Uuden työkaverin mielestä en saa käydä aamulla suihkussa, mitä tekisit tilanteessani?
Syynä hänen oma hajusteyliherkkyytensä. Työskentelemme kahdestaan samassa huoneessa ja kuulemma saa oireita.
Käytän ihan normishampoota ja suihkugeeliä. Kyseinen henkilö valitti asiasta esimiehelle, joka ei ottanut kantaa asiaan.
Nyt tämä työkaveri on alkanut käyttäytymään minua kohtaan tylysti ja korostaa mielestäni naurettavuuksiin asti omaa herkkyyttään. Kun tulen huoneeseen niin peittää suunsa ja nenänsä käsillään kärsivän näköisenä. Istuu kahvipöydässä mahdollisimman kaukana minusta. Puhuu muille työntekijöille tyyliin "en voi istua siihen kun tuo Sanna tuoksuu noin voimakkaalta" ja "kylläpäs se Sanna taas tuoksahtaa". On ruvennut sanomaan asioita esim. ethän sitten tule tähän ja tähän aikaan syömään. Haluaa kuitenkin olla muiden kanssa samaan aikaan syömässä, minä olen ainoa jonka pitäisi hänen mielestään olla eri aikaan. Muiden seura kyllä kelpaa, vaikka käyttävät hajustettua pesuainetta ja shampoota yms. mutta minä olen ainoa jonka tietää käyvän aamuisin suihkussa! Tämä on aivan absurdi tilanne. Tyyppi on ollut töissä pitkään, eli minä siis olen uusi työntekijä, eikä hän. Muut työntekijät tulevat hyvin toimeen hänen kanssaan ja siksi ihmettelen tätä koko asiaa. Muut eivät tunnu pitävän tuota yliherkkyysvouhotusta edes outona. Epäilen koko yliherkkyyttä koska tämä kohkaaminen alkoi vasta silloin kun tajusi minun käyvän aamuisin suihkussa. En edes sanonut mitään siitä, mutta ihmetteli kosteita hiuksiani.
Onko muilla ollut outoja työkavereita? Mitä hittoa tässä voi tehdä?
Kommentit (66)
21 muistuttaa, että vaihda samalla myös dödö ja vaatteiden pesu- ja mahdollinen huuhteluaine hajusteettomiin. Ihan siis sataprosenttisesti kokeilet täyttä hajusteettomuutta. Sitten olet ainakin vahvoilla kun otat yhteyttä pomoosi työpaikkakiusaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on hajusteyliherkkä, niin hän on. Ei hän sitä mitenkään voi muuttaa.
Olkoot mitä on! Meidän muiden ei tarvitse hyppiä yhden tyypin käskytyksen tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla tuoksuja yms?Jos on ja ne ei häiritse niin tuo on vain kiusaamista.Kokeile esim. Pari päivää hajusteetonta ja jos vielä valittaa niin ilmoitat esimiehelle kiusaamisesta.
Ap:han sanoi ihan selvästi aloituksessa, että on. Mitä jos lukisit aloitukset ja kommentoisit vasta sitten?
Höh, no eihän tuossa nyt suihkussa käymisestä kyse ole, vaan hajusteista. Olet ap typerys.
Teillä on molemmilla korvien välissä vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkoot mitä on! Meidän muiden ei tarvitse hyppiä yhden tyypin käskytyksen tahtiin.
Valitettavasti asia ei ole niin yksinkertainen.
Ohis
On oikeasti mahdollista, että hän saa oireita vain sinun eikä muiden tuoksuista. Jossakin sun käyttämässä tuotteessa on sellainen hajuste/ainesosa, jolle hän on allergisoitunut. Itse olen allergikko ja tuoksuyliherkkä. Osa hajustetuista tuotteista ei aiheuta ongelmia, ja voin käyttää niitä itsekin, kun taas jollekin tietylle tuoksuvalle aineelle ihan muutamankin sekunnin altistuminen aiheuttaa oireita. Saan joskus koko päiväksi migreenin ihan vain ohitettuani kadulla jonkun ihmisen.
Vastasin viestiisi sillä mielellä, etten halua syyllistää sua (ethän oikeasti ole tehnyt mitään väärää), mutta toivoisin, että edes hetkeksi pysähtyisit ajattelemaan, että ongelma voi olla hänelle todellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti asia ei ole niin yksinkertainen.
Ohis
Toki, moni asia voidaan tehdä vaikeaksi ja monimutkaiseksi, mikäli siihen riittää tarpeeksi halua ja innostusta. Yksinkertaiset asiat ovat aivan liian helppoja ja tylsiä!
Vierailija kirjoitti:
Mikään suihkugeeli ei ole niin voimakas että tuoksuisi tuntien päästä.
Suurin osa niistä tuoksuu tuntien päästä niille, joilla on normaali hajuaisti. Sinun hajuaistisi puutteellisuus ei voi olla mikään ohjenuora.
Vierailija kirjoitti:
On oikeasti mahdollista, että hän saa oireita vain sinun eikä muiden tuoksuista. Jossakin sun käyttämässä tuotteessa on sellainen hajuste/ainesosa, jolle hän on allergisoitunut. Itse olen allergikko ja tuoksuyliherkkä. Osa hajustetuista tuotteista ei aiheuta ongelmia, ja voin käyttää niitä itsekin, kun taas jollekin tietylle tuoksuvalle aineelle ihan muutamankin sekunnin altistuminen aiheuttaa oireita. Saan joskus koko päiväksi migreenin ihan vain ohitettuani kadulla jonkun ihmisen.
Vastasin viestiisi sillä mielellä, etten halua syyllistää sua (ethän oikeasti ole tehnyt mitään väärää), mutta toivoisin, että edes hetkeksi pysähtyisit ajattelemaan, että ongelma voi olla hänelle todellinen.
Tämä on se selitys.
Suurimmalle osalle oireita aiheuttaa nimenomaan jokin tietty hajuste, ei kaikki hajusteet.
Miksi otat asiasta itseesi ja heti epäilet kiusaamista? Heikko itsetunto?
Hanki hajusteettomat pesuaineet itsellesi ja pyykille. Niin jokainen fiksu ihminen muutenkin nykyaikana toimii.
Hajustetuista tuotteista tulee rahvas vaikutelma :)
Vierailija kirjoitti:
Vaikka näin olisikin, niin silloin hän varmaankin pyytäisi esimieheltä mahdollisuutta vaihtaa työpistettä, pitäisi tauot eri aikaan ja jättäisi nuo nenän pitelemiset ym. tekemättä. Kai nyt jokainen ymmärtää että on tuo nenän piteleminen ym on todella inhottavaa toista kohtaan?
Oletko kokeillut huuhtelemista peseytymisen päätteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Mikään suihkugeeli ei ole niin voimakas että tuoksuisi tuntien päästä.
Ennen vanhaan ainakin Yves Rocherin tuotteet tuoksuivat pitkään. Karhunvatukkahajuisen sampoon tunnisti mainiosti vielä tuntienkin kuluttua.
Mä todella toivoisin että työkaverini kävisi aamulla suihkussa ja käyttäisi hajusteita... :/
Kokeile testata nimenomaan niin, että vaihdat vaikka pariksi viikoksi hajusteettomaan suihkusaippuaan ja hiuslakkaan ym. Ja peset vaatteet jollain hajustamattomalla pesuaineella. Etkä puhu kenellekään mitään. Pistät vain itsellesi ylös, tuleeko reaktiota vai ei. Jos tulee, tiedät satavarmasti, että on psyykkistä ongelmaa tai kiusaamista. Jos taas ei ole oireita, voi olla todellinen ongelma hänelle. Sitten pitää miettiä, kumpi joustaa ja miten se tehdään, siinä voi olla sitten työnantaja ja työterveys mukana.
Vierailija kirjoitti:
Valikoiva hajusteherkkä voi mennä tutkimaan pääkoppansa. Voisiko esimies vaihtaa toisen työkaverin tilalle, jos tilanne on se, että sun olemassaolo häiritsee. Työpaikkakiusaamista tuo on ja se pitää saada loppumaan.
Ens kerralla kysyt ruokapöydässä ääneen, etteikö tosiaan kukaan muu käy aamuisin suihkussa ton Elisan herkkyyden takia. Siitä voi sit jatkaa keskustelua.
Ellei hikoile esim. liikunnan jälkeen, puhdistuu lähes vedellä.
Itse käyn päivittäin suihkussa ja käytän strategisilla alueilla hajusteetonta saippuaa.
Shampoo (pesen pitkät hiukset 2 x viikossa) on hyvin mietotuoksuista (esim. Urtekram), josta ei edes jää mitään tuoksua hiuksiin huuhtelun jälkeen.
Pyykinpesuaine on hajusteeton enkä tarvitse huuhteluaineita. Ihoa vasten olevat vaatteet vaihdan joka päivä - päällimmäiset kestävät muutaman käyttökerran, varsinkin kun tuulettaa ne päivittäin.
Ap, kokeile todella hajusteettomuutta. Jos työkaveri yhä reagoi, keskustele esimiehen kanssa.
Varmaan kannattaa asiasta puhua ja ehkä ottaa esimies keskusteluun mukaan. Ehkä jompi kumpi voi vaihtaa työskentelypistettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka näin olisikin, niin silloin hän varmaankin pyytäisi esimieheltä mahdollisuutta vaihtaa työpistettä, pitäisi tauot eri aikaan ja jättäisi nuo nenän pitelemiset ym. tekemättä. Kai nyt jokainen ymmärtää että on tuo nenän piteleminen ym on todella inhottavaa toista kohtaan?
Onhan se kyllä inhottavaa. Itse joudun joskus hajusteen vuoksi peittämään nenäni julkisella paikalla (koska yritän välttää altistumisen aiheuttamaa migreeniä), ja sen tekeminen nolottaa itseäni, ja yritän tehdä sen huomaamatta (on vaan aika mahdotonta). Koska sulle on selvästi harmia sen työkaverin vuoksi, voisithan sinä ehdottaa esimiehelle, että sinä tai tuo toinen työntekijä vaihtaisi työpistettään.
Onko muilla tuoksuja yms?Jos on ja ne ei häiritse niin tuo on vain kiusaamista.Kokeile esim. Pari päivää hajusteetonta ja jos vielä valittaa niin ilmoitat esimiehelle kiusaamisesta.