Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhyys on sitä, kun lapselle ihmetellään koulussa, ettei hän ole koskaan käynyt uimahallissa.

Kommentit (292)

Vierailija
181/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukset olen leikannut ja värjännyt jo 25 vuotta itse. En ole köyhä, mutta otti päähän aikoinaan kun en löytänyt hyvää kampaajaa. Turhasta maksoin vuosikausia. 

Noita ponnarilenksuja näkyy usein kadulla, mutta en ole kehdannut nostaa mukaani. 

Mutta joo, vaikea on ymmärtää, ettei yhtään kertaa ole lapsi päässyt uimahalliin. 

Vierailija
182/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on totta että jos on köyhistä lähtökohdista ja nykyisin keskiluokkaan kuuluva, niin ei välttämättä ole koskaan oppinut käymään ravintoloissa tai kampaajalla.

Sama pätee muuten vaateostoksiin. En ole koskaan oppinut laittautumaan.

Sellainen on yleellisyyttä minun nuoruudessa ja tyylitiedosta ei ole tietoakaan.

Nämä voivat syrjäyttää nuoren jo varhain.

Sanoisin että tonni pitäisi olla sossuntuki köyhille.

Minulla on rahaa mistä verottaa ja niin on monilla muillakin hyvätuloisilla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako sellainen ala-asteikäinen mennä uimaan yksin, ilman aikuista? Jos ei, niin pitäähän sen aikuisenkin maksaa lippu. Ja molemmille bussiliput mennen tullen. Siitä 2.3 eurosta tuleekin äkkiä 25 euroa. Montaa väitettä en suomalaisesta köyhyydestä niele, mutta kyllä 25e on monelle pienituloiselle jo liian iso raha.

Mitkä bussiliput?

Ja eskarissa käydään muuten kerran viikossa uimassa. Eskari on ilmainen.

Meillä eskarissa käytiin uimahallissa 2 kertaa.

En kyllä ollut ajatellutkaan, että uimahalli on joku köyhyyden mittari. En ole koskaan käynyt lasten kanssa uimahallissa. Viimeksi kävin uimahallissa 19 vuotta sitten. Aluksi alkoi ällöttää suihkutilat joissa alastomia tuntemattomia ihmisiä jotka kyttäävät toistensa peseytymistä ja nykyään myös altaiden ajattelu ällöttää. Iso määrä kaikenlaisia ihmisiä lilluu pienissä altaissa. Uin enemmin järvessä kesällä. Täältä löytyy mukavia metsälampia joissa monesti saa olla vaikka yksin perheen kanssa.

Vierailija
184/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kouluaikana ainoastaan koulun kanssa uimassa. Ei kasarilla tätä köyhyytenä pidetty. Miten siitä nyt on tullut köyhyys, kun ilmaiseksi pääsee joka tapauksessa?

Vierailija
185/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun uimahalli ällöttää ihmisiä, jotka ovat viimeksi käyneet uimahallissa vuosikymmeniä sitten. Miten lapsenne ikinä oppii kunnolla uimaan? Suomessa luonnonvedet ovat lapsille mukavan lämpöisiä hyvin lyhyen ajan vuodessa. 

Vierailija
186/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys on sitä, ettei pääse isän/äidin työpaikalle suhteilla kesätöihin. Kun ei heillä ole työpaikkaa.

Yhtäkään työpaikkaa en ole vanhempien suhteilla saanut. Eikä mieheni.

Ja vaikka meillä nykyään on ona yritys, omat lapseni ovat sujuvasti itse hankkineet kaikki työpaikkansa tetistä lähtien.

En ole minäkään, kunhan kirjoitin tuon. Olin nimittäin juuri töissä eräässä suurehkossa firmassa, jossa kesätyöntekijät tuntuivat "kaikki" olevan jonkun työntekijän lapsia.

Vierailija
187/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma kun uimahalli ällöttää ihmisiä, jotka ovat viimeksi käyneet uimahallissa vuosikymmeniä sitten. Miten lapsenne ikinä oppii kunnolla uimaan? Suomessa luonnonvedet ovat lapsille mukavan lämpöisiä hyvin lyhyen ajan vuodessa. 

Nyt on ollut monta lämmintä kesää. Uimaan päässyt toukokuusta syyskuulle.

Itse pääsin ekaa kertaa uimahalliin 12-vuotiaana. Vietin hiihtoloman serkun luona Kontulassa.😂

Vierailija
188/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siis ei todellakaan kaikkialla pääse lapset ilmaiseksi uimahalliin. Meidän kaupungissa lapsillekin joutuu ostamaan lipun uimahalliin. Mulle tää on ihan uusi juttu että jossain päin Suomea muka pienet lapset pääsee uimahalliin ilman pääsymaksua.

Vierailija
189/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on ollut monta lämmintä kesää. Uimaan päässyt toukokuusta syyskuulle.

Itse pääsin ekaa kertaa uimahalliin 12-vuotiaana. Vietin hiihtoloman serkun luona Kontulassa.😂

Lapsesi ui toukokuussa 15-asteisessa vedessä ja oppii siinä uimaan? Kaikkina kesinä ei ole välttämättä yhtään helleviikkoa, jolloin vedet lämpenisi kunnolla. Ja suurin osa vuodesta ei järvissä ole lämmintä vettä.

Vierailija
190/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkien tarvitse olla mitään kilpauimareita tai jaksaa kilometritolkulla. Eipä sitä itsekään tullut lapsena käytyä uimahallissa montaa kertaa vuodessa ja aikuisenakin oli monta vuotta taukoa uimisessa, hyvin tuolla on taas kesäisin pinnalla pysynyt, ei ongelmia uimisen tai kellumisen suhteen.

Meidän paikkakunnalla ei edes ole uimahallia. Esikoinen kävi 11 vuotiaana talvella kerran viikossa bussikyydillä uimahallissa, menivät keskenään kaveriporukalla. Nuoremmat eivät kaipaa uimahalliin. Käyvät ehkä kerran tai kaksi vuodessa jos joku vie, minä en ui uimahallissa.

Vierailija
191/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monet matkustaa. En itsekään oppinut uimaan altaassa. Oli kamalaa mennä jonossa ja tehdä kaikki isossa ryhmässä. Mökillä räpiköin ja siinä sitä oppi. Styroksilauttaa käytin apuna.

Vierailija
192/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohi

Mun lapseni ei päässyt uimahalliin, koska ne on minusta kamalia joka puolella roiskuttavine kansanjoukkoineen. Ei myöskään päässyt hiihtämään tai laskettelemaan, koska mä en niitä harrastanut. Itseasiassa lapsi ei harrastanut mitään tai kalasti se kesälomalla. Se ei myöskään päässyt koskaan hiihto-tai syyslomalla minnekään Ruotsin risteilyä pidemmälle.

Molemmat vanhemmat käytiin töissä eikä kaikki yo.juontanut pelkästään rahattomuudesta tai ideologiasta vaan sanotaan nyt vaikka valinnasta ja jonkinlaisesta kapinasta , että miks pitäis.

Lapsesta kasvoi ihan hyvinvoiva yksilö , joka sittemmin aikuisena kyllä mm.matkustellut. Kertaakaan ei mun korviin tullut "miks me ei koskaan".

Ponnari lenksut on äärimmäisyyttä, sitä en ymmärrä milloin iPhonesta, Thaimaan matkasta, poniratsastuksesta , kylpylälomasta jne.tuli stardandi.

Vierailija
193/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi varaa käydä vaikka joka päivä uimahallissa, mutta itse en vain halua mennä, kun ällöttää koko paikka :D

Vierailija
194/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kohta alkaa joulupakettikerjuu kun 7 lapsen pitkäaikaistyöttömät tmv. kerjää paketteja päättömille, kädettömille ja jalattomille diagnoosilapsille joita silti tehdään lisää.

Ehkä olen kyyninen mutta sivusta seuraan kun puolituttava muikki käyttää kaikki kerjuupaikat (ruokajakelut, kunnan avut, facebookit jne jne) härskisti hyväkseen kahdelle kakaralleen ja itelleen. Ukko tekee pimeitä hommia kun huvittaa. Molemmat tietty sössineet luottotietonsa ja eka kersa 17-v.

Prisman lahjakortti jouluksi on tosi haluttu kun sillä saa myös tupakkaa tosin kun kirkon kupongeilla. Saivat viime jouluna rahana n 600€ eri lahjoituksia plus tavaralahjat päälle. Muija vielä niin tyhmä että kertoo siitä. Epämieluisat lahjat tietty myy.

T. Se itsekäs lapseton

Höpö höpö. Mitä saat tuollaisesta valehtelusta?

Rahalahjoja jakaa aika harva taho. Hyvä joulumieli -keräys jakaa 70 euron kortteja, S-Ryhmän Patarumpu ja Pelastusarmeijan keräys samaan kokoluokkaa. Siinä ne sitten ovatkin. Kunnat eivät jaa omia lahjakorttejaan, mutta välittävät mm. Hyvä joulumielikortteja, mikä onkin järkevää.

Seurakunnista osa jakaa lahjakortteja, nekin ovat joitain kymmeniä euroja.

Kuuttasataa ei noista saa mitenkään päin laskien kasaan. Ei ainakaan nelihenkinen perhe.

Helsingin kaupungin sos.toimi on jakanut jotain maksusitoumuksia ruokakauppaan joulun alla. Mun ystävä (yh-äiti ja yksi lapsi) sai sellaisen pari vuotta sitten. Ei mitenkään anonut sitä, ei tiennyt koko asiasta, se vain annettiin hänelle, kun olivat siellä sos.toimessa päätyneet heihin. Oli kyllä iloinen yllätys. 

Vierailija
195/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkien tarvitse olla mitään kilpauimareita tai jaksaa kilometritolkulla. Eipä sitä itsekään tullut lapsena käytyä uimahallissa montaa kertaa vuodessa ja aikuisenakin oli monta vuotta taukoa uimisessa, hyvin tuolla on taas kesäisin pinnalla pysynyt, ei ongelmia uimisen tai kellumisen suhteen.

Meidän paikkakunnalla ei edes ole uimahallia. Esikoinen kävi 11 vuotiaana talvella kerran viikossa bussikyydillä uimahallissa, menivät keskenään kaveriporukalla. Nuoremmat eivät kaipaa uimahalliin. Käyvät ehkä kerran tai kaksi vuodessa jos joku vie, minä en ui uimahallissa.

Kaikkien olisi hyvä olla uimataitoisia. Tuhansien järvien maassa uimataito on kansalaistaito. Uimataidoksi ei lasketa 10 metrin räpiköintiä.

Vierailija
196/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti tai isä, jos perheessäsi on lapsia, et ryyppää tai käytä muita aineita niin otapa heti seurakuntasi diakonia työntekijään yhteys, hän kysyy kaikki tietosi, annat tulot ja menot hänelle oikein, hyvä jos voit näyttää kuitit mutta mene vaikket voikaan. Lapset ovat nyt se tärkein, ei tarvitse tuntea häpeää ollenkaan. Ota mukaasi kassi jos annetaan heti ruokaa.  Muista, että kaikkia autetaan kun hätä on suurin. Voit saada jouluna sitten sieltä lapsillesi kunnon ruokaa. Pyydän, ettet käytä väärin tätä hyvää vähävaraisten auttamiskanavaa. Olen itse joutunut ja saanut mutta huomaan kuinka sieltä hakee väärinkäyttäjät ja se on väärin, ei kenenkään tarvitse ryypätä/polttaa jos hätä on suurin rahasta.

Vierailija
197/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako sellainen ala-asteikäinen mennä uimaan yksin, ilman aikuista? Jos ei, niin pitäähän sen aikuisenkin maksaa lippu. Ja molemmille bussiliput mennen tullen. Siitä 2.3 eurosta tuleekin äkkiä 25 euroa. Montaa väitettä en suomalaisesta köyhyydestä niele, mutta kyllä 25e on monelle pienituloiselle jo liian iso raha.

Mitkä bussiliput?

En kyllä ollut ajatellutkaan, että uimahalli on joku köyhyyden mittari. En ole koskaan käynyt lasten kanssa uimahallissa. Viimeksi kävin uimahallissa 19 vuotta sitten. Aluksi alkoi ällöttää suihkutilat joissa alastomia tuntemattomia ihmisiä jotka kyttäävät toistensa peseytymistä ja nykyään myös altaiden ajattelu ällöttää. Iso määrä kaikenlaisia ihmisiä lilluu pienissä altaissa. Uin enemmin järvessä kesällä. Täältä löytyy mukavia metsälampia joissa monesti saa olla vaikka yksin perheen kanssa.

Kyllähän se on sellainen mittari että köyhät ei useinkaan käy missään. Eivät käy edes kirjastossa.

Köyhyys on siitä paha ettei sitä välttämättä tajua ja pahimmillaan köyhyys on sitä ettei käydä missään.

Kirjasto, uimahalli ja monet muut paikat on köyhille virkistystä ja parantaa sitä itsetuntoa nähdä muita ihmisiä.

Vierailija
198/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kohta alkaa joulupakettikerjuu kun 7 lapsen pitkäaikaistyöttömät tmv. kerjää paketteja päättömille, kädettömille ja jalattomille diagnoosilapsille joita silti tehdään lisää.

Ehkä olen kyyninen mutta sivusta seuraan kun puolituttava muikki käyttää kaikki kerjuupaikat (ruokajakelut, kunnan avut, facebookit jne jne) härskisti hyväkseen kahdelle kakaralleen ja itelleen. Ukko tekee pimeitä hommia kun huvittaa. Molemmat tietty sössineet luottotietonsa ja eka kersa 17-v.

Prisman lahjakortti jouluksi on tosi haluttu kun sillä saa myös tupakkaa tosin kun kirkon kupongeilla. Saivat viime jouluna rahana n 600€ eri lahjoituksia plus tavaralahjat päälle. Muija vielä niin tyhmä että kertoo siitä. Epämieluisat lahjat tietty myy.

T. Se itsekäs lapseton

Höpö höpö. Mitä saat tuollaisesta valehtelusta?

Rahalahjoja jakaa aika harva taho. Hyvä joulumieli -keräys jakaa 70 euron kortteja, S-Ryhmän Patarumpu ja Pelastusarmeijan keräys samaan kokoluokkaa. Siinä ne sitten ovatkin. Kunnat eivät jaa omia lahjakorttejaan, mutta välittävät mm. Hyvä joulumielikortteja, mikä onkin järkevää.

Seurakunnista osa jakaa lahjakortteja, nekin ovat joitain kymmeniä euroja.

Kuuttasataa ei noista saa mitenkään päin laskien kasaan. Ei ainakaan nelihenkinen perhe.

Helsingin kaupungin sos.toimi on jakanut jotain maksusitoumuksia ruokakauppaan joulun alla. Mun ystävä (yh-äiti ja yksi lapsi) sai sellaisen pari vuotta sitten. Ei mitenkään anonut sitä, ei tiennyt koko asiasta, se vain annettiin hänelle, kun olivat siellä sos.toimessa päätyneet heihin. Oli kyllä iloinen yllätys. 

Niin, kuten sanoin, sosiaalitoimi välittää eri tahojen lahjakortteja. Ne eivät ole sosiaalitoimen erillisia kortteja.

Vierailija
199/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien olisi hyvä olla uimataitoisia. Tuhansien järvien maassa uimataito on kansalaistaito. Uimataidoksi ei lasketa 10 metrin räpiköintiä.

En puhunutkaan mistään 10 metrin räpiköinnistä. Siihen uimamatkaan vaikuttaa erittäin oleellisesti myös fyysinen kunto. Ne lihavat lapset eivät pitkälle ui vaikka lutraisivat joka päivä uimahallissa.

Toisekseen, järvethän jo haukuttiin uimakelvottomiksi likimain niin mitä sillä uimataidolla edes tekee. Pakkoko sinne uimahalliin tai järveen on mennä hukkumaan. ;)

Vierailija
200/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä bussiliput?

Kyllähän se on sellainen mittari että köyhät ei useinkaan käy missään. Eivät käy edes kirjastossa.

Köyhyys on siitä paha ettei sitä välttämättä tajua ja pahimmillaan köyhyys on sitä ettei käydä missään.

Kirjasto, uimahalli ja monet muut paikat on köyhille virkistystä ja parantaa sitä itsetuntoa nähdä muita ihmisiä.

Täällä kirjasto on kyllä ilmainen. Maksaako se jossain. Eikä köyhän tarvitse olla käymättä missään. Ihmisiä näkee vaikka luonnossa liikkumalla. Oma valinta miten elämään asennoituu eväistä huolimatta.