Miten ihmeessä toisilla on aina lomaa? kuten nyt syysloma, jouluna, talvella, kesällä jne.
Meillä teollisuudessa on lomaa vuodessa viisi viikkoa, sekin pätkissä. Ei puhettakaan että olisi jotain syyslomia. Saldoja ei saa kertyä niin että olis päivän joskus pois, lomarahaa ei saa vapaaksi, tai jos saa voi pitää päivän kerrallaan jne. Jotenkin väsyttää tämä jatkuva töissäolo kun toiset hehkuttaa lomiaan koko ajan.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisen sektorin työntekijät ovat aina lomalla.
Jo työsuhteen alussa kesäloma 5vk ja talviloma 6pv eli toista viikkoa pitempi, koska lomapäiväksi ei lasketa launtaita.
Jos pitempi työsuhde, niin lomapäiviä voi olla jopa 50-72 päivää vuodessa, kun yksityisellä sektorilla 4vk kesälomaa ja viikko talvilomaa.
Haist kissanpaska! 10 vee kun raadat, saat vuosilomaa 30 päivää. Yksityisellä se napsahtaa vuodesta.
15 vuotta, siitä saa sen kadehtitut 38 päivää.
Yksityisellä niitä kuluu myös 6 viikossa, kunnalllisella ei.
Valtion pitkät lomat, lomarahat vapaaksi ja palkatonta.
Pidetään yritys kiinni kesä-heinäkuu, talvi/syysloma ja vuodenvaihteessa 3vk.
Ei tarvi rahan takia vääntää 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo työsuhteen alussa kesäloma 5vk ja talviloma 6pv eli toista viikkoa pitempi, koska lomapäiväksi ei lasketa launtaita.
Jos pitempi työsuhde, niin lomapäiviä voi olla jopa 50-72 päivää vuodessa, kun yksityisellä sektorilla 4vk kesälomaa ja viikko talvilomaa.
Haist kissanpaska! 10 vee kun raadat, saat vuosilomaa 30 päivää. Yksityisellä se napsahtaa vuodesta.
Mitä sekoilet? Yksityisellä puolella aina huonommat lomat! Lasketaan lauantait eli viikko kuluttaa 6 lomapäivää.
Ja ensimmäisestä tyovuodesta kertyy vain 24 lomapäivää eli ei talviloma ollenkaan.
Itsekin olen koko työuran tehnyt yksityisellä eli aina 4 vkoa kesälomaa ja 1 vko talvilomaa. Lomarahoja olen joskus vaihtanut vapaaksi, viime vuosina ei ole ollut varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sekoilet? Yksityisellä puolella aina huonommat lomat! Lasketaan lauantait eli viikko kuluttaa 6 lomapäivää.
Ja ensimmäisestä tyovuodesta kertyy vain 24 lomapäivää eli ei talviloma ollenkaan.
Itsekin olen koko työuran tehnyt yksityisellä eli aina 4 vkoa kesälomaa ja 1 vko talvilomaa. Lomarahoja olen joskus vaihtanut vapaaksi, viime vuosina ei ole ollut varaa.
Riippuu ihan työehtosopimuksesta yksityisellä puolella, aika monessa paremmat lomat kuin pelkät viisi viikkoa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisestäkin työvuodesta kertyy 2,5 päivää lomaa, jos aloitat huhtikuun 1 (2) päivänä ja ja työsopimuksesi on voimassa vielä maaliskuun viimeisenä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Naisvaltaisilla aloilla on hyvät lomat. Tietenkin feministaniassa.
Kyllä, mutta naisvaltaisilla aloilla julkisella sektorilla on myös pienet palkat. Ne julkisen sektorin hyvät lomat ovat kompensaatiota yksityistä sektoria (keskimäärin) alhaisemmasta palkkatasosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tekisin mieluummin tunteja, jos ne saisi joskus pitää.
Tai vaihtaisin työnantajalle, joka sallii vapauden.
Meillä ei saa edes palkatonta, koska se aina kuormittaa muita.
Miten muualla kaikki onnistuu?
T: KateellinenPienipalkkaisessa duunarihommassa on helppoa ottaa lomaa. Tilalle saadaan suurinpiirtein liikennevaloista joku opiskelija tuuraamaan. Ja tulee vielä halvemmaksi työnantajalle. Molemmat voittaa.
Miehelleni kuuluu tietysti suurin kiitos, kun voin ylipäätään näin pienillä tuloilla lomailla paljon. Tosin elin samalla tavalla jo sinkkuaikana.
Meillä ei. Jos sijaisen saa, se jättää suuren osan hommista tekemättä, ja ne on odottamassa kun palaa lomalta. Useasti käynyt näin. Esimies ei välitä, luottaa että vakituinen hoitaa työt kun palaa.
t. toinen pienipalkkainen duunari
Tosi kurja tilanne.
Minä voin ottaa rennosti juuri siksi, kun en pelkää fuduja. Jos töitä olisi rästissä lomani jälkeen, tottakai tekisin ne. Sama se minulle, mitä tehtäviä työaikaani sisältyy. Tauot pidän ja töistä lähden kun työaika loppuu.
Loman kertymiset on ihan kiinni työehtosopimuksesta ja omasta työsopimuksessa. Vuosilomalakia paremmat ehdot voi aina olla, joko työehtosopimuksen tai sitten ihan oman sopimisen kautta.
Vierailija kirjoitti:
No tekisin mieluummin tunteja, jos ne saisi joskus pitää.
Tai vaihtaisin työnantajalle, joka sallii vapauden.
Meillä ei saa edes palkatonta, koska se aina kuormittaa muita.
Miten muualla kaikki onnistuu?
T: Kateellinen
Tämähän on niin paljon työtehtävistä riippuvainen, kuinka sujuvasti voi olla poissa. Olen isomassa yrityksessä töissä. Meillä tuotannosta ei noin vain voi pitää saldovapaita. Vaan pekkaset ja muut plussatunnit on työnjohdon puolesta määrätty. Tosin meillä on niin erikoistuotantoa, että pääasiassa nämä pekkaset ja saldovapaat täytyy pitää kun peruskoulussakin on loma-ajat. Eli perheellisille ihan hyvä diili. Itse olen asiantuntijatehtävissä. Joten minulla on ihan erilainen vapaus itse päättää omista lomista. Aina täytyy lähiesimieheltä kysyä, mutta jos ei ole mitään oikein akuuttia tekeillä. Pystyn aika vapaasti olemaan lomalla juuri silloin kun haluan. Yleensä ajoitan plussatunnit joulun aikaan. Toisin sanoen tänä vuonna teen viimeisen työpäivän 20.12. ja tuolloinkin varmaan lyhyen. Ja töihin palaan 2.1. Tämä on ihana keskeytys työvuoteen. Jaksaa taas odottaa kesälomaa paremmin.
Mulla on kesällä kolme viikkoa, yksi kesälomaviikko lasten syyslomalla, talviloma ja vuosivapaaviikko.
Mukavasti vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Loman kertymiset on ihan kiinni työehtosopimuksesta ja omasta työsopimuksessa. Vuosilomalakia paremmat ehdot voi aina olla, joko työehtosopimuksen tai sitten ihan oman sopimisen kautta.
ai, itse voi sopia? Ehkä työsuhteen alussa ensimmäisenä vuotena. Palkatonta lomaa saa meillä pitää, JOS työt ei kärsi. Meillä on aika kovat tulos- ja liikevaihtotavoitteet, mikä tarkoittaa, että työnantaja ei anna pitää ylimääräisiä (edes palkattomia) vapaita tässä Q4:lla. Lisäksi kiky-tunteja vähennettiin tänäkin vuonna saldoista 24 tuntia. Meillä saa kyllä vaihtaa lomarahoja vapaiksi, mutta sitäkin on rajattu niin, että (max. 4 viikon) kesäloman jatkeeksi saa pitää vain yhden lomarahavapaaviikon. Talviloman lomarahoista taitaa tulla 3 pv. Lomat saa kyllä pitää pois, kun irtisanoutuu... siihen jopa kannustetaan. Terveisiä kvartaalitaloudesta!
Vierailija kirjoitti:
Te, joilla vain viisi viikkoa vuodessa lomaa ja sekin pätkissä ( ja ilman etäpäiviä). Miten ihmeessä oikein jaksatte ja viitsitte tehdä töitä noin? Olisi ihan kamalaa, jos vain kaksi kertaa vuodessa pystyisi lomailemaan. Ei olisi elämässä mitään mieltä kyllä.
Kiitos vain huolehtimisesta. Emme me jaksakaan, eikä tällaisessa elämässä ole mitään mielekkyyttä. Mutta kun ei ilman rahaakaan voi elää. Masennus- ja unilääkkeiden avulla kärsitään. Olen jo useinkin pohtinut, että miksi tällä tavalla edes kannattaa täällä maan päällä roikkua.
Pidän kaikki lomarahat aina vapaana. Siitä kertyy 15 lisäpäivää eli 3 vkoa.
Mä en tiedä muita tommosia kuin koululaiset.
Joulun tienoolla saa helposti venytettyä 7 lomapäivää 9-16 pituiseksi, riippuu vuodesta.
Pääsiäisenä 4 lomapäivällä saa 10pv loman.
Vielä jää 3 vkoa kesään ja syyslomaan. Puuttuvat sitten ylitöistä, vaihtona lomarahoista tai palkattomana mutta yleensä toi 5 vkoa riittää pitkälle. Ja käytännössä kaikki reissussa
Vierailija kirjoitti:
Työhistoriaa alle 15v, valtiolla, lomaoikeutta 2,5 pv/ kk. Meillä ei kyllä saa lomia helposti esim täksi jouluksi sain 1 päivän ennen joulua, en muuta. Siksi otin 5 pv syyslomaa. En tiedä missä valtion tehtävissä voi olla kaikki joulut, pääsiäiset sun muut poissa viikon päivät.
Hyväpalkkaisessa asiantuntijatehtävissä, johon ei kuulu mitään asiakaspalvelua ja oman työn voi tehdä hyvin vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisestäkin työvuodesta kertyy 2,5 päivää lomaa, jos aloitat huhtikuun 1 (2) päivänä ja ja työsopimuksesi on voimassa vielä maaliskuun viimeisenä päivänä.
Ei muuten kerry. Työ kannattaa aloittaa viim 31.3, 1 vuonna kertyy 2 pv ja sen jälkeen 2,5 eli saa myös talviloman. Täysi vuosi pitää olla maaliskuun lopussa tehty. Jos aloitit työt ennen 1.4.19 sulla on talvilomaa talvella 21/22 (kertynyt 31.3.21 mennessä joten voi pitää seur talvena)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on pekkasvapaat? Luulin sellaisten jääneen jo historiaan.
Pekkasvapaita saavat, jotka tekevät työstä johtuen pitempää työpäivää esim. rakennus-ja sähköalalla.
Ja työnantaja ja tess määräävät milloin ne pidetään - eli silloin kun on hiljaista aikaa.
Meillä on pekkasvapaat, eikä tehdä työstä johtuen pidempää työpäivää. En ole rakennus- enkä sähköalalla. Erittäin vapaassti saadaan itse valita ajankohta pekkasvapaalle.
Minä yrittäjä, mies kuukausipalkalla ilman työaikaa. Lomaillaan joka vuosi vähintään 8vk.