin.

Muut eivät halua ottaa vastuuta toisten lapsista tai edes viettää aikaa lasten kanssa. Monelle jopa se, että se ystävä ottaa lapsensa tapaamiseen mukaan on ihan ylivoimaista.

Köyhien lapsia varsinkaan ei heidän lähipiirinsä jaksa hoitaa. Näillä ihmisillä on usein myös yhtä köyhät kaverit ja lähisukulaiset.

Varakkaat pistävät lapsensa uimakouluun tai menevät koko perhe vaikka kylpylään.

Vierailija
245/292 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on näköalattomuutta, tajusin 5v sitten että niin voi käydä kenelle tahansa.

Sairastuin, onneksi en päästäni, 3v sairauslomaa, joka muuttui kuntoutustueksi tms, välillä olin jopa työkkäriin asiakas, vaikka työpaikka, luojan kiitos, odotti.

Pienet säästöt, 3kk nettopalkka, hupenivat, asuntolainaan onneksi pystyin saamaan lyhennysvapaata jne jne. Välissä oli pari kuukautta kun tuloja ei ollut, joku lippulappu oli puuttunut, kykenin itse ihmettelemään asiaa ja onneksi oli ne pienet säästöt, taas tuli tilille 1091€, tajusin, että tuota luokkaa on tuleva eläkkeeni.

Pääsin töihin ja säästän ja yritän elää nyt ja tässä.

Entä jos olisin ollut masentunut, kykenemätön navigoimaan etsien ja kysellen, mistä minun kuuluu saada edes se 1000€?

Vierailija
246/292 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä uimahalli maksaa 4v eteenpäin 6€, se on iso summa pienituloisille perheille. Mielestäni alle kouluikäisten pitäisi päästä ilmaiseksi uimaan ympäri Suomen.

Vierailija
247/292 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uimahalli on huoni esimerkki, se ei varallisuutta katso, kylpylä enemminkin. Tosin henkisesti köyhät ja aloitekyvyttömät vanhemmat ei ehkä vie lapsiaan uimahalliin tai mihinkään muuallekaan.

Kirjasto nyt ainakin on toistaiseksi ilmainen huvi ja niitä on edelleen jokseenkin joka paikassa.

Vierailija
248/292 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen köyhyys = ei hallitse rahankäyttöä

Vierailija
249/292 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyyttä on se ettei edes yritetä asettua köyhän ihmisen asemaan ja olosuhteisiin. Oman mukavan yltäkylläisyyden ympäröimänä on helppo moralisoida ja antaa ohjeita selviytymiseen arjesta.

Helppo jippo yrittää esim. elää köyhän perheen tuloilla ja menoilla. Vaikka viikko. 

Vierailija
250/292 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä kuule auta jos sitä rahaa vain ei tule mistään niin kuin minullakaan nyt. Ei nolla muutu muuksi millään. Miksi teillä toisilla on tarve tuohon? Olette te jotenkin hulluja? Onko kiva kiusata?

Vierailija
251/292 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Köyhyys on sitä, kun nuori ei voi mennä kesätöihin, koska hänen palkkansa lasketaan perheen tuloksi."

Nyt alkaa oikeasti mennä tämä köyhyydellä mässäily ja osattomuus-onanointi yli äyräiden! Nuori ei mene opettelemaan työntekoa, jottei perheen tuet katkea!? Mitense köyhyyden kierre oli tarkoitus katkaista?

Jos elän toimeentulotuella kun lapset teinejä, en todellakaan päästä kunnon pallkasiin kesätöihin, sillä se on toimeentulotuesta pois. Se on vaikka sitten poste restante osotteeks nuorelle, että muu perhe saa rahaa eikä vain nuori. Nuoren ei kuulu elättää muuta perhettä.

Miksi oletat eläväsi toimeentulotuella kun lapset teinejä?

Vierailija
252/292 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi ei tuu pääsemään uimahalliin ennenkun joku muu vie sen sinne. Uimahallit on musta niin kuvottavia.

Vierailija
253/292 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. "Uskotaan", ettei ole varaa uimahallilippuun.

254/292 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on sitä kun tukilapsi ei vaihda pikkuhousujaan päivittäin koska 'eihän ne pikkuhuosut riitä jos ne vaihtaa joka paivä'

Vierailija
255/292 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo köyhyys, että joutuu homeisesta ruuasta poistamaan vielä hyvin säilyneen osan on kieltämättä kammottavaa köyhyyttä. Itse en edes toimeentulotuella joutunut elämään noin kamalassa köyhyydessä, vaan minulle syntyy suhteettomasti ruokajätettä siksi, etten muista tai ehdi syödä kaikkea ostamaani.

Olin toimeentulotuelllakin niin rikas, että saatoin syödä joka päivä lounaan ulkona, minulla oli varaa bussilippuun ja 50 euron liikuntakeskuksen jäsenyysmaksuun. Olen aina elänyt köyhyysrajan alapuolella tai siinä rajalla, mutta silti minulla on esimerkiksi oma auto, siisti koti ja harvoin joudun syömään pelkkää tonnikalaa ja makaronia. En ole ikinä kokenut itseäni aineellisessa mielessä huono-osaiseksi, vaan itse asiassa elämätapani on jopa ympäristöä varsin kuormittavaa ja tuhlailevaa.

Ainoa asia mikä minut erottaa keskituloisista on se, etten kykene jatkuvasti käymään ulkomailla ja asun vaatimattomammin, eikä vaatteeni ja autoni ole viimeisen vuoden vuosimallia. Ostan usein kodinkoneet ja huonekalut käytettynä, ja joskus joudun turvautumaan osamaksuun.  En myöskään kykene säästämään omaa asuntoa varten, koska tuloni eivät ainakaan tällä hetkellä riitä.

Minusta itse asiassa muidenkin pitäisi elää kuten minun, koska elämäntapani kuormittaa vähemmän luontoa kuin monien muiden. Kierrättäminen ja lentomatkustelun välttäminen ovat mielestäni kannatettavia asioita tulotasosta riippumatta. Mutta minullakin on tosin parannettavaa, pitäisi oppia syömään homeisen leivän vielä pilaantumaton osa ja välttää ruokajätteen turhaa tuottamista. Autoa ei ehkä olisi hyvä omitaa mutta tarvitsen sitä työni takia ja se tuo minulle tietynlaista liikkumisvapautta. 

Vierailija
256/292 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saa toimeentulotukea niin yleensä maksetaan perusosa, sen lisäksi esimerkiksi lääkäri- ja lääkekulut, sähkölasku, osa kotivakuutuksesta, vesimaksu. Jos yhtäkkiä nuori tienaa 400 euroa, saattaa olla että samassa kuussa on kaikki pakolliset laskut mutta niihin ei enää saakaan tukea. Vaan tuo 400 pitää käyttää esim isän syöpälääkkeisiin vaikka nuori olisi halunnut ostaa sillä lukioon kirjoja tai itselleen uuden repun tai polkupyörän.

Koulukirjoihin saa Kelasta oppimateriaalitukea. Repun saa Hopelta ilmaiseksi. Ja käveleminen on terveellistä.

Että näinkin katkeria sitä jotkut olis jos nuori saisikin köyhässä perheessä käyttää vaivalla hankkimansa kesätyötienestit omiin,  järkeviin tarpeisiinsa, eikä niitä laskettaisi perheen elatukseen tai sairaanhoitokuluihin meneväksi. Selvä.

Vierailija
257/292 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi ei tuu pääsemään uimahalliin ennenkun joku muu vie sen sinne. Uimahallit on musta niin kuvottavia.

Miksi uimahalli kuvottaa, mutta uima-allas etelän matkalla ei?

Vierailija
258/292 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 2kpl ja minä kuulutaan tilastollisesti köyhiin, mutta en osaa pitää meitä köyhinä. Lapsien tulot on ihan hyvät ( elarit ja lapsilisät) ja molemmilla yksi maksullinen halpa harrastus. Asutaan Turussa ja täällä ainakin on hyviä kirppareita ja kaupoissa tarjouksia vaatteista ja ruuasta. Kalusteet pitkälti bongattu torista ilmaiseksi tai halvalla.

Meiltä ei puutu mitään, palkan ( osa-aikatyö) lisäksi Kelan tuet meille on hyvät. Toimeentulotukea ei saada. Uimahalliin pääsee täällä ihan tosi halvalla; eskarissa saivat 10 kerran ilmaiskortin, alle 4v on ilmainen ja työttömyyskorvausta saava saa ostaa kimmoke rannekkeen 39e ja se on voimassa 6kk. Saa käydä vaikka kerran päivässä ennen klo 15.30 kuntosalilla ja uimassa.

Vierailija
259/292 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kuuntelin nuoren äidin valitusta kuinka taaperon sadevaatteeet päiväkotiin maksoivat yhteensä melkein viisikymppiä. Itse olen ostanu kirppikseltä ja www.vahankaytetty.fi . Vähäkäytetystä oikesti löytää laaduksta ja hyväkuntoista kamaa hiukan peruskirpparihintaa kalliimmalla mutta oikeita superlöytöjäkin olen tehnyt. Monet varakkaatkin ostaa käytettyä ja kierrättää lastenvaatteita. Mielummin käytetty merkkivaate kun upouusi rätti henkkamaukasta.

Vierailija
260/292 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saa toimeentulotukea niin yleensä maksetaan perusosa, sen lisäksi esimerkiksi lääkäri- ja lääkekulut, sähkölasku, osa kotivakuutuksesta, vesimaksu. Jos yhtäkkiä nuori tienaa 400 euroa, saattaa olla että samassa kuussa on kaikki pakolliset laskut mutta niihin ei enää saakaan tukea. Vaan tuo 400 pitää käyttää esim isän syöpälääkkeisiin vaikka nuori olisi halunnut ostaa sillä lukioon kirjoja tai itselleen uuden repun tai polkupyörän.

Koulukirjoihin saa Kelasta oppimateriaalitukea. Repun saa Hopelta ilmaiseksi. Ja käveleminen on terveellistä.

Että näinkin katkeria sitä jotkut olis jos nuori saisikin köyhässä perheessä käyttää vaivalla hankkimansa kesätyötienestit omiin,  järkeviin tarpeisiinsa, eikä niitä laskettaisi perheen elatukseen tai sairaanhoitokuluihin meneväksi. Selvä.

Tuossahan just kerrotaan mitä kaikkea SAA kaiken muun lisäksi.