Uuden työkaverin mielestä en saa käydä aamulla suihkussa, mitä tekisit tilanteessani?
Syynä hänen oma hajusteyliherkkyytensä. Työskentelemme kahdestaan samassa huoneessa ja kuulemma saa oireita.
Käytän ihan normishampoota ja suihkugeeliä. Kyseinen henkilö valitti asiasta esimiehelle, joka ei ottanut kantaa asiaan.
Nyt tämä työkaveri on alkanut käyttäytymään minua kohtaan tylysti ja korostaa mielestäni naurettavuuksiin asti omaa herkkyyttään. Kun tulen huoneeseen niin peittää suunsa ja nenänsä käsillään kärsivän näköisenä. Istuu kahvipöydässä mahdollisimman kaukana minusta. Puhuu muille työntekijöille tyyliin "en voi istua siihen kun tuo Sanna tuoksuu noin voimakkaalta" ja "kylläpäs se Sanna taas tuoksahtaa". On ruvennut sanomaan asioita esim. ethän sitten tule tähän ja tähän aikaan syömään. Haluaa kuitenkin olla muiden kanssa samaan aikaan syömässä, minä olen ainoa jonka pitäisi hänen mielestään olla eri aikaan. Muiden seura kyllä kelpaa, vaikka käyttävät hajustettua pesuainetta ja shampoota yms. mutta minä olen ainoa jonka tietää käyvän aamuisin suihkussa! Tämä on aivan absurdi tilanne. Tyyppi on ollut töissä pitkään, eli minä siis olen uusi työntekijä, eikä hän. Muut työntekijät tulevat hyvin toimeen hänen kanssaan ja siksi ihmettelen tätä koko asiaa. Muut eivät tunnu pitävän tuota yliherkkyysvouhotusta edes outona. Epäilen koko yliherkkyyttä koska tämä kohkaaminen alkoi vasta silloin kun tajusi minun käyvän aamuisin suihkussa. En edes sanonut mitään siitä, mutta ihmetteli kosteita hiuksiani.
Onko muilla ollut outoja työkavereita? Mitä hittoa tässä voi tehdä?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
On oikeasti mahdollista, että hän saa oireita vain sinun eikä muiden tuoksuista. Jossakin sun käyttämässä tuotteessa on sellainen hajuste/ainesosa, jolle hän on allergisoitunut. Itse olen allergikko ja tuoksuyliherkkä. Osa hajustetuista tuotteista ei aiheuta ongelmia, ja voin käyttää niitä itsekin, kun taas jollekin tietylle tuoksuvalle aineelle ihan muutamankin sekunnin altistuminen aiheuttaa oireita. Saan joskus koko päiväksi migreenin ihan vain ohitettuani kadulla jonkun ihmisen.
Vastasin viestiisi sillä mielellä, etten halua syyllistää sua (ethän oikeasti ole tehnyt mitään väärää), mutta toivoisin, että edes hetkeksi pysähtyisit ajattelemaan, että ongelma voi olla hänelle todellinen.
Vaikka olisikin näin, niin herkkiksellä on ollut täysin väärä lähtökohta alkaa hoitamaan tätä asiaa. Ap voi olla se aikuinen, joka hoitaa tilanteen aikuismaisesti. Minä myönnän, että minussa ei ole tarpeeksi aikuista hoitamaan v ittumaisia vikisijöitä niinkuin aikuisten kanssa asiat hoidetaan.
Vähän väärin tuota kutsutaan hajusteyliherkkyydeksi oikeampi termi olisi kemikaali yliherkkyys.
Jos olet herkistynyt jollekin kemikaaleille niin voit saada tosi pahoja oireita jos samassa tilassa oleva on käyttänyt jotain mikä sisältää kemikaalia jolle olet herkistynyt.
Se voi olla shampoo, dödö, vaateitten pesuaine, uuden laukun kankaan sisältämä kemikaali mömmö tai mikä vaan.
Mutta et itse sille hajulle ole alkerginen (ellei sitten se haju ole tehty juuri sillä alergisoivalla kemikaalilla)
Tosi outo työkaveri. Kerro kaikki tämä pomollesi ja pyydä siirtoa. Ihan lapsellista käytöstä, kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oikeasti mahdollista, että hän saa oireita vain sinun eikä muiden tuoksuista. Jossakin sun käyttämässä tuotteessa on sellainen hajuste/ainesosa, jolle hän on allergisoitunut. Itse olen allergikko ja tuoksuyliherkkä. Osa hajustetuista tuotteista ei aiheuta ongelmia, ja voin käyttää niitä itsekin, kun taas jollekin tietylle tuoksuvalle aineelle ihan muutamankin sekunnin altistuminen aiheuttaa oireita. Saan joskus koko päiväksi migreenin ihan vain ohitettuani kadulla jonkun ihmisen.
Vastasin viestiisi sillä mielellä, etten halua syyllistää sua (ethän oikeasti ole tehnyt mitään väärää), mutta toivoisin, että edes hetkeksi pysähtyisit ajattelemaan, että ongelma voi olla hänelle todellinen.
Tämä on se selitys.
Suurimmalle osalle oireita aiheuttaa nimenomaan jokin tietty hajuste, ei kaikki hajusteet.
Miksi otat asiasta itseesi ja heti epäilet kiusaamista? Heikko itsetunto?
Hanki hajusteettomat pesuaineet itsellesi ja pyykille. Niin jokainen fiksu ihminen muutenkin nykyaikana toimii.
Hajustetuista tuotteista tulee rahvas vaikutelma :)
Sitten tuo valittaja voisi kauniisti ilmaista asian niin että tuo tuoksu x on se ongelma.Nythän vaan käyttäytyy niinkuin kiusaaja.Yrittää mm eristää ap:n porukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla tuoksuja yms?Jos on ja ne ei häiritse niin tuo on vain kiusaamista.Kokeile esim. Pari päivää hajusteetonta ja jos vielä valittaa niin ilmoitat esimiehelle kiusaamisesta.
Ap:han sanoi ihan selvästi aloituksessa, että on. Mitä jos lukisit aloitukset ja kommentoisit vasta sitten?
No ei näy luetun ymmärtäminen ylläkään huipussa olevan...Tuo on toteamus.Onko hajusteita-jos on niin kuulostaa kiusaamiselta.
Mä olen muuten kieltänyt mieheltäni axen suihkusaippuan käytön. Olkaa hyvä ja kutsukaa nipottajaksi tai mielisairaaksi tai mitä vaan :)
En vaan pystynyt hengittää koko kämpässä jos sitä oli käytetty kylppärissä. Tai edes olla 10metrin säteellä miehestä.
Mitäköhän myrkkyä siihen pistetään?
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Itse en tietääkseni ole mitenkään hajusteherkkä/allerginen, mutta on jokin (yksi?) huuhteluaine, joka saa minulle aikaan samankaltaisen tunteen kuin jos olisi jossain savuisessa tilassa ja savu menisi silmiin ja nenään. Tämä huuhteluaine tuoksuu, mutta niin tuoksuvat monet muutkin (jopa paljon voimakkaammin) ja kaikista niistä tätä oiretta ei tule. Siinä yhdessä on ilmeisesti jokin kemikaali mitä muissa ei ole. En ole toistaiseksi tullut kertaakaan kysyneeksi huuhteluaineen nimeä, kun sitä käyttävään ihmiseen olen jossain törmännyt. En pystyisi oleskelemaan tällaisen ihmisen lähellä pitempään valitettavasti.
Juttelin muiden kanssa asiasta, vastaukseksi sain lähinnä että "Jarkko nyt on aina vähän tuollainen, mutta ei me muutkaan kyllä suihkussa käydä aamulla" . Työntekijöitä on siis alle 10 yhteensä, pieni työpaikka.
En usko että onglmana on hajustettu pesuaine, koska työkaveri painotti nimen omaan suihkussa käymistä. Ja tämä koko härdelli alkoi täsmälleen siitä kun sai tietää minun käyvän aamuisin suihkussa. Pari ekaa viikkoa ei tullut mitään oireita.
Pakko kai ottaa esimieheen taas yhteyttä, vaikka inhottaa tällä lailla "aiheuttaa ongelmia" heti alussa uutena työntekijänä.
Vierailija kirjoitti:
Juttelin muiden kanssa asiasta, vastaukseksi sain lähinnä että "Jarkko nyt on aina vähän tuollainen, mutta ei me muutkaan kyllä suihkussa käydä aamulla" . Työntekijöitä on siis alle 10 yhteensä, pieni työpaikka.
En usko että onglmana on hajustettu pesuaine, koska työkaveri painotti nimen omaan suihkussa käymistä. Ja tämä koko härdelli alkoi täsmälleen siitä kun sai tietää minun käyvän aamuisin suihkussa. Pari ekaa viikkoa ei tullut mitään oireita.
Pakko kai ottaa esimieheen taas yhteyttä, vaikka inhottaa tällä lailla "aiheuttaa ongelmia" heti alussa uutena työntekijänä.
"Jarkko"? Oletteko kaikki miehiä?
Joka tapauksessa aika nuhjuista porukkaa, jos tullaan aamulla töihin "sänkypuhtaina".
Suihku yön jälkeen on normaali toimenpide, etenkin kun lähdetään ihmisten ilmoille.
Älä käy suihkussa muutamaan päivään ja tee hikitreeni ennen töihin menoa. Syö valkosipulia ja jätä myös hampaat pesemättä muutamana päivänä. Kun valitus pahasta hajusta alkaa, voi kysyä että kumpi olikaan se pahempi vaihtoehto, se että käy suihkussa aamuisin vai että ei käy..
Sillä ei ole mitään merkitystä tässä, onko oireet todellisia vai ei.
Tuo hajusteyliherkkä käyttäytyy epäasiallisesti, elehtii epäkunnioittavasti ja ilmaisee työtovereillekin, että uutta tyyppiä on syytä vältellä. Eristäminen ja julkinen nolaaminen ei kuulu työkäyttäytymiseen.
Jos yliherkkä oirehtii, hänen olisi syytä jutella asiallisesti ap:n kanssa. Kertoa millaisia oireita tulee ja mistä hajusteesta, jotta ap näitä voisi mahdollisuuksien mukaan käyttää.
Suihkussakäynti ennen työajan alkua on ihan ok. Sitä ei työkaveri voi kieltää. Sen sijaan on mahdollista sopia, että työnantaja hankkii työpaikan suihkuun hajusteettomia pesuaineita yhteiskäyttöön, jos se oirehtivaa helpottaa.
Työnantajan velvollisuus on huolehtia, ettei työpaikalla esiinny epäasiallista käytöstä ja toisaalta turvattava myös terveys.
Hajusteyliherkkä voi käydä työterveydessä hakemassa allergioistaan todistuksen ja sitten voidaan järjestää vaikka kolmikantaneuvottelu, jossa mietitään yhdessä, millä toimenpiteillä voidaan turvata työkyky.
Onko sun pakko käyttää suihkusaippuaa? Itse en käytä koskaan.
Itelle ottaa nenään kun ihmiset haisee saippualle yök haluutko sinä haissa saippualle??
Vierailija kirjoitti:
Jos yliherkkä oirehtii, hänen olisi syytä jutella asiallisesti ap:n kanssa. Kertoa millaisia oireita tulee ja mistä hajusteesta, jotta ap näitä voisi mahdollisuuksien mukaan VÄLTTÄÄ.
/quote]
Haluaisin muistuttaa, että edes aidot ja oikeat oireet ei oikeuta epäasialliseen käytökseen työpaikalla. Hajusteyliherkällä ei ole mitään oikeutta halveksua tai kiusata toisia työntekijöitä, vaikka olisi mitä oireita!
Jos itsellä ei ole ongelmaa, niin ei se tarkoita, etteikö jollain muulla sitä olisi. Tiesitkö, että hajusteiden käyttöä pyydetään välttämään monissa kouluissa ja työpaikoillakin? Mikset voisi tulla vastaan sen verran, että vaihtaisit shampoota ei-hajustettuun? Onko se niin hirveän iso asia?
Hajusteyliherkkyys on kyllä sellainen asia, että moni ei sitä ymmärrä. Tuttavapiirissäni on esim. useampi henkilö, joka homeelle altistuttuaan ei siedä hajusteitakaan. Niistä voi tulla ihan todellisiä oireita, kuten migreeniä tai nenäoireita.
Vierailija kirjoitti:
Jos itsellä ei ole ongelmaa, niin ei se tarkoita, etteikö jollain muulla sitä olisi. Tiesitkö, että hajusteiden käyttöä pyydetään välttämään monissa kouluissa ja työpaikoillakin? Mikset voisi tulla vastaan sen verran, että vaihtaisit shampoota ei-hajustettuun? Onko se niin hirveän iso asia?
Hajusteyliherkkyys on kyllä sellainen asia, että moni ei sitä ymmärrä. Tuttavapiirissäni on esim. useampi henkilö, joka homeelle altistuttuaan ei siedä hajusteitakaan. Niistä voi tulla ihan todellisiä oireita, kuten migreeniä tai nenäoireita.
Pyydetään välttämään ei tarkoita kieltoa.
Itse käsitän nuo pyynnöt niin, että ei käytetä hajuvesiä tai lisätä hiuslakkaa näissä paikoissa.
Mutta pyynnöllä ei voida perustella vaatimusta siirtyä kaikissa tuotteissa täyteen hajustamattomuuteen.
Koska olemme kaikki erilaisia, saa osa tyydytystä kauniisti sisustetusta kodista ja joku muu ehkä hyväntuoksuisesta kodista.
Me emme voi estää työkavereiden valintoja vapaa-ajalla. Työkaverilla on oikeus omistaa kissa, vaikka työkaverilla on allergia. Samoin shampoon saa valita itse, sen itselleen parhaiten sopivan ja hyvän tuoksuisen.
Kyllä jonkin tyylin mielenterveysongelmasta on kyse , kuten usein sisäilmahuolissa, joissa jopa miljoonakustannuksia seurauksena.
Koko ketjua lukematta ehdotan että vaihdat saippuat tuoksuttomiin mutta et sano työkaverille mitään ja katsot loppuuko valitus vai jatkuuko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään suihkugeeli ei ole niin voimakas että tuoksuisi tuntien päästä.
Ennen vanhaan ainakin Yves Rocherin tuotteet tuoksuivat pitkään. Karhunvatukkahajuisen sampoon tunnisti mainiosti vielä tuntienkin kuluttua.
On niitä monia nykyäänkin. Esim. Elvitalin hiuksiin jätettävä hiustenhoitoöljy ja Doven suihkusaippuat ovat sellaisia.
Työkaverisi käytös on jo työpaikkakiusaamista. Kuulutko johonkin ammattiliittoon? Tai juttele pomollesi, mutta voihan olla, ettei hän edelleenkään ota kantaa tilanteeseen, siksi kysyin tuota ammattiliittoasiaa.