Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töissä riita: tytöttelyn jälkeen en tervehdi/puhu ”setämiehelle”

Vierailija
11.10.2019 |

Mies sai huomautuksen esimieheltään, on minuun nähden esimiesasemassa. Tilanne on kireä, mutta olen saanut luvan käsitellä asiaa itseksekseni, ja olla huomioimatta miestä. Miehen mielestä ”uhriudun”, ja nyt olen tehnyt jälleen hänestä valituksen tästä takanapäin uhriutuja- nimittelystä.

Muilla samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (216)

Vierailija
101/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi miehet ei ole niin herkkiä. Heitä saa sanoa pojiksi ja 52 vuotias miespuolinen työkaveri nauroi makeasti, kun kerran huikkasin, että tulisko pojat auttamaan.

Nainen 53v

Juu, tyttö sanan vastine tässä yhteydessä ei olekaan poika.

Jos olisit pyytänyt "setiä" tai "pappoja" auttamaan, olisivat he nauraneet ilmaukselle kerran. Toisella kerralla olisi suhtautuminen ollut toista.

Ei se yksittäinen sana tai nimitys ole ratkaiseva, vaan mihin yhteyteen tai äänensävyyn se liittyy. Ja vaikka näistä tekijöistä olisi erimielisyyttä ("ihan vaan kollegiaalisesti sanoin...") voi toisen tahtoa kunnioittaa.

Itse työskentelen saksankielisessä työympäristössä, ja jokin aika sitten eräs kolmikymppinen nainen hieman loukkaantui "Mädels"-ilmaisusta. Itse olin pitänyt termiä jokseenkin neutraalina, mutta jos joku siitä loukkaantuu, voin kyllä muotoilla asiani toisinkin. Tosin siihen kyllä liittyisi myös keskustelu siitä, onko käytökseni ollut myös sisällöllisesti alentavaa.

Vierailija
102/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä nelikymppiset sanovat, että hekin tytöttelevät ja pojittelevat vanhempia työtovereitaan?

Eihän siitä olekaan kyse. Vaan itseään nuorempien lällättelystä. Entä jos vauvattelisi nuorempiaan? Olisiko sekin ok?

Minusta töissä ei ole soveliasta tytötellä/pojitella seditellä/täditellä _ketään_. _Koskaan_.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas. Vai että "tytöttelyn" takia ihan tehty esimiehelle asti ilmoitus? :D Jos on noin herkkähipiäinen, niin ei sitten tartte ihmetellä niitä palkkaeroja. Kun katsoo tätä keskustelua(ja palstaa ylipäätään), niin ymmärtää kyllä heti ne syyt niille naisten ja miesten palkkaeroille.

T: Mies, jota pojitellaan joka päivä.

Pojitteluhan ei ole täysin analogista tytöttelyn kanssa. Miesten infantilisointi ei ole mikään yhteiskunnan läpilyövä kaava eikä poika-sanaan sisälly yhtä vahvaa vähättelyn kuin mitä tyttö-sanaan valitettavasti sisältyy.

Raskaan sarjan womansplainausta, pthyi.

Vierailija
104/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tule koskaan pääsemään eroon isällisesti suhtautuvista miehistä.

Olen 56 vuotias nainen. Törmään edelleenkin miehiin, riippumatta miehen iästä, ja  joilla on pakonomainen tarve tytötellä ja ohjailla kuin pientä lasta. Siihen kannattaa opetella muitakin torjuntakeinoja kuin juosta kantelemaan pomolle.

Se, että mies sai huomautuksen  tytöttelystäsi ja yhä jatkat kantelua miehestä ei tiedä sinulle hyvää. Et vaikuta reilulta ja menetät kanteluillasi kaikkien sympatiat. Nyt kannattaa pitää turpasi kiinni ja antaa miehen kiukutella aikansa. 

Tällaisia elähtäneitä dinosaurusnaisia ei sitten kannata kuunnella. Fiksumpiakin vanhempia naisia löytyy, jotka saavat kunnioitusta muutoin kun leikkimällä kilttiä tyttöä setämiehillä vielä viisikymppisinäkin. Aika säälittävää, ettei tuossa iässä ole vielä tottunut siihen, että asiallista käyttäytymistä saa vaatia työkavereilta ja jos joku näin tekee pitää sitä epäreiluna ja hankalana. On kyllä hyvin kerkeä setämiesten miellyttäjä tämä tapaus...

Vierailija
105/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä menoa kohta tyttö, poika, mies, nainen jne. sanat kielletään sakon tai vankeuden uhalla ja kaikkia pitää kutsua henkilöiksi jos ei nimeä tiedä. Ja kiellettyihin sanoihin viitataan vain arasti esim. T-sanana tai P-sanana. :D

Vierailija
106/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, en ole koskaan pitänyt tytöttelyä ja pojittelua kiusaamisena. Minua tytötellään vieläkin joskus ja itse saatan pyytää apua pojilta. Töissä on hyvä olla pientä huumoria mukana, jos kaikesta loukkaantuu ja mielensä pahoittaa niin kova elämä nuorella naisella edessä.

Työkavereiden kanssahan ei tarvitse töiden ulkopuolella kaveerata, mutta töissä kaikki turha kiukuttelu ja loukkaantuminen on asiatonta.

N51

NoO kyllä ainoastaan ongelma on sillä, joka jatkaa tytöttelyä, vaikka siitä on sanottu. Mikä vittumainen ihminen sellaista oikein tekee? Valtaa haluaa näköjään näyttää.

Vierailija
107/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle myös eräs esimies tytötteli, kun olin hiukan alle nelikymppinen. Vastasin hänelle tähän tapaan, että "Kyllä, Martti-setä" ja "ottaako setä nämä paperit allekirjoitettavaksi nyt?" . Kerran totesin työkaverilleni esimieheni kuullen, (kun yksi palaveri oli päättynyt ja toinen alkamassa ja odotimme esimiehen poistumista) , että "Juu, tehdään niin, odotetaan vaan että setä lähtee neukkarista". Ja tytöttely loppui jossain vaiheessa.

Kas näin se homma pitää hoitaa. Otetaan vastuu omasta elämästä, kasvatetaan se henkinen selkäranka ja hoidetaan homma itse eikä itkeskellä ympäriinsä.

50-kymppinen setämies nostaa tälle peukkua.

500 vuotias setämieskin tajunnee, ettei kaikessa ja kaikkien tarvitse itse taistella jokaista törppöä varten, vaan asiat nostetaan yleiseen keskusteluun ja sanoma leviää laajemmalle.

Vierailija
108/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussettiä ja saa puuttua. Se on ällöttävintä kun jotkut vanhat ukot esim firman juhlissa alkavat tulla iholle kännissä. Tullaan viereen istumaan ja otetaa kainaloon. Todella inhottavaa ainakin minusta.

Sanon kyllä tuollaisissa tilanteissa suoraan, että älä koske muhun, kiitos. Ihan sama jos joku alkaa vinkua kun ei saa lääppiä. Jos ukko jää roikkumaan niin poistun itse ja pyydän opettelemaan käytöstavat.

Vierailija
109/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimies katsoi tytöttelyn henkiseksi väkivallaksi ja alentamiseksi.

Meillä on ollut duunissa myös tätä ongelmaa. Lerppamunat tytöttelee ja asia on nostettu pöydälle.

Mistä sinä tiedät noiden munien toimintakyvyn?

Ehkä ne lerpat sitten nostettiin pöydälle ? 

Vierailija
110/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tule koskaan pääsemään eroon isällisesti suhtautuvista miehistä.

Olen 56 vuotias nainen. Törmään edelleenkin miehiin, riippumatta miehen iästä, ja  joilla on pakonomainen tarve tytötellä ja ohjailla kuin pientä lasta. Siihen kannattaa opetella muitakin torjuntakeinoja kuin juosta kantelemaan pomolle.

Se, että mies sai huomautuksen  tytöttelystäsi ja yhä jatkat kantelua miehestä ei tiedä sinulle hyvää. Et vaikuta reilulta ja menetät kanteluillasi kaikkien sympatiat. Nyt kannattaa pitää turpasi kiinni ja antaa miehen kiukutella aikansa. 

Tällaisia elähtäneitä dinosaurusnaisia ei sitten kannata kuunnella. Fiksumpiakin vanhempia naisia löytyy, jotka saavat kunnioitusta muutoin kun leikkimällä kilttiä tyttöä setämiehillä vielä viisikymppisinäkin. Aika säälittävää, ettei tuossa iässä ole vielä tottunut siihen, että asiallista käyttäytymistä saa vaatia työkavereilta ja jos joku näin tekee pitää sitä epäreiluna ja hankalana. On kyllä hyvin kerkeä setämiesten miellyttäjä tämä tapaus...

Kyllä - ”tyttömäistä” hihittelyä ”setämiesten” ala-arvoisille jutuille. Lisää huulipunaa pikkupeilin avustuksella, lisää miellyttämistä...

Vierailija
111/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh, et huomioi työkaveriasi edes tervehtimällä?

En voi ymmärtää. Jos hän on käyttäytynyt huonosti, niin mikäs idea kostossa on? Mikset sinä voisi olla tilanteen yläpuolella, käyttäytyä aikuisesti ja edelleen edes tervehtiä? 

Vierailija
112/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt ovat ihania ja arvokkaita! Samoin pojat, miehet ja naiset. Sedät ja täditkin.

Älä alenna itseäsi sukupuolesi tähden, äläkä projisoi muihin alemmuudentunteitasi. 

Vierailija
113/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi miehet ei ole niin herkkiä. Heitä saa sanoa pojiksi ja 52 vuotias miespuolinen työkaveri nauroi makeasti, kun kerran huikkasin, että tulisko pojat auttamaan.

Nainen 53v

Jos olisit pyytänyt "setiä" tai "pappoja" auttamaan, olisivat he nauraneet ilmaukselle kerran. Toisella kerralla olisi suhtautuminen ollut toista.

Ei se yksittäinen sana tai nimitys ole ratkaiseva, vaan mihin yhteyteen tai äänensävyyn se liittyy. Ja vaikka näistä tekijöistä olisi erimielisyyttä ("ihan vaan kollegiaalisesti sanoin...") voi toisen tahtoa kunnioittaa.

Itse työskentelen saksankielisessä työympäristössä, ja jokin aika sitten eräs kolmikymppinen nainen hieman loukkaantui "Mädels"-ilmaisusta. Itse olin pitänyt termiä jokseenkin neutraalina, mutta jos joku siitä loukkaantuu, voin kyllä muotoilla asiani toisinkin. Tosin siihen kyllä liittyisi myös keskustelu siitä, onko käytökseni ollut myös sisällöllisesti alentavaa.

Mikäs tytön vastine sitten on jos ei poika ?

Äänensävyt jos vedätte vielä tähän, niin onko enää väliä mitä sanaa käyttää. Papottelu on taas sinun ihan omaa kuvitelmaa.

Vierailija
114/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi elämä. Kohta eletään yhteiskunnassa, jossa naiset miehet ovat eristetty toisistaan.

Olisiko kivaa, jos nuoret miehet kutsuisi sua naureskellen mummoksi?

Sama tilanne, tarkoitus halventaa toista.

Vierailija
115/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siirrytään etsimään uusia mahdollisuuksia loukkaantua.

Mitä muuten kuuluu sille hankkeelle, jonka tavoitteena oli poistaa sana ” nainen” käytöstä?

Vierailija
116/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ruvennut varmuuden vuoksi tädittelemään kaikkia naisia työpaikallani.

Kokoukseen mennessä morjenstan yleensä kaikkia sanomalla "Hei mitäs tädit!"

Tästä käytännöstä on ollut myös se hyvä seuraus että feministeimmät tasa-arvo-hysteerikko kantturat eivät enää puhu minulle lainkaan. Ei minullakaan tosin ole asiaa heille.

T. Setämies

Vierailija
117/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä menoa kohta tyttö, poika, mies, nainen jne. sanat kielletään sakon tai vankeuden uhalla ja kaikkia pitää kutsua henkilöiksi jos ei nimeä tiedä. Ja kiellettyihin sanoihin viitataan vain arasti esim. T-sanana tai P-sanana. :D

Kannatan, vihapuhe listaan sanat, lisään vielä tuon setämies ilmaisun sinne  T:Setämies

Vierailija
118/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perussettiä ja saa puuttua. Se on ällöttävintä kun jotkut vanhat ukot esim firman juhlissa alkavat tulla iholle kännissä. Tullaan viereen istumaan ja otetaa kainaloon. Todella inhottavaa ainakin minusta.

Sanon kyllä tuollaisissa tilanteissa suoraan, että älä koske muhun, kiitos. Ihan sama jos joku alkaa vinkua kun ei saa lääppiä. Jos ukko jää roikkumaan niin poistun itse ja pyydän opettelemaan käytöstavat.

Samoin kuin naiset jotka tulevat nipistelemään takapuolesta tai tarttuvat haaroväliin, pussaavat lupaa kysymättä ja heittävät seksuaalisia kommentteja. Vai onko sitä tällä palstalla edes lupa sanoa että nainenkin voi käyttäytyä kuin sika.

Vierailija
119/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Entä jos vauvattelisi nuorempiaan? Olisiko sekin ok?"

Viime vuonna oli "Ota lapsi mukaan töihin"- päivä. Menimme työkaverini "Samin" kanssa toiselle paikkakunnalle tiimikokoukseen, ja kerroin kokouksen aluksi ottaneeni Samin mukaan koska tänäänhän on tosiaan se ota lapsi mukaan töihin- päivä.

Minä olen nainen 39v, Sami mies 24v.

Ihan normaalia huumoria it-alalla, ja ikäkuittailu toimi kyseisessä tiimissä kyllä molempiin suuntiin.

Vierailija
120/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen 53v

Mädels tarkoittaa jotakuinkin muija tai misu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän