Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä toisilla on aina lomaa? kuten nyt syysloma, jouluna, talvella, kesällä jne.

Vierailija
15.10.2019 |

Meillä teollisuudessa on lomaa vuodessa viisi viikkoa, sekin pätkissä. Ei puhettakaan että olisi jotain syyslomia. Saldoja ei saa kertyä niin että olis päivän joskus pois, lomarahaa ei saa vapaaksi, tai jos saa voi pitää päivän kerrallaan jne. Jotenkin väsyttää tämä jatkuva töissäolo kun toiset hehkuttaa lomiaan koko ajan.

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä leikkasin kolmanneksen työajasta pois, en tarvitse, ehdi enkä halua enää kokopäivätyötä. Joka kolmas viikko on vapaa ja sen lisäksi pyörii 2/3 niistä 7,.5 viikon lomista.

Vierailija
82/107 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se ihan hirveästi ajattelukykyä vaadi keksiä mitä kaikkia on olemassa. Vuosilomia on ensinnäkin eri pituisia ja toisaalta, osa ei pidä sitä kokonaan kesällä vaan jemmaa jotain syksylle tai jouluun.

Sen lisäksi on saldovapaat, pekkaset, työaikapankki, lomarahojen vaihtaminen vapaaksi, palkaton vapaa, palvelusvuosivapaat, palvelusvuosilisän vaihtaminen vapaaksi.

Ja jopa meillä jossa on "ay-änkyröitä" (minä itsekin olen luottamushenkilö) on nämä kaikki joustot käytössä ja niistä pääsee sopimaan todella hyvin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kertyy n. 5,5 viikkoa lomaa vuodessa ja puolisolle 5 viikkoa. Minä voin pitää lisäksi palkattomia ns. bonusvapaita max. 4 viikkoa vuodessa ja anoa lomarahoja vapaiksi (kunnan säästötoimenpide), ja puoliso taas saa pelata plussatunneilla miten haluaa, nyt on syysloman plussatuntilomalla. Tarpeeseen tulee kun perheessä on ekaluokkalainen.

Vierailija
84/107 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vuosilomaa 6 viikkoa. Viiden viikon kesälomasta olen yleensä säästänyt loppusyksyyn yhden viikon, nyt ollaan lähdössä kohtapuoliin viikoksi Kanarialle. Yksi viikko sitten talvilomaa sitten kevätpuolella. Joulun välipäivinä olen yleensä ollut töissä, silloin ei ole varaa lähteä minnekään reissuun kun hinnat on niin kalliita.

Vierailija
85/107 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa en ole ainoa joka ihmettelee tätä ilmiötä. Mullakin on vain talviloma ja kesäloma eli viis viikkoa yhteensä. Kyllä tuntuu perhanan raskaalta. 

Ihmettelen nuita radiojuontajia kun ne ei puhu mistään muusta kuin lomista. Kyllä käy kateeks

Vierailija
86/107 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vuosilomaa 6 viikkoa jonka yleensä pidän noin neljässä pätkässä. Työssäoloaika tuntuu mukavammalta, kun lomaa on useammin. Nyt esimerkiksi pidin alkukesästä yhden viikon, heinä-elokuun vaihteessa kolme viikkoa, loka-marraskuun vaihteessa yhden viikon ja sitten kevättalvella varmaan yhden viikon.

Ja ihan työehtosopimuksessa on 6 viikon vuosiloma.

Vierailija
87/107 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin lomarahat lomaksi 

Vierailija
88/107 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 42 lomapäivää vuodessa, mutta käytännössä näitä ei yhtenäkään vuonna ehdi tai voi pitää. Hyvä, että saa sen 5 viikkoa vuodessa edes pidettyä. Lomapankki kasvaa korkoa joka vuosi. Myös pitämättömiä vapaapäiviä alkaa olla sen verran kertynyt, että jossain kohtaa yhdistettynä pitämättömiin lomiin, voisin olla 4-5 kuukautta putkeen poissa töistä palkallisesti.

Jos vain sellainen ihme joskus tulee, että ne voisi pitää. 

Vierailija
89/107 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa kerryttää saldoja ja pitää niitä vapaasti pois, milloin huvittaa (esimiehen hyväksymänä toki). Itse en kyllä jaksa tehdä töitä yli 7,25 tuntia päivässä, joten mulle ei pahemmin saldoja kerry. Mutta tiedän monen tekevän jopa 9 tuntisia päiviä ja lomailen sitten saldoilla. Itse olen välillä palkattomalla lomalla tai sitten vaihdan lomarahat lomapäiviin. Valtiolla töissä eli lomaa on 30 päivää (=6 viikkoa kun lauantait ei kuluta lomaa). 15 vuoden valtion palveluksella saa 38 lomapäivää eli lähes 8 viikkoa.

Vierailija
90/107 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla lomapäiviä 42, kun vaihdoin lomarahavapaata. Pidin kesällä 5 viikkoon, nyt joulukuussa 1 viikon ja vielä 3 viikkoo keväällä, ennen uutta lomakautta. Kun ottaa lomia pyhäpäivä viikoille, saa 4 lomapäivällä olla pois koko viikon. 

Vierailija
91/107 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen välillä pidempiä päiviä ja työmatkoja, joista kertyy ylimääräistä vapaata. Joskus otan pari palkatonta päivää lisäksi. 

Vierailija
92/107 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

„Mä asun ulkomailla ja täällä on just päinvastoin. Lomaa saa yleensä ottaa milloin vaan, kunhan siitä ajoissa ilmoittaa.“

Mäkin. Just sama. Olen vieläpä meidän pienessä työryhmässä ainoa, jolla on kouluikäisiä lapsia, ja koska ne muut nimeenomaan karttavat lomia koululaisten lomien aikaan, olen 6 viikosta (vuodessa) aina saanut viikon syyslomalla, toisen joulun jälkeen, kolmannen pääsiäislomalla. Ja ne muut 3 viikkoa kesällä just kuten olen halunnut, ja silloin ollaan Suomessa ja saunotaan, uidaan ja nautitaan perheestäni siellä. 

Vierailija
93/107 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä 5 viikkoa lomaa vuodessa.

Itse olen nyt lomalla. Mutta ei tämä mikään syysloma ole, vaan pitämätön kesälomaviikko.

Minulla on tapana pitää 3 viikkoa kesällä lomaa. Yhden viikon jätän tähän ajankohtaan ja sitten on talvilomaviikko, jonka yleensä pidän lasten hiihtolomaviikolla.

Tänä vuonna jouluna tulee muutama lomapäivä. Yksi pitämätön ylityövapaa ja muutama lomapäivä, joka johtui saikusta, joka osui loman alkuun.

Vierailija
94/107 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

38 arkipäivää lomaa vuodessa, tekee 7,5 viikkoa, siitä riittää 4 viikkoa kesälomaa, viikko syyslomaa, viikko joululomaa, viikko talvilomaa ja pääsiäisen aikaan vielä viikko, kun on sopivasti pääsiäisen pyhien yhteydessä.

Eikö tuo 38 jaeta kuudella? Siitä on toki jo aikaa, kun viimeksi olin niin pitkässä työsuhteessa, että sillä oli merkitystä, mutta ainakin pari vuosikymmentä sitten oli ihan yleistä, että tuohon lomapäivien määrään laskettiin lauantait mukaan. Osalla ei laskettu, ja sehän oli reilua peliä...

Ja eikö lomapäiviä kerry kaksi per kalenterikuukausi? Eli 24 per vuosi? Missä on noin hyvät edut, että lomapäiviä kertyy 38 saati 7,5 viikkoa? Vaihdan heti alaa!

Vierailija
95/107 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työviikko on 5-päiväinen, mutta lomaviikko 6-päiväinen. Eli jos lauantait pitää laskea lomaksi, vaikka työpäivät ovat ma-pe. Sinne "mukavasti " katoaa monta lomapäivää.  En tiedä, mikä järki tuossa on. No työnantajalle kiva.

Vierailija
96/107 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on perinteinen lomakertymä 1. vuotena 2 päivää, siitä eteenpäin 2,5 päivää kuussa. Ja lauantait lasketaan lomapäiviksi. Ihmettelin meidän vanhojen rouvien jatkuvaa lomailua, kunnes luin intrasta, että 10 v jälkeen kertymä on 3 päivää kuussa. Lisäksi on joku lisävapaa, joita kertyy palvelusvuosista riippuen eri määrä vuodessa. Jos siihen vielä kerryttää saldoja, ei ole ihme, ettei tiettyjä henkilöitä juurikaan näe toimistolla.

Vierailija
97/107 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerryttävät "saldoa" tulemalla töihin puoli tuntia aikaisemmin juomaan kahvia tai jäävät joskus katsomaan youtubea päivän päätteeksi.  Sitten vaan pitämään ylimääräinen saldoviikko kun on sitä nyt vaan on kertynyt, eikä kukaan ihmettele yhtään mitään. 

Vierailija
98/107 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

38 arkipäivää lomaa vuodessa, tekee 7,5 viikkoa, siitä riittää 4 viikkoa kesälomaa, viikko syyslomaa, viikko joululomaa, viikko talvilomaa ja pääsiäisen aikaan vielä viikko, kun on sopivasti pääsiäisen pyhien yhteydessä.

Eikö tuo 38 jaeta kuudella? Siitä on toki jo aikaa, kun viimeksi olin niin pitkässä työsuhteessa, että sillä oli merkitystä, mutta ainakin pari vuosikymmentä sitten oli ihan yleistä, että tuohon lomapäivien määrään laskettiin lauantait mukaan. Osalla ei laskettu, ja sehän oli reilua peliä...

Ja eikö lomapäiviä kerry kaksi per kalenterikuukausi? Eli 24 per vuosi? Missä on noin hyvät edut, että lomapäiviä kertyy 38 saati 7,5 viikkoa? Vaihdan heti alaa!

Valtiolla 15 vuoden palveluksella saa 38 lomapäivää eivätkä lauantait kuluta lomaa. Eihän se ehkä reilua ole, mutta jollain täytyy yrittää pitää työntekijät palveluksessa, kun palkka ei ole niin kilpailukykyinen, että se sen tekisi.

Vierailija
99/107 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä julkisella sektorilla ja pitkän työuran jälkeen minulla on 38 vuosilomapäivää. Sen lisäksi vaihdan aina lomarahani vapaaksi, mikä tekee 15 lisäpäivää. Näistä tulee yhteensä 53 lomapäivää eli kymmenen ja puoli viikkoa. 

Vierailija
100/107 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

7.5 viikkoa lomaa, ja sitä saa pitää koska haluaa, kunhan sopii tiimikavereiden kanssa ettei olla samaan aikaan kaikki. Kyllähän tuosta riittää pitkin vuotta, kun ei kaikkea pidä yhteen menoon.

Sopii tiimikavereiden kanssa? Kuulostaa villiltä länneltä. Eikö esimies osaa tehdä työtään?