Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syöpäketju

15.10.2019 |

Tänään sairaanhoitaja soitti.
Tällä viikolla labroja ja sydänfilmi.
Ensi viikolla tietokonetomografia tms ( koko kroppa kuvataan)
30.10 lantion alueen magneettikuvaus
31.10. syöpälääkärin vastaanotto.

Hoito tapahtuu naistenklinikalla.
Levinneisyys ja jatkohoitosuunnitelma 31.10.
Keskusteluapua annetaan, saa soittaa koska vaan.

En ole kertonut kotona. Haluan tietää laajuuden ja ennusteen ennen kertomista.
Millään pikkusyövällä tuskin kannattaa lasta pelästyttää.
Vähän herkillä mennään.

Kommentit (275)

Vierailija
41/275 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se joka nykypäivänä uskoo sokeasti julkiseen terveydenhuoltoon, ilman omakohtaista kokemusta, kun kaikki menee pieleen, on jokseenkin naivi. Yksityisellä nyt vaan saa paremman hoidon, valitettavasti. Laittakaa ihmiset vakuutukset kuntoon ja en ole vakuutusmyyjä. Suomessahan on mustia alueita syövän diagnosoinnin ja hoidon suhteen, ja nämä huonot alueet tietää Suomessa jokainen lääkäri. Koska noilla alueilla prosentuaalisesti kuolee eniten ihmisiä syöpiin, koska he eivät pääse hoitoon riittävän ajoissa. Sama se on pääkaupunkideudulla, koska diagnosointi on vaikeaa ja sitä ei turhaan julkisella tehdä. Ihmiset ovat valitettavan tyhmiä ja eivät lue tarpeeksi. Eivät ota itse selvää mistään, vaam olettavat, että eletään jossain maailman parhaimmassa valtiossa, kun sitä meille hoetaan. Julkisen terveydenhoidon lama koskettaa, myös syöpäpotilaita, kuten kaikkia muitakin potilaita.

Voitko ystävällisesti mennä pois mainostamasta yksityistä ja mustamaalaamasta julkista terveydenhoitoa tästä ketjusta, jossa aloittaja kertoo omasta hoitopolustaan. Eikä ole aikeissa mennä yksityiselle. Kiitos.

Vierailija
42/275 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä sitten kuvataan samana päivänä ja diagnosointi tehdään koepaloineen samantien. Jos tuo, että kuukauden odotat leikkausta julkusella ei ole mitään nopeaa toimintaa. Kuukausi joidenkin syöpätyyppien kohdalla merkitsee jo sen leviämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/275 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat setit vuosi sitten, tosin levinnyt kohdunkaulan syöpä. Hienosti toimi kaikki julkisella puolella, ei kannata uskoa niitä ketkä kirjoittelevat ilman kokemusta. Hoito naistenklinikalla ja Meilahden syöpäyksikössä oli tosi hyvää.

Olen ihan tavallinen tallukka ja samoin saanut mahtavaa hoitoa Meilahden Syöpäklinikalla suolistosyöpääni.  Kasvaimen löydyttyä olin jatkotutkimuksissa alle viikossa ja reilun viikon päästä alkoi hoidot. 

Vierailija
44/275 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on just tälläinen suomalainen ideologinen syöpäkeskustelu. Kuuluu toivottaa vain vointeja ja paranemista. Sitten porukka odottaa, potilas kiittää ja kuolee syöpään. Jos joku selviääkin syövästä sinnikkyyden ja rahan avulla, sekä kertoo sen muille, niin alkaa hirveä ideologinen vääntö, kuinka julkinen terveydenhuolto on täällä maailman parasta ja kaikki menee sen vuoksi hyvin. Ei muuten mene. 10 väärää diagnoosia julkisella 3 vuoden aikana. 1. käynti yksityisellä, heti oikea diagnoosi. Viikko ja syöpä leikattu levinneenä 10 eri paikkaan.

Vierailija
45/275 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka ihmeessä te pääsette julkisella puolella gynekologille tuosta. Olen yrittänyt. Kerran pääsin mutta hänellä ei ollut tutkimisvälineistöä käytössään. Sanoi niiden olevan perhesuunnitteluneuvolan puolella. Siine pääsen jos tarvitsen ehkäisyä tai olen raskaana. Kumpikaan ei osu. Sanoi, etten voi saada sieltä aikaa

Yksityisellä ultra maksaa 400€ja lääkärikäynti. 150€

Vierailija
46/275 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ihmeessä te pääsette julkisella puolella gynekologille tuosta. Olen yrittänyt. Kerran pääsin mutta hänellä ei ollut tutkimisvälineistöä käytössään. Sanoi niiden olevan perhesuunnitteluneuvolan puolella. Siine pääsen jos tarvitsen ehkäisyä tai olen raskaana. Kumpikaan ei osu. Sanoi, etten voi saada sieltä aikaa

Mitä välineistöä ei ollut? Gynelle perinteistä kautta pääsee kai oireiden perusteella terveyskeskuslääkärin lähetteellä. Toki kestää kauan ennenkuin saa lääkäri ajan, sitten gynen ajan... Kyllä kaikilla gynekologeilla on perus ultra ollut, mutta yeensä ei sitä väridoppleria.

Vierailija
47/275 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan potaskaa, että julkisella puolella ei saisi erinomaista hoitoa. Omakohtaista kokemusta syövän hoidosta sekä itseni että mieheni osalta. On olemassa käypä hoito-suositukset, ja niiden mukaan lääkärit toimivat. Hoitopolku käydään läpi, uusin tutkimustieto ja uusimmat lääkkeet käytössä. Erittäin kalliit lääkkeet potilaalle ilmaisia.

Jos on käynyt tuuri niin ei se tarkoita, että muut kokemukset ovat potaskaa.

Vierailija
48/275 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä välineistöä ei ollut? Gynelle perinteistä kautta pääsee kai oireiden perusteella terveyskeskuslääkärin lähetteellä. Toki kestää kauan ennenkuin saa lääkäri ajan, sitten gynen ajan... Kyllä kaikilla gynekologeilla on perus ultra ollut, mutta yeensä ei sitä väridoppleria.

Niin luulin minäkin mutta ei ollut ultraa eikä mitään esin mahdollisuutta ottaa Papa-koetta. Ne olisi ollut siellä perhesuunnitteluneuvolassa eri osoitteessa, minkä asiakas siis en voi olla.

Minun oireet olivat/ovat merkilliset vuotohäiriöt. Paineen tunne alavatsalla, epämuodostuma häppärissä, virtsaamisen vaikeus. Kainalossa on suurentuneet imusolmukkeet(tutkitut ja todetut ovat) ym Eli ihan aiheellista olisi tutkia

49/275 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin työterveyslääkärin lähetteellä Terveystalon gynellä. Olisi pitänyt käydä jo paljon aiksisemmin, mutta tilanne on nyt tämä, eikä jossittelu sitä paranna.

Tällä mennään.

Yritän nyt jaksaa vielä pari viikkoa odottelua. Onneksi on muista syistä psykologin tapaaminen- taitaa käynnin aihe vaihtua.

Haluaisin jonkun syliin itkemään.

Torstaina näen työterveyslääkärin. Itken siellä...

Nyt kaivelen kaapeista tavaraa kirppikselle.

Täytyy siivota ja järjestää kaikki kaapit ja paikat - sairaslomalla ei jaksa varmaankaan.

Sairaslomaa on tarjottu jo sekä työterveydestä, että naistenklinikalta. En ota vielä. Säästän sairaslomapäiviä tosi toimiin.

Jokainen turha sairaslomapäivä vähentää sairaspäivärahaa.

Vierailija
50/275 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä sitten kuvataan samana päivänä ja diagnosointi tehdään koepaloineen samantien. Jos tuo, että kuukauden odotat leikkausta julkusella ei ole mitään nopeaa toimintaa. Kuukausi joidenkin syöpätyyppien kohdalla merkitsee jo sen leviämistä.

Koepalaa ei todellakaan oteta saman tien missään ei edes yksityisellä. Suurin osa koepaloista tarkoittaa syviä biopsioita esim vatsaontelosta tai rintaontelosta. Ne otetaan uä tai usein tt ohjattuna. Missään paikassa radiologi ei ota mitään koepalaa sanan tien kun kuvassa näkyy kasvain! Ja kuinka monella on varaa tt-ohjattuun keuhkotuumorin koepalan ottoon johon kuuluu myös seuranta osastolla ilmarinta ja verenvuotoriskin takia??? Syöpäkasvainten koepalaa otot suunnitellaan usein radiologien ja kirurgien yhteismeetingeissä, ei tämmöisiä ole yksityisellä puolella. Ja missään yksityisellä ei ole varmasti valmiutta patologin jääleikepäivystykseen tai esim 12 tuntia kestävään vatsaontelon HIPEC-leikkaukseen.

Vierailija
51/275 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin luulin minäkin mutta ei ollut ultraa eikä mitään esin mahdollisuutta ottaa Papa-koetta. Ne olisi ollut siellä perhesuunnitteluneuvolassa eri osoitteessa, minkä asiakas siis en voi olla.

Minun oireet olivat/ovat merkilliset vuotohäiriöt. Paineen tunne alavatsalla, epämuodostuma häppärissä, virtsaamisen vaikeus. Kainalossa on suurentuneet imusolmukkeet(tutkitut ja todetut ovat) ym Eli ihan aiheellista olisi tutkia

Jo on kummallista. Mene yksityiselle ja tee valitus tuosta.

52/275 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastan lastani niin paljon. Ja nyt olen pettänyt hänet. Pitäisi huolehtia itsestään. Vanhemman sairaus satuttaa lasta.

Itku tuli nyt.

Ja varmaan vielä monta kertaa.

Vierailija
53/275 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä14102019 kirjoitti:

Minä rakastan lastani niin paljon. Ja nyt olen pettänyt hänet. Pitäisi huolehtia itsestään. Vanhemman sairaus satuttaa lasta.

Itku tuli nyt.

Sinä et ole pettänyt ketään. Syöpä sattui osumaan nyt kohdallesi. Kolmasosa suomalaista sairastuu elämänsä aikana syöpään. Ihan vanhojenkin syövät saadaan hoidettua nykyään kun ollaan ajoissa liikkeellä.

54/275 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöpä14102019 kirjoitti:

Itku tuli nyt.

Sinä et ole pettänyt ketään. Syöpä sattui osumaan nyt kohdallesi. Kolmasosa suomalaista sairastuu elämänsä aikana syöpään. Ihan vanhojenkin syövät saadaan hoidettua nykyään kun ollaan ajoissa liikkeellä.

Mutta kun en mennyt heti lääkäriin kun patti tuli. Odotin kuukausia.

Kiitos kuitenkin.

Minä jaksan! Minun on pakko!

Vierailija
55/275 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vaikea tilanne. Jos sinulla ei ole hoitokuluvakuutusta voimassa, niin joudut julkiselle suoraan ja siellä ei ole rahaa. Jos vakuutus voimassa niin pääset docrateksiin ja ne konsultoi sieltä eteenpäin, jos näin pyydät. Docrateksissä osaavat myös analysoida syöpäproteiinien merkkiaineiden kasvut, mitä julkisella puolella ei tehdä. Julkisella vaan katotaan, että oho nyt kasvaa ja kohta kuolet, mutta dockrateksillä osaavat jo alkuvaiheessa nähdä mitä on tulevan. Ei ne turhaan ole lääkärit menneet yksityiselle puolelle. Kuvaukset ja kaikki tehdään yksityisellä koko ajan, julkisella vain kerran ennen leikkausta. Sun pitää kerätä rahaa nyt. En tiedä miten sen teet, mutta se on ainoa reitti.

Höpö höpö. Kyllä ne parhaimmat lääkärit on Suomessa julkisella puolella. Parhaimmat kuvauslaitteet on myös julkisella.

Tsemppiä ap:lle. Olen itse sairastanut rintasyövän kolmikymppisenä.

Vierailija
56/275 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä toi ultraääni-homma on?

Vierailija
57/275 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koepalaa ei todellakaan oteta saman tien missään ei edes yksityisellä. Suurin osa koepaloista tarkoittaa syviä biopsioita esim vatsaontelosta tai rintaontelosta. Ne otetaan uä tai usein tt ohjattuna. Missään paikassa radiologi ei ota mitään koepalaa sanan tien kun kuvassa näkyy kasvain! Ja kuinka monella on varaa tt-ohjattuun keuhkotuumorin koepalan ottoon johon kuuluu myös seuranta osastolla ilmarinta ja verenvuotoriskin takia??? Syöpäkasvainten koepalaa otot suunnitellaan usein radiologien ja kirurgien yhteismeetingeissä, ei tämmöisiä ole yksityisellä puolella. Ja missään yksityisellä ei ole varmasti valmiutta patologin jääleikepäivystykseen tai esim 12 tuntia kestävään vatsaontelon HIPEC-leikkaukseen.

Kyllä rintasyöpäepäilyssä voidaan ottaa biopsia, jos rtg-lääkäri näkee syövän.

Muuten olet oikeassa.

Vierailija
58/275 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt mutta oletteko tosissanne ja puhutte Suomesta? Eikö täällä saa nykyisin julkisella laadukasta hoitoa edes syöpään?

Saa varmasti hyvää hoitoa jos ei ole vanha. Rohkeasti jättäytyisin julkisen hoidon varaan.

Kokonaan eri asiaon se, että kaikkia uusia lääkkeitä ei ole Suomessa saatavilla, maksavat liikaa. Sekin on fakta. Esim. tässä jutussa

https://www.iltalehti.fi/syopa/a/71527d1c-ed5e-4f36-b507-c5e748862cd7

Vierailija
59/275 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä nuo yksityisetkään kalliit Docratekset nopeasti toimi vaikka mitä väittävät. Pah.

Minulla oli tulehduksellinen syöpä epäily. Työterveydestä ohjattiin julkiselle eteenpäin (joo meillä ei kovin hyvä työterveys ole työnantajan puolelta). Sain mammografia ja ultra-ajan 1,5 viikon päähän joka oli 13.5. Odottavan aika oli liian pitkä niin soitin tuolloin 2.5. samantien Docratekseen. He kun lupasivat ”jopa seuraavana päivänä syöpälääkärille ja heti tutkimuksiin”. Olin ihan valmis maksamaan vaikka mitä kunhan heti vaan pääsen lääkärille ja tutkimuksiin. Tulos: ”juu meillä on onkologilla seuraava vapaa aika 21.5.” Aha. Siis että noin 3 viikon päästä.

Kävin mammografiassa ja ultrassa julkisella 13.5. Tulos onneksi sellainen ettei jatkotutkimuksia tarvittu. No, eipä tarvinnut maksaa niitä kalliita Docrateen lääkärimaksuja ja tutkimuksia. Siellä kun olisin päässyt ultraan ja mammografiaan vasta lääkärissäkäynnin jälkeen vaikka lähete oli jo vetämässä niihin julkiselle. Eipä löytynyt sitä luvattua ”lääkäriin jo seuraavana päivänä” aikaa...

Vierailija
60/275 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintasyöpä nyt onkin ihan eri syöpä selvitä ennustuksiltaan, mitä alapään syövät. Rintasyöpäpotilaat voi täällä kertoa hienoja selviytymistarinoita, mutta syöpiä ei voi verrata keskenään. Rintasyöpää seulotaan ja se on helppo itsekkin kokeilla. Vatsan alueella olevat gynekologiset syövät on sitten hieman vakavampi juttu, ja silloin on syytä olla vakuutukset kunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme