Töissä riita: tytöttelyn jälkeen en tervehdi/puhu ”setämiehelle”
Mies sai huomautuksen esimieheltään, on minuun nähden esimiesasemassa. Tilanne on kireä, mutta olen saanut luvan käsitellä asiaa itseksekseni, ja olla huomioimatta miestä. Miehen mielestä ”uhriudun”, ja nyt olen tehnyt jälleen hänestä valituksen tästä takanapäin uhriutuja- nimittelystä.
Muilla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (216)
Nyt en kyllä ymmärrä, toinen sedättelee ja toinen tytöttelee ja nyt on pahoitettu mieli. Olen tältä palstalta oppinut että sedäksi kutsuminen on vähän sellaista piiloveetuilua, eli onko parempi vaikka tätitellä... on tää maailma kyllä mennyt hankalaksi...
Sedät, miksi kiusaatte ja tuotatte vain harmin? 😢
Jaahas. Vai että "tytöttelyn" takia ihan tehty esimiehelle asti ilmoitus? :D Jos on noin herkkähipiäinen, niin ei sitten tartte ihmetellä niitä palkkaeroja. Kun katsoo tätä keskustelua(ja palstaa ylipäätään), niin ymmärtää kyllä heti ne syyt niille naisten ja miesten palkkaeroille.
T: Mies, jota pojitellaan joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Kuule! Ilmeisesti viisikymppiset ovat AINA "reppanoita reliikkejä menneisyydestä". Otetaan esimerkki siitä, että viisikymppiset osaavat enemmän kieliä kuin te noin alle 40-vuotiaat. Kolmannen kielen opiskelu on nykyään olematonta. Viisikymppisistä ehkä 70 % luki saksaa ja 20 % ranskaa. Hyvin harva ei ottanut mitään kolmatta kieltä. Sitten persupropaganda on vaikuttanut siihen, ettei ruotsiakaan haluta oppia. Viisikymppisten nuoruudessa myös viisikymppiset olivat vanhanaikaisia yms..
t. 50-kymppinen mies
Samaa mieltä. Eihän nykynuoret osaa enää edes suomea. Sanavarastokin on supistunut alle kolmekymppisillä.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida, mutta miksi te yli 50 vuotiaat suomalaiset naiset ette kyllä ikinä puolusta nuorempia naisia ja ole heidän puolellaan? Tämä on kuin kansantauti. En ihmettele, että naisilla on edelleen työelämässä näitä haasteita, kun juuri te usein syljette nuorten naisten päälle, vähättelette, haukutte ja suhtaudutte todella alentavasti?
Se on kiva, jos jonkun työpaikalla on hyvä huumori. Tässä nyt ei kuitenkaan ollut kyse mistään työpaikan humoristisesta yleisestä läpästä vaan ihan tarkoituksen mukaisesta mitätöinnistä. Ja kyllä te sen tiedätte ja ymmärrätte, mutta luonne ei anna periksi ikinä tukea ketään eikä antaa hyviä neuvoja. Osalla on niin paha katkeruus ja inho nuoria naisia kohtaan ja osan mielestä heidänkin pitää käydä läpi yhtä kova koulu, kun ovat itse käyneet. Häpeäisitte.
Hyväksyivät itse sen osan nuoruudessaan eivätkä nyt kestä ajatusta että nuoremmat vaativatkin sitä kunnioitusta jota itse ei koskaan saanut. Sittenkin vaikkei olisikaan erityisesti katkera tai kokisi nuorempia naisia henkilökohtaisesti uhaksi, niin kyllä tuon alemmuuden hyväksymisestä tulee sivuvaikutuksena kauhea sisäistetty misogynia. Sitä ilmentävät ja koittavat osoittaa niskoitteleville nuorille naisille paikkansa patriarkaatin puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas. Vai että "tytöttelyn" takia ihan tehty esimiehelle asti ilmoitus? :D Jos on noin herkkähipiäinen, niin ei sitten tartte ihmetellä niitä palkkaeroja. Kun katsoo tätä keskustelua(ja palstaa ylipäätään), niin ymmärtää kyllä heti ne syyt niille naisten ja miesten palkkaeroille.
Pojitteluhan ei ole täysin analogista tytöttelyn kanssa. Miesten infantilisointi ei ole mikään yhteiskunnan läpilyövä kaava eikä poika-sanaan sisälly yhtä vahvaa vähättelyn kuin mitä tyttö-sanaan valitettavasti sisältyy.
Vierailija kirjoitti:
Nostin saman asian tapetille.
Tytöttely ja alentaminen jatkui ja jatkui kunnes nappasin ylennyksen setämiesten nenän edestä.
Yrittivät vielä sen jälkeen tytötellä, mutta se loppui kun läväytin kirjalliset varoitukset jokaiselle joka tytötteli minua tai muita.
Oliko viennin puolella?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse alle 40v ja töissä olen paljon tekemisissä 60-80 vuotiaiden ihmisten kanssa. Kutsun heitä usein tytöiksi ja pojiksi enkä ole tähän mennessä valituksia saanut.
Jatka samaan malliin, kyllä se sieltä kohdalle napsahtaa kun joku ei kiusaamistasi enää katselekaan.
Mikäs tässä olisi sitten oikeaa sanoa ? Oletetaan vaikka että jos ei nimeä tiedä/muista.
Hei tyttö, hei nainen, hei täti, hei mummo, hei neiti, hei rouva, hei sinä siellä :D Anteeksi, saisinko puhutella Sinua kuulostaa ihan hyvältä mutta saakohann kysyjä alemmuuskompleksin.
Itsehän en tytöttele tai pojittele ketään, mutta saatan 3 persoonassa käyttää itsestäni setämiestä vaikka en ees tiedä miten se tarkemmin määritellään, kunhan kuulostaa humoristiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojitteluhan ei ole täysin analogista tytöttelyn kanssa. Miesten infantilisointi ei ole mikään yhteiskunnan läpilyövä kaava eikä poika-sanaan sisälly yhtä vahvaa vähättelyn kuin mitä tyttö-sanaan valitettavasti sisältyy.
Pälä pälä pälä. Kas kumma kun ei patriarkaatti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen pojitteluun sisältyy aivan samat vähättelyt ja nimitykset. Kaikki ei vaan ole niitä ammattiloukkaantujia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostin saman asian tapetille.
Tytöttely ja alentaminen jatkui ja jatkui kunnes nappasin ylennyksen setämiesten nenän edestä.
Yrittivät vielä sen jälkeen tytötellä, mutta se loppui kun läväytin kirjalliset varoitukset jokaiselle joka tytötteli minua tai muita.Oliko viennin puolella?
Tulee vahva vaikutelma siitä, että julkisen puolen lafka :D
Vierailija kirjoitti:
Mikäs tässä olisi sitten oikeaa sanoa ? Oletetaan vaikka että jos ei nimeä tiedä/muista.
Hei tyttö, hei nainen, hei täti, hei mummo, hei neiti, hei rouva, hei sinä siellä :D Anteeksi, saisinko puhutella Sinua kuulostaa ihan hyvältä mutta saakohann kysyjä alemmuuskompleksin.
Itsehän en tytöttele tai pojittele ketään, mutta saatan 3 persoonassa käyttää itsestäni setämiestä vaikka en ees tiedä miten se tarkemmin määritellään, kunhan kuulostaa humoristiselta.
Seuraavaksi varmaan alat saarnata, että lihaa syövä heteromies on se todellinen uhri?
Kyllä, käytetään ihmisten yksilöllisiä nimiä, ei ryhmän nimiä. Jos ei muista/tiedä nimeä, sitä voi asiallisesti kysyä. Jos täytyy viitata ihmiseen joka ei ole läsnä ja jonka nimeä ei tiedä, voi toki sanoa asiallisesti: "Vietkö tämän paperin Ö-osastolle. En muista hänen nimeään, mutta se on se nuori nainen, joka istuu hallinto-osaston puolella." Näin helppoa. Ei täydy asettautua uhriksi eikä ymmärtää tahalleen väärin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää puhutella yhtään miksikään, jos ei muista nimeä? Voisiko sanoa vaikka "Hei kuule,..."? Aloituksen tapauksessa kyse oli sitäpaitsi aloittajan esimiehestä, joten voidaan olettaa, että tytöttelijä tietää kyllä aloittajan nimen.
Nythän mä tajusin, eli jos joku naaras sedättelee niin sanoja pitää itseään ylempi arvoisena homosapiens yksilönä verrattuna urokseen... mutta minne unohtui tasa-arvo.
Joskus olen pohtinut kun töissä meillä on esimies, joka ei olekkaan mies. Muotoilin tämän päässäni esinaiseksi, mutta kuulosti kyllä aika hölmöltä. En alkanut käyttämään :D
Asiallisia puhuttelusanoja, kun viitataan henkilöön, jonka nimeä ei tiedetä: mies, nainen, herra, rouva. Esimerkiksi "tämä tilaus on tuolle punatakkiselle rouvalle".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää puhutella yhtään miksikään, jos ei muista nimeä? Voisiko sanoa vaikka "Hei kuule,..."? Aloituksen tapauksessa kyse oli sitäpaitsi aloittajan esimiehestä, joten voidaan olettaa, että tytöttelijä tietää kyllä aloittajan nimen.
Minä aloin pohtimaan tätä ihan yleisesti, jos joku nyt on mielensäpahoittanut niin en sille oikein voi mitään.
Tuli kanssa mieleen että voisihan sitä vaikka yskäistä hei sanan jälkeen niin ei tule vääriä sanoa.
Tooooisaalta: Hei "kröhöm" ja katse kontakti voisi aiheuttaa vielä enemmän hässäkkää setämiehelle :D
Kyllä täytty miehellä olla sahanpurua yläpäässä että lähtee vielä takanpäin uhoamaan. Tuo ikäluokka on duunipaikkojen ongelmajätettä, ja neandetalinen käytös ei ainakaan tue muutenkin liikoja vuosirenkaita. Tsiisus.
Voisiko nimittää henkilöksi? Näin ei tulisi sitä sukupuoliolettamaakaan, joka joitain kovasti satuttaa… niin tai onko siinäkin olettama, kun joku ei ehkä koekaan identiteettinsä olevan varsinaisesti ihminen… ehkä olennoksi nimittäminen olisi riittävän neutraalia. "Tulisitteko olennot nyt palaveriin."
johtuu siitä, ku mummot ei muni eli niillä on vaihtarit aka toinen murrosikä. siksi.