Syöpäketju
Tänään sairaanhoitaja soitti.
Tällä viikolla labroja ja sydänfilmi.
Ensi viikolla tietokonetomografia tms ( koko kroppa kuvataan)
30.10 lantion alueen magneettikuvaus
31.10. syöpälääkärin vastaanotto.
Hoito tapahtuu naistenklinikalla.
Levinneisyys ja jatkohoitosuunnitelma 31.10.
Keskusteluapua annetaan, saa soittaa koska vaan.
En ole kertonut kotona. Haluan tietää laajuuden ja ennusteen ennen kertomista.
Millään pikkusyövällä tuskin kannattaa lasta pelästyttää.
Vähän herkillä mennään.
Kommentit (275)
En enää kelpaa edes tänne...
Voi ap, kovasti halauksia sinne suuntaan! En löydä sanoja miten pystyisin lohduttamaan mutta varmasti sinun hyväksesi tullaan tekemään ihan kaikki mitä pystytään. Nyt keskity tähän hetkeen, lapseesi ja teidän pieneen elämään. Yritä olla murehtimatta tulevaa, se tulee murehtimattakin. Selviät siitä kokemuksesta tavalla tai toisella.
Onneksi huomenna on työpäivä. Viikonloput on näköjään raskaita. Tuntuu melkein fyysisesti tämä pelko.
Olen usein toivonut ettei ruoka maistuisi niin hyvin... no nyt se toive on toteutunut.
Tytär lähti kaupungille. Tuli tilaa itkeä.
Jaksamista ap. Valitettavasti muutama jankkaaja on eksynyt tähän ketjuun. Koita hypätä heidän viestinsä yli ja keskittyä muiden viesteihin.
Oliko se niin että tulokset tulevat kuun lopussa? Ei vielä ensi viikolla mutta sitten. Varmasti vaikea viikko edessä, toivottavasti tuo työnteko auttaa niin että voit edes hetkeksi (oli se sitten vaikka vain sekunneiksi) unohtaa syövän.
Lämmin ajatus sinulle.
Joo. Lääkärin vastaanotto 31.10. Kestää kestää. Kiitos myötäelämisestä.
Tulisipa jo aika mennä nukkumaan. Freaking out. Ja väsyttääkin.
Eniten pelottaa maksaan ja haimaan leviäminen.
Hyvää ja rauhallista yötä ap. Toivottavasti saat nukuttua.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt mutta oletteko tosissanne ja puhutte Suomesta? Eikö täällä saa nykyisin julkisella laadukasta hoitoa edes syöpään?
Minulla aivan toiselaisia kokemuksia kuin noilla muutamalla. Olen ollut ja olen edelleen syöpäseurannassa, kolmea eri syöpää on epäilty mutta tähän asti kaikki kokeet negatiivisia. Yhdessä vaiheessa minua tutkittiin siinä määrin, että ajattelin jotta tekeekö joku väitöskirjaa minun seulonnasta.
Tämä kaikki julkisella puolelle - iso kiitos teille HUS:ssa - työantajan käyttämää yksityislääkäriasemaa kiinnosti minun hoitoa enemmän sopimukset ja "kellehän tämä mahtaa kuulua" -asenteeseen. Jos siis sairastutte, hakeutukaa pikimmiten pois yksityisiltä asemilta HUS:iin tai vastaavaan jossa on paras osaaminen.
En ole rikas, kuuluisa tai julkisuuden henkilö mutta minua on aina hoidettu todella hyvin. Olen iloinen veronmaksaja, työuran loppupuoliskolla oleva mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertaistukiryhmät ovat ihan ok, sieltä saa tunnepuolelle tukea. Mutta sitä mantraa maailman huippuluokan lääkäreistä Suomessa julkisella puolella ei kannata uskoa. Huippulääkärit maailmalla työskentelee ihan muualla, kuin Jakomäen tk:ssa tai meilahdella julkisella puolella. Huippulääkärit saa maailmalla huippupalkkoja, ei niitä ole täällä Suomessa terveyskeskuksissa. Olen pahoillani, mutta näin se on. Itse en aio kuolla uskoen johonkin ideologiseen hömppään, että täällä on kaikki maailman parasta, vaan ihan itse luen ja ajattelen, miten se on.
Aiheutat täysin turhaa ahdistusta jo muutenkin kovilla olevalle syöpäpotilaalle, ole hyvä ja jätä hänet rauhaan.
Minulla on ollut monta syöpäsairasta läheistä, joista varakkaammat ovat hoidattaneet itseään myös yksityisellä puolella. Mitään vaikutusta lopputulokseen ei tällä ole ollut.
Ethän voi tietää mikä olisi lopputulos, jos olisivat toimineet jotenkin toisin. Mitä tarkoitat tällä kommentilla?
Olen kuullut HUSia ja Meilahtea kehuttavan paljon, mutta en kertaakaan TAYSia.
Rauhallista yötä ap. Tulin vielä ihan nimenomaan katsomaan ennen klo 23 josko olet kirjoittanut jotain.
Olet siis monenkin aaveelaisen mielessä ❤️
Yksityistä syöpähoitoa kehuvat ihmiset unohtavat tässä ketjussa kokonaan sen ikävän tosiasian ettei yksityinen puoli järjestä hoidon jälkeen seurantaa. Tiedän tämän koska tätini rintasyöpä leikattiin Meilahdessa ja lähes samaan aikaan kummitätini rintasyöpä samassa kaupungissa yksityisessä sairaalassa.
Julkisella puolella hoidettu täti sai leikattuun käteen fysioterapiaa ja käsi toimii ok. Hänen sairaudestaan oli viiden vuoden seuranta.
Kummitäti ei ymmärtänyt hankkia fysioterapiaa koska sitä ei tarjottu. Käsi oli lähes käyttökelvoton lopulta. Koska seurannoista ei puhuttu kummitäti ei hakeutunut niihin. Lähes 10 vuotta myöhemmin kummitäti kaatui kotona ja joutui yleiseen päivystykseen. Sieltä kummitäti siirrettiin syöpäklinikalle jossa todettiin rintasyövän uusineen ja levinneen mm selkään mikä oli aiheuttanut kaatumisen kun kasvain halvaannutti jalat. Kummitäti kuoli noin vuoden kuluttua tästä.
Julkista terveydenhoitoa voi moittia monesta asiasta mutta kun pääset hoitoon hoito etenee oikeasti kuin juna. Syöpää hoidetaan tietyn kaavan mukaan ja jos ei auta konsultoidaan lääkäriä joka tietää juuri tästä syövästä eniten.
Perheessäni syöpää julkisella puolella ovat sairastaneet 2 tätinäni, eljeni vaimo, äitini kolme kertaa, isäni, Isovanhempani ja 1,5 vuotias poikani. Luulen tietäväni mistä puhun.
Ap kirjoita oireet paperille ennen kuin menet lääkäriin
Kirjoita toiselle paperille kaikki mitä haluat kysyä
Vaadi lääkäriltä aikaa itsellesi ja itsesi kuuntelemiselle
Jos mahdollista ota toinen ihminen mukaan vastaanotolle koska potilaana on vaikeaa muistaa kaikkea mitä lääkäri puhuu.
Kysy joku asia mietityttää
Seuraa omaa hoitoa, olet lopulta itse oman sairaudeksi paras asiantuntija
Vierailija kirjoitti:
Yksityistä syöpähoitoa kehuvat ihmiset unohtavat tässä ketjussa kokonaan sen ikävän tosiasian ettei yksityinen puoli järjestä hoidon jälkeen seurantaa. Tiedän tämän koska tätini rintasyöpä leikattiin Meilahdessa ja lähes samaan aikaan kummitätini rintasyöpä samassa kaupungissa yksityisessä sairaalassa.
Julkisella puolella hoidettu täti sai leikattuun käteen fysioterapiaa ja käsi toimii ok. Hänen sairaudestaan oli viiden vuoden seuranta.
Kummitäti ei ymmärtänyt hankkia fysioterapiaa koska sitä ei tarjottu. Käsi oli lähes käyttökelvoton lopulta. Koska seurannoista ei puhuttu kummitäti ei hakeutunut niihin. Lähes 10 vuotta myöhemmin kummitäti kaatui kotona ja joutui yleiseen päivystykseen. Sieltä kummitäti siirrettiin syöpäklinikalle jossa todettiin rintasyövän uusineen ja levinneen mm selkään mikä oli aiheuttanut kaatumisen kun kasvain halvaannutti jalat. Kummitäti kuoli noin vuoden kuluttua tästä.
Julkista terveydenhoitoa voi moittia monesta asiasta mutta kun pääset hoitoon hoito etenee oikeasti kuin juna. Syöpää hoidetaan tietyn kaavan mukaan ja jos ei auta konsultoidaan lääkäriä joka tietää juuri tästä syövästä eniten.
Perheessäni syöpää julkisella puolella ovat sairastaneet 2 tätinäni, eljeni vaimo, äitini kolme kertaa, isäni, Isovanhempani ja 1,5 vuotias poikani. Luulen tietäväni mistä puhun.
Ap kirjoita oireet paperille ennen kuin menet lääkäriin
Kirjoita toiselle paperille kaikki mitä haluat kysyä
Vaadi lääkäriltä aikaa itsellesi ja itsesi kuuntelemiselle
Jos mahdollista ota toinen ihminen mukaan vastaanotolle koska potilaana on vaikeaa muistaa kaikkea mitä lääkäri puhuu.
Kysy joku asia mietityttää
Seuraa omaa hoitoa, olet lopulta itse oman sairaudeksi paras asiantuntija
Puhutko lymfedeemasta tuon käden kohdalla? Ilmeisesti muitakin ongelmia oli raajoissa sitten myöhemmin. Mutta jos kyse oli lymfedeemasta niin joillain se fysioterapiakaan ei auta vaan se tulee silti, tämä on yksilöllistä. Itselläni tuli ja olin julkisella hoidossa, ei pk-seudulla, ja en todellakaan voi sanoa saaneeni hyvää hoitoa siihen. Ei fysioterapiaa leikkauksen jälkeen ja hoidot alkoi vasta kun tilanne oli pahentunut paljon, ja aina niistä on saanut tapella saako fysioterapiaa vaikka diagnoosi on! Varmasti on suurta vaihtelua siinä, miten asia otetaan huomioon.
Ihanaa olla töissä.
Eilinen päivä oli ihan horroria itsekseen ajatustensa kanssa.
Joku ehdotti, että kirjaisin oireita ylös. Mielestäni minulla ei ole mitään oireita - paitsi nyt kun ensimmäinen diagnoosi tuli - nyt on oireita ihan joka paikassa, jopa sormen päässä. Mikä tästä on psykosomaattista ja mikäk todellista?
Arghhh
Kyllä mun syöpäseuranta on ihan yksityisellä puolella ja tiedän itse mitä markkereita seurataan. Julkiselta puolelta ei ole kuulunut mitään, ei edes mitään suunnitelmaa miten leikkauksen jälkeen pitäisi seurata. Heittäytykää ihmiset vaan ihmiset julkiselle, mutta älkää ihmetelkö sitten, kun tulee se kuolemantuomio. Omapahan on henkenne. Itse olin ja olen vieläkin liian nuori kuolemaan surkeaan syöpähoitoon julkiselle ja meitä on monta muutakin. Miksi luulette, että Suomessa on yksityisiä syöpäsairaaloita? Siksi, että osa lääkäreistä tekee ja haluaa oikeasti tehdä parhaansa.
Jos sulla on uudenlaisia kipuja, niin kirjaa ne kaikki ylös. Itselläni, kun oli levinnyt, niin kyllä ne niissä paikoissa sitten oli, missä kipuili. Mutta kun ne otta magneettikuvat ja radiologiset kuvantamiset, niin pyydä katsomaan ne paikat erityisen hyvin, mistä on ollut kipeä.
Kun tietäisi mitkä näistä tuntemuksista on uudenlaisia..... Heti alkoi rintoja pakottaa kun diagnoosi tuli. Lisäksi maksassa alkoi olla tuntemuksia, vaikka niitä on ollut jo vuosia, kun maksaa on vähän leikattu vahingossa sappileikkauksen yhteydessä.
Toivottavasti tämä ketju siirretään muualle.