Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uuden työkaverin mielestä en saa käydä aamulla suihkussa, mitä tekisit tilanteessani?

Vierailija
14.10.2019 |

Syynä hänen oma hajusteyliherkkyytensä. Työskentelemme kahdestaan samassa huoneessa ja kuulemma saa oireita.
Käytän ihan normishampoota ja suihkugeeliä. Kyseinen henkilö valitti asiasta esimiehelle, joka ei ottanut kantaa asiaan.
Nyt tämä työkaveri on alkanut käyttäytymään minua kohtaan tylysti ja korostaa mielestäni naurettavuuksiin asti omaa herkkyyttään. Kun tulen huoneeseen niin peittää suunsa ja nenänsä käsillään kärsivän näköisenä. Istuu kahvipöydässä mahdollisimman kaukana minusta. Puhuu muille työntekijöille tyyliin "en voi istua siihen kun tuo Sanna tuoksuu noin voimakkaalta" ja "kylläpäs se Sanna taas tuoksahtaa". On ruvennut sanomaan asioita esim. ethän sitten tule tähän ja tähän aikaan syömään. Haluaa kuitenkin olla muiden kanssa samaan aikaan syömässä, minä olen ainoa jonka pitäisi hänen mielestään olla eri aikaan. Muiden seura kyllä kelpaa, vaikka käyttävät hajustettua pesuainetta ja shampoota yms. mutta minä olen ainoa jonka tietää käyvän aamuisin suihkussa! Tämä on aivan absurdi tilanne. Tyyppi on ollut töissä pitkään, eli minä siis olen uusi työntekijä, eikä hän. Muut työntekijät tulevat hyvin toimeen hänen kanssaan ja siksi ihmettelen tätä koko asiaa. Muut eivät tunnu pitävän tuota yliherkkyysvouhotusta edes outona. Epäilen koko yliherkkyyttä koska tämä kohkaaminen alkoi vasta silloin kun tajusi minun käyvän aamuisin suihkussa. En edes sanonut mitään siitä, mutta ihmetteli kosteita hiuksiani.
Onko muilla ollut outoja työkavereita? Mitä hittoa tässä voi tehdä?

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos itsellä ei ole ongelmaa, niin ei se tarkoita, etteikö jollain muulla sitä olisi. Tiesitkö, että hajusteiden käyttöä pyydetään välttämään monissa kouluissa ja työpaikoillakin? Mikset voisi tulla vastaan sen verran, että vaihtaisit shampoota ei-hajustettuun? Onko se niin hirveän iso asia?

Hajusteyliherkkyys on kyllä sellainen asia, että moni ei sitä ymmärrä. Tuttavapiirissäni on esim. useampi henkilö, joka homeelle altistuttuaan ei siedä hajusteitakaan. Niistä voi tulla ihan todellisiä oireita, kuten migreeniä tai nenäoireita.

Pyydetään välttämään ei tarkoita kieltoa.

Itse käsitän nuo pyynnöt niin, että ei käytetä hajuvesiä tai lisätä hiuslakkaa näissä paikoissa.

Mutta pyynnöllä ei voida perustella vaatimusta siirtyä kaikissa tuotteissa täyteen hajustamattomuuteen.

Koska olemme kaikki erilaisia, saa osa tyydytystä kauniisti sisustetusta kodista ja joku muu ehkä hyväntuoksuisesta kodista.

Me emme voi estää työkavereiden valintoja vapaa-ajalla. Työkaverilla on oikeus omistaa kissa, vaikka työkaverilla on allergia. Samoin shampoon saa valita itse, sen itselleen parhaiten sopivan ja hyvän tuoksuisen.

Minä itse, minä haluan ja minä voin. Paskat muista. Omatpahan ovat ongelmansa, eivät minun.

Eri

Vierailija
62/89 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkakiusaamistahan tuo on. Ei toisen "hajusta" ole tuolla tavalla soveliasta puhua. Mitä jos haisisit hielle ja hän sanoisi ääneen "en voi tässä olla, kun Mirkku haisee niin hielle". 

Testaisin suihkuttomuutta tai hajustamatonta saippuaa viikon, ja jos jatkaisi, niin täällä jo aiemmin ehdotettua keinoa että ääneen porukassa sanot että jännä kun et edes ole viikkoon käyttänyt mitään, olisko vika jossain muualla. Ehkä vielä ottaisin hieman loukkaantuneen ja surullinen ilmeen ja kysyisin "mi-mi-miksi minua haluat näin kiusata."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänitä urputukset ennen kuin valitat pomolle/liittoon. Todisteet!

Vierailija
64/89 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen muuten kieltänyt mieheltäni axen suihkusaippuan käytön. Olkaa hyvä ja kutsukaa nipottajaksi tai mielisairaaksi tai mitä vaan :)

En vaan pystynyt hengittää koko kämpässä jos sitä oli käytetty kylppärissä. Tai edes olla 10metrin säteellä miehestä.

Mitäköhän myrkkyä siihen pistetään?

Axe ♥️

Vierailija
65/89 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on työpaikkakiusaamista. Jos et kuulu liittoon niin liity välittömästi ja pyydä sieltä tukea. Munaton esimies välttelee vastuutaan eli sieltä ei apua tule. Oletko varma ettei ongelma ole sun käyttämä pyykinpesuaine tai huuhteluaine? jotkut tuoksuu todella voimakkaasti. 

Hajustenatsi pitää eristää jonnekin  yksikseen, ei tommosta saa laittaa samaan huoneeseen muitten kanssa.

Vierailija
66/89 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos itsellä ei ole ongelmaa, niin ei se tarkoita, etteikö jollain muulla sitä olisi. Tiesitkö, että hajusteiden käyttöä pyydetään välttämään monissa kouluissa ja työpaikoillakin? Mikset voisi tulla vastaan sen verran, että vaihtaisit shampoota ei-hajustettuun? Onko se niin hirveän iso asia?

Hajusteyliherkkyys on kyllä sellainen asia, että moni ei sitä ymmärrä. Tuttavapiirissäni on esim. useampi henkilö, joka homeelle altistuttuaan ei siedä hajusteitakaan. Niistä voi tulla ihan todellisiä oireita, kuten migreeniä tai nenäoireita.

Pyydetään välttämään ei tarkoita kieltoa.

Itse käsitän nuo pyynnöt niin, että ei käytetä hajuvesiä tai lisätä hiuslakkaa näissä paikoissa.

Mutta pyynnöllä ei voida perustella vaatimusta siirtyä kaikissa tuotteissa täyteen hajustamattomuuteen.

Koska olemme kaikki erilaisia, saa osa tyydytystä kauniisti sisustetusta kodista ja joku muu ehkä hyväntuoksuisesta kodista.

Me emme voi estää työkavereiden valintoja vapaa-ajalla. Työkaverilla on oikeus omistaa kissa, vaikka työkaverilla on allergia. Samoin shampoon saa valita itse, sen itselleen parhaiten sopivan ja hyvän tuoksuisen.

Minä itse, minä haluan ja minä voin. Paskat muista. Omatpahan ovat ongelmansa, eivät minun.

Eri

Ei kyse ole tästä, Väittäisin jopa päinvastoin. Muiden, ehkä kokonaan sinulle tuntemattomien työkaverisi perheenjäsentenkin tulisi luopua heille mielekkäistä tuotteista, koska sinä saat ehkä niistä oireita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat käymään pyörällä työmatkaa, etkä käytä mitään hajusteita. Käytä myös aina samoja pyöräilyvaatteita koko viikko. Muista mennä aina viereen istumaan, ja korostat, että mitään hajusteita ei ole käytetty.

 

On vain ihmisen luonnolliset hajut.

Vierailija
68/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kokeilisin käyttää hajusteettomia tuotteita, koska haluaisin nähdä muuttuuko työkaverin käytös. Jos ei, niin syy ei olisi hajusteissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alat käymään pyörällä työmatkaa, etkä käytä mitään hajusteita. Käytä myös aina samoja pyöräilyvaatteita koko viikko. Muista mennä aina viereen istumaan, ja korostat, että mitään hajusteita ei ole käytetty.

 

On vain ihmisen luonnolliset hajut.

Kuka alkaa tuommoisia temppuja tekemään yhden mielenvikaisen takia

Vierailija
70/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro toki millaisia tuotteita käytät? Itse käytän Sebamediä ja Wellan tuotteita, ei tule valituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee niin kuin ennenkin, mutta kerro (eli valehtele), että olet alkanut käydä suihkussa iltaisin. Katso muuttuuko käytös ja asenne. 

Vierailija
72/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa outo työkaveri. Haluaisiko hän että työkaverit haisee hielle töihin tullessa. Luulisin olevan jotain muuta asian takana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna ottaisin hajuvedet käyttöön. Ja tuo töihinkin, että voit kesken päivää lisätä vaikka siellä yhteisessä työhuoneessa. Sillä on jotain sinua vastaan. Kuulostaa täysin mielenvikaiselta. Ei tuollaisen kanssa mitkään järkevät keskustelut auta. Anna palaa vain!

Vierailija
74/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa aivan valtavan kuluttavalta ja stressaavalta tilanteelta. Kyseessä on klassinen esimerkki siitä, miten aito ja ymmärrettävä asia (hajusteyliherkkyys) muuttuu epäasialliseksi käytökseksi ja suoranaiseksi kiusaamiseksi, kun sitä käytetään lyömäaseena yhtä tiettyä ihmistä vastaan.

Tilanteessasi on kaksi eri tasoa: hajusteet ja työpaikkakiusaaminen. Tässä on toimintasuunnitelma siitä, mitä tekisin sinun tilanteessasi:

1. Lopeta selittely ja puolustautuminen

Sinulla on täysi oikeus käydä aamulla suihkussa ja huolehtia hygieniastasi. Koska kollegasi on ottanut sinut silmätikukseen, mikään rationaalinen selitys ei tule muuttamaan hänen käytöstään.

Älä lähde mukaan väittelyihin siitä, miltä tuoksut tai milloin olet käynyt suihkussa.

Jos hän kommentoi jotain, voit todeta lyhyesti ja viileästi: "Huolehdin hygieniastani aivan normaalisti." ja jatkaa omia töitäsi.

2. Vie asia takaisin esimiehelle (ja ylemmäs)

Esimies teki virheen jättäessään asian sikseen. Työnantajalla on lakisääteinen velvollisuus puuttua epäasialliseen käytökseen ja taata turvallinen työympäristö – myös henkisesti.

Dokumentoi kaikki: Kirjoita ylös päivämäärät, kellonajat ja tarkat sanamuodot siitä, mitä kollegasi on sanonut sinulle tai muille, sekä hänen eleensä (nenän peittäminen jne.).

Pyydä uusi keskustelu esimiehen kanssa: Älä puhu enää suihkussa käymisestä, vaan työpaikkakiusaamisesta ja julkisesta nolaamisesta. Sano esimiehelle suoraan: "Kollegan käytös minua kohtaan on muuttunut vihamieliseksi ja epäasialliseksi (näytä esimerkit). Tämä vaikuttaa työkykyyni ja vaadin, että tähän puututaan."

Ota yhteys työsuojeluvaltuutettuun tai luottamusmieheen: Jos esimies on edelleen saamaton, siirry organisaatiossa seuraavalle tasolle. Työsuojeluvaltuutettu on olemassa juuri tällaisia tilanteita varten.

3. "Riisuminen aseista" hajusteettomuudella

Jos haluat pelata korttisi niin, että kollegallasi ei ole enää mitään jalansijaa valitukselleen, voit tehdä pienen kokeen:

Vaihda shampoosi ja suihkugeelisi täysin hajusteettomiin (esim. LV, Erisan tai vastaavat herkkäihoisten tuotteet) pariksi viikoksi.

Älä kerro tästä kollegallesi. Jos hän jatkaa teatraalista nenän peittämistä ja valittamista, sinulla on mustaa valkoisella siitä, että kyse ei ole hajusteyliherkkyydestä vaan henkilökohtaisesta simputuksesta. Voit silloin sanoa esimiehen kuullen: "Käytän nykyään täysin hajusteettomia tuotteita, joten oireesi johtuvat nyt jostain muusta kuin minusta."

4. Älä suostu eristäytymään

Älä missään nimessä suostu kollegasi vaatimukseen siitä, että sinun pitäisi syödä eri aikaan kuin muut. Sinulla on sama oikeus taukoihin ja työyhteisön tukeen kuin muillakin. Jos hän kokee yhteisen kahvihuoneen vaikeaksi, on hänen tehtävänsä siirtyä muualle, ei sinun.

Tilanne on absurdi, ja tuntuu varmasti pahalta, kun muut työntekijät myötäilevät häntä (todennäköisesti siksi, että ovat tottuneet "pääsemään helpommalla" olemalla hiljaa). Kyseessä on valtapeli, johon sinun ei pidä alistua. Jämäkkä rajojen asettaminen ja virallisten teiden (työsuojelu) käyttö on paras tapa hoitaa tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi tässä nyt on uusi siellä työpaikassa? Ymmärsin, että tämä suihkugeelinipottaja. 

Olisiko kannattanut lukea tekstikin eikä pelkkää otsikkoa?

Vierailija
76/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä huomiomatta  moinen  lumihiutale. Psykologin mukaan tuosta hajusteherkkyydestä voi opetella pois, kerro se hänelle ja sen jälkeen  unohda hänet ja ole kuin ei olisikaan

Vierailija
77/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alat käymään pyörällä työmatkaa, etkä käytä mitään hajusteita. Käytä myös aina samoja pyöräilyvaatteita koko viikko. Muista mennä aina viereen istumaan, ja korostat, että mitään hajusteita ei ole käytetty.

 

On vain ihmisen luonnolliset hajut.

Aloitus on 7 vuotta vanha, tollo.

Vierailija
78/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy illalla suihkussa ja pese hiukset. Aamulla ennen töihin menoa kostuta hiuksia vähän vedellä. Kokeile kauhisteleeko edelleen ja ihmettele sitten että miten voi olla kun et oo ees käynyt aamulla suihkussa :D kesäkuumalla nyt vaan raikastit houksia vedellä. 

Vierailija
79/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän tässä tapauksessa asiat menivät? Onko AP vielä palstalla?

Vierailija
80/89 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki millaisia tuotteita käytät? Itse käytän Sebamediä ja Wellan tuotteita, ei tule valituksia.

Luuletko että ap vastaa seitsemän vuotta sitten tekemäänsä aloitukseen, pösilö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi