Syöpäketju
Tänään sairaanhoitaja soitti.
Tällä viikolla labroja ja sydänfilmi.
Ensi viikolla tietokonetomografia tms ( koko kroppa kuvataan)
30.10 lantion alueen magneettikuvaus
31.10. syöpälääkärin vastaanotto.
Hoito tapahtuu naistenklinikalla.
Levinneisyys ja jatkohoitosuunnitelma 31.10.
Keskusteluapua annetaan, saa soittaa koska vaan.
En ole kertonut kotona. Haluan tietää laajuuden ja ennusteen ennen kertomista.
Millään pikkusyövällä tuskin kannattaa lasta pelästyttää.
Vähän herkillä mennään.
Kommentit (275)
Yksityiset/julkinen, aivan turhaa mustavalkoista vastakkain asettelua. Olen käynyt paljon molemmissa. Voin rehellisesti kertoa , joskus olen ollut todella pettynyt yksityisellä käynnin jälkeen. Joskus taas julkisen puolen hoito ei ole vastannut odotuksiani.
Asun yliopistosairaala paikkakunnalla. Sen olen päättänyt, että mahdolliset syöpäni tulen hoidattamaan siellä. Heitä on paljon yhdessä paikassa, konsultaatio mahdollisuudet vieressä ja uusin tieto innokkaiden nuorien lääkäreiden ansiosta.
Niin, ja olen varakas. Minulla on paljon säästöjä mutta silti menisin julkiseen, omaan sairaalaani.
Labra tänään 12.40.
Olen ollut ravinnotta eilisillasta
Aamulla join lasin vettä.
Alkaisi olla jo vähän nälkä.
Psykologille sain aamulla itkeä - hauska heppu, istuu siinä ja minä itken.
Teki hyvää.
Ensi viikolla uudestaan.
Huippulääkärit ei työskentele missään Suomessa. Se, että on vaikea pääsykoe 18 vuotiaille lääkikseen, ei tee heistä huippulääkäreitä. Jenkit pesee maksullisessa terveydenhuollossa Suomen 1-0. Olen pahoillani, mutta yksikään jenkeissä työstekentelevä puoli miljoonaa dollaria vuodessa saava syöpälääkäri ei edelleenkään tule tänne sädettämään potilaita. Näin se vaan on. Suomessa liian pienet palkat lääkäreillä. Laittakaa ihmiset vakuutukset kuntoon, niin ei tarvitse nöyristellä julkisella, että ottaisiko joku sen verikokeen ajoissa, vai ei. Tai pääsisikö kuvauksiin ajoissa vai ei. Sen uskoo, vasta sitten kun jonottaa osaamattoman lääkärin kanssa tk:ssa. Suomessa sellaset palkat lääkäreillä, että tunkua tänne lääkäreillä on maanosista kuten afrikka, venäjä jne. Ei todellakaan mistään jenkeistä. Ajatelkaa vähän omilla aivoilla.
Vierailija kirjoitti:
Huippulääkärit ei työskentele missään Suomessa. Se, että on vaikea pääsykoe 18 vuotiaille lääkikseen, ei tee heistä huippulääkäreitä. Jenkit pesee maksullisessa terveydenhuollossa Suomen 1-0. Olen pahoillani, mutta yksikään jenkeissä työstekentelevä puoli miljoonaa dollaria vuodessa saava syöpälääkäri ei edelleenkään tule tänne sädettämään potilaita. Näin se vaan on. Suomessa liian pienet palkat lääkäreillä. Laittakaa ihmiset vakuutukset kuntoon, niin ei tarvitse nöyristellä julkisella, että ottaisiko joku sen verikokeen ajoissa, vai ei. Tai pääsisikö kuvauksiin ajoissa vai ei. Sen uskoo, vasta sitten kun jonottaa osaamattoman lääkärin kanssa tk:ssa. Suomessa sellaset palkat lääkäreillä, että tunkua tänne lääkäreillä on maanosista kuten afrikka, venäjä jne. Ei todellakaan mistään jenkeistä. Ajatelkaa vähän omilla aivoilla.
Ajatella, mun aivot leikkasi Suomessa ihan huippukirurgi. Tämä julkisella puolella.
Ketjun aloittaneelle rohkeutta taistella syöpää vastaan ja ennakkoluumomattomuutta hoitojen löytämisessä. Kaikille niille jotka ei ymmärrä järstelmää, niin älkää kehuko jotain, mistä ette ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vertaistukiryhmät ovat ihan ok, sieltä saa tunnepuolelle tukea. Mutta sitä mantraa maailman huippuluokan lääkäreistä Suomessa julkisella puolella ei kannata uskoa. Huippulääkärit maailmalla työskentelee ihan muualla, kuin Jakomäen tk:ssa tai meilahdella julkisella puolella. Huippulääkärit saa maailmalla huippupalkkoja, ei niitä ole täällä Suomessa terveyskeskuksissa. Olen pahoillani, mutta näin se on. Itse en aio kuolla uskoen johonkin ideologiseen hömppään, että täällä on kaikki maailman parasta, vaan ihan itse luen ja ajattelen, miten se on.
Aiheutat täysin turhaa ahdistusta jo muutenkin kovilla olevalle syöpäpotilaalle, ole hyvä ja jätä hänet rauhaan.
Minulla on ollut monta syöpäsairasta läheistä, joista varakkaammat ovat hoidattaneet itseään myös yksityisellä puolella. Mitään vaikutusta lopputulokseen ei tällä ole ollut.
Pohdin paniikinomaisesti etäispesäkkeitä. Tunnen syyllisyyttä lapsen altistamisesta tälle kokemukselle.
Samalla kuvittelen, että etäispesäkkeitä ei ole ja selviän vähällä, mutta pelkään toivoa liikoja.
Tämä pelko on käsittämätön. Ei se ole kuolemanpelkoa, se on pelkoa lapsen selviytymisen puolesta.
Tämä on taisteltava viimeiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt mutta oletteko tosissanne ja puhutte Suomesta? Eikö täällä saa nykyisin julkisella laadukasta hoitoa edes syöpään?
Valitettavasti ei saa. En edes tajunnut, miten huonossa jamassa Suomen korkeatasoisimmaksi syöpäsairaalaksi hehkutetun paikan ja hoidon taso on, ennenkuin jouduimme itse kokemaan sen. Pahat traumat jäivät siitä minulle. Vieläkin tekee pahaa, miten huonosti miestäni 'hoidettiin' viimeisinä elinkuukausinaan. t. nuorileski
Ei pidä paikkaansa tuo julkisen puolen mollaus. Hyvä hoito ja tekevät kyllä kaikkensa.
Itsellänikin tuo odottaminen oli pahinta, mutta kun ne hoidot alkaa niin jo se helpottaa.
Tsemppiä ja tervetuloa kanssasairastajien sivuille saat oikeaa tietoa.
Jos kykenet pitämään asian itselläsi niin kerro tosiaan lapselle vasta kun asia ja hoitosuunnitelma on selvillä.
Oletko tutustunut syövän ruokavaliohoitoon? Kannattaa kokeilla täysin sokeritonta ketoosiruokavaliota ja ottaa riittävästi tarpeellisia vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita. Se voi olla ainoa toivosi, mikäli syöpä on levinnyt ja lääkärin nostavat kädet pystyyn. Toivottavasti syöpäsi kuitenkin pystytään leikkaamaan ja se paranee. Tsemppiä sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, mun aivot leikkasi Suomessa ihan huippukirurgi. Tämä julkisella puolella.
Huippukirurgi on eri asia kuin syöpäsairaalan jatkuvasti vaihtuvat nuoret lääkärit ja kandit, jotka käyttävät potilaita harjoittelukappaleinaan. Pitää toivoa, ettei joudu toimenpiteisiin kokeneiden lääkärien loma-aikoina tai voi käydä niin ikävästi kuin miehelleni, jolle kipupumpusta ei ollut mitään apua, koska joku epäpätevä ei ollut osannut laittaa kanyyliä oikeaan paikkaan, eikä sitä edes huomattu sairaalassa yli viikon hoitojakson aikana. Mies kärsi helvetillisistä tuskista. Apu löytyi vasta saattohoitokodissa, jossa virhe huomattiin ja sen jälkeen mies sai riittävästi kipulääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt mutta oletteko tosissanne ja puhutte Suomesta? Eikö täällä saa nykyisin julkisella laadukasta hoitoa edes syöpään?
Valitettavasti ei saa. En edes tajunnut, miten huonossa jamassa Suomen korkeatasoisimmaksi syöpäsairaalaksi hehkutetun paikan ja hoidon taso on, ennenkuin jouduimme itse kokemaan sen. Pahat traumat jäivät siitä minulle. Vieläkin tekee pahaa, miten huonosti miestäni 'hoidettiin' viimeisinä elinkuukausinaan. t. nuorileski
Mulla päinvastainen kokemus, huippuhoitoa olen saanut, myös sellaistta jota jenkkilässä suurin osa vakuutuksista ei korvaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huippukirurgi on eri asia kuin syöpäsairaalan jatkuvasti vaihtuvat nuoret lääkärit ja kandit, jotka käyttävät potilaita harjoittelukappaleinaan. Pitää toivoa, ettei joudu toimenpiteisiin kokeneiden lääkärien loma-aikoina tai voi käydä niin ikävästi kuin miehelleni, jolle kipupumpusta ei ollut mitään apua, koska joku epäpätevä ei ollut osannut laittaa kanyyliä oikeaan paikkaan, eikä sitä edes huomattu sairaalassa yli viikon hoitojakson aikana. Mies kärsi helvetillisistä tuskista. Apu löytyi vasta saattohoitokodissa, jossa virhe huomattiin ja sen jälkeen mies sai riittävästi kipulääkitystä.
Olen pahoillani huonosta kokemuksestasi mutta ymmärräthän että suurin osa on huipputyytyväisiä yliopistosairaalassa saamaansa hoitoon. Kyllä niissä edelleen on ne pätevimmät, ja hoitosuunnitelmat tehdään tiiminä, nuoret erikoistuvat lääkärit eivät tee päätöksiä yksin. Kandeja ei syöpävastaanotolla edes ole kuin korkeintaan kuunteluoppilaana.
Olen sairastanut syöpää jo 8 vuoden ajan joten aika paljon kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Jenkkien huippupalkat eivät mitenkään liity heidän osaamiseensa, käsittämätön palkkataso johtuu järjestelmästä jossa vakuutusyhtiöt maksaa kaiken ja kaikkien pikkutoimenpiteidenkin hinnat hilautuvat pilviin. Jenkkien terveydenhuollon hinta-laatusuhde ei ole hyvä.
Onko ap oireita tai tuntemuksia kehossasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa varmasti hyvää hoitoa jos ei ole vanha. Rohkeasti jättäytyisin julkisen hoidon varaan.
Kokonaan eri asiaon se, että kaikkia uusia lääkkeitä ei ole Suomessa saatavilla, maksavat liikaa. Sekin on fakta. Esim. tässä jutussa
https://www.iltalehti.fi/syopa/a/71527d1c-ed5e-4f36-b507-c5e748862cd7
Tuo taas on kiinni Suomen byrokratiasta, mikään taho ei saa käyttöönsä niitä ellet sitten pääse kokeelliseen tutkimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap oireita tai tuntemuksia kehossasi?
Tuo on siitä herkkää aikaa että alkaa helposti kuvitella kaikenlaista.
Itse kun olin samassa tilanteessa vuosia sitten luulin huimaustakin aivojen etäpesäkkeeksi vaikka hartiaseutu vain oli jumissa...
Ennen syövän löytymistä ei oireita. Nyt luonnollisesti tuntuu kuin syöpä olisi kaikkialla.
Tämä odotus on melkein kestämätöntä.
No voi perkele. Tsemppiä. Yli 10 vuotta diagnoosista, pari leikkausta, sädehoidot ja sytostaatit takana ja sen pohjalta voin todeta että suomalainen erikoissairaanhoito on maailman huippua oman kokemukseni perusteella.