En halua miehen lasta lomalle mukaan
Meidän piti miehen kanssa mennä kesällä kahdestaan lomalle. Teimme viime kesänä lomareissun niin, että hänen lapsensa 13 v. tyttö oli mukana. Tyttö asuu kanssamme, koska ei halua asua äidillään vaan isällään. Ajatus oli, että tytön äiti ottaa tänä kesänä kontolleen lomailua tytön kanssa ja me miehen kanssa menemme kaksin. Nyt mies oli mennyt lupailemaan tytölle, että hän pääsisi mukaan. Tyttö oli alkanut kärttää mukaan pääsyä kuultuaan lomasuunnitelmastamme. Samaan syssyyn mies oli lupaillut, että tyttö pääsisi mukaan myös kaksin suunnittelemallemme Eric Claptonin keikalle. Kysyin mieheltä, tietääkö tyttö yhtään Claptonin kappaletta tai mistä hän tietää, että teini on oikeasti sen musiikin ystävä. Että aika kova hinta on lipulla, jos istuu naama mutrulla, kuten kerran yhdessä konsertissa teki, kun ei musiikki miellyttänytkään, vaikka oli haluamalla halunnut mukaan. Sanoin miehelle, että minä jään konsertista pois, jos tyttö lähtee ja saavat mennä keskenään. Samoin sanoin, että oletin tämän kesän reissun olevan meille kahdenkeskistä aikaa, jota on muutenkin olemattomasti, kun tyttö ei tapaa äitiään. Ja että kyllä äitikin voi järjestää matkoja, emmekä vain me. Mies sanoi, että saan mennä omia menojani, jos tyttö ei kelpaa mukaan. Itse olen lapseton. Olen maksanut tytön reissuja ja lippuja puoleksi miehen kanssa, mutta nyt hirtti kiinni. Mies mököttää ja syyttää minua itsekkääksi.
Kommentit (133)
Kyllä noin vakiintuneessa suhteessa, jossa yhteinen talous jne., pitäisi olla itsestäänselvää, että tuollaiset asiat sovitaan ensin aikuisten kesken. Vaikka mies olisi muuttanut mielensä ja haluaakin lapsen mukaan, siitä ei sovita lapsen kanssa ap:n selän takana, jos alkuperäinen suunnitelma kerran oli ihan muuta. On oikeus olla pettynyt.
Mulle tuli sellainenkin skenaario mieleen, että ehkä mies ei halua viettää aikaa Ap:n kanssa, ja käyttää lasta verukkeena.
Itse vetäytyisin nyt vähän kuviosta ja jättäisin pallon yhteisestä ajasta miehelle. Jos mies haluaa yhteistä aikaa Ap:n kanssa, hän järjestää sitä kyllä.
Jos ei, niin... no, sitten Ap voi vetää omat johtopäätökset asiasta.
Antaa miehen tehdä ratkaisut, kyseessä on kuitenkin hänen lapsensa ja hänen parisuhteensa ja hänen prioriteettinsa. Ei tuollaisia asioita voi kukaan ratkaista toisen puolesta.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Meillä on sama ongelma, mutta ongelma on minun lapseni. Eli minun isot lapseni asuvat meillä, eivätkä oikein haluaisi isäänsä nähdä. Sitten me taas haluamme tehdä pitkiä lomamatkoja, eikä meillä raha riitä siihen, että kaikki olisivat mukana, eikä teinit edes halua olla viikkoa kauepaa lomalla. Minulla on kahdeksan viikkoa lomaa, enkä halua olla suu mutrulla koko ensi vuotta, kun en päässyt lomailemaan.
Miten tästäkin ketjusta on saatu uusperhevihaus-ketju? Tällä kuviolla on aika vähän tekemistä uusperheilyn kanssa. Ainoastaan sen verran, että ap:lla olisi vähän enemmän halua olla lapsen kanssa lomalla. Tosiasiassa samassa ongelmassa ollaan me ydinperheellisetkin.
Ja se ongelma on se, että toinen vanhempi lupaa lapselleen asioita ilman, että on keskustellut ensin asiasta toisen kanssa. Ja sitten syntyy tällainen soppa.
Vierailija kirjoitti:
NytRiitti! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NytRiitti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä valitsee AINA tytön ennen sua. Muista se.
Kyllä, siksi ajattelinkin väistää. En halua nyt teinilomaa vaan ihan rennon aikuisloman, jossa murrosikäinen ei määräile. - Ap
Minkä ikäinen itse olet? Miksi olet miehen kanssa, jolla on lapsia?
Olemme 44 molemmat. Menimme tosiaan yhteen, kun lapsi oli vielä viikko-viikko -systeemillä. Oli omaa aikaa aina joka toinen viikko. Enää ei ole ja siksi toivon myös aikuislomaa. Itse olen lapseton, koska olen sairastanut pahaa endometrioosia.
Te olette perhe ja tyttö kuuluu perheeseen, ei perheellisillä ole aikuislomaa.
Ai, kyllä meillä on. Ollaan uusperhe, jossa on yhteensä viisi lasta. Reissataan koko perheen kesken, mutta koetaan tärkeäksi myös meidän kahdenkeskinen aika. Silloin ei lapsia oteta mukaan.
Suhteemme olisi näivettynyt jo alkumetreillä hektisen ja uuden uusperhearjen keskelle, jos emme vaalisi parisuhdettamme. Sen onnen avulla siirretään vaikka vuoria.
Minusta ap:n mies toimii tyhmästi ja lyhytnäköisesti. Lapsi ei kuole, ei traumatisoidu tai mitään muutakaan, jos ei tällä kertaa pääse lomamatkalle. Korkeintaan pettyy ja pääsee siitä yli. Sen sijaan parisuhde saattaa päättyä kokonaan, jos sitä ei välillä pistä ykköseksi.
Itse olen ratkaissut asian niin, etten lähde enää lomalle mukaan jos miehen lapset lähtee. Lomailemme sitten lapsivapailla viikoilla kahdestaan ja mies lastensa kanssa keskenään. Alkuun kävin koko porukalla mukana, mutta en halua pilata lomaani kuuntelemalla sitä kiukuttelua, vinkunaa ja valitusta joka asiasta. Mökkireissutkin menee pilalle kun jo tokana päivänä aletaan kärttää kotiinlähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NytRiitti! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NytRiitti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, siksi ajattelinkin väistää. En halua nyt teinilomaa vaan ihan rennon aikuisloman, jossa murrosikäinen ei määräile. - Ap
Olemme 44 molemmat. Menimme tosiaan yhteen, kun lapsi oli vielä viikko-viikko -systeemillä. Oli omaa aikaa aina joka toinen viikko. Enää ei ole ja siksi toivon myös aikuislomaa. Itse olen lapseton, koska olen sairastanut pahaa endometrioosia.
Ai, kyllä meillä on. Ollaan uusperhe, jossa on yhteensä viisi lasta. Reissataan koko perheen kesken, mutta koetaan tärkeäksi myös meidän kahdenkeskinen aika. Silloin ei lapsia oteta mukaan.
Suhteemme olisi näivettynyt jo alkumetreillä hektisen ja uuden uusperhearjen keskelle, jos emme vaalisi parisuhdettamme. Sen onnen avulla siirretään vaikka vuoria.
Minusta ap:n mies toimii tyhmästi ja lyhytnäköisesti. Lapsi ei kuole, ei traumatisoidu tai mitään muutakaan, jos ei tällä kertaa pääse lomamatkalle. Korkeintaan pettyy ja pääsee siitä yli. Sen sijaan parisuhde saattaa päättyä kokonaan, jos sitä ei välillä pistä ykköseksi.
Lapset on ykkösenä sitten parisuhde. Ei ihme että nykyään tulee ongelmia lasten kanssa, kun nyky vanhemmat ei tuijota kuin omaan napaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ratkaissut asian niin, etten lähde enää lomalle mukaan jos miehen lapset lähtee. Lomailemme sitten lapsivapailla viikoilla kahdestaan ja mies lastensa kanssa keskenään. Alkuun kävin koko porukalla mukana, mutta en halua pilata lomaani kuuntelemalla sitä kiukuttelua, vinkunaa ja valitusta joka asiasta. Mökkireissutkin menee pilalle kun jo tokana päivänä aletaan kärttää kotiinlähtöä.
Sellasta se on lapsien kanssa ja fiksua pysyä poissa, jos ei sitä kestä. Pysyisin itsekin. Ei tulisi mieleenkään matkustaa ilman lapsia. Olen matkustanut paljon ja en saa siitä mitään oikein irti ellei lapset ole mukana.
Näinhän se menee, meitä lapsettomia ei ymmärretä, haukutaan itsekkääksi ja kyseenalaistetaan lasteen liittyvät asiat. Miksi aloittaja ei saisi haluta viettää kahdenkeskistä aikaa miehensä kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Lapset on ykkösenä sitten parisuhde. Ei ihme että nykyään tulee ongelmia lasten kanssa, kun nyky vanhemmat ei tuijota kuin omaan napaan.
Ongelmia nimenomaan tulee siitä, että ”lapset on ykkösiä” -mantraa hoetaan eikä käsitetä ollenkaan, että se ei tarkoita sitä, että lapset päättää kaikesta.
13-vuotias on vielä liian pieni päättämään perheen lomista ja matkoista. Aikuiset päättävät nämä asiat.
Eihän lapsella ole rahaakaan, eikä ymmärrystä siitä, mitä mikäkin maksaa. Aikuiset päättävät perheen budjetista he näinollen päättävät, mihin rahaa käytetään.
Tottakai lapset haluavat kaiken maailman konsertteihin ja vaikka Linnanmäelle joka päivä, jos itse saavat päättää.
Onko tällä Ap:n miehellä ja lapsen äidillä ongelmia vanhemmuudessa, kun lapsi pyörittää koko palettia?
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Öö, siis ei omaan lapseen voi olla romanttista ja intiimiä suhdetta. Suhde lapseen ja puolisoon ovat täysin eri asia ja ei vertailtavissa - lapsellista edes vertailla. Täysin eri asia. Lapset kasvavat ja muodostavat omat parisuhteensa. On lapsellekin hyvä nähdä, miten myös parisuhdetta hoidetaan oikein.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmia nimenomaan tulee siitä, että ”lapset on ykkösiä” -mantraa hoetaan eikä käsitetä ollenkaan, että se ei tarkoita sitä, että lapset päättää kaikesta.
13-vuotias on vielä liian pieni päättämään perheen lomista ja matkoista. Aikuiset päättävät nämä asiat.
Eihän lapsella ole rahaakaan, eikä ymmärrystä siitä, mitä mikäkin maksaa. Aikuiset päättävät perheen budjetista he näinollen päättävät, mihin rahaa käytetään.
Tottakai lapset haluavat kaiken maailman konsertteihin ja vaikka Linnanmäelle joka päivä, jos itse saavat päättää.
Onko tällä Ap:n miehellä ja lapsen äidillä ongelmia vanhemmuudessa, kun lapsi pyörittää koko palettia?
Tämä! Lapsen paras ei tarkoita lapsen mielihalujen mukaan hyppimistä, vaan järkevää ja kasvattavaa otetta ja vanhemmuutta, mikä ei opeta lasta itsekkääksi ja manipuloivaksi, vaan mukavaksi ja normaaliksi ihmiseksi, joka luottaa itseensä, mutta arvostaa myös muita.
Lapsi oppii parisuhteen mallin kotoaan ja jos hän oppii sen siten, että suhteelle ei panna mitään arvoa, on se sitten se mitän hän omissa suhteissaan antaa itseäänkin kohdeltavan. Eikä hänestä siten onnellista tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NytRiitti! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NytRiitti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ap:n mies toimii tyhmästi ja lyhytnäköisesti. Lapsi ei kuole, ei traumatisoidu tai mitään muutakaan, jos ei tällä kertaa pääse lomamatkalle. Korkeintaan pettyy ja pääsee siitä yli. Sen sijaan parisuhde saattaa päättyä kokonaan, jos sitä ei välillä pistä ykköseksi.Lapset on ykkösenä sitten parisuhde. Ei ihme että nykyään tulee ongelmia lasten kanssa, kun nyky vanhemmat ei tuijota kuin omaan napaan.
Erittäin lapsellista edes vertailla.
Vierailija kirjoitti:
NytRiitti! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NytRiitti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Perheellisillä on ja pitääkin olla aikuislomaa. Ihan sama onko kysymyksessä ydinperhe vai mikä, niin myös parisuhdetta pitää hoitaa hyvin, jotta ihminen ja muut ahänen ympärillään voivat hyvin. On erittäin lapsellista ajatella, että ihminen olisi vain äiti tai isä. Ihminen on myös vanhempana puoliso, joka kaipaa kumppanuutta. ja tämä ais aon ihan sama, olis kyseessä ydinperhe tai ei.
Ja lapsia pitää uskaltaa kasvattaa, olis itä kyseessä ydinperhe tai muu perhemalli. Usein erossa vanhemmat pelkäävät olla vanhempia ja luulevat, että kasvattamatta jättämine on lapsen etu. Ei ole.
NytRiitti! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankalaa. Vaikka me olemme ydinperhe, niin kaipaan silti kahdenkeskistä aikaa mieheni kanssa. Ja rakastamme lastamme yli kaiken. Totuus vaan on se, että lapsen kanssa tehdään lapsenlähtöisesti juttuja ja aikuisten kanssa enemmän aikuisten juttuja. Rantaloma on ihan erilainen lapsen, kuin aikuisen kanssa.
Kannattaa sanoa miehelle, ettet halua mennä hänen ja lapsen väliin, mutta kaipaat myös miestäsi, että arjessa jaksaa taas.
Ihanaa, etten ole ainoa, joka mieltää asioita myös näin. Vaikken äiti olekaan.
Hulluinta tässä on, että lapsi ei halua juurikaan nähdä äitiään, vaikka äiti haluaisi. Äiti haluaisi lomailla yhdessä lapsen kanssa, mutta lapsi ei siedä äidin uutta miestä eikä oikein äitiäkään. Tämän takia äiti ei ole oikein edes ehdottanut yhteisiä ulkomaanreissuja, ja olettaa meidän tekevän ne.
- Ap
Hykertelepäs nyt käsiäsi tyytyväisenä. Lapsi arvostaa sinua enemmän kuin äitiään ja tämän nykyistä puolisoa.
Jos haluat lapsestasi onnellisen aikuisen, kasvata hänestä mukava ihminen. Tämän moni unohtaa ja sitten ihmetellään mt-ongelmaisia ja onnettomia nuoriamme.
Voihan sitä oma vanhempi pari vuotta hyppiä manipuloitavana, mutta kun aikuisen amuut ei lähde siihen mukaan, niin suru tulee puseroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NytRiitti! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NytRiitti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ap:n mies toimii tyhmästi ja lyhytnäköisesti. Lapsi ei kuole, ei traumatisoidu tai mitään muutakaan, jos ei tällä kertaa pääse lomamatkalle. Korkeintaan pettyy ja pääsee siitä yli. Sen sijaan parisuhde saattaa päättyä kokonaan, jos sitä ei välillä pistä ykköseksi.Lapset on ykkösenä sitten parisuhde. Ei ihme että nykyään tulee ongelmia lasten kanssa, kun nyky vanhemmat ei tuijota kuin omaan napaan.
Sinäpä ymmärrät hyvin vähän asiasta. Mulla on kolme erittäin tasapainoista lasta, ja kyllä vanhempien parisuhde on asetettu ykköseksi koska vanhempien parisuhde on lasten koti, uusperheessä vanhempien suhdetta on vielä tärkeämpää priorisoida.
Meille lapset on kaikki kaikessa, mutta välillä he jäävät kotiin kun meillä on parisuhdeaikaa tai ovat mummolassa vaikka vanhin ei enää sinne haluakaan. Lapset ymmärtävät tämän ja hienoa että saavat mallin siitä että lasten vuoksi ei marttyyrina uhrata kaikkea omaa. Lasten kanssa tehdään kerran vuodessa reissu, kahdestaan kerran vuodessa ja sen päälle mulla saattaa olla vielä kaverin kanssa matka.
Lapsemme ovat tasapainoisia luultavasti juuri siksi että heillä on turvallista kasvaa rakastettuina eikä heillä ole liikaa päätäntävaltaa. Epäilen että ap:n miehen lapsella ei ole ihan näin hyvä tilanne.
Ap. En ymmärrä itsekkyyttäsi. Tyttö tulee vielä teidän kanssa, mutta parin vuoden kuluttua ei halua enää tulla vanhojen mukaan. Valitse itse. Isä valitsee aina ensin tytön ja odottaa sinulta lojaaliutta. Säälittää mies, kun on lähtenyt sinun kanssa kimppaan. Olet kypsymätön ja itsekäs ja saat varmaan jatkossa elää yksin suuren egosi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
NytRiitti! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella törkeää jos olette sopineet menevänne kahdestaan! Siis aivan törkeää. Minä elän uusperheessä enkä ikinä tekisi miehelleni tuollaista että sovitaan jotain ja vedän maton alta. Ei myöskään ole ok että makselet tytön matkoja. Siis se on jo todella iso ele, nyt puhut vakavasti miehellesi että lupaukset täytyy pitää tästedes ja sovitte huolella tämän jälkeen kaikki vastaavat asiat ja vaadit ehdottomasti että niistä pidetään kiinni.
En olisi edes ydinperheen aikoina hyväksynyt että sovitaan miehen kans että otetaan kahdenkeskistä aikaa ja hän peruisi.
Kahdestaan on aina tärkeää viettää aikaa tai lomailla kun on parisuhde, sitä ei perhemuoto sanele.
Mä en lähde enää mieheni lasten kanssa reissuun. Paristi kokeiltu ja en halua enää. Ei siitä tarvitse mitään ongelmaa tehdä. Menee itse jos on mennäkseen. Minun hermoja sen sakin kanssa tuo repii liikaa.
Miehesi on ihme nahjus muutenkin. Ei minusta ole teinin päätös ettei ole äitinsä luona vaikka äiti niin haluaa. Miehesi kuuluisi tukea äitisuhdetta. Itse en lähtisi mihinkään peliin, eksä on lasteni isä ja tuen heidän suhdettaan 100%. Puolustelen isää ja tämän uutta puolisoa jos lapset valittavat jotain heistä.
Kiitos ymmärryksestä. Olen täysin samaa mieltä. -Ap
Itse vastasit itsellesi.
Kiva kun myös itse Miss Marple osallistuu keskusteluun.
Kesä kuule meni jo, valitan.