Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6-vuotias poikani kysyi että milloin on poikien päivä

Vierailija
11.10.2019 |

Muistan että itse olen ollut ehkä 5 tai 6-vuotias, kun tajusin (tai sain kuulla) että mummoni suosii veljiäni ja poikaserkkujani ja asia tuntui todella omituiselta. En itse siinä vaiheessa ymmärtänyt ollenkaan mitä järkeä siinä on ja mikä se suuri ero on veljieni ja minun välillä. Mummoni oli sellainen ihminen että sanoi ihan suoraan, että hän tykkää vain pojista. Eli siinä ei ollut mitään arvuuttelemista. Poikani on myös autuaan tietämätön siitä että maailma on vähän erilainen tytöille ja pojille. Hänellä on kavereina tyttöjä siinä missä poikiakin, hän ei sillä tavalla vielä erottele. Jotenkin hämmennyin tuosta aamun kysymyksestä. Ei ole mitään poikien päivää. Mitä siinä olisi pitänyt vastata? Hämäsin ja siirsin aiheen hänen huomisiin synttäreihinsä ja että huomenna on hänen päivänsä. Mitä te olisitte vastanneet? Pitäisikö 6-vuotiaalle kertoa jo miten karu maailma on tytöille?

Kommentit (333)

Vierailija
41/333 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herrasmiesnautiskelija kirjoitti:

Kerro pojalle kanssa, että miehet kuolevat nuorempina, miehet tekevät valtaosan raskaista ja vaarallisista töistä, miehiä on vähemmistö yliopistoissa, miestä syyllistetään kollektiivisesti sukupuolensa tekemistä "rikoksista" ja miehiä useimmiten syrjitään avioero ja huoltajuuskiistoissa.

Kerro lisäksi, että poikien odotetaan olevan "vähemmän" ja "kiltimmin", että tytöt saavat mahdollisuuden.

Tämäkin viesti varmaan saa alapeukkuja vaikka on täyttä asiaa. Suomalaisten etuoikeutettujen naisten on vaikea asettua suomalaisen miehen kurjaan asemaan omasta kuplastaan.

Joopa joo ja lehmät lentää. Edelleen naisen palkka on miehen palkasta vain osa. Edelleen naiset on ne, jotka jää uransa kustannuksella lasten kanssa kotiin ja siellä kotona ne, jotka organisoi kaiken neuvolakäynneistä remontteihin. Mies saa vaan lepäillä laakereillaan ja istua "ylitöissä" kun tietää, että kotona on siivous meneillään.

Ylivoimaisesti suurin osa naisten ja miesten palkkaeroista johtuu naisten ja miesten henkilökohtaisista valinnoista. Kuten myös lastenhoidon jakautuminen. Ja vaikka voimmekin tehdä työtä kulttuurin muuttamiseksi niin, että miehillä ei olisi sosiaalista painetta olla jäämättä kotiin lasten kanssa tai naisella pysyä poissa kovapalkkaisista tehtävistä, eroja tuskin tullaan koskaan kokonaan poistamaan niin kauan, kun ei haluta koskea ihmisen mahdollisuuteen päättää itse omasta elämästään.

Näinpä. Ihan oma valintani, että jäin kotiin hoitamaan lapsiani, tämä on elämäni ainoa mahdollisuus hoitaa omia, pieniä lapsiani ja halusin sitä. Mieheni ei painostanut eikä vaatinut, että minun olisi pakko tai että hänkin haluaa hoitaa myös. Miehelläni on parempipalkkainen työ ja minä teen väitöskirjaa, joten oli kaikille OK tämä järjestely.

Kun feministituttuni, sosiologian tohtori, kuuli että silitän perheemme pyykkejä, hän suuttui ja haukkui minut. Miksi? Tykkään tehdä kotitöitä ja on ihan fiksua hoitaa niitä silloin, kun mies on töissä ja lapset nukkuvat. Kuka ne sitten tekisi? Mies töiden jälkeenkö? Miksi, tasa-arvon vuoksiko? Miksi emme jakaisi näitä hommia, niin jää yhteistä koko perheen vapaa-aikaa. Mies tuo töistä rahaa, minä tuon kotiin järjestystä. Ei tässä mitään sen kummempaa ole, arjen käytännön logiikkaa.

En koe olevani alistettu.

Vierailija
42/333 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäköhän päivä on "pojan päivä"?

Sekö päivä kun pojan kokeet arvostellaan paskasti naisopettajan toimesta, hänet laitetaan jälki-istuntoon sukupuolensa vuoksi ja hän syrjäytyy?

Se on se päivä. Tämän viestiketjun feministit ja muut poikia vihaavat naiset tulevat alapeukuttamaan sinunkin viestisi ja ulisemaan mystisestä naisen eurosta vaikka 90% tasa-arvo ongelmista kohdistuu miehiin ja poikiin tässä maassa. 

Varmistan, ovatko parempaa palkkaa haluavat naiset mielestäsi feministejä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/333 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro pojalle kanssa, että miehet kuolevat nuorempina, miehet tekevät valtaosan raskaista ja vaarallisista töistä, miehiä on vähemmistö yliopistoissa, miestä syyllistetään kollektiivisesti sukupuolensa tekemistä "rikoksista" ja miehiä useimmiten syrjitään avioero ja huoltajuuskiistoissa.

Kerro lisäksi, että poikien odotetaan olevan "vähemmän" ja "kiltimmin", että tytöt saavat mahdollisuuden.

Tämäkin viesti varmaan saa alapeukkuja vaikka on täyttä asiaa. Suomalaisten etuoikeutettujen naisten on vaikea asettua suomalaisen miehen kurjaan asemaan omasta kuplastaan.

Joopa joo ja lehmät lentää. Edelleen naisen palkka on miehen palkasta vain osa. Edelleen naiset on ne, jotka jää uransa kustannuksella lasten kanssa kotiin ja siellä kotona ne, jotka organisoi kaiken neuvolakäynneistä remontteihin. Mies saa vaan lepäillä laakereillaan ja istua "ylitöissä" kun tietää, että kotona on siivous meneillään.

Mä olen nainen ja voin kertoa, että en minäkään jäisi ylitöihin jos olisi joku muu, joka osaisi töissä hommani hoitaa. Se on kaikkea muuta kuin istuskelua. Päälle vielä jumalaton huono omatunto siitä että päivä kuluu omia lapsia näkemättä.

Tämä! Nämä miehiä haukkuvat feministisiat tuskin ikinä on olleet edes missään töissä saatikka heillä on lapsia. Elelevät vaan sosiaalituilla kun se naistutkimuksen koulukin jäi kesken.

Jos tarkoitat mua, nro 23, niin mulla on 4 lasta ja sama työpaikkakin mieheni kanssa. Mutta sen verran maailmaa nähnyt, että tasa-arvo ei vielä näissä asioissa toteudu. Ja olen todellakin feminististä kaukana.

Vierailija
44/333 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojille kannattaa jo pienestä pitäen opettaa mikä on patriarkaatti ja miten pojat ovat etuoikeutettuja sortajia jotka sortavat naisia ja vähemmistöjä. Pojalle kannattaa myös kertoa setämiehistä ja siitä, miten heistä tulee entistä pahempa sortajia isona, kun he kasvavat setämiehiksi.

Älä nyt sentään anna internetin kasvattaa poikaasi tällä tavoin! Kieroon kasvaa ja alkaa kysellä 8-vuotiaaana juutalaiskysymyksestä.

Itse ehkä lähtisin siitä näkökulmasta, että selittäisin tyttöjen päivän olevan erityisen tarpeellinen sellaisissa maissa, missä tytöt ei pääse kouluun välttämättä ollenkaan. Sitten voitaisiin keskustella siitä, mitä ongelmia tytöt ja pojat kohtaavat Suomessa, ja miten sukupuolistereotypiat voivat haitata molempia sukupuolia, mutta eri tavoin ja eri tilanteissa.

Vierailija
45/333 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylivoimaisesti suurin osa naisten ja miesten palkkaeroista johtuu naisten ja miesten henkilökohtaisista valinnoista. Kuten myös lastenhoidon jakautuminen. Ja vaikka voimmekin tehdä työtä kulttuurin muuttamiseksi niin, että miehillä ei olisi sosiaalista painetta olla jäämättä kotiin lasten kanssa tai naisella pysyä poissa kovapalkkaisista tehtävistä, eroja tuskin tullaan koskaan kokonaan poistamaan niin kauan, kun ei haluta koskea ihmisen mahdollisuuteen päättää itse omasta elämästään.

Näinpä. Ihan oma valintani, että jäin kotiin hoitamaan lapsiani, tämä on elämäni ainoa mahdollisuus hoitaa omia, pieniä lapsiani ja halusin sitä. Mieheni ei painostanut eikä vaatinut, että minun olisi pakko tai että hänkin haluaa hoitaa myös. Miehelläni on parempipalkkainen työ ja minä teen väitöskirjaa, joten oli kaikille OK tämä järjestely.

Kun feministituttuni, sosiologian tohtori, kuuli että silitän perheemme pyykkejä, hän suuttui ja haukkui minut. Miksi? Tykkään tehdä kotitöitä ja on ihan fiksua hoitaa niitä silloin, kun mies on töissä ja lapset nukkuvat. Kuka ne sitten tekisi? Mies töiden jälkeenkö? Miksi, tasa-arvon vuoksiko? Miksi emme jakaisi näitä hommia, niin jää yhteistä koko perheen vapaa-aikaa. Mies tuo töistä rahaa, minä tuon kotiin järjestystä. Ei tässä mitään sen kummempaa ole, arjen käytännön logiikkaa.

Päätös on sinun/teidän. Silittäminen on mielestäni tylsää, mutta jokainen toimii tavallaan. 

Olisi mielenkiintoista jutella tuttusi kanssa. 

Vierailija
46/333 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekö päivä kun pojan kokeet arvostellaan paskasti naisopettajan toimesta, hänet laitetaan jälki-istuntoon sukupuolensa vuoksi ja hän syrjäytyy?

Se on se päivä. Tämän viestiketjun feministit ja muut poikia vihaavat naiset tulevat alapeukuttamaan sinunkin viestisi ja ulisemaan mystisestä naisen eurosta vaikka 90% tasa-arvo ongelmista kohdistuu miehiin ja poikiin tässä maassa. 

Arkielämässä olen nähnyt että moni nainen saa parempaa palkkaa mitä miehensä. En tiedä sitten missä maassa sinä elät.

Vierailija
47/333 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän teini-ikää lähestyvät pojat ymmärtää, kuinka etuoikeutettuja he ovat, kun isommat pojat mättää turpaan koulumatkoilla

Miesten väkivaltaisuus toisiaan ja monia naisia kohtaan on kuvottavaa.

Jokaisella pitäisi olla oikeus turvalliseen elämään.

Taidat olla väkivaltaisen alkkisfaijan lapsi. En oikein muuten osaa selittää tätä jankutusta kaikkien miesten väkivaltaisuudesta. Itse en tunne sellaisia.

Vierailija
48/333 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansainvälinen poikien päivä, 19.11. Sissus että nämä uliulit jaksaa tätä samaa vanhaa provoa jauhaa...

Vierailija
49/333 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän teini-ikää lähestyvät pojat ymmärtää, kuinka etuoikeutettuja he ovat, kun isommat pojat mättää turpaan koulumatkoilla

Meidän luokalla pojat nätti turpaan yhtä.kuokan tyttöä. Kiusasivat koko kouluajan ja kerran yksi mätki turpaan luokassa, kaikkien keskellä. Tarvittiin .monta tyttöä väliin. Yksikään poika ei mennyt väliin.

Vierailija
50/333 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu, että puhut nyt ihan eri asiasta. Olet vapaaehtoisesti tuossa tilanteessa nyt, kun olet kotona, mutta hoidatko 80% kotitöistä myös kun menet takaisin töihin?

Vierailija
51/333 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten väkivaltaisuus toisiaan ja monia naisia kohtaan on kuvottavaa.

Jokaisella pitäisi olla oikeus turvalliseen elämään.

Taidat olla väkivaltaisen alkkisfaijan lapsi. En oikein muuten osaa selittää tätä jankutusta kaikkien miesten väkivaltaisuudesta. Itse en tunne sellaisia.

Ja se, että sinä et tunne sellaisia tekee asiasta mahdotonta? Nimim: väkivaltaisen alkkisisän tytär

Vierailija
52/333 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, onhan tällainen sukupuolitettu päivä aika ongelmallinen maailmassa, missä sukupuoli nähdään kasvavassa määrin enemmänkin spektrinä kuin binäärisenä. Ihmisiä tulisi kohdella samalla tapaa heidän biologisesta sukupuolestaan tai Sukupuoli-identiteetistään riippumatta.

Tasa-arvoistaminen on kuitenkin ideana tässäkin päivässä.

Ei ole. Sillä tätä ideaa myydään, niin itselle kuin muille, mutta todellisuus on toinen.

Vierailija
53/333 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkielämässä olen nähnyt että moni nainen saa parempaa palkkaa mitä miehensä. En tiedä sitten missä maassa sinä elät.

Samasta työstä? Oho...

Vierailija
54/333 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

16.5. on kansainvälinen poikien päivä.

19.11. on kansainvälinen miesten päivä.

Google olisi tämänkin kertonut.

Vierailija
55/333 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä tuon ikäiselle lapselle voi jo kertoa, että monessa maassa on vielä sellainen tilanne, että tytöt ovat todella paljon huonommassa asemassa kuin pojat ja sen takia tyttöihin on ihan hyvä kiinnittää huomiota. Samalla voit kertoa, että pojan itsensä lähipiirissä asiat ovat hyvin, kun tytöillä ja pojilla on samat mahdollisuudet ja kaikki saavat mm. leikkiä yhdessä ja käydä samoja kouluja ja saada yhtä hyvän koulutuksen. Mutta se, että itsellä on asiat hyvin, ei tarkoita llesitä, etteikö niihin asioihin pitäisi vielä kiinnittää huomiota niin kauan kuin jollain muulla vielä on asiat huonosti.

Minä en ymmärrä, minkä takia pikkulapsen pitäisi kantaa syyllisyyttä sukupuolensa vuoksi sekä sen, että on sattunut syntymään sellaiseen kulttuuriin ja maahan, jossa asiat on hyvin kaikkien kannalta?

Miksi oksentaa pahaa oloa ja maailmantuskan paatosta lapselle? Kyllä se oppii ja huomaa nämäkin asiat, kun kasvaa. Tieto lisää tuskaa. Onnellinen lapsuus on minusta tärkeämpi.

Asiat voi esittää monella tapaa.

Jeh. Voi esittää asioiden oikean laidan, kuten siteeraamasi teki, tai sitten yksipuolisena kiiltokuvana, joka miellyttää, jolloin ei tarvitse miettiä mitä tässä oikeastaan tehdään.

Vierailija
56/333 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienemmät lapset ymmärtävät asioita konkreettisten esimerkkien avulla. Kun itse en meinannut syödä annostani, sieltä aikuiset vetivät heti kortin nälkää näkevistä afrikkalaislapsista esille, ja minä ymmärsin miksi ei ruoasta sovi kiukutella.

Mitä jos 6-vuotiaalle kertoisi että ympäri maailman erityisesti tytöiltä puuttuu se koulupaikka ja siksi on yksi erityinen päivä jolloin kampanjoidaan tämän asian puolesta, että näillä köyhilläkin tytöillä olisi oikeus siihen koulupaikkaan. Onhan tuo tyttöjen päivä laajempi ajatukseltaan mutta yksi konkreettinen esimerkki erityisesti köyhien maiden tytöistä voisi avata lapsen ajattelua?

Mitä tuollaiset kampanjat auttavat, kun eipä ne niissä epätasa-arvon kehitysmaissa näistä kampanjoi. Tämä on siellä ihan tavallinen päivä.

Vierailija
57/333 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoittanut yksittäisiä tapauksia vaan sitä, että naisille maksetaan huonosti heidän tekemästään tärkeästä työstä. 

Esimerkkinä mm. assistentin tehtävät, jotka voivat olla vaativia, monipuolisia, kielitaitoa, muistamista ja organisontikykyä vaativia ja niistä maksetaan usein surkeasti.

Vierailija
58/333 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä tuon ikäiselle lapselle voi jo kertoa, että monessa maassa on vielä sellainen tilanne, että tytöt ovat todella paljon huonommassa asemassa kuin pojat ja sen takia tyttöihin on ihan hyvä kiinnittää huomiota. Samalla voit kertoa, että pojan itsensä lähipiirissä asiat ovat hyvin, kun tytöillä ja pojilla on samat mahdollisuudet ja kaikki saavat mm. leikkiä yhdessä ja käydä samoja kouluja ja saada yhtä hyvän koulutuksen. Mutta se, että itsellä on asiat hyvin, ei tarkoita llesitä, etteikö niihin asioihin pitäisi vielä kiinnittää huomiota niin kauan kuin jollain muulla vielä on asiat huonosti.

Minä en ymmärrä, minkä takia pikkulapsen pitäisi kantaa syyllisyyttä sukupuolensa vuoksi sekä sen, että on sattunut syntymään sellaiseen kulttuuriin ja maahan, jossa asiat on hyvin kaikkien kannalta?

Miksi oksentaa pahaa oloa ja maailmantuskan paatosta lapselle? Kyllä se oppii ja huomaa nämäkin asiat, kun kasvaa. Tieto lisää tuskaa. Onnellinen lapsuus on minusta tärkeämpi.

Asiat voi esittää monella tapaa.

Jeh. Voi esittää asioiden oikean laidan, kuten siteeraamasi teki, tai sitten yksipuolisena kiiltokuvana, joka miellyttää, jolloin ei tarvitse miettiä mitä tässä oikeastaan tehdään.

Itse olen neljän lapsen äitinä huomannut, että rehellinen tapa on se paras tapa. Ei onnellinen lapsuus siitä mihinkään katoa, sen tekee muut asiat.

Vierailija
59/333 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansainvälinen poikien päivä, 19.11. Sissus että nämä uliulit jaksaa tätä samaa vanhaa provoa jauhaa...

19.11 on miestenpäivä. 6.5.2019 on poikien päivä. Kannattaa sinun uliulin perehtyä edes tuon verran asioihin. Poikia ei vain nosteta jalustalle niin kuin tyttöjä.

Vierailija
60/333 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

19.11 on miestenpäivä. 6.5.2019 on poikien päivä. Kannattaa sinun uliulin perehtyä edes tuon verran asioihin. Poikia ei vain nosteta jalustalle niin kuin tyttöjä.

Ei, koska ne on jo siellä jalustalla. Olleet maailman tapista asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä