Työssäoppiminen
Juu meillä on ihan yleisenä ohjeena että aamut alkaa joko klo 9 tai 10, tai tietysti jos paikka aukeaa myöhemmin niin sitten silloin. Mutta ilta- ja viikonlopputyötä ei ole ilman palkkaa.
No eräästä paikasta järjestyisi top-paikka, mutta yrittävät saada minut aloittamaan SEITSEMÄLTÄ tai ihan viimeistään KAHDEKSALTA aamulla. Ilman palkkaa, tietysti!
Mitäs teen??? Ohjaajaan en saa enää yhteyttä tähän aikaan. Voi vttu, kun se työaika on se hemmetin 9-15 tai 10-16 eikä se ole minun keksimäni juttu. Minkä takia minä suostuisin menemään aamuseiskaan ilmaiseksi??
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Työssäoppimispaikka sitoutuu KOULUTTAMAAN TYÖPAIKALLA. Minä olen OPISKELIJA ja menen työpaikalle OPPIMAAN.
Ja sinä menet sinne tasan siihen aikaan kuin pitää. Sekin on oppimista.
Vierailija kirjoitti:
Nämä lukevat ihan LAISSA, mutta olette liian ääliöitä YMMÄRTÄMÄÄN mitään. Ja minulle SANOTTIIN ETTÄ AAMU ALKAA KLO 9 TAI 10. Aivan samantekevää, mitä joku random palstalainen uskoo tai on uskomatta. Tiedän mitä minulle on koulussa sanottu.
Linkitäpä sitten kyseinen lainkohta, missä sanotaan että aamu alkaa klo 9 tai 10.
Jos opiskelisit leipuriksi, niin sun työssäoppimis työpäivät alkaisivat tosi varhain aamuyöllä, koska leipurin työ alkaa silloin. Mitäs tähän sanot? Kuka leipuriksi opetteleva voi mennä töihin klo 9 tai 10 aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Nämä lukevat ihan LAISSA, mutta olette liian ääliöitä YMMÄRTÄMÄÄN mitään. Ja minulle SANOTTIIN ETTÄ AAMU ALKAA KLO 9 TAI 10. Aivan samantekevää, mitä joku random palstalainen uskoo tai on uskomatta. Tiedän mitä minulle on koulussa sanottu.
Mitä lukee laissa? Missä laissa?
Vierailija kirjoitti:
Työssäoppimispaikka sitoutuu KOULUTTAMAAN TYÖPAIKALLA. Minä olen OPISKELIJA ja menen työpaikalle OPPIMAAN.
Sitoutuu ja sitoutuu...
...paitsi että kenelläkään ei välttämättä ole mitään mahdollisuutta sitoutua opettamiseen, kun omat työt täytyy saada tehdyksi pomon hengittäessä niskaan kuin raivo härkä.
Ap, sinuna menisin oppimaan työssä sen 6 h, olipa aika 7-13 tai 10-16 tai jotakin siltä väliltä.
Olisin vähän "luova" noiden kellonaikojen suhteen, koska opinnot vaativat työssäoppimisjaksoja.
Olet ilmeisesti opiskelemassa alaa, jossa ne ihan OIKEAT TYÖT voivat alkaa myös klo 7 aamulla.
Kanntaisi siis alkaa myös harjoitella sitä aikaista heräämistä...
No hae sittea ap sellaisia työssäoppimis paikkoja johon voi mennä ko 9 tai 10.
Eihän siinä sen ihmeempää ole. Huomaa myös että kaikki yritykset eivät edes mielellään ota noita työssäoppijoita, kuin ei yksinkertaisesti ole aikaa ohjata, ja neuvoa ja valvoa.
Jatkapas hakua edelleen...
Alkaisiko se työssäoppiminen huomenna? Vai mikä ongelma sinulla on nyt?
Laita ohjaajalle viesti. Ellei ole lomalla, ei tämä kahden jälkeen mikään huono ajankohta ole.
Ja mitä tekisin? Menisin klo 7, jos tarvitsisin työssäoppimispaikan. Ja kiittäisin ohjeesta.
Voi olla, ettet sinne pääsekään, jos olet tällaisesta asiasta jänkännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja voitteko nyt jo ymmärtää, että TYÖSSÄOPPIJA EI OLE TYÖNTEKIJÄ, vaan OPISKELIJA. En hae TÖIHIN, vaan OPISKELEMAAN työpaikalle. Ap
Työssäoppija tekee työpaikan työvuoroja.
Sinä tosin tuskin koskaan valmistut.
Ohjaajana mulla on ollut työssäoppijoita.
Aamuvuoro saattoi alkaa 6:15 mutta kyllä opiskelija tuli vasta 8:00.
Kai se työaika voidaan sopia alkavaksi ihan koska tahansa ja se sovittu aika kirjataan myös siihen koulun ja työpaikan väliseen sopimukseen.
ohjaa-ja-na kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja voitteko nyt jo ymmärtää, että TYÖSSÄOPPIJA EI OLE TYÖNTEKIJÄ, vaan OPISKELIJA. En hae TÖIHIN, vaan OPISKELEMAAN työpaikalle. Ap
Riippuu varmaankin alasta, miten työssäoppija oppimaan tulee, vaikka mielestäni pitäisi ainakin jo toisena vuonna oppia ns. alan tavoille, jos aikoo ammatissaan pärjätä.
Tuntemani nuori opiskeli sairaanhoitajaksi Helsingissä.
Ensimmäisenä vuonna teki työssäoppimisjaksonsa eräässä sairaalassa täysin ohjaajansa työvuorojen mukaisesti eli kolmivuorotyötä.
Toisena vuonna taas toisessa sairaalassa teki pelkkää aamua riippumatta ohjaajan vuoroista.
Olet ymmärtänyt väärin, ei koulu voi päättää noin. 18-6 välillä tehtävän työn voi kieltää, ja viikonloput ja pyhäpäivät.
Sillä työssäoppimispaikalla ei ole mitään velvollisuuksia sinua kohtaan, joten miksi ihmeessä vauhkoat täällä? Menet sinne heidän ilmoittamia ajankohtina tai etsit toisen paikan.
Voi Luoja siunaa sitä työpaikkaa, johon ap on menossa
Juuri tuollaiset ihmiset ovat sellaisia, joita tekisi mieli lotasta korville.
Ei tule ap työelämässä pärjäämään.
Ei kaikessa koko ajan tarvitse joustaa, mutta joskus kuitenkin.
ohjaa-ja-na kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Jos työn kannalta on oleellista olla paikalla 6.15, opiskelijalta jää jotain oppimatta. Itse menin mieluusti aikaisiin aamuihin, koska silloin oli kivoja työtehtäviä ja ne sai tehdä rauhassa. Kotiin pääsi klo 14.
Mä ymmärrän sua ja sä ymmärrät mua, kun sanon että meillä työt alkaa seitsemältä.
Toivotan onnea harjoittelupaikan etsimisessä:)
Mitä sinä opiskelet? Mikä sinusta tulee, kun valmistut?
Itse olen työssäoppija ja päiväni alkaa klo. 8.00. Meille annettiin vaan minimi tuntimäärä, mitä viikossa pitää olla, joka on 25h/vko
Onhan tuossa luetunymmärtämisessäkin haasteita.