Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä toisilla on aina lomaa? kuten nyt syysloma, jouluna, talvella, kesällä jne.

Vierailija
15.10.2019 |

Meillä teollisuudessa on lomaa vuodessa viisi viikkoa, sekin pätkissä. Ei puhettakaan että olisi jotain syyslomia. Saldoja ei saa kertyä niin että olis päivän joskus pois, lomarahaa ei saa vapaaksi, tai jos saa voi pitää päivän kerrallaan jne. Jotenkin väsyttää tämä jatkuva töissäolo kun toiset hehkuttaa lomiaan koko ajan.

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tekisin mieluummin tunteja, jos ne saisi joskus pitää.

Tai vaihtaisin työnantajalle, joka sallii vapauden.

Meillä ei saa edes palkatonta, koska se aina kuormittaa muita.

Miten muualla kaikki onnistuu?

T: Kateellinen

Kannattaa mennä paikkaan, jossa ay-innokkuus on alhaista. Parhaita paikkoja oikeaan joustoon puolin ja toisin.

Vierailija
22/107 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opettaja, se on vähän ilmeinen vastaus. Mies on valtiolla töissä. Pitkät lomat, plus lomarahat saa pitää myös vapaana. Käytännössä meillä on suunnilleen yhtä paljon vapaata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnalla määräaikaisena. Kesäksi laitetaan pihalle, joten olen liiton rahoilla heinäkuun. Lomat alkaa onneksi kertyä taas heti elokuussa kun soppari jatkuu, ja niitä lomia saa pitää sit pitkin vuotta pois. Yleensä pidä jouluna, hiihtolomalla ja juhannuksen jälkeen, loput TA maksaa rahana jos jää pitämättä.

Vierailija
24/107 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on pekkasvapaat? Luulin sellaisten jääneen jo historiaan.

Pekkasvapaita saavat, jotka tekevät työstä johtuen pitempää työpäivää esim. rakennus-ja sähköalalla.

Ja työnantaja ja tess määräävät milloin ne pidetään - eli silloin kun on hiljaista aikaa.

Ei siihen mitään hiljaista aikaa tarvita. Meillä ta määrittelee 44 tuntia (4,5 päivää vapaata) ja itse saa päättää 56 tuntia.

Vierailija
25/107 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä loma?    10 vuoteen en ole voinut lomia pitää, kiitos siitä kuuluu hallitukselle ja eduskunnalle.   Pois olen ollut töistä   10 vrk   10 vuoden aikana.  Onneksi olen terve ja flunnssat sun muut ei tartu.

Vierailija
26/107 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nythän sitä lomaa löytyy muillakin aloilla eikä vain opettajilla. Hyvä niin! Pitää muistaa tämä toukokuussa.

Vierailija
27/107 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhistoriaa alle 15v, valtiolla, lomaoikeutta 2,5 pv/ kk. Meillä ei kyllä saa lomia helposti esim täksi jouluksi sain 1 päivän ennen joulua, en muuta. Siksi otin 5 pv syyslomaa. En tiedä missä valtion tehtävissä voi olla kaikki joulut, pääsiäiset sun muut poissa viikon päivät.

Vierailija
28/107 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otam lomarahat palkan mukana ja pidän lomat kun haluan.

Vierailija
29/107 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole jäänyt. Jos on 40 tunnin työviikot, niin osa tunneista tasataan "pekkasina" eli työajantasaamisvapaana.

Alakohtaista, tai siis tulee työehtosopimyksesta tämä. Itse työskentelen alalla, jossa ei ole työehtosopimusta, ja meillä on 40 tunnin työviikko ilman pekkasvapaita. Ja se normaali 30 päivää lomaa, lauantait lasketaan.

Vierailija
30/107 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joilla vain viisi viikkoa vuodessa lomaa ja sekin pätkissä ( ja ilman etäpäiviä). Miten ihmeessä oikein jaksatte ja viitsitte tehdä töitä noin? Olisi ihan kamalaa, jos vain kaksi kertaa vuodessa pystyisi lomailemaan. Ei olisi elämässä mitään mieltä kyllä.

Vierailija
31/107 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienipalkkaisessa duunarihommassa on helppoa ottaa lomaa. Tilalle saadaan suurinpiirtein liikennevaloista joku opiskelija tuuraamaan. Ja tulee vielä halvemmaksi työnantajalle. Molemmat voittaa.

Miehelleni kuuluu tietysti suurin kiitos, kun voin ylipäätään näin pienillä tuloilla lomailla paljon. Tosin elin samalla tavalla jo sinkkuaikana.

Vierailija
32/107 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvaltaisilla aloilla on hyvät lomat. Tietenkin feministaniassa.

Vierailija
33/107 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työhistoriaa alle 15v, valtiolla, lomaoikeutta 2,5 pv/ kk. Meillä ei kyllä saa lomia helposti esim täksi jouluksi sain 1 päivän ennen joulua, en muuta. Siksi otin 5 pv syyslomaa. En tiedä missä valtion tehtävissä voi olla kaikki joulut, pääsiäiset sun muut poissa viikon päivät.

Aika monessa. Meidän tiimistä suurimmalla osalla on pitkät lomat ja osa käyttää hyväksi vielä saldovapaat joita voi pitää viikon verran putkeen, kyllähän siinä lomaa riittää pitkin vuotta. Sitten jos vaihtaa vielä lomarahat vapaaksi niin... Esimerkkinä eräs kollega, joka oli kesällä 5 viikkoa, nyt lokakuussa viikon, joulun aikaan 2 viikkoa ja keväällä ainakin viikon pääsiäisen aikaan lomalla. Lisäksi pitää aina vapaana kaikki välipäivät joista saa pitkän viikonlopun.

Vierailija
34/107 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole jäänyt. Jos on 40 tunnin työviikot, niin osa tunneista tasataan "pekkasina" eli työajantasaamisvapaana.

Alakohtaista, tai siis tulee työehtosopimyksesta tämä. Itse työskentelen alalla, jossa ei ole työehtosopimusta, ja meillä on 40 tunnin työviikko ilman pekkasvapaita. Ja se normaali 30 päivää lomaa, lauantait lasketaan.

En lähde kinaamaan, kun en tarkemmin tiedä.

Itse tiedän vain niitä, joilla on 40 tunnin työviikot ja niissä pekkaset ja niitä joilla työaika on 36 tuntia ja risat, eikä pekkasia.

Vierailija
35/107 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulla oo pekkasiakaan?

Eikä kyllä syyslomaa taida olla kuin koululaisilla.

Ei kaikilla aloilla ole mitään pekkasia. Esim. palvelualoilla.

Vierailija
36/107 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kunnalla pätkätyöläisenä. Meille kertyy lomaa työkuukausista ekasta kaksi, tokasta kaksi, kolmannesta yksi, eli aina kolmesta kuukaudesta 5 lomapäivää. Sapettaa vietävästi, että samaan aikaan vakituiset työntekijät kerryttävät lomiaan 2,5 päivää joka kuukausi. Heillä sitä onkin 38 päivää vuosittain, ja lauantaita ei lasketa lomapäiväksi.

Vierailija
37/107 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on ihan ammatinvalintakysymyksiä. Opettajana mulla on aika mukavasti lomaa kaikkina vuodenaikoina.

Vierailija
38/107 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisen sektorin työntekijät ovat aina lomalla.

Jo työsuhteen alussa kesäloma 5vk ja talviloma 6pv eli toista viikkoa pitempi, koska lomapäiväksi ei lasketa launtaita.

Jos pitempi työsuhde, niin lomapäiviä voi olla jopa 50-72 päivää vuodessa, kun yksityisellä sektorilla 4vk kesälomaa ja viikko talvilomaa.

Haist kissanpaska! 10 vee kun raadat, saat vuosilomaa 30 päivää. Yksityisellä se napsahtaa vuodesta.

15 vuotta, siitä saa sen kadehtitut 38 päivää.

Vierailija
39/107 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienipalkkaisessa duunarihommassa on helppoa ottaa lomaa. Tilalle saadaan suurinpiirtein liikennevaloista joku opiskelija tuuraamaan. Ja tulee vielä halvemmaksi työnantajalle. Molemmat voittaa.

Miehelleni kuuluu tietysti suurin kiitos, kun voin ylipäätään näin pienillä tuloilla lomailla paljon. Tosin elin samalla tavalla jo sinkkuaikana.

Meillä ei. Jos sijaisen saa, se jättää suuren osan hommista tekemättä, ja ne on odottamassa kun palaa lomalta. Useasti käynyt näin. Esimies ei välitä, luottaa että vakituinen hoitaa työt kun palaa.

t. toinen pienipalkkainen duunari

Vierailija
40/107 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kunnalla pätkätyöläisenä. Meille kertyy lomaa työkuukausista ekasta kaksi, tokasta kaksi, kolmannesta yksi, eli aina kolmesta kuukaudesta 5 lomapäivää. Sapettaa vietävästi, että samaan aikaan vakituiset työntekijät kerryttävät lomiaan 2,5 päivää joka kuukausi. Heillä sitä onkin 38 päivää vuosittain, ja lauantaita ei lasketa lomapäiväksi.

Niillä vakituisilla on pidempi työhistoria.