Gender reveal party eli sukupuolenpaljastusjuhla – mitä mieltä?
Mitä mieltä olette gender reveal partyistä?
Sain kutsun tällaisiin juhliin ja tuntuu vähän erikoiselta konseptilta.
Kommentit (56)
kaikki tällaisen juhlat ovat vastenmielisiä ja tekopyhää askaa. Niiden ainoa tarkoitus on juhlien pääkohteen halupäästä huomion keskipidteeksi ja lahjojen haaliminen itselleen, jotta voidaan sitten laittaa kuvia instaan.
anteeksi, että kerroin oman rehellisen mielipiteeni.
Sinällään ei ole mitään pahaa olla iloinen omien unelmien toteutumisesta, muttahaluaisin edes kerran nähdä tällaiset juhlat, joissa olisi itse ilo ja yhdessäolo pääasiassa eikä mikään insta_uoraus tai materialististen halujen täyttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölmistynyt mummeli kirjoitti:
Mutta eikö sen sukupuolen ihmisestä (ainakin useimmissa tapauksissa) näe jo ihan ilman vaatteiden riisumistakin ja ihan jo kadulla liikkujista ja ohikulkijoistakin ???
Kyllä näkee. Tämä on vain nykyajan höpötyksiä, oikeita trans ihmisiä on vain suunnilleen pari prosenttia väestöstä, jos sitäkään. Suurin osa "nonbinaryista" vain kapinoi sukupuolirooleja vastaan ja monet ovat itseään etsiviä teinejä jotka ovat entistä enemmän hukassa identiteettinsä kanssa kun tästäkin keksittiin tehdä ongelma.
Ei sukupuolirooli ole mikään kiveen hakattu juttu, vaihtelee hyvin paljon ajasta ja kulttuurista toiseen. Ei tarvitse ajatella kuin vaikka sadan vuoden taakse, kuinka kapeat rooliodotukset oli, naisille ei hyväksytty edes housuja! Kapinointi on nimenomaan hyvä asia.
Sukupuolirooleja vastaan kapinointi on hyvä asia, olen aivan samaa mieltä siitä. Se mitä en ymmärrä ja kannata on se miten monet kapinoivat tuntuvat ajattelevan että jos et ole stereotypinen nainen, niin sitten et ole nainen ollenkaan, pitää keksiä toinen nimitys ja yleensä se on nonbinary. Todellisuudessahan sillä kuinka hyvin sovit sukupuolirooleihin ei ole mitään tekemistä sukupuolesi kanssa, itse en kauhean hyvin sovi stereotypioihin, mutta olen silti nainen koska se on sukupuoleni. Persoonani ja mielenkiinnon kohteeni eivät tee minusta mitään muuta. Voisi sanoa että en ole koskaan edes erityisemmin tuntenut olevani nainen, olen vain minä, mutta silti olen nainen koska se on biologinen fakta. En näe mitään järkeä erottaa biologista sukupuolta ja identiteettiä siten miten nykyään tehdään, se vaan monimutkaistaa asioita. Jokainen on oma persoonansa ja sukupuoli on se mitä housuista löytyy, paitsi niissä tapauksissa joissa ihminen on oikeasti trans ja kokee dysforiaa.
Vierailija kirjoitti:
kaikki tällaisen juhlat ovat vastenmielisiä ja tekopyhää askaa. Niiden ainoa tarkoitus on juhlien pääkohteen halupäästä huomion keskipidteeksi ja lahjojen haaliminen itselleen, jotta voidaan sitten laittaa kuvia instaan.
anteeksi, että kerroin oman rehellisen mielipiteeni.
Sinällään ei ole mitään pahaa olla iloinen omien unelmien toteutumisesta, muttahaluaisin edes kerran nähdä tällaiset juhlat, joissa olisi itse ilo ja yhdessäolo pääasiassa eikä mikään insta_uoraus tai materialististen halujen täyttäminen.
En tiedä millaisissa piireissä liikut, mutta kuulostaa ankealta. Oli juhlan aihe miten typerä hyvänsä, en ole koskaan ollut juhlissa joissa ilo ja yhdessäolo EIVÄT olisi pääasiassa
Taas uusi tapa halventaa tyttöjä ja luoda stereotypioita jo syntymättömään lapseen. Joo ihan itse se Siiri valitsi pinkin ennen syntymäänsä ja ihan itse valitsin ruusupannan päähänsä vastasyntyneenä.
Näissä tulee aina esiin pettymys tyttöön, joten miksi tehdä näitä? Miksi ylikorostaa sukupuolta ja laittaa tytöt haavoittuvaan asemaan? Tiedän yhden youtube-parin joka salasi tytön sukupuolen viimeiseen asti, mutta kun poika syntyi niin alkoi kunnon iloräjäytykset ja gender-revealit paukkui.
Mikä järki kantaa aviomiehen nimeä, kun teitä vihataan aviomieheen liittymisen takia? Miksi arvostatte miehiä joille olette vain seksileluja ja reikiä poikien synnyttämiseen ja miehen nesteisiin?
Typerää vouhotusta. En ole koskaan ymmärtänyt myöskään vauvan sukupuolen "piilottelua" eki tiedetään kyllä kumpi on tulossa, mutta eipä kerrota, hihii.
Sama koskee sen muksun nimen panttaamista. Ehkä olen tylsä, mutta ei nappaa baby showerit eikä joku hurja paljastus edes siitä raskaudesta, siis tyyliin näitä hirmu jänniä kuvia missä mahaan on kirjoitettu joku teksti tms.
Minulla on yksi lapsi, rakenneultrassa kyllä meille kerrottiin sukupuoli, kerroin toki jos joku kysyi. Samoin nimen, päätettiin se jo synnärillä.
No, kukin tavallaan, mutta mua ei vois vähempää kiinnostaa jonkun muun kersan sukupuoli. Voin lähteä tollasiin bileisiin jos siellä on ilmaista viinaa, mutta tuskin on.
Vois ehottaa että lähetä kuva värkeistä postissa en pääse juhlaan.
Ihanaa, Luojalle kiitos nykyajasta jolloin voi olla oikeasti se kuin onkin <3 <3
Eikös ole kivaa, kun saa juhlia.
Ensin voi järjestää lapsenteonyrityksenaloituksenjuhlat, sitten raskaudenpaljastusjuhla, jota seuraa keskenmenokekkerit, jatketaan lapsenteonyrityksenjatkamisenjuhlinnalla, uusi raskaudenpaljastusjuhla, baby shower, supisteluiltamat, sukupuolen paljastus, synnytyksen alkamisen aattobileet, synnytyksen alkamisen bileet ja itse syntymä.
Tuokaa lahjoja!
Vierailija kirjoitti:
Vois ehottaa että lähetä kuva värkeistä postissa en pääse juhlaan.
Mutta sehän olisi lasta epäsiveellisesti esittävän materiaalin levittämistä!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pisteet tippuisi jos joku tuttuni tuollaisia pitäisi. Pohjoismaissa ei tyypillisesti ole tapana korostaa sukupuolta niin äärimmäisesti kuin konservatiivisissa maissa.
Ja huom. Jenkeissäkin tuo on lähinnä tiettyjen piirien juttu, näissä on muutenkin hyvin kapeat rooliodotukset, tyyliin tytöstä tulee beauty qeen ja pojasta rugby-pelaaja tms.
Voi hyvanen aika taas tata Amerikka-tietoutta! Ensinnakin se on queen ja toiseksi USAssa ei pelata rugbya.
Minun on vaikea ymmärtää gender reveal -juhlien suosiota. Yhdysvalloissa ollaan nykyään sukupuolen ja muita ihmistä määrittelevien ominaisuuksien suhteen muuten hyvin herkkiä. Ollaan esimerkiksi tarkkoja siitä, että ihmisiin viitataan sillä pronominilla (he/she/they), jolla kukin itse haluaa. Tähän kontekstiin syntymättömän lapsen sukupuolen korostaminen ei oikein sovi, varsinkaan kun juhlissa pönkitetään mitä pölyisimpiä stereotypioita tyyliin "boots or bows", "guns or glitter", "touchdowns or tutus". En hahmota, miksi lapsen (oletetun) sukupuolen paljastuminen on vanhemmille niin iso asia, jos kuitenkin molemmat ovat tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sukupuoli on ihmiselle tärkeä. Se on isoin osa ihmistä
Puhu vain omasta puolestasi. Itse identifioidun enemmän jopa ammattini mukaan kuin sukupuolen. Ei tosiaan ole mikään tärkein piirre joku sukupuoli, muut ominaisuudet määrittää enemmän.
No jopas. Itse olen raskaana juuri ja todellakin joutuu ja saa identifioitua omaan sukupuoleensa enemmän kuin ammattiin. Muutenkin naiseus onnsuuri osa persoonaani.
Nuo juhlat on silti typerät ja ihmiset haluavat vain lahjoja ja huomiota. Aivan naurettavaa kun sillä vauvan sukupuolella ei ole merkitystä. Tulee mikä tulee.
No mutta eihän se että ulkoapäin määritellään sun kokemus raskaudesta osaksi naiseutta ole sama kuin että itse identifioituisit siihen. Jos oikeasti itse identifioidut, niin ei siinä mitään. Mutta jos väität että raskautta ei voi olla ilman naiseutta tai raskaus kuuluu naiseuteen tai naiseus raskauteen niin sitten olet liittynyt niiden ulkoa päin määrittelijöiden joukkoon. Etkä oikein enää kunnioita ihmisten vapautta kokea eri tavoin.
Kuka ulkoapäin on minun raskauteni naiseudeksi määritellyt? Ihan itse sen olen sellaiseksi määritellyt. Nyt tuo sinun määrittelemättömyys on mennyt niin, että itsejuurikin määrittelet miten minun pitää identifioitua.
Et tainnut lukea kunnolla? Sanoit, että joudut identifioimaan. Mun pointti oli, että jos joku pakottaa niin ei se ole sun omaa identifioitumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölmistynyt mummeli kirjoitti:
Mutta eikö sen sukupuolen ihmisestä (ainakin useimmissa tapauksissa) näe jo ihan ilman vaatteiden riisumistakin ja ihan jo kadulla liikkujista ja ohikulkijoistakin ???
Kyllä näkee. Tämä on vain nykyajan höpötyksiä, oikeita trans ihmisiä on vain suunnilleen pari prosenttia väestöstä, jos sitäkään. Suurin osa "nonbinaryista" vain kapinoi sukupuolirooleja vastaan ja monet ovat itseään etsiviä teinejä jotka ovat entistä enemmän hukassa identiteettinsä kanssa kun tästäkin keksittiin tehdä ongelma.
Ei sukupuolirooli ole mikään kiveen hakattu juttu, vaihtelee hyvin paljon ajasta ja kulttuurista toiseen. Ei tarvitse ajatella kuin vaikka sadan vuoden taakse, kuinka kapeat rooliodotukset oli, naisille ei hyväksytty edes housuja! Kapinointi on nimenomaan hyvä asia.
Sukupuolirooleja vastaan kapinointi on hyvä asia, olen aivan samaa mieltä siitä. Se mitä en ymmärrä ja kannata on se miten monet kapinoivat tuntuvat ajattelevan että jos et ole stereotypinen nainen, niin sitten et ole nainen ollenkaan, pitää keksiä toinen nimitys ja yleensä se on nonbinary. Todellisuudessahan sillä kuinka hyvin sovit sukupuolirooleihin ei ole mitään tekemistä sukupuolesi kanssa, itse en kauhean hyvin sovi stereotypioihin, mutta olen silti nainen koska se on sukupuoleni. Persoonani ja mielenkiinnon kohteeni eivät tee minusta mitään muuta. Voisi sanoa että en ole koskaan edes erityisemmin tuntenut olevani nainen, olen vain minä, mutta silti olen nainen koska se on biologinen fakta. En näe mitään järkeä erottaa biologista sukupuolta ja identiteettiä siten miten nykyään tehdään, se vaan monimutkaistaa asioita. Jokainen on oma persoonansa ja sukupuoli on se mitä housuista löytyy, paitsi niissä tapauksissa joissa ihminen on oikeasti trans ja kokee dysforiaa.
Ei kukaan ajattele että jos et ole stereotyyppinen sukupuolesi edustaja olet nonbinary. Nonbinary on ihan oma juttunsa eikä liity siihen kuinka normatiivisesti omaa sukupuolta ilmennetään. Nainen voi olla androgyyni ja nonbinary voi olla naisellinen. Nb:t kokevat joskus dysforiaa, muttei heidän identiteettinsä ole yhtään sen vähemmän validi jos eivät koe eikä muiden ole syytä mennä asiaa määrittelemään heidän puolestaan.
Kuka ulkoapäin on minun raskauteni naiseudeksi määritellyt? Ihan itse sen olen sellaiseksi määritellyt. Nyt tuo sinun määrittelemättömyys on mennyt niin, että itsejuurikin määrittelet miten minun pitää identifioitua.