Syöpäketju
Tänään sairaanhoitaja soitti.
Tällä viikolla labroja ja sydänfilmi.
Ensi viikolla tietokonetomografia tms ( koko kroppa kuvataan)
30.10 lantion alueen magneettikuvaus
31.10. syöpälääkärin vastaanotto.
Hoito tapahtuu naistenklinikalla.
Levinneisyys ja jatkohoitosuunnitelma 31.10.
Keskusteluapua annetaan, saa soittaa koska vaan.
En ole kertonut kotona. Haluan tietää laajuuden ja ennusteen ennen kertomista.
Millään pikkusyövällä tuskin kannattaa lasta pelästyttää.
Vähän herkillä mennään.
Kommentit (275)
Aitini sai rintasyövän ja pääsi tutkimuksiin koska osasi vaatia. Yli 70 v.
Itse sairastin ruokatorven syövän v. 2015. Kaikki hoito julkisella. Sädehoito ja sytostaatit keskussairaalassa. Leikkaus tähystyksellä HYKSissä.
Kerron oman tarinani lähinnä siksi, että julkisella huippuhoito. Osaava hoitohenkilöstö, laitteet yms. Uskon, että en ole todellakaan ole ainoa hyvää hoitoa julkisella puolella saanut.
Olen kiitollinen.
Niin, no kuolleet eivät ole täällä kehumassa, joten hyvin yksipuolista tämä julkisen puolen ylistäminen täällä.
Yksi yö taas lisää. Kaksi viikkoa tuomioon.
Olen ottanut unilääkkeet käyttöön - nukkumatta ei jaksa.
Syöpä14102019 kirjoitti:
Aika nopeasti tämä on edennyt julkisella puolellakin tähän mennessä.
Lähete naistentautien polille 30.9.
Polilla aika 7.10.
Jatkotutkimusajat 14.10.
Jatkohoidon suunnittelu, leikkaus ja hoitoajat 31.10
Minusta tämä menee kuin juna juuri nyt
Kuukausi on pitkä aika. Yksityisellä olin viikossa jo leikkauspöydällä.
Itsellä syöpä varmistui komea päivää ennen kuin leikkaus tehtiin, kyseessä kiinteä kasvain. Tähän mennessä hoito on ollut nopeaa, julkisella puolella.
Minulle tulee näistä 'yksityisellä olisit jo pelastettu' postauksitsa aika kovaa ahdistusta.
Tuntuu kuin minus syyllistettääisiin siitä, ettei minulla on varaa lähteä ajamaan tätä asiaa yksityisellä.
Luulisi, että jokainen ymmärstäisi minun olevan jo yksityisellä, jos rahaa olisi.
Sen sijaan minua yritetään jotenkin syyllistää siitä, että olen julkisen puolen potilas.
Saavatkohan nuo henkilöt siitä jotain mielihyvää?
Minun mielialani ei noista postauksista nouse
Älä välitä noista. Itse olen ajatellut, että jos koen jääväni jostain hoidosta tai tutkimuksesta paitsi, niin ehkä sitten....en tiedä. Oma syöpä on todella kova asia sulatella, omalle perheelle kerroin heti. Ennusteita en halua tietää, sen tiedän, että omalla kohdalla kasvain oli ärhäkkä. Muut hoidot eivät ole vielä alkaneet, jaksamista tarvitaan nyt.
Kyllä varmaan jokainen syövän läpikäynyt täällä toivoo, että sinulla ei olisi mitään vakavampaa ja paranisit. Minä heittäydyin nyös aluksi julkiselle ja odotin, että he pelastavat, kun ei ollut rahaa. No, siitä seurasi se, että asunto oli myytävä ja rahat hankittava. Julkiselle puolelle olisin kuollut, en olisi tätä kirjoittamassa. Älä luota sokeasti, että ne siellä sinut parantaa, kun ne ei sitä tee. Voi olla tuuri, että on sellainen tapaus, että osaavat auttaa, hyvin usein eivät kuitenkaan voi. Ota tämä neuvo palveluksena, älä ahdistu.
On tää niin tätä.
Ennen tätä syöpäjuttua, oli vihdoinkin päättänyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja yrittää hakeutua työkykyä ylläpitävään psykoterapiaan. Lähinnä masentuneisuuden ja lapsuuden kokemusten vuoksi - > ajattelin että voisin alkaa elää onnellisempaa elämää.
Pykologilla jo kävinkin ja tänään olisi psykiatrin konsultaatio ( psykoterapia lähetehän vaatii kolmen kuukauden hoitosuhteen).
Nyt heittää kaikki häränpyllyä. Psykiatria ja psykologia toki tarvitsen tässä vaiheessa, mutta teenkö kuolemaa? Missä olen kolmen kuukauden päästä? Onko enää työkykyä, jota ylläpitää?
Olen laiminlyönyt itseäni jo vuosia, ja nyt sitten hoidan kaikkea yhtäaikaa - vai mitä tässä nyt oikein tapahtuu?
Illalla on vielä työterveyslääkärinkin vastaanotto - kävin siellä romahtamassa pari viikkoa sitten ja sovittiin että tulen uudestaan tänään.
Onneksi töissä on aika hiljaista.
Jostain pitäisi löytää lapsellekin psykologipalveluja kun syövän laajuus varmistuu.
Kotona teen hiljalleen 'kuolinsiivousta' tai siis karsin ylimääräistä kirpputorille ja yritän saada sairastupaa kuntoon. Viikonloppuna olisi varmaan syytä pestä petauspatjan päällinen, ehkä myös täkit ja tyynyt.
Niin kauan kun pystyn toimimaan loogisesti pysyn kasassa, pieniä romahduksia tulee päivittäin.
Odottavan aika on pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, no kuolleet eivät ole täällä kehumassa, joten hyvin yksipuolista tämä julkisen puolen ylistäminen täällä.
Suomessa syövät hoidetaan melkein aina julkisella puolella, ja silti/siksi ollaan maailman kärkiporukassa sen suhteen, miten syövästä selvitään ja parannutaan.
Hei, asiallista vertaistukea saat facebookin ryhmästä Siskola johon voi liittyä siskolan olohuoneen kautta sillä itse ryhmä on piilotettu. Siellä on meitä muita syöpään sairastuneita, meille kaikille on erilaiset pelot ja pitkät odotukset tuomioihin tuttuja.
Suomessa on erittäin hyvä hoito julkisella.
Saat julkisella puolella hyvän hoidon ja sinusta pidetään hyvää huolta. Älä suotta murehdi tätä asiaa. Tiedän muutamankin erittäin varakkaan henkilön jotka ovat myös hoidattaneet syöpänsä julkisella puolella - he ovat olleet oikein tyytyväisiä saamaansa hoitoon. Itse olen kiitollinen julkiselle puolelle koska minulla oli yksi varma syöpäkasvain ja pari epäilyä - minut hoidettiin todella hyvin ja paranin täysin. Onnea sinulle leikkaukseen ja hoitoihin!
Hyvä keskustelu HUSin psykiatrin kanssa. Laitetaan nyt psykoterapia vähäksi aikaa taustalle ja hoidetaan päätä ihan vaan syövän näkökulmasta. Hoitosuhdetta jatketaan ja katsotaan eteenpäin kun syövän tilanne selkiytyy.
Psykologiaikojakin jatketaan - huomenna itseasiassa on yksi.
Työterveyslääkäri oli ihana. Hän kävi Kannasta katsomassa olisiko syövän solutyyppi mainittu siellä. En ole. Itse en ole uskaltanut käydä Kannassa lainkaan, sillä se saattaisi aiheuttaa lisä googlailua ja tieto/väärin tulkittu tieto lisää tuskaa.
Se kävi ilmi, että syöpä on gradus 2. Ja kuten aiemmin todettu, limakalvot ja kohdun suu ovat puhtaat.
Varattiin uusi aika työterveyteen syöpälääkärin vastaanoton jälkeen, jotta voidaan suunnitella miten duunin kanssa menetellään.
Sumussa edelleen, ja kuolinsiivous käynnissä. Viikonloppuna lapsen kanssa messuille.
Töissä järjestelen kaikenlaisia projekteja parempaan kuntoon.
Syöpähoitoputkessa ollaan- työterveyslääkäri sanoi, että meillä on tässä nyt vuoden projekti.
Psykiatri kysyin turvaverkostani, Totesin ettei sellaista ole. Vastaanoton jälkeen tajusin, että turvaverkkoa ei ole, koska olen itse kaikkien turvaverkko.
Totta myös on, että olen aikalailla eristäytynyt viimeisten vuosien aikana ystäväpiiristä. Kun jatkuva lapsen harrastusten hoitaminen loppui, putosin tavallaan tyhjyyteen. Ruuhkavuosina ei ollut aikaa oikein muille kuin lapselle, ja nyt kun ei enää ole lapsen harrastuksia, ystäväverkon ylläpitämättä jättäminen kostautuu.
Jos minä tästä hengissä selviän, pitää muuttaa monta asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt mutta oletteko tosissanne ja puhutte Suomesta? Eikö täällä saa nykyisin julkisella laadukasta hoitoa edes syöpään?
Saa varmasti hyvää hoitoa jos ei ole vanha. Rohkeasti jättäytyisin julkisen hoidon varaan.
Kokonaan eri asiaon se, että kaikkia uusia lääkkeitä ei ole Suomessa saatavilla, maksavat liikaa. Sekin on fakta. Esim. tässä jutussa
https://www.iltalehti.fi/syopa/a/71527d1c-ed5e-4f36-b507-c5e748862cd7
Monien syopälääkkeiden tehosta on ristiriitaisia arvioita. Näistä on julkaistu useita tutkimuksia viimeisten parin vuoden aikana. Lääkkeet voivat olla "uusia" mutta ne eivät välttämättä pidennä potilaan elinaikaa tai paranna elämän laatua, mutta sivuvaikutukset voivat olla huomattavia ja lääkkeet hyvin myrkyllisiä elimistolle.
Tuo ei tietenkään tarkoita, että hoidoista pitäisi kieltäytyä tai että kaikki syopälääkkeet olisivat tehottomia, mutta potilaana on hyvä kysyä lääkäriltä, mikä on todellinen näytto tarjotun lääkkeen tehosta. Se, etta joku uusi lääke "ei ole saatavilla koska maksaa liikaa" ei kerro terveydenhoidon piheydestä vaan siitä, ettei lääkefirma ole kyennyt todistamaan kyseistä lääkettä riittävän tehokkaaksi tai kustannustehokkaaksi verrattuna muihin hoitoihin.
Kaikki syopalaakkeet ovat myrkkyja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa syövät hoidetaan melkein aina julkisella puolella, ja silti/siksi ollaan maailman kärkiporukassa sen suhteen, miten syövästä selvitään ja parannutaan.
Niin luulette.
Vertaistukiryhmät ovat ihan ok, sieltä saa tunnepuolelle tukea. Mutta sitä mantraa maailman huippuluokan lääkäreistä Suomessa julkisella puolella ei kannata uskoa. Huippulääkärit maailmalla työskentelee ihan muualla, kuin Jakomäen tk:ssa tai meilahdella julkisella puolella. Huippulääkärit saa maailmalla huippupalkkoja, ei niitä ole täällä Suomessa terveyskeskuksissa. Olen pahoillani, mutta näin se on. Itse en aio kuolla uskoen johonkin ideologiseen hömppään, että täällä on kaikki maailman parasta, vaan ihan itse luen ja ajattelen, miten se on.
Vierailija kirjoitti:
Vertaistukiryhmät ovat ihan ok, sieltä saa tunnepuolelle tukea. Mutta sitä mantraa maailman huippuluokan lääkäreistä Suomessa julkisella puolella ei kannata uskoa. Huippulääkärit maailmalla työskentelee ihan muualla, kuin Jakomäen tk:ssa tai meilahdella julkisella puolella. Huippulääkärit saa maailmalla huippupalkkoja, ei niitä ole täällä Suomessa terveyskeskuksissa. Olen pahoillani, mutta näin se on. Itse en aio kuolla uskoen johonkin ideologiseen hömppään, että täällä on kaikki maailman parasta, vaan ihan itse luen ja ajattelen, miten se on.
Huippulääkärit työskentelee Suomessa yliopistosairaaloissa joissa myös syöpäpotilaat hoidetaan, tampio.
Monien syopälääkkeiden tehosta on ristiriitaisia arvioita. Näistä on julkaistu useita tutkimuksia viimeisten parin vuoden aikana. Lääkkeet voivat olla "uusia" mutta ne eivät välttämättä pidennä potilaan elinaikaa tai paranna elämän laatua, mutta sivuvaikutukset voivat olla huomattavia ja lääkkeet hyvin myrkyllisiä elimistolle.
Tuo ei tietenkään tarkoita, että hoidoista pitäisi kieltäytyä tai että kaikki syopälääkkeet olisivat tehottomia, mutta potilaana on hyvä kysyä lääkäriltä, mikä on todellinen näytto tarjotun lääkkeen tehosta. Se, etta joku uusi lääke "ei ole saatavilla koska maksaa liikaa" ei kerro terveydenhoidon piheydestä vaan siitä, ettei lääkefirma ole kyennyt todistamaan kyseistä lääkettä riittävän tehokkaaksi tai kustannustehokkaaksi verrattuna muihin hoitoihin.