Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uuden työkaverin mielestä en saa käydä aamulla suihkussa, mitä tekisit tilanteessani?

Vierailija
14.10.2019 |

Syynä hänen oma hajusteyliherkkyytensä. Työskentelemme kahdestaan samassa huoneessa ja kuulemma saa oireita.
Käytän ihan normishampoota ja suihkugeeliä. Kyseinen henkilö valitti asiasta esimiehelle, joka ei ottanut kantaa asiaan.
Nyt tämä työkaveri on alkanut käyttäytymään minua kohtaan tylysti ja korostaa mielestäni naurettavuuksiin asti omaa herkkyyttään. Kun tulen huoneeseen niin peittää suunsa ja nenänsä käsillään kärsivän näköisenä. Istuu kahvipöydässä mahdollisimman kaukana minusta. Puhuu muille työntekijöille tyyliin "en voi istua siihen kun tuo Sanna tuoksuu noin voimakkaalta" ja "kylläpäs se Sanna taas tuoksahtaa". On ruvennut sanomaan asioita esim. ethän sitten tule tähän ja tähän aikaan syömään. Haluaa kuitenkin olla muiden kanssa samaan aikaan syömässä, minä olen ainoa jonka pitäisi hänen mielestään olla eri aikaan. Muiden seura kyllä kelpaa, vaikka käyttävät hajustettua pesuainetta ja shampoota yms. mutta minä olen ainoa jonka tietää käyvän aamuisin suihkussa! Tämä on aivan absurdi tilanne. Tyyppi on ollut töissä pitkään, eli minä siis olen uusi työntekijä, eikä hän. Muut työntekijät tulevat hyvin toimeen hänen kanssaan ja siksi ihmettelen tätä koko asiaa. Muut eivät tunnu pitävän tuota yliherkkyysvouhotusta edes outona. Epäilen koko yliherkkyyttä koska tämä kohkaaminen alkoi vasta silloin kun tajusi minun käyvän aamuisin suihkussa. En edes sanonut mitään siitä, mutta ihmetteli kosteita hiuksiani.
Onko muilla ollut outoja työkavereita? Mitä hittoa tässä voi tehdä?

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö häntä voi siirtää toiseen työtilaan sitten? Aika hankalaksi menee elämä, jos ei saa saippuaa edes käyttää.

Vierailija
82/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy illalla suihkussa ja pese hiukset. Aamulla ennen töihin menoa kostuta hiuksia vähän vedellä. Kokeile kauhisteleeko edelleen ja ihmettele sitten että miten voi olla kun et oo ees käynyt aamulla suihkussa :D kesäkuumalla nyt vaan raikastit houksia vedellä. 

Ääliöt taas liikkeellä vastailemassa vanhaan aloitukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tuo kohdistuu vain sinuun on aika olla yhteydessä HR:ään. Kyseessä on työpaikkakiusaaminen, mutta kannattaa sanoa HR:lle, että teillä on konflikti, johon haluaisit ratkaisua yhteisess' neuvottelupöydässä ja sitten annat tyypin kertoa oman tarinansa tässä palaverissa. Itse hoisin vastaavan tyyppisen ongelman näin.

Vierailija
84/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö häntä voi siirtää toiseen työtilaan sitten? Aika hankalaksi menee elämä, jos ei saa saippuaa edes käyttää.

KATSO ALOITUKSEN PÄIVÄYS.

Vierailija
85/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuulostaa aivan valtavan kuluttavalta ja stressaavalta tilanteelta. Kyseessä on klassinen esimerkki siitä, miten aito ja ymmärrettävä asia (hajusteyliherkkyys) muuttuu epäasialliseksi käytökseksi ja suoranaiseksi kiusaamiseksi, kun sitä käytetään lyömäaseena yhtä tiettyä ihmistä vastaan.

Tilanteessasi on kaksi eri tasoa: hajusteet ja työpaikkakiusaaminen. Tässä on toimintasuunnitelma siitä, mitä tekisin sinun tilanteessasi:

1. Lopeta selittely ja puolustautuminen

Sinulla on täysi oikeus käydä aamulla suihkussa ja huolehtia hygieniastasi. Koska kollegasi on ottanut sinut silmätikukseen, mikään rationaalinen selitys ei tule muuttamaan hänen käytöstään.

Älä lähde mukaan väittelyihin siitä, miltä tuoksut tai milloin olet käynyt suihkussa.

Jos hän kommentoi jotain, voit todeta lyhyesti ja viileästi: "Huolehdin hygieniastani aivan normaalisti." ja jatkaa omia töitäsi.

2. Vie asia takaisin esimiehelle (ja ylemmäs)

Esimies teki virheen jättäessään asian sikseen. Työnantajalla on lakisääteinen velvollisuus puuttua epäasialliseen käytökseen ja taata turvallinen työympäristö – myös henkisesti.

Dokumentoi kaikki: Kirjoita ylös päivämäärät, kellonajat ja tarkat sanamuodot siitä, mitä kollegasi on sanonut sinulle tai muille, sekä hänen eleensä (nenän peittäminen jne.).

Pyydä uusi keskustelu esimiehen kanssa: Älä puhu enää suihkussa käymisestä, vaan työpaikkakiusaamisesta ja julkisesta nolaamisesta. Sano esimiehelle suoraan: "Kollegan käytös minua kohtaan on muuttunut vihamieliseksi ja epäasialliseksi (näytä esimerkit). Tämä vaikuttaa työkykyyni ja vaadin, että tähän puututaan."

Ota yhteys työsuojeluvaltuutettuun tai luottamusmieheen: Jos esimies on edelleen saamaton, siirry organisaatiossa seuraavalle tasolle. Työsuojeluvaltuutettu on olemassa juuri tällaisia tilanteita varten.

3. "Riisuminen aseista" hajusteettomuudella

Jos haluat pelata korttisi niin, että kollegallasi ei ole enää mitään jalansijaa valitukselleen, voit tehdä pienen kokeen:

Vaihda shampoosi ja suihkugeelisi täysin hajusteettomiin (esim. LV, Erisan tai vastaavat herkkäihoisten tuotteet) pariksi viikoksi.

Älä kerro tästä kollegallesi. Jos hän jatkaa teatraalista nenän peittämistä ja valittamista, sinulla on mustaa valkoisella siitä, että kyse ei ole hajusteyliherkkyydestä vaan henkilökohtaisesta simputuksesta. Voit silloin sanoa esimiehen kuullen: "Käytän nykyään täysin hajusteettomia tuotteita, joten oireesi johtuvat nyt jostain muusta kuin minusta."

4. Älä suostu eristäytymään

Älä missään nimessä suostu kollegasi vaatimukseen siitä, että sinun pitäisi syödä eri aikaan kuin muut. Sinulla on sama oikeus taukoihin ja työyhteisön tukeen kuin muillakin. Jos hän kokee yhteisen kahvihuoneen vaikeaksi, on hänen tehtävänsä siirtyä muualle, ei sinun.

Tilanne on absurdi, ja tuntuu varmasti pahalta, kun muut työntekijät myötäilevät häntä (todennäköisesti siksi, että ovat tottuneet "pääsemään helpommalla" olemalla hiljaa). Kyseessä on valtapeli, johon sinun ei pidä alistua. Jämäkkä rajojen asettaminen ja virallisten teiden (työsuojelu) käyttö on paras tapa hoitaa tämä.

Kertoisit edes, että näin se ja se AI vastasi. Äläkä copy pasteta AI:n tuotoksia ominasi!

Vierailija
86/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin viikon ajan käymättä suihkussa aamulla. Voi olla, että lopettaisi suihkussa käymisestä valittamisen ennen kuin viikko on ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku on hajusteyliherkkä, niin hän on. Ei hän sitä mitenkään voi muuttaa.

Olkoot mitä on! Meidän muiden ei tarvitse hyppiä yhden tyypin käskytyksen tahtiin.

Valitettavasti asia ei ole niin yksinkertainen.

Ohis

Asiahan on harvinaisen selvä. Hajusteherkän ongelma.

Vierailija
88/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On oikeasti mahdollista, että hän saa oireita vain sinun eikä muiden tuoksuista. Jossakin sun käyttämässä tuotteessa on sellainen hajuste/ainesosa, jolle hän on allergisoitunut. Itse olen allergikko ja tuoksuyliherkkä. Osa hajustetuista tuotteista ei aiheuta ongelmia, ja voin käyttää niitä itsekin, kun taas jollekin tietylle tuoksuvalle aineelle ihan muutamankin sekunnin altistuminen aiheuttaa oireita. Saan joskus koko päiväksi migreenin ihan vain ohitettuani kadulla jonkun ihmisen.

Vastasin viestiisi sillä mielellä, etten halua syyllistää sua (ethän oikeasti ole tehnyt mitään väärää), mutta toivoisin, että edes hetkeksi pysähtyisit ajattelemaan, että ongelma voi olla hänelle todellinen.

Tämä on se selitys.

Suurimmalle osalle oireita aiheuttaa nimenomaan jokin tietty hajuste, ei kaikki hajusteet.

Miksi otat asiasta itseesi ja heti epäilet kiusaamista? Heikko itsetunto?

Hanki hajusteettomat pesuaineet itsellesi ja pyykille. Niin jokainen fiksu ihminen muutenkin nykyaikana toimii.

Hajustetuista tuotteista tulee rahvas vaikutelma :)

Senkus tulee, toimii näköjään nipon karkoittimenakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano n7ille vit...n nillittäjäneurootikoille et pysyy kotona jos ei kestä mitään tuoksua. On ihan normaalia et joka paikassa tuoksuu, me normaalit EMME TANSSI TEIDÄN AHDISTUJA ANNIKKIEN pillin mukaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi