Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsiperheessä vierailu on tehokkain ehkäisykeino.

Vierailija
13.10.2019 |

Olin viikonloppuna käymässä ystäväni luona. Perheessä on kaksi pientä lasta. Taas naurattaa se, kun joku oman elämänsä asiantuntija avautui jossain lehdessä että syy vauvakatoon johtuu siitä, että moni ihminen ei enää näe tavallista perhe-elämää tai ole kertaakaan pitänyt vauvaa sylissään vielä 30-vuotiaanakaan.

Ainakin itselläni asia on päinvastoin. :D Vierailu lapsiperheessä saa aikaan halun syödä tuplamäärän e-pillereitä kun pääsen kotiin. Lapset ovat mukavia, ja nämä ystäväni lapset kivoja ja fiksuja, mutta voi luoja sentään en ikinä hankkisi moisia omaan kotiini. Kaikki, ihan kaikki on vaikeampaa kuin ilman lapsia. Naureskelin ääneen ystävälleni että on melko kaoottinen välipalatilanne käynnissä, vaikka mitään ei edes mennyt pieleen. Ei itkupotkuraivareita tai kummempaa vikinää.

Olen aina tuollaisen parin tunnin vierailun jälkeen aivan loppu, ja mielettömän onnellinen että saan tulla kotiin jossa ei ole lapsia.

Muita veloja joilla samankaltaisia ajatuksia?

N27

P.S. Vauvakosketuksiakin on tullut, minulla on useampi kummilapsi ja sukulaiset ovat lisääntyneet aikuisikäni aikana. Eli siis tämä ystäväni perhe ei ole ainut kokemukseni perhe-elämästä, vauvoista ja lapsista.

Kommentit (514)

Vierailija
141/514 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta sivua jankkausta. Ok, et halua lapsia ja jotkut haluavat. Mitä sitten? Keskittykää nyt elämään ilman selittelyä, herran jumala.

Vierailija
142/514 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kyllä niin samaistua ap.n kommenttiin. Asuin veljeni luona melkein parin kuukauden ajan kun omaa asuntoani remontoitiin. Hänellä on kaksi poikaa ja tyttö, joista vanhin eskarissa. Voin sanoa, että kun oma koti valmistui olin vieläkin varmempi siitä, etten omia lapsia tahdo. Veljeni on vaimonsa kanssa erittäin hyviä vanhempia, mutta päiväkotiin lähtö, ruokailut ja nukkumaanmenot eivät siltikään olleet niitä helpoimpia siirtymiä päivässä.

Tuntuu hassulta, että kun lapsettomana aikuisena ihmisenä sanon, mikä hankaluutta aiheutti perheessä on minulla varmasti lynkkausjoukko valmiina. Mutta kun äiti tai isä puhuu arjen hankaluuksista niin heitä sympataan. Vela ei saa ilmaista omaa mielipidettään lapsiperhearjesta.

Saa. Mutta vanhempana tietää että vela ei ymmärrä asian toista puolta, ja siksi kokemus on puutteellinen. En minä jaksa kuunnella toisen PELKKÄÄ kauhistelua siitä kuinka kamalalta meidän aamupukeminen näyttää. Kun toisaalta se toinen ei ymmärrä sitä tunnetta, kuinka liikuttavalta se tuntuu - sen aamuhässäkän jälkeenkin - tiputtaa se oma lapsi koululle ja katsella kun se taapertaa ystäviensä luo iso reppu selässä keikkuen. Vanhemmuus on työtä ja sen vela näkee. Vanhemmuus on myös palkitsevaa, palkitsevaa sellaisella tavalla mitä vela ei voi ikinä ymmärtää.

Tuokin on tosi hassu olettamus, että lapseton ihminen kuvittelisi lapsiperhe-elämän olevan pelkkää hässäkkää ja negatiivista stressiä ilman mitään palkintoa. Jos asia olisi noin, kukaan tässä maailmassa ei lisääntyisi koskaan, ainakaan vapaaehtoisesti.

Kyllä minä tiedän että vanhempi rakastaa lastaan ja lapsi vanhempaansa. Kyllä minä tiedän että lapsen kehitystä on kiehtovaa seurata. Ei se muuta sitä faktaa etten itse halua elää sellaista elämää.

Ap

Ja saat olla haluamatta. Tuo on vain syy miksi velojen juttuja ei ehkä vanhemmat jaksa kuunnella.

Henk.koht. minulle tulee mieleen lähinnä kypsymätön teini-ikäinen mieleen näistä aikuisista ihmisistä, jotka jaksaa valittaa lapsiperheen normaalista ruokailutilanteesta. Teinithän on sellaisia aika itsekkäitä ja egoistisia, koko maailman pitäisi pyöriä teinin ympärillä ja auta armias jos jostain on pientäkin vaivaa 😂 Mut teini-ikähän on nykyisin pitkittynyt.. en itse vaan jaksa kuunnella sellaista narinaa 🙂

Kommentistasi, jossa sanot veloja kypsymättömiksi teineiksi tulee mieleen äiti joka katuu suuresti lapsiaan. Ja purkaa katumuksen kateudelta haiskahtavilla kommenteillaan.

En suinkaan puhunut KAIKISTA veloista. Vain niistä jotka menee lapsiperheeseen kylään ja kokee oikeudekseen istua siellä naama väärinpäin, arvostella toisten lapsia vain koska he ovat lapsia, tai jaksavat vain valittaa lapsiperheiden elämästä. Sellaiset narisijat on rasittavia ja heistä tulee mieleen teini-ikäinen.

Taisit lukea aloitukseni ihan omanlaistesi lasien läpi. :D Minä en istunut pöydässä naama väärinpäin valittamassa. Meillä oli hauskaa, sekä lapsilla että aikuisilla. Tuohon kaoottisuusheittooni ystäväni tokaisi naurahtaen että tällaista se on suurimman osan aikaa, muista ehkäisy.

Ap

Muista säkin nauraa ku joku äippä ihmettelee sun kolkkoa ja ankeaa kotias!

Jostain kumman syystä luulet, et sun käytös oli korrektia, mut ei se sitä ollut.

Muistan kyllä, tosin kotini ei ole ankea eikä kolkko. :) Kuten eivät myöskään tämän ystäväni lapset. Se että nauraen totean tilanteen olevan kaoottinen, ei ole loukkaus ketään kohtaan. Eikä ystäväni sitä sellaisena myöskään ottanut, nauroi itsekin. Ja tosiaan muistutti siitä ehkäisystä.

Tämä(kin) ketju on nyt tuonut ilmi sen, että on vanhempia jotka lapsistaan huolimatta kykenevät nauramaan itselleen ja arvostamaan muidenkin valintoja. Sitten on toisenlaisia vanhempia, mutta sellaisten luona en kävisi kylässä vaikka tuntisinkin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/514 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas päivän uusi vela-aloitus. Huoh ei jaksa näitä enää. Menkää jo muualle tältä palstalta kiitos

Ei ole pakko lukea. Eikä mennä minnekään. Miksi sinua ottaa noin koville toisenlaiset mielipiteet ja ratkaisut?

Vierailija
144/514 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidillä on ikää jo lähemmäs 80 v. Hänellä on useampi sisarus, joista kaksi lapsetonta. Arvatkaahan miten nämä lapsettomat tädit käyttäytyvät, kun oma ystäväpiiri kapenee iän myötä. Aktivoituvatko yhtäkkiä sisarustensa lasten suhteen? Lapset toki kiireisiä aikuisia, töissä ja omia lapsia, sekä omia että puolison vanhempia huolehdittavana.

No nyt on varmaan sulla hyvä tilaisuus kostaa vanhuksille, kun jäivät syystä tai toisesta lapsettomaksi. Vai mikä sun pointtisi on? Tiedätkö muuten, kuinka paljon hoitolaitoksissa on vanhuksia, jotka viikosta ja kuukaudesta toiseen yksin odottavat, että ne kiireiset lapset ja lapsenlapset ehtivät käymään?

Vierailija
145/514 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monta sivua jankkausta. Ok, et halua lapsia ja jotkut haluavat. Mitä sitten? Keskittykää nyt elämään ilman selittelyä, herran jumala.

Tiesitkö, että selaimessasi on rastinappula josta keskustelun voi sulkea? Myös tuolta ylhäältä voi klikata vaikkapa aihe-vapaa painiketta, sieltä löydät muita keskusteluja.

Mielestäni tämä aihe on ihan ajankohtainen, kun syntyvyys laskee laskemistaan. Nivoin aloitukseni siihen aiemmin täälläkin pinnalla olleeseen lausuntoon, jonka mukaan lapsettomuus johtuu siitä ettei näe lapsiperheitä. Ei mulla ole tarvetta jankuttaa lapsettomuudestani, halusin vain herättää keskustelua aiheesta. Ja sitä todellakin heräsi.

Ap

Vierailija
146/514 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidillä on ikää jo lähemmäs 80 v. Hänellä on useampi sisarus, joista kaksi lapsetonta. Arvatkaahan miten nämä lapsettomat tädit käyttäytyvät, kun oma ystäväpiiri kapenee iän myötä. Aktivoituvatko yhtäkkiä sisarustensa lasten suhteen? Lapset toki kiireisiä aikuisia, töissä ja omia lapsia, sekä omia että puolison vanhempia huolehdittavana.

Minun lapsettomat tädit eivät ole yhtäkkiä aktivoituneet. Ovat olleet sisarustensa ja näiden lasten tukena koko ajan. Tätiesi oma moka kun eivät luoneet lapsiin suhdetta jo pieninä ja pitäneet sitä yllä läpi murrosiän ja nuoruuden.

Kuka teidän suvusta huolehtii heistä?

Vierailija
147/514 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenenkään mielipide tai valinta ota koville. Itselläni ei ole edes lapsia, mutta turhaa jankkausta tämä kuitenkin.

Vierailija
148/514 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja TAAS on velan pakko tulla etsimään hyväksyntää, tänäkin kauniina sunnuntaina.

Lapsellista kuvitella, että vierailemalla silloin tällöin lapsiperheessä saisi "kuvan siitä millaista elämä lapsiperheessä on". Vierailut ovat poikkeusjuttuja ja omiaan lisäämään kierroksia mukuloissa, kun harvoin tavattava Täti tulee käymään. 

Vierailija
149/514 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin sitä ystävääsi ottamaan käyttöön auktoritaarisemman kasvatuslinjan jos jo kahden lapsen normaali ruokailu aiheuttaa kaaoksen.

Sanotaan nyt näin että ystäväni ei tosiaankaan harrasta mitään vapaata kasvatusta. Vanhemmat todellakin ovat auktoriteetteja siinä perheessä, mutta eivät mitään tyranneja kuitenkaan.

Ei siinä tilanteessa edes ollut mitään varsinaista kaaosta, mutta minussa se aiheutti kyllä taivaisiin asti ylettyvän stressihormonipiikin.

Ap

Ap. Sä oot pimee!

Vierailija
150/514 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sulle kävi kuten ystävättärelleni kun kävi minua ja lapsiani tapaamassa.

Poikani olivat sillon joku 3v ja 1 v. Ihan normaalisti käyttäytyivät. Mutta ystävättäreni ei tietenkään saanut minulta haluaamansa huomiota koska pojat pörräsivät siinä ympärillä. Mä sain vielä kolmannen pojan vuosi ton tapaamisen jälkeen.

Ystävättäreni saikin sitten tyttären hoidoilla, ollessaan lähempi 30 v. Ja tietysti voitte arvata että aivan jotain erikoistahan tämä sitten olikin, tämä oma lapsi. Jälkikäteen kertonut että oli vaikeeta kun yrittivät ja kaverit sai lapsia ilman ongelmia.

Vierailija
151/514 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kyllä niin samaistua ap.n kommenttiin. Asuin veljeni luona melkein parin kuukauden ajan kun omaa asuntoani remontoitiin. Hänellä on kaksi poikaa ja tyttö, joista vanhin eskarissa. Voin sanoa, että kun oma koti valmistui olin vieläkin varmempi siitä, etten omia lapsia tahdo. Veljeni on vaimonsa kanssa erittäin hyviä vanhempia, mutta päiväkotiin lähtö, ruokailut ja nukkumaanmenot eivät siltikään olleet niitä helpoimpia siirtymiä päivässä.

Tuntuu hassulta, että kun lapsettomana aikuisena ihmisenä sanon, mikä hankaluutta aiheutti perheessä on minulla varmasti lynkkausjoukko valmiina. Mutta kun äiti tai isä puhuu arjen hankaluuksista niin heitä sympataan. Vela ei saa ilmaista omaa mielipidettään lapsiperhearjesta.

Saa. Mutta vanhempana tietää että vela ei ymmärrä asian toista puolta, ja siksi kokemus on puutteellinen. En minä jaksa kuunnella toisen PELKKÄÄ kauhistelua siitä kuinka kamalalta meidän aamupukeminen näyttää. Kun toisaalta se toinen ei ymmärrä sitä tunnetta, kuinka liikuttavalta se tuntuu - sen aamuhässäkän jälkeenkin - tiputtaa se oma lapsi koululle ja katsella kun se taapertaa ystäviensä luo iso reppu selässä keikkuen. Vanhemmuus on työtä ja sen vela näkee. Vanhemmuus on myös palkitsevaa, palkitsevaa sellaisella tavalla mitä vela ei voi ikinä ymmärtää.

Tuokin on tosi hassu olettamus, että lapseton ihminen kuvittelisi lapsiperhe-elämän olevan pelkkää hässäkkää ja negatiivista stressiä ilman mitään palkintoa. Jos asia olisi noin, kukaan tässä maailmassa ei lisääntyisi koskaan, ainakaan vapaaehtoisesti.

Kyllä minä tiedän että vanhempi rakastaa lastaan ja lapsi vanhempaansa. Kyllä minä tiedän että lapsen kehitystä on kiehtovaa seurata. Ei se muuta sitä faktaa etten itse halua elää sellaista elämää.

Ap

Ja saat olla haluamatta. Tuo on vain syy miksi velojen juttuja ei ehkä vanhemmat jaksa kuunnella.

Henk.koht. minulle tulee mieleen lähinnä kypsymätön teini-ikäinen mieleen näistä aikuisista ihmisistä, jotka jaksaa valittaa lapsiperheen normaalista ruokailutilanteesta. Teinithän on sellaisia aika itsekkäitä ja egoistisia, koko maailman pitäisi pyöriä teinin ympärillä ja auta armias jos jostain on pientäkin vaivaa 😂 Mut teini-ikähän on nykyisin pitkittynyt.. en itse vaan jaksa kuunnella sellaista narinaa 🙂

Kommentistasi, jossa sanot veloja kypsymättömiksi teineiksi tulee mieleen äiti joka katuu suuresti lapsiaan. Ja purkaa katumuksen kateudelta haiskahtavilla kommenteillaan.

En suinkaan puhunut KAIKISTA veloista. Vain niistä jotka menee lapsiperheeseen kylään ja kokee oikeudekseen istua siellä naama väärinpäin, arvostella toisten lapsia vain koska he ovat lapsia, tai jaksavat vain valittaa lapsiperheiden elämästä. Sellaiset narisijat on rasittavia ja heistä tulee mieleen teini-ikäinen.

Taisit lukea aloitukseni ihan omanlaistesi lasien läpi. :D Minä en istunut pöydässä naama väärinpäin valittamassa. Meillä oli hauskaa, sekä lapsilla että aikuisilla. Tuohon kaoottisuusheittooni ystäväni tokaisi naurahtaen että tällaista se on suurimman osan aikaa, muista ehkäisy.

Ap

Muista säkin nauraa ku joku äippä ihmettelee sun kolkkoa ja ankeaa kotias!

Jostain kumman syystä luulet, et sun käytös oli korrektia, mut ei se sitä ollut.

Muistan kyllä, tosin kotini ei ole ankea eikä kolkko. :) Kuten eivät myöskään tämän ystäväni lapset. Se että nauraen totean tilanteen olevan kaoottinen, ei ole loukkaus ketään kohtaan. Eikä ystäväni sitä sellaisena myöskään ottanut, nauroi itsekin. Ja tosiaan muistutti siitä ehkäisystä.

Tämä(kin) ketju on nyt tuonut ilmi sen, että on vanhempia jotka lapsistaan huolimatta kykenevät nauramaan itselleen ja arvostamaan muidenkin valintoja. Sitten on toisenlaisia vanhempia, mutta sellaisten luona en kävisi kylässä vaikka tuntisinkin.

Ap

Ymmärrätkö, että ihminen voi nauraa/naurahtaa, vaikka häntä ei oikeasti naurata yhtään?

Vierailija
152/514 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin nähty. Lapsia tehneet pitävät vapaaehtoista lapsettomuutta loukkauksena omaa valintaa tehdä lapsia kohtaan.

Nämä keskustelut menevät aina samalla tavalla: muut velat komppaa ja yrittää keskustella ja äipät ryntäävät ketjuun solvaamaa.n lapsettomia ja keksimään juttuja, kuten mm. että aloittaja olisi ääneen arvostellut toisen valintaa tehdä lapsia, vaikka on moneen kertaan sanottu, ettei asia ollut niin. Sitten haukutaa.n veloja epäkypsäksi ja ties miksi.

Eli lapsettomuus on uhka ja henkilökohtainen loukkaus lapsellisille, miksi?

Ei ole henkilökohtainen loukkaus. Minulla on lapsellisena lapsettomia ystäviä ja kaikkein läheisin ystäväni on lapseton. Tämä on vaan näitä teemoja aivan kuten maahan.uutto tai abort.ioikeus, että ihmisillä on vahvoja mielipiteitä kumpaankin suuntaan ja kun tarpeeksi kärkkääksi ryhdytään ei aiheesta enää voi keskustella. Kokemukseni mukaan moni vela tällä palstalla myös itse torppaa keskustelun liian vahvoilla näkemyksillään.

Vierailija
153/514 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks mulla ei oo tollasia ”ystäviä”:D kyllä naurattaa, kun tyhjä elämä jatkaa vain tyhjenemistään ja vuodet vierii😂

Vierailija
154/514 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset ne on taas kerran viisaampia, ne lisääntyy, syntyvyys nousussa ihan kantaruotsalaisten keskuudessa.

Vierailija
155/514 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja TAAS on velan pakko tulla etsimään hyväksyntää, tänäkin kauniina sunnuntaina.

Lapsellista kuvitella, että vierailemalla silloin tällöin lapsiperheessä saisi "kuvan siitä millaista elämä lapsiperheessä on". Vierailut ovat poikkeusjuttuja ja omiaan lisäämään kierroksia mukuloissa, kun harvoin tavattava Täti tulee käymään. 

En kaipaa kenenkään hyväksyntää. Hyväksyn itse itseni ja läheiseni hyväksyvät minut, ja se riittää. :)

Tämä aloitukseni tosiaan edelleen liityy siihen uutiseen, jossa kerrottiin että ihminen ei halua lapsia koska ei näe lapsiperhearkea elämässään tai pääse koskettamaan vauvoja. En löydä sitä uutista nyt mistään, mutta täälläkin oli siitä joskus pitkä keskustelu.

Ap

Vierailija
156/514 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin nähty. Lapsia tehneet pitävät vapaaehtoista lapsettomuutta loukkauksena omaa valintaa tehdä lapsia kohtaan.

Nämä keskustelut menevät aina samalla tavalla: muut velat komppaa ja yrittää keskustella ja äipät ryntäävät ketjuun solvaamaa.n lapsettomia ja keksimään juttuja, kuten mm. että aloittaja olisi ääneen arvostellut toisen valintaa tehdä lapsia, vaikka on moneen kertaan sanottu, ettei asia ollut niin. Sitten haukutaa.n veloja epäkypsäksi ja ties miksi.

Eli lapsettomuus on uhka ja henkilökohtainen loukkaus lapsellisille, miksi?

Siksi että. Lapsen saaneet ovat tutkitusti onnettomampia ja vähemmän tyytyväisiä elämäänsä kuin lapsettomat eläkeikään asti. Ero on todella suuri. Syyt on varmasti kaikille ilmeisiä.

Niistä jotka hankkivat lapsia todella harva on oikeasti miettinyt asiaa. Niin tehdään, koska "niin kuuluu tehdä". Koska häät ja vauva on onnellinen loppu, ainoa kaikkien tuntema tapa yrittää varmistella että elämällä on merkitys. Vähintään pelosta tehdään, koska entäs jos sitten katuukin, kauheasti on iskostettu miten synkkää ja kamalaa se hylätyn, yksinäisen ikääntyvän naisen elämä on. Naiselle puoliso ja perhe on itsestäänselvä päämäärä elämässä ja sitä pitää tavoitella jo ihan sen takia että muut arvostaa. Sitten tulee juuri naisen perinteisen narratiivin mukaisten elämän huipentumien, häiden ja ensimmäisen lapsen odotuksen ja syntymän, jälkeen karu todellisuus täytenä yllätyksenä: sinua pidetäänkin nyt tyhmänä. Tyhmänä, tylsänä, banaalina, rumana, seksittömänä ja yhtäkkiä 10 vanhempana. Ja päälle se lapsiarki.

Totta kai se on katkeraa ja kurjaa. Mutta ihminen on psykologisesti resilientti ja perustelee kaiken itselleen parhain päin. Jotenkin asia käännellään mielessä semmoiseksi, että tämä oli hyvä valinta ja en kadu pätkääkään. Varmasti rakkaus lapseen auttaa tässä paljon. Mutta moni kokee päässään rakentamalle oikeutuskyhäelmälle uhkaksi sen, kun muut tekevät toisen valinnan ja ovat siihen tyytyväisiä ja puhuvat asiasta avoimesti. Ehkä vielä näyttävät ne kaikki asiat jotka ovat saaneet pitää itsellään, joista lapsen saaneet ovat joutuneet luopumaan. Tätä uhkaa vastaan sitten tunnetaan tarvetta puolustautua hyökkäämällä.

Tämä on inhimillistä enkä sano tätä pilkatakseni tai alentaakseni ketään. Monilla on tällaisia mielen puolustuksia, joista ollaan vähän herkkiä. Ja se on oikeasti väärin äitejä kohtaan miten seksistisesti ja alentuvasti heihin suhtaudutaan, veloillakin on tässä parantamisen varaa.

Ohis. Tutkitusti esikoinen lisää sekä miehen, että naisen onnellisuutta. Toinen lapsia palauttaa äidin lapsettomien tasolle, iskä on vielä lapsetonta miestä onnellisempi. Kolmas lapsi ja siitä eteenpäin laskee etenkin naisen onnellisuutta arjessa. Keskimäärin näin. T. Neljän äiti (lapset jo teinejä/aikuisia ja iltatähti harkinnassa)

Vierailija
157/514 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että selaimessasi on rastinappula josta keskustelun voi sulkea? Myös tuolta ylhäältä voi klikata vaikkapa aihe-vapaa painiketta, sieltä löydät muita keskusteluja.

Mielestäni tämä aihe on ihan ajankohtainen, kun syntyvyys laskee laskemistaan. Nivoin aloitukseni siihen aiemmin täälläkin pinnalla olleeseen lausuntoon, jonka mukaan lapsettomuus johtuu siitä ettei näe lapsiperheitä. Ei mulla ole tarvetta jankuttaa lapsettomuudestani, halusin vain herättää keskustelua aiheesta. Ja sitä todellakin heräsi.

Ap

Syntyvyyden lasku siis huolettaa? Ja ehkäisykeinona käytät vierailuja lapsiperheissä? Pitäisikö siis velojen lapsiperhevierailut jotenkin kieltää?

Vierailija
158/514 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolten tasa-arvon kehittyminen vuosikymmenten aikana ja korkean koulutuksen yhteiskunta. Hienoja asioita ja kun hetken miettii, ymmärtää, että siihen tämä velaismin syntykin liittyy. Nykyään naiset osaavat ja uskaltavat valita. Ketjussa joku mies kirjoitti oivaltavasti, että kyllä maailmassa ihmisiä riittää tämänkin niemen täyttämään. Pitää vaan ottaa vastaan ja töihin. Turha spekuloida, onko itsekkäämpää haluta oma lapsi vai mahdollisimman helppo elämä ennen vanhuutta.

Vierailija
159/514 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneks mulla ei oo tollasia ”ystäviä”:D kyllä naurattaa, kun tyhjä elämä jatkaa vain tyhjenemistään ja vuodet vierii😂

Ai sinulla on tyhjä elämä ja vuodet vierii? Kiva, että oma tyhjä elämäsi naurattaa edes sinua itseäsi.

Vierailija
160/514 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää suuresti, miten paljon vanhempia tuntuu haittaavan ja ärsyttävän se, ettei joku aio hankkia lapsia, koska ei vaan halua niitä. Vängätään, että et voi tietää, mitä se on, jollet itse koe vanhemmuutta ja tivataan perusteluja, mikset halua. Syytellään epäkypsäksi ihmistä, joka pystyy niin kypsään päätökseen, että jättää lapset tekemättä, koska ei halua niitä. Katkeruuttako se on, vanhemmat?

Miksi te, joilla on lapsia, olette niitä tehneet? Koska halusitte, vai mitä. Eikä kukaan koskaan kysynyt, miksi haluat lapsia, vaikka sitä pitäisi kysyä jokaiselta vanhemmaksi aikovalta. On paljon tärkeämpää miettiä, miksi haluaa lapsia kuin, miksi ei halua. Jos ihminen ei halua lapsia, eikä hanki niitä, kenellekään ei aiheudu harmia. Jos ihminen hankkii lapsia vain, koska haluaa, vaikkei hänellä olisi kykyä ja resursseja huolehtia niistä, lapset kärsivät. Sekö on hyvä?

Minua ärsyttää kun joku sanoo näin ”minä en halua lapsia koska TIEDÄN että se on pelkkää huutoa ja kaaosta ja kiirettä, koska näin kaupassa kerran kun yksi lapsi kiukutteli.” Kärjistettynä. He eivät oikeasti tiedä siitä yhtään mitään, mitä se on kun on lapsia, koska ei heillä niitä ole.