Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on epämiellyttävämpi ominaisuus ihmisessä, huono itsetunto vai itserakkaus?

Vierailija
01.02.2026 |

Siinäpä tuo kysymys.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itserakkaus

Vierailija
2/14 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asianomaiselle itselleen huono itsetunto on paljon pahempi. Se näkyy myös ulkopuolisille niin, että minun mielestäni itserakkaudesta on vähemmän riesaa muille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono itsetuntemus. Itserakkaus on tärkein asia mitä voi olla, eihän ihminen voi ikinä rakastaa ketään muutakaan jos se ei ensiksi rakasta itseään. 

Hyvä sanonta menee niin että jos mies ei ensiksi opettele rakastamaan itseän, hän tulee tuhoamaan jokaisen naisen tieltään vuoron perään. Sama menee toistekki päin. Itse rakkaus ei ole itsekkyyttä

Vierailija
4/14 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempiin liittyy vahvasti liiallinen itsensä ajattelu, vaikkakin eri lähtökohdista. Raskaita molemmat omilla tavoillaan.

Vierailija
5/14 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinusko opettaa itserakkauden sijaan lähimmäisen rakkautta. Tämä on sinänsä vähän outoa, koska tärkein ihmissuhde on suhde omaan itseensä. Jos ei pysty itseään rakastamaan millään osa-alueella, niin silloin kun tällainen ihminen on yksin, on aina yksinäinen, koska on aina huonossa seurassa.

Vierailija
6/14 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono itsetuntemus. Itserakkaus on tärkein asia mitä voi olla, eihän ihminen voi ikinä rakastaa ketään muutakaan jos se ei ensiksi rakasta itseään. 

Hyvä sanonta menee niin että jos mies ei ensiksi opettele rakastamaan itseän, hän tulee tuhoamaan jokaisen naisen tieltään vuoron perään. Sama menee toistekki päin. Itse rakkaus ei ole itsekkyyttä

Tuo ei pidä paikkaansa, siis että ei voisi rakastaa muita, jos ei ensin itseään. Lisäksi se on todella loukkavasti sanottu meille, joita maailma on murjonut.

Vierailija
7/14 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi vertaamaan kumpi on pahempi, se on täysin tarpeetonta ja mustavalkoista. Ihmiset luonteineen ovat niin erilaisia, samoin heidän toimintatapansa. Puhumattakaan tilanteista, missä näitä piirteitä sitten arvioitaisiin :D

Vierailija
8/14 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itserakkaudella tarkoitin siis henkilöä, joka on itserakas. (Itserakas ei kai sentään vielä ole positiivinen sana?) -AP

Vierailija
9/14 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Molemmat täyttä helvettiä läheiselle. Riippuu toki ongelman vakavuudesta. Pahimmillaan molemmat alkaa olla harhaisella tasolla. Mutta kai se huonoitsetuntoinen on parempi.

Vierailija
10/14 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se riippuu siitä, mitä sanoilla tarkoitetaan ja miten voimakkaasti ne ilmenevät?

Eikö röyhkeä, narsistinen itsekehuja ja muiden ihmisten vähättelijä ole pohjimmiltaan huonoitsetuntoinen? Ainakaan terve itsetunto sellaisilla ihmisillä ei ole.

Vierailija
11/14 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestä en tiedä mutta seurustelusta osaan sen verran sanoa että huono itsetunto. Oli rasittavaa seurustella sellaisen kanssa. Kun seurustelin itserakkaan miehen kanssa, oli paljon helpompaa. 

Vierailija
12/14 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itserakkaudella ei tarkoiteta tuota, vaan lähinnä omahyväisyuttä ja itsekeskeisyyttä.

Vierailija
13/14 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kuulemma nuuka, besserwisser ja paska. Silti minussa pitää roikkua kiinni? Miten minun tulisi kasvaa ihmisenä?

Vierailija
14/14 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin noi on samassa paketissa. Rehvastelun ja ylimielisyyden pohjalla on huono itsetunto. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän