Uuden työkaverin mielestä en saa käydä aamulla suihkussa, mitä tekisit tilanteessani?
Syynä hänen oma hajusteyliherkkyytensä. Työskentelemme kahdestaan samassa huoneessa ja kuulemma saa oireita.
Käytän ihan normishampoota ja suihkugeeliä. Kyseinen henkilö valitti asiasta esimiehelle, joka ei ottanut kantaa asiaan.
Nyt tämä työkaveri on alkanut käyttäytymään minua kohtaan tylysti ja korostaa mielestäni naurettavuuksiin asti omaa herkkyyttään. Kun tulen huoneeseen niin peittää suunsa ja nenänsä käsillään kärsivän näköisenä. Istuu kahvipöydässä mahdollisimman kaukana minusta. Puhuu muille työntekijöille tyyliin "en voi istua siihen kun tuo Sanna tuoksuu noin voimakkaalta" ja "kylläpäs se Sanna taas tuoksahtaa". On ruvennut sanomaan asioita esim. ethän sitten tule tähän ja tähän aikaan syömään. Haluaa kuitenkin olla muiden kanssa samaan aikaan syömässä, minä olen ainoa jonka pitäisi hänen mielestään olla eri aikaan. Muiden seura kyllä kelpaa, vaikka käyttävät hajustettua pesuainetta ja shampoota yms. mutta minä olen ainoa jonka tietää käyvän aamuisin suihkussa! Tämä on aivan absurdi tilanne. Tyyppi on ollut töissä pitkään, eli minä siis olen uusi työntekijä, eikä hän. Muut työntekijät tulevat hyvin toimeen hänen kanssaan ja siksi ihmettelen tätä koko asiaa. Muut eivät tunnu pitävän tuota yliherkkyysvouhotusta edes outona. Epäilen koko yliherkkyyttä koska tämä kohkaaminen alkoi vasta silloin kun tajusi minun käyvän aamuisin suihkussa. En edes sanonut mitään siitä, mutta ihmetteli kosteita hiuksiani.
Onko muilla ollut outoja työkavereita? Mitä hittoa tässä voi tehdä?
Kommentit (66)
Hajusteyliherkkä on se joka saa etsiä sellaisen työpaikan missä pärjää.
Ei yksi ihminen voi terrorisoida työyhteisöä oman mielensä mukaan.
Minä alkaisin ihan piruuttani käyttämään erittäin voimakkaita hajusteuta kunnes tuo herkkis älyää lopettaa.
Mikään suihkugeeli ei ole niin voimakas että tuoksuisi tuntien päästä.
Tuntuu siis siltä kuin tuo yliherkkyys olisi tekosyy "eristää" minut muusta porukasta. Eli se hajusteyliherkkyys ei ollut tässä nyt se pointti, vaan se että emme tule toimeen työkaverin kanssa.
Ei hän ole outo työkaveri. Hän on työpaikkakiusaaja ja on valinnut tuon nyt kiusaamistaktiikakseen uutta työkaveria kohtaan. Siis jos tosiaan on siitä kyse, että muiden hajusteet eivät häiritse. Ainoastaan sinun.
Kyllähän esimiehen tulisi puuttua asiaan. Jos ei niin ota yhteys luottamusmieheen tai työsuojeluvaltuutettuun.
Vierailija kirjoitti:
Mikään suihkugeeli ei ole niin voimakas että tuoksuisi tuntien päästä.
Sitä mieltä minäkin olen, eikä työkaveri edes tiennyt minun käyvän suihkussa aamuisin ennen kuin huomasi kosteat hiukseni ja sanoi niistä. Siinä asia tuli puheeksi ja sen jälkeen alkoi tämä yliherkkyydestä puhuminen.
En nyt ihan usko.
Tämä sama allergiajuttu on täällä säännöllisin väliajoin. Vain allergia vaihtuu, mutta aina allerginen työkaveri on sinua vastaan. Oletko traumatisoitunut jostan allergisesta ihmisestä vai mikä saa aloittamaan näitä keskusteluja? Minulla on loma ja vieressäni kuppi kahvia, joten kerro nyt, mikä sinua vaivaa. Haluamme kaikki auttaa.
No kerrot esimiehelle tuon, miten asian näet. Ettei hän valita muiden hajusteista, vain sinun. Olet hänen silmätikkunsa. Koet sen eristämiskeinona ja se vaikuttaa oloosi työpaikalla. Ja haluat, että siihen puututaan ennen kuin se menee pahemmaksi.
Seuraavaksi kun hän kommentoi jotain niin valehtele että olet käynyt suihkussa viimeksi edellispäivänä.
Kumpi tässä nyt on uusi siellä työpaikassa? Ymmärsin, että tämä suihkugeelinipottaja.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan usko.
Tämä sama allergiajuttu on täällä säännöllisin väliajoin. Vain allergia vaihtuu, mutta aina allerginen työkaveri on sinua vastaan. Oletko traumatisoitunut jostan allergisesta ihmisestä vai mikä saa aloittamaan näitä keskusteluja? Minulla on loma ja vieressäni kuppi kahvia, joten kerro nyt, mikä sinua vaivaa. Haluamme kaikki auttaa.
Ei se yliherkkyys ollut tässä keskustelussa se varsinainen pointti, vaan minun ja työkaverin välit. Uskoit tai et niin tilanteeni töissä on nyt tämä ja tässä ketjussa puhutaan siitä. Voit mennä muualle jos et jaksa lukea tai ahdistaa.
Osta hajusteeton suihkusaippua. Toisaalta norm. suihkusaippuoista ei jää juuri mitään tuoksua, ellei käytä joitain hajuvesien suihkusaippuoita.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi tässä nyt on uusi siellä työpaikassa? Ymmärsin, että tämä suihkugeelinipottaja.
Minä olen uusi. Otsikosta saa ehkä väärän kuvan, sori siitä.
Itse en välittäisi, mutta toki ymmärrän, jos monet ovat herkkiä työkavereiden käytökselle a torjunnalle. Asiaa voidaan käsitellä kahdella tapaa. Mikäli kaverin käytös alkaa oikeasti ärsyttämään, puhuisin asiat kahdestaan selväksi, tai lisäisin ns. lisää puhtia palavaan hiileen. Riippuu siitä, miten avoin ja vastaanottava tuo kaveri on.
Mikäli puhe ei auta, tulisin seuraavana päivänä todella tuoksuvana seireeninä töihin. Läträisin iholleni kaikki hajusteet ja tuoksuvoiteet, mitä vain käsiini saan. Sen jälkeen on oikean kysymyksen aika: "Sovitaanko me tämä hassuttelu hyvässä hengessä, vai jatketaanko entisellä linjalla? Valitse tarkkaan!"
Minulla on hieman särmikäs lähestymistapa erilisiin ärsyketilanteisiin. Täytyy kuitenkin myontää, että ne toimii, eikä ole tarvinnut asioista jälkeenpäin huomauttaa.
En kiinnittäisi mitään huomiota valittajaan. Hymyilisin vain ja olisin ystävällinen, enkä selittelisi omia tekojani. Ihmisellä on oikeus käydä suihkussa aamuisin, eikä siinä ole kenelläkään nokan koputtamista. Jos esimies haluaa tehdä asiasta virallisen valituksen, se on hänen asiansa.
Ehkä vaatteesi haisevat pesuaineelle.
En kyllä itsekään voisi olla sellaisen lähellä.
Esim monet shampoot haisevat hyvinkin voimakkaalle.
Jos joku on hajusteyliherkkä, niin hän on. Ei hän sitä mitenkään voi muuttaa.
Vaihda kokeeksi hajusteettomaan shampooseen ja suihkusaippuaan. Kerrot siitä hänellekin, mielellään sen verran kovalla äänellä, että muutkin kuulevat.
Eli kun hän taas peittää nenäänsä, sanot ihan reippaalla äänellä, että "sepäs kummaa, koska olen jo viikon verran käyttänyt hajusteettomia pesuaineita, mitäpä jos kävisit itse nyt vaikkapa psykiatrilla testauttamassa, mistä tuossa sinun niin sanotussa hajusteyliherkkyydessä oikeasti on kyse".
Ja sitten istut muina naisinasi alas kahville. Jos hän uskaltaa väkyttää vastaan, kysyt ihan rauhallisesti, että miten sitten on mahdollista, että hänen niin kutsuttu hajusteallergiansa ei reagoi muiden hajusteisiin, ainoastaan valikoivasti sinuun. Ja sitten jos reuhaaminen ei lopu, otat yhteyttä pomoosi ja työsuojeluusi, koska tuo on työpaikkakiusaamista.
Sinä itse sallit tuollaisen hullun terrorisoida itseäsi. Miksi teet niin?
Toki kannattaa kumminkin ensin ottaa se toive tosissaan, että karsit kokeeksi hajusteet pois. Voi ihmisellä olla voimakas hajusteallergia, ja se voi aiheuttaa voimakkaita reaktioita, esim. migreeniä. Mutta olen kyllä samaa mieltä siitä, että koska hän ei reagoi muiden hajusteisiin, se todennäköisesti on vain kiusaamista.
Pyydä ostamaan sinulle neutraalin tuoksuinen suihkugeeli ja shampii.