Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työssäoppiminen

Vierailija
15.10.2019 |

Juu meillä on ihan yleisenä ohjeena että aamut alkaa joko klo 9 tai 10, tai tietysti jos paikka aukeaa myöhemmin niin sitten silloin. Mutta ilta- ja viikonlopputyötä ei ole ilman palkkaa.

No eräästä paikasta järjestyisi top-paikka, mutta yrittävät saada minut aloittamaan SEITSEMÄLTÄ tai ihan viimeistään KAHDEKSALTA aamulla. Ilman palkkaa, tietysti!

Mitäs teen??? Ohjaajaan en saa enää yhteyttä tähän aikaan. Voi vttu, kun se työaika on se hemmetin 9-15 tai 10-16 eikä se ole minun keksimäni juttu. Minkä takia minä suostuisin menemään aamuseiskaan ilmaiseksi??

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt sanonut monta kertaa, mutta jostain syystä ette vain suostu ymmärtämään: OHJAAJA SANOI MINULLE, että ns. työaika on 9-15 tai 10-16. Ei maininnut SANALLAKAAN KLO SEITSEMÄÄ TAI KAHDEKSAA. Sanoi, että ei ole iltaa eikä viikonloppuja, ellei palkasta sovita. Ja edelleen: päivä alkaa ysiltä tai kympiltä ja jatkuu siitä riippuen kolmeen tai neljään. NÄIN MINULLE SANOTTIIN. Aivan samantekevää mitä te uskotte ja ette usko.

On paljon sellaisia työpaikkoja jossa työpäivä loppuu kaikilla klo 14. Jos sä menet sinne vasta klo 10, et sä voisi jäädä sinne kahdeksi tunniksi yksinään. Sä olet nyt ymmärtänyt asian jotenkin väärin. Meillä työssäoppiminen meni niin, että ohjaaja sanoi, että työajan päätätte yhdessä työpaikan edustajan kanssa. Mä menin kahdeksaan, jotkut muut meni jo seiskaan omille työpaikoilleen. Ja kukaan meistä ei saanut palkkaa näistä paikoista. Meitä oli 20, merkonomiopinnot. 

Vierailija
82/102 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tajua millaista työaikaa johtajat tekee aikaerorasituksista piittaamatta. Siihen ei ihan kaikki pysty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäjät tekee kyllä samanlaisia hulluja työaikoja, mutta niillä on leposäännöt. Johtajilla ei ole. Tietysti joku myyntitykki saattaa tehdä jotain Extremeä.

Vierailija
84/102 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menet töihin klo 7 pääset sieltä pois jos klo 13, koska sinulla näyttää olevan vain 6 tunnin päivä.

Miksi se klo 7 työhön meneminen on niin vaikeaa?

Ööö no varmaan siksi että en saa palkkaa?? Joudun heräämään viideltä, jotta ehdin käydä suihkun ja valmistautumaan. Sitten joudun lähteä 6.30 palkattomaan työhön. Joo en todellakaan mene.

Jos menet myöhemmin, sittenkö ei ole palkatonta?

Vierailija
85/102 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja tosiaan voitte käyttää järkeä myös sillä tavalla, että kuinka monessa paikassa opinnot alkavat klo 7??? Opiskelija on OPISKELIJA ja hänen "koulunaan" toimii työpaikka top-jakso ajan. Minkä hiton takia minun pitäisi mennä SEITSEMÄÄN, vaikka yksikään koulu ei ala siihen aikaan?? Ja minä joudun heräämään KLO 5 AAMULLA, JOTTA EHDIN HERÄÄMÄÄN ENNEN RATTIIN MENOA, KÄYMÄÄN SUIHKUSSA yms. Ja aivan sama mitä te sanotte, minä käyn aamulla suihkussa ja piste. Se on minun tapani, minulle on aivan sama mitä mieltä te olette asiasta. Ap

Niin juuri, TYÖPAIKKA toimii opiskelijan kouluna top-jakson ajan. Työnantaja/ohjaaja eli "opettaja" tekee "lukujärjestyksen" ja opiskelija noudattaa sitä. Sitä paitsi sinulle on jo tarjottu aloitusajaksi klo 8, mikä vika siinä on, normaali koulunalkamisaika?

Vierailija
86/102 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskanhikeä ei ole kuin krapulassa, jonka vuoksi täytyy maata se yksi tunti ennen töihin lähtöä.

Sen sijaan työssäoppija menee vaikka klo 5 op-pi-maan makaamatta tuskanhiessä, vaikka kuinka paljon hikeä pukkaisi.

OPISKELIJA menee OPPIMAAN työssä.

TYÖ voi alkaa vaikkapa klo 5 tai 7!

Aikuisopiskelijako olet, ap????

Et ole kaiketi oppinut varhaisopiskelijana edes työrytmiä.

Vierailija
87/102 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap on jankuttanut mahdollisessa harjoittelupaikassa samaan tapaan kuin täällä, voipi olla ettei hän ole sinne enää tervetullut edes seiskalta.

Vierailija
88/102 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja (ohjaaja?) on varmaankin antanut väärää tietoa. Tai sitten hänelle itselleen oli kerrottu väärin.

Jos AP opiskelee perustutkintoa ammattikoulussa niin työssäoppimisen työajat ovat yleensä niitä työpaikan normaaleja työaikoja. Voihan olla, että AP opiskelee alaa, jossa työajat usein ovat klo 10-16, mutta tämä kyseinen työpaikka on vähän erilainen.

Opettajan olisi tietysti pitänyt kertoa jo opintojen alussa, että erilaisia työaikoja voi olla.

Voitko AP kertoa, että mitä alaa opiskelet?

Vierailija
89/102 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitsisi ruikuttaa moisesta, jos opiskelisi johonkin sellaiseen ammattiin, johon ei sitten tarvitse mennä työssäoppimaan. Mutta tekstin laadusta näkee, ettei aplla ole älynlahjoja muuhun.

Kaikkialla on työharjoittelua, myös yliopiston opinnoissa nykyään.

Vierailija
90/102 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh... Täällä on jo useasti sanottu että jos työssäoppimispaikan tarjoama työaika ei sovi, olkoon syynä opettajan antama aika tai laiskuus tai ihan mikä vaan, niin silloin pitää etsiä toinen paikka jonka työvuorot osuvat sopivaan aikaan. Ihme draamalaamatrolli tuo ap.

Vierailija
91/102 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitsisi ruikuttaa moisesta, jos opiskelisi johonkin sellaiseen ammattiin, johon ei sitten tarvitse mennä työssäoppimaan. Mutta tekstin laadusta näkee, ettei aplla ole älynlahjoja muuhun.

Kaikkialla on työharjoittelua, myös yliopiston opinnoissa nykyään.

Ei ihan kaikissa, mutta suuressa osassa kyllä.

Joillain aloilla pääsee suoraan osa-aikatyöhön ilman harjoitteluakin.

Vierailija
92/102 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, minäkin olen menossa ensi viikolla alkavaan 2kk kestävään harkkaan, viisi kertaa viikossa kello 7-16. "Työ"matkat päälle. Ei penninhyrrää palkkaa. Sellaista on ammattiin opiskelu, voi kiesus teitä kakaroita.. 

Vierailija
93/102 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun lasten koulussa työssäoppiminen alkaa seiskalta tai kasilta, vaikka normaali koulupäivä onkin 9-15

Tässä ei ole kyse mistään koulupäivästä, olen aikuisopiskelija ja opintoni ovat joustavia. Työssäoppimisjakson päivät ovat 9-15 tai 10-16. Ap

Lisäksi työpaikan tulee olla Vantaalla ja siellä pitää tehdä Munsalan kansallispukuja.

Vierailija
94/102 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin työssäoppimassa firmassa, jossa työmaalla (liikkuva työ) piti olla 7.00, mikä on ihan normaalia. Välillä oli kohteet niin kaukana että heräsin ennen neljää... Saattoi mennä matkoihin päuvässä kevyesti 3 h julkisilla. Ja ilman palkkaa tietty.

Näissä on pakko joustaa jos on muuten mielenkiintoinen työpaikka ja haluaa oppia.

Vierailija
95/102 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti alastakin, mutta jos on pienet piirit ja kaikki tuntee kaikki, niin silloin varsinkaan ei kannata pilata mainettaan riitelemällä jo heti alkuun.

Vierailija
96/102 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tietysti alastakin, mutta jos on pienet piirit ja kaikki tuntee kaikki, niin silloin varsinkaan ei kannata pilata mainettaan riitelemällä jo heti alkuun.

Tässäpä hyvä kirjoitus.

Kiitoksia.

Mun alallani ainakin ovat niin h-tin pienet piirit, että kenenkään ei kannata työssäoppijana tai palkallisena työntekijänä alkaa suuremmin messuta, hauhau työolosuhteita, otka voivat olla epäinhimillisiäkin, työnantajasta nyt puhumattakaan.

Messua AVI:n suuntaan ja on kyllä kavionkuva takamuksessa.

Vierailija
97/102 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko ap opettajan kiinni, miten kävi?

Vierailija
98/102 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saitko ap opettajan kiinni, miten kävi?

Kiinnostelee myös

Vierailija
99/102 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä asiassa voi eri kouluilla, eri aloilla ym. olla erilaisia käytäntöjä. Kiinnostavaa on, onko työssäoppimisesta tehty sopimus kirjallisena ja mitä siinä lukee työajoista. Jos hommat hoidetaan kunnolla, niin jo siinä vaiheessa kun hakee työssäoppimispaikkaa ja viimeistään käytännön asioista sopiessa pitää keskustella työssäoppimispaikan kanssa siitä, että koulun asettamat ehdot ovat työpaikalle OK. Muussa tapauksessa on pahimmillaan riskinä se, että harjoittelua ei hyväksytä (tosin tässä kellonaikajutussa epätodennäköistä) ja sitten on turhaan tehty palkatonta työtä. Jos työssäoppimispaikka ei halua noudattaa tehdyn sopimuksen ehtoja, niin tulee ehdottomasti olla kouluun yhteydessä ja tarvittaessa pyrkiä hankkimaan uusi harjoittelupaikka. Tällainen tilanne voi olla esim. se jos työssäoppimiseen on määritelty mitä tehtäviä sen pitää sisältää jotta suoritus hyväksytään, mutta työpaikalla ei haluta antaa työssäoppijan tehdä näitä asioita vaan teetetään hänellä jotain muuta. Kaiken a ja o on asioiden sopiminen ajoissa ja informaation kulku.

Vierailija
100/102 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap puhuu ohjaajasta eikä opettajasta. Olisiko kyseessä jokin kuntouttava toiminta tai avotyö. Olisi mielenkiintoista tietää mikä on sellainen tutkinto, jossa laki kieltää työn aloituksen ennen kello yhdeksää.